Ik ben op zoek naar een nieuw model.Tot nu toe heb ik gevlogen met schuimmodellen, max wingspan 1400mm. Ik wil graag een groter, balsa, benzinemodel. Ik wil graag een FW 190, ben gek op warbirds. Mijn oog is gevallen op twee modellen. SEAGULL FOCKE WULF FW 190A-3 ARF 2033 MM BLACK HORSE FOCKE WULF FW-190 ARF 1780 MM Ik weet niet of ik een link naar de site mag plaatsen maar met deze beschrijving zijn ze zo te vinden. Nu wil ik graag advies. Omdat ik nog niet met grotere modellen heb gevlogen, kan ik beter voor de 1780mm of 2033mm gaan? Het blackhorse model heeft een Pneumatisch intrekbaar landingsgestel. Ik heb daar geen ervaring mee. Is dat wel aan te raden? Ik hoop op een advies en eventueel nog wat tips waar ik aan moet denken. Alvast bedankt.
Groter vliegt meestal makkelijker. Maarrr... warbirds zijn niet de makkelijkst vliegende modellen. Het gewicht van de gekozen modellen komt uit op ruim boven de 5 kilo. Je hebt ervaring met schuimpjes. Die zullen zo rond de 1 kg wegen. Dan maak je nogal een stap. Misschien eerst wat ervaring op doen met een wat makkelijker vliegend toestel dat zwaarder is dan je huidige schuimpjes. Geen schuimpje maar een uit hout gebouw toestel. Zo bouw je vliegervaring op voor nog grotere en zwaardere toestellen.
Dat.... of je moet je er op voorbereiden weer een aantal weken/maanden onder instructie te vliegen...
Misschien is het verstandig erbij te vermelden wat voor schuim modellen. Ik bedoel een Easy Star of Funcup is net even wat anders dan een Funjet. Allemaal schuim maar het geeft een hele andere ervaring. Toch lijkt het mij in alle gevallen een vrij grote stap van schuim naar een warbird. Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
eens met voorgaande.. bij ons in de club zie je dit best regelmatig.. en veel schuimpiloten zie je typisch "schuim" vlieggedrag vertonen. zonder voorwaartse snelheid landen. altijd recht omhoog opstijgen. veel van de schuimpjes kennen bijna geen stall gedrag.. of je moet idioot langzaam vliegen (wat veel ook gewoon lukt).. dat is bij een warbird echt wel ff anders. die zijn relatief vrij zwaar voor het vleugeloppervlak, dus komen ze (erg) vlot binnen tijdens de landingen. en ze raken gewoon in een stall als je te langzaam vliegt. beide dingetjes die de typische schuimvlieger niet standaard in de vingers heeft. hebben sommige toestellen wel weer flaps voor.. maar dat lost niet alles op. het blijft hard binnenkomen. Pneumatisch onderstel moet je zelf ff kijken. heb je een heel vlak veld, kan het. is het een knollenveld, moet je eigenlijk niet eens aan intrekbaar denken. of verstevigen.. daarbij telt natuurlijk ook je eigen vlieggedrag. zet je het toestel standaard hard neer, moet je er ook niet aan beginnen. Verder heb je pneumatisch, hydraulisch, mechanisch. Persoonlijk hou ik niet van lucht. te kritisch met koppelingetjes en lekkage. maar dat is altijd smaak, en hoe je er mee omgaat. ben je niet zo heel erg van het onderhoud, zal een kleine luchtlekkage 100% zeker een keer tot weigeren van het landingsgestel leiden.. maar, zoals bovenstaand. je kan beter een tussentoestel proberen, en tussendoor je grote warbird bouwen. hoeft niet zo heel duur te zijn. en je leert meteen wat over benzinemotoren in de lucht en zo maar dan klein. wil je echt benzinemotoren, of methanol? in die formaatklasse kan allebei..
Dank je wel voor jullie adviezen. Ik denk dat ik het "project warbird"nog maar even parkeer. Ik ga toch eerst vliegen met een ander model. Een lekker basic nirto Cessna 182. War meer uurtjes mee opdoen en dan door naar een warbird. Top hoe jullie meedenken.