advies nodig bij afstellen Rocket rc boat

Hallo,

Ik heb vandaag mijn eerste vaart gemaakt met mijn Rocket en het resultaat was nogal teleurstellend. De snelheid veel tegen en rechterbochten gingen prima, maar hij wilde nauwelijks naar links.

Nu viel me op dat de boot wel erg veel lawaai maakte voor de snelheid die hij had. Alsof de schroef deels boven het water uitkwam. Misschien ligt de achterkant niet diep genoeg in het water. Dat zou ook verklaren waarom linkerbochten slecht gaan: het roer zit aan de rechterkant van de boot, dus komt een stuk hoger te liggen bij een linkerbocht.

Nu kan ik zelf 2 oplossingen verzinnen:
1) zwaartepunt verder naar achteren
2) trimvlakken omhoog zetten

Voor de goede orde, ik heb 0 ervaring met speedboten. Wat zou nu het beste zijn? Het zwaartepunt zit nu op 35% van de achterkant. Is dat goed?

En als ik met die trimvlakken ga spelen, hoe ver zou ik ze dan omhoog moeten zetten? Millimeter? Meerdere millimeters? Of valt daar niks van te zeggen en is het een kwestie van proberen?

Groeten,
Pieter

Linkerbochten zijn altijd lastig..... Dat heb je met elke boot en het komt door de werking van de prop , die wil de boot van nature rechtsom wil sturen.

Schroef uit de middenlijn van de boot en het roer aan de rechterkant dienen om dit zoveel mogelijk tegen te gaan.

Wat zwaartepunt betreft zou ik die een stukje terug naar achteren halen , probeer eens zo'n 30% of misschien nog wat lager zelfs.

Hierdoor komt de boot wat vrijer te lopen waardoor de snelheid omhoog gaat en het sturen waarschijnlijk ook nog wat zal verbeteren.

Trimvlakken zijn leuk voor het "scale" effect maar zorgen verders eigenlijk alleen maar voor ongewenste weerstand die je snelheid kost.

Hallo Pieter

Zwaartepunt moet rond 28-30%
De trimvlakken zou ik er persoonlijk afnemen, met een goede setup heb je die niet nodig en ze vertragen alleen :p

Turnfins zou ik er wel op zetten voor de bochten.

voor de rest om propwalk tegen te gaan (De prop die de boot naar rechts duwt) moet de as eigenlijk 4mm van de hartlijn af naar rechts. Als dat niet het geval is, is dat niet zo'n ramp tegen niet al te hoge snelheden.

Met welke motor vaar je en op hoeveel cellen?

Met vriendelijke groeten,

Roy

Hallo,

1)Ik heb vandaag mijn eerste vaart gemaakt met mijn Rocket en het resultaat was nogal teleurstellend. De snelheid viel tegen en rechterbochten gingen prima, maar hij wilde nauwelijks naar links.

2)Nu viel me op dat de boot wel erg veel lawaai maakte voor de snelheid die hij had. Alsof de schroef deels boven het water uitkwam. Misschien ligt de achterkant niet diep genoeg in het water. Dat zou ook verklaren waarom linkerbochten slecht gaan: het roer zit aan de rechterkant van de boot, dus komt een stuk hoger te liggen bij een linkerbocht.

3)Nu kan ik zelf 2 oplossingen verzinnen:
1) zwaartepunt verder naar achteren
2) trimvlakken omhoog zetten

4)Voor de goede orde, ik heb 0 ervaring met speedboten. Wat zou nu het beste zijn? Het zwaartepunt zit nu op 35% van de achterkant. Is dat goed?

5)En als ik met die trimvlakken ga spelen, hoe ver zou ik ze dan omhoog moeten zetten? Millimeter? Meerdere millimeters? Of valt daar niks van te zeggen en is het een kwestie van proberen?

Groeten,
Pieter
Hallo Pieter,

Wat heb je zelf aan de boot gedaan in de zin van vaarklaar maken?

1) Als de boot niet optimaal afgesteld is zal de snelheid tegenvallen.
Is de meegeleverde prop scherp en gebalanceerd, de meeste Chinese props die ik in de handen heb gehad zijn óf te dik, óf te bot, of beide, het vaart in ieder geval voor geen meter.
De voorkeursdraairichting van een enkelschroefs boot is al uitgelegd, daarnaast zou de servo niet goed ingesteld kunnen zijn, waardoor je bijna geen uitslag naar links hebt.

2) Hoe ben je wezen varen?
Een boot als de jouwe is maar voor één doel gemaakt; hard varen.
Rondkeutelen op half gas geeft alleen maar een boel lawaai en geen gang, bovendien ben je je regelaar en motor aan het oververhitten.
Dus, boot in het water, en als de neus de goede kant op wijst, vol gas en grote ovalen varen.
Véél stoppen en weer starten vreet stroom, omdat de boot elke keer weer in plané moet komen.
De schroef moet inderdaad maar half in het water zijn, als de boot op snelheid is, dat wordt een oppervlakteaandrijving genoemd.
Daarom moet je prop ook scherp zijn, want elke omwenteling klieft elk blad het water in.
Een botte prop zal ontzettend veel water omhoog gooien, iets wat er spectaculair uitziet, maar geen snelheid oplevert...

3) Het zwaartepunt van de boot moet tussen de 28 en de 30% van de romplengte liggen, gemeten vanaf de spiegel.

4) 35% is te ver naar voren, de boot zal te 'nat' lopen, onnodig veel stroom vragen en een zeer bescheiden snelheid ontwikkelen.

Trimtabs zijn een lapmiddel voor een slechte set-up.

5) Trimtabs zijn helemaal niet nodig op een goed afgestelde boot.
Je kunt ze er gewoon af halen en de gaatjes met een drupje epoxy dichtlijmen.

Denk je eraan dat je na een vaardag de flexas uit de boot haalt, droog maakt en opnieuw invet?

Groeten, Jan.

Hallo Jan,

Onzettend bedankt voor je uitgebreide en zinvolle reactie. Wordt zeer gewaardeerd!

Het tweede punt dat je noemde, was in elk geval al de spijker op zijn kop. Ik had eerst wat testgevaren in een klein watertje, 7 meter breed, 30 meter lang. Daar kon ie dus nooit op snelheid komen. Zojuist mijn angst maar eens opzij gezet (angst dat ie midden op een grote plas er mee ophoudt) en gevaren op de Nedereindse plas in Nieuwegein. Wat een verschil! Op een gegeven moment lijkt ie meer op het water te liggen dan erin en heb je het idee dat iemand hem een verschrikkelijke rotschop maar voren geeft. Heerlijk, ik ben al helemaal blij!

Wel begon ie bij die hoge snelheid een beetje te klapperen. Duidt dat op iets qua afstelling? Zwaartepunt of zo? Of is dat nu eenmaal het verschil tussen een dure, echte modelbouwboot en de Rocket zoals ik die nu heb? Wat als ik gewoon door zou varen? Houdt het klapperen dan weer op of wordt het alleen maar erger naarmate je harder vaart? Het water was overigens niet helemaal vlak, dat speelt misschien ook nog mee.

Wat betreft je eerste punt: ik heb niks aan de prop gedaan. Ik begrijp dat dat eigenlijk wel de bedoeling is? Het is een messing prop. Ik vind hem best wel scherp, maar van de andere kant, ik heb geen vergelijkings materiaal. Ik ben beginner als het op boten aankomt. Is dat niet erg moeilijk, zo'n prop zelf slijpen? Ik heb er denk ik het goede materiaal niet voor. Zou het in mijn geval dan niet handiger zijn om een goede prop, kant en klaar, te kopen? Of moet je er altijd zelf nog wat aan doen?

Punt 3: ik had voor mijn laatste vaart wat lood in de achterkant vastgezet. Ik heb het niet meer gemeten, maar ik denk dat het zwaartepunt nu wel bijna op 30% zit.

Nogmaals bedankt voor je reactie en hopelijk kun je me nog advies geven over met name het klapperverhaal.

Groeten,
Pieter

Hallo Roy en Savage,

Jullie uiteraard ook bedankt voor jullie reacties.

@Roy: ik vaar op 4 cellen. Motor en snelheidsregelaar:

Motor: 380er Brushless, 2858KV Watergekoelde
ESC: 70A Watergekoelde

Misschien dat ik ze ooit nog eens vervang, maar voorlopig vind ik het zo al heel leuk!

Groeten,
Pieter

Pieter,

Lood er uit, accu verder naar achteren om je zwaartepunt aan te passen. Het is een speedboot, en als je het lood niet nodig hebt zal dat alleen maar het vaargedrag, je snelheid en het verbruik ten goede komen.

dat stuiteren/klapperen komt doordat je zwaartepunt niet goed zit ,gaat niet ophouden als snelheid toeneemt
ik las trouwens dat je lood achteraan had geplakt;direct verwijderen : zwaartepunt zal iets naar voor komen te liggen en stuiteren zal minderen, boot zal stabieler varen (natter)

meer romp in het water(nat) :stabieler vaargedrag ,kost echter snelheid, aangewezen bij ruwer water

minder romp in het water : sneller maar "gevaarlijker" , aangewezen indien het water spiegelglad ligt

je moet schuiven met je lipo's in de lengterichting van de romp totdat je het gewenste vaargedrag bekomt

mvg

mvg

Hallo Ben, setsunakaede,

Dat lood had ik erin gedaan omdat ik van meerdere mensen begrepen had dat het zwaartepunt tussen de 28 en 30% moest liggen. Dat van mij lag op 35%, vandaar dus dat lood.

Maar bedankt voor deze info! ->
"meer romp in het water(nat) :stabieler vaargedrag ,kost echter snelheid, aangewezen bij ruwer water

minder romp in het water : sneller maar "gevaarlijker" , aangewezen indien het water spiegelglad ligt"

Ik ga het lood er weer uithalen en eens kijken hoe dat vaart. De lipo kan ik helaas niet verschuiven, hij is nogal lang en past precies. Ik zou wel de regelaar voor de lipo kunnen plaatsen, hoewel dan de kabeltjes van regelaar naar motor weer te kort zijn.

Maar goed, eerst het lood eruit en eens testvaren!

Groeten,
Pieter

Hallo Pieter,

Als het zwaartepunt op de goede plaats ligt en de boot klappert nog steeds, dan zou je eens naar de (instelbare) ashoek moeten kijken.
Staat de as precies parallel aan de kiellijn, of zefls een tikje naar boven gericht, dan deugt de hoek niet.
Een romp als de Rocket heeft een tikje negatieve ashoek nodig om goed te kunnen varen zonder geklapper.

Als je de lipo niet naar achteren kunt verschuiven, is het de moeite waard om 'm eens deels naast de motor te leggen, de lipo ligt dan scheef, maar voor een testvaart is dat geen punt.

In onze boten ligt de lipo altijd links naast de hartlijn, om het moment van de aandrijving te compenseren.De boot op de foto is even lang, maar heeft een starre as, daarom ligt de motor voorin, het gaat om de plaats van de lipo, hier dus stijf achterin (om het zwaartepunt goed te krijgen, bij jouw boot dus een tikje naast de motor:
full

Een iets grotere boot, waar de lipo links naast de as ligt in de back to back klittenband:
full

Onze boten liggen in rust iets naar links hellend in het water, door de lipo, die naast de hartlijn ligt, als de boot eenmaal op gang is, vaart 'ie rechtop.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Jan,

Wederom bedankt voor je antwoord. Klinkt heel logisch allemaal en eigenlijk had ik het zelf kunnen bedenken :). Ik vlieg al jaren met vliegtuigen en daar doe je precies hetzelfde: als het zwaartepunt goed is maar hij wil bij volgas naar boven, geef je de motor meer domping. Propelleras naar beneden dus. Dat is dezelfde oplossing voor hetzelfde probleem.

Net even gekeken en de as staat exact evenwijdig aan de kiellijn. Die zal ik dus ietsje naar beneden zetten.

Als ik de accu naast de motor wil plaatsen, hoe kan ik hem dan het beste vastzetten? Klitteband met 2 componenten lijm in de romp plakken?

Groeten,
Pieter

Hallo Pieter,

Op de foto zie je het brede zelfklevende klittenband van Hobbyking, dat plakt als een dolle, helemaal op een goed ontvette ondergrond en als je de lijmlaag even voorverwarmt met een föhn.
De lipo wordt op z'n plaats gehouden door drie stukken back-to-back klittenband uit de goedgesorteerde manufacturenwinkel (in Sneek is dat Jan Sikkes), die je daarop vastdrukt.

Met deze drie stukken zit de lipo dusdanig vast, dat zelfs flips bij 65 km/h de lipo niet van z'n plaats krijgen...

Groeten, Jan.

Back