advies onderdelen voor robot

• Topicstarter Topicstarter roybakker
  • Startdatum Startdatum
R

roybakker

Guest
hallo modelbouwers

ik ben HBO student mechatronica. ik ben een robot aan het ontwerpen die autonoom door een veld moet kunnen rijden. hiervoor heb ik het idee standaard onderdelen uit de modelbouw wereld te gebruiken. ik ben totaal onbekend in de modelbouw wereld en kan nu niet de gegevens vinden die ik zoek. ik kan weinig specificaties vinden van modelbouw onderdelen.

ik wil gebruik maken van modelbouw wielen voor ruw terrein. ik heb wielen gevonden van 120mm in diameter (helaas geen luchtbanden). maar ik kan dan nergens vinden wat de velgdiameter is. en ik weet dat de band 65mm breed is maar ik weet niet waar de montage plaat zit in de velg (hoe diep in de band over de 65mm). ook wil ik gebruik maken van modelbouw schokbrekers maar hier kan ik geen veerconstanten, geen demperconstanten en geen veerslag van vinden. de robot zal totaal een 25 a 30 kg gaan wegen en zal tussen de 7 en 10km/h moeten gaan rijden. hier zoek ik ook nog electro motoren voor. misschien is er iemand met een RC voertuig dat ook ongeveer hetzelfde gewicht heeft en dezelfde snelheid. graag zou ik dan horen welke motoren hiervoor gebruikt zijn

mijn vraag is wie kan mij een site aanbevelen met onderdelen voor modelbouw waar deze specificaties wel te vinden zijn. liefst van een modelbouw zaak in de regio Arnhem Nijmegen of rond Venlo (dan kan ik er ook nog een keer gaan kijken). maar goede sites uit de rest van Nederland zijn ook goed

ik hoop dat iemand mij kan helpen

groeten roy

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou eens rond kijken bij tank bouwers of Big scale. Die hebben zwaardere onderdelen.
Die specificaties heb ik nog niet gevonden bij onderdelen. Dat is voor de meeste sites te academisch (helaas).

ik denk dat je ook niet heel snel erachter zal komen. in het begin een beetje verwarrend, maar modelbouw houdt in veel dingen zijn eigen waardes aan. ik heb echt nog nooit iets zien worden uitgedrukt in veerconstante. demperconstanten worden uitgedrukt in hoe dik de olie is: weight etc.

o ja, en die banden daar moet je inserts ( soort foam achtig iets, zit er meestal wel bij.) in doen, luchtbanden zijn er idd niet in modelbouw.

Luchtbanden zijn er WEL.
Van Junfac: genaamd G-made!!!!
In de maat 2,2Inch.

Een fietsventieltje in een velg schroeven / lijmen deden we bij de micropulling in 1992 al.

Verder denk ik dat het lastig voor je gaat worden. Normale (auto)modellen wegen bij lange na geen 25/30 Kg.
Je zou inderdaad eens in het tankwereldje kunnen gaan kijken, deze zijn soms nog veel zwaarder en er wordt ook wel vering toegepast (hoewel ik betwijfel of dit schokdempers met spiraalveren zijn, waarschijnlijk eerder blad- of torsieveren) Helaas houdt dat in dat er ook veel zelf gebouwd wordt, aangezien lang niet alles standaard te koop is.
Specifieke technische informatie als veerconstanten etc. ga je uberhaupt n niet vinden. Een bepaald onderdeel is gemaakt voor een bepaald model en functioneert daarop. Meer hoeft de gemiddelde modelbouwer niet te weten.

oke dan ligt het dus niet aan mij dat ik deze gegevens niet kan vinden. kan iemand me wel vertellen wat een gemiddelde RC auto weegt?? de robot die ik wil gaan maken heeft 6 wielen (tank principe) dus hier kunnen 6 schokbrekers gebruik worden. maar met een kleine aanpassing kunnen er ook twee per draagarm gemonteerd worden. wanneer een rc model dan tussen de 7 en 10 kg zou wegen dan komt dit redelijk uit.

Mijn Hilux(1:10) weegt rijklaar 4,5Kilo.
Dit is intotaal op 4 (standaard) schokbrekers en bladveren

Back