Advies optoeren en aftoeren heli

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door JaapDMC, 21 jun 2015.

  1. JaapDMC

    JaapDMC PH-SAM

    Lid geworden:
    12 aug 2012
    Berichten:
    143
    Locatie:
    Friesland
    Hoi,

    Ik ben een beginnend RC-heli piloot en vlieg met een Align 450L in standaard uitvoering met 3GX V4. Start en land in Normal (80/85% gas, -2 / 12 graden pitch, midden 0 graden). Check voor start swash en tail functies en of swash horizontaal staat.

    Maar soms heb ik bij het optoeren last dat de swash plate onverwacht beweegt, wat de eerste keer omrollen tot gevolg had. Ik ben er nu beter op bedacht en heb de indruk dat als ik sneller op toer en meteen naar 0 graden pitch ga dit minder vaak voorkomt. Is dit het gevolg van een trilling waar de FBL controller op reageert? Wat kan ik doen om dit te voorkomen?

    Vorige week had ik onverwacht en voor het eerst een soort gelijk probleem bij het aftoeren. Na een normale landing op een vlak stuk gras, rolde de heli om met lage headspeed. Schade gelukkig miniem. Ik land in Normal en neem het gas rustig terug. Welk advies kunnen jullie me hierin geven? Is na landing Throtle hold bij mid-stick er meteen op beter? Heb dan -12/12 graden pitch en kan dan meer negatieve pitch geven.

    Omdat ik op gras vlieg heb ik mijn staartvin met ca 2 cm verlengt, anders trekt de tailrotor steeds een streep in het gras. Zou dit een oorzaak van de problemen kunnen zijn?

    Graag jullie reacties.

    Groet, Jaap.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja.... het klinkt me toch als een trillingsprobleem in de oren, wat de sensor beïnvloed. Bij het optoeren passeert je heli blijkbaar een "kritisch toerental".
    Sowiso is optoeren met 0 graden (of hooguit een heel klein beetje negatief, -1 of -2 graden) beter, omdat er minder krachten op de heli staan, en DUS minder trillingen gegenereerd worden.

    Ik denk dat je als allereerste beter eens kritisch kijkt naar hoe de sensor op je model bevestigd is, en eens wat te experimenteren met zachter schuim tussen sensor en heli, want trillingen komen ook in het vliegen voor en die Mogen (heel theoretisch dan) je sensor niet beïnvloeden.
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    de 3g wil wel eens tik bewegen door trilling
    kun je vaak geen fluit aan doen.

    is het er opeens in geslopen na vele goede vluchten, is er waarschijnlijk ergens een rare trilling ingeslopen.
    lager kapot oid.

    zelf heb ik meerdere 3g's gehad.
    op de ene heli kon ik zonder problemen optoeren
    bij mn 450 moest ik altijd de swash een beetje recht sturen.
    eenmaal los, was dit over.

    je zou eens op een paar dingen moeten letten.
    - sluit je hem stilstaand aan, en laat je hem dan ook stil staan tot hij het ok teken geeft?
    ga je tussendoor zitten prutsen om accu oid vast te zetten, ziet de 3g beweging als 0 waarde, en initialiseert hij verkeerd. en gaat hij driften, swash de hoek in lopen.

    - laat jij toevallig de heli compleet met rust tijdens optoeren?
    erg gevaarlijk als dat zo is..
    een heli heeft bij vrij weinig toeren al genoeg vermogen in de kop om rare dingen te doen onder invloed van wind. of een swash die de hoek in loopt.
    zolang de kop draait, moet jij sturen...

    - kun je dat scheefzakken van de swash recht sturen?
    zo ja, kun je dat gewoon doen. wel ff kijken of er iets raars aan de hand is natuurlijk..
    swash moet gewoon ongeveer recht staan.
    met loskomen rustig lostrekken, de heli verteld vanzelf waar hij heen wil.
    doe je het rustig, kun je heel makkelijk en rustig opstijgen
    alleen ff erg in hebben.

    bij de landing had ik het dan weer nooit.
    kan op een foute initialisatie duiden.
     
  4. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Wat ook erg belangrijk is : staan je bladen niet te los of juist te vast ? Daardoor kan hij ook even de kippendans gaan doen tijdens op/af toeren. Hoe los of vast heb je ze staan ?
     
  5. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    bekent probleem bij 3G / 3GX,
    sommige zeggen "weggooien" maar zo erg is het niet:

    gewoon de swash tijdens optouren en aftouren in de gaten houden en ev. corrigeren,
    een keer in de lucht is het probleem verdwenen!

    oorzaak zijn trillingen bij een bepaalde RPM,
    dat kan zijn een kromme as, een kapotte lager, bladspoor en en en

    bij optouren laat je de pitch op 0 graden staan,
    en bij het landen 0 graden tot een paar graden min, b.v. 2 - 3 graden min.

    ... bij mij is de heli zo in de lucht, en bij aftouren de swash in de gaten houden !

    suc6
    Uwe
     
  6. JaapDMC

    JaapDMC PH-SAM

    Lid geworden:
    12 aug 2012
    Berichten:
    143
    Locatie:
    Friesland
    Bedankt voor jullie reacties.

    @Student: Ik laat heli na aansluiten stil staan totdat oke signaal gegeven is. Indien nodig probeer ik zeker te sturen bij optoeren en aftoeren. Vaak is het niet nodig om te sturen, maar soms zeker wel en ik breek het oproeren soms ook af. Eenmaal in de lucht gaat het vliegen zoals verwacht.

    @Uwe: ik zal bij optoeren pitch op 0 graden houden.

    @Rhelie: de hoofdbladen draai ik zo strak aan dat ik ze nog met weinig kracht kan scharnieren maar ze wel zovast zitten dat ze niet onder hun eigen gewicht scharnieren als ik de heli op zijn zijkant houdt. Indien ik het goed begrepen heb, moet bij een kleinere heli de bladen losser zitten dan bij een grotere heli. Graag jullie advies hoe strak jullie de bladen zetten bij een 450 size.

    Groet, Jaap
     
  7. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Ik denk dat je goed bent met de bladen.
    Als de bladen maar niet meteen inklappen bij optouren.

    Vroeger zegt men:
    ...zet de heli 45 graden schuin en tik hem zachtjes met het landings gestel
    op de grond, de bladen mogen dan niet inklappen...

    zelf heb ik mijn bladen eigentlijk recht vast,
    maar ga ze goed bekijken, dat ze voor het optouren goed in een lijn staan,
    maar ook niet te vast, dat ze bij volle RPM zelf nog kunnen corrigeren.

    Groet
    Uwe
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    richtlijn die eigenlijk altijd goed is, klein en groot
    heli dwars. bladen mogen op eigen gewicht niet vallen.
    krijg je ook vanzelf gevoel voor. is niet zo kritisch, maar het is niet de bedoeling dat het serieus kracht kost om de bladen te scharnieren.
     
  9. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    In mijn bescheiden mening is het niet normaal dat een heli tijdens het op- of aftoeren omvalt.... Ik heb het in ieder geval nog nooit meegemaakt. Zelfs niet met een 3Gx (wat trouwens een prima ding is). Een draaiende 450 (of eigenlijk iedere heli) die omvalt tijdens het op- of aftoeren loopt bijna altijd schade op. Meestal zie je deze schade niet direct. Maar het veroorzaakt wel iedere keer meer trillingen. Dit zou kunnen verklaren dat het nu ook bij het aftoeren gebeurd.

    Uit eigen ervaring weet ik dat de 3Gx is gevoelig voor trillingen. Als je heli niet trillingsvrij is krijg je problemen. Als ik je verhaal lees dan raad ik aan om de heli te controleren op trillingen. En kijk of de 3Gx nergens tegenaan komt. En probeer altijd met 0 graden pitch op te toeren. Dit voorkomt trillingen en mochten de bladen toch omklappen dan komen ze niet tegen de staartbuis aan.

    Dat je staart de grond raakt is volgens mij niet optimaal. Handiger is het om een zwaar stuk kleed mee te nemen (inloopmat) en die in het gras te leggen.

    Voor het landen raad ik aan om met throttle hold te landen. 20cm boven de grond en dan de motor uit, nog even zweven en dan neerzetten. En de bladen? Die moeten zo strak zitten dat ze bij het optoeren niet volledig omklappen. Als je heli een normale softstart heeft zitten ze los genoeg zodat ze zichzelf kunnen zetten tijdens het vliegen.
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    heb je een punt Joop.
    Alleen zie ik veel te veel mensen die tijdens optoeren de knuppels loslaten.
    of nog gezellig met het hoofd richting de buurman aan het praten zijn.
    Ditzelfde met aftoeren.
    gebeurt er dan iets, wind eronder, swash trekt scheef oid is het ook meteen raak.

    vandaar dat ik er niet meteen van uit ga dat dit omvallen 100% uit de electronica voortkomt ;-)
    het is minder gewenst dat hij dat doet.. maar zeker niet ondenkbaar.
    en heb hierdoor al wat heli's schade op zien lopen..

    nu is de wind op ons veld ook een beetje een raar ding. soms vrij turbulent.
    misschien dat het daarom bij "ons" iets vaker gebeurt dan elders..
     
  11. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    @JoopB Waarom raad je het aan om te landen met throttle hold?
    Zelf heb ik het nog niet geprobeerd, wel heb ik het vaak op youtube voorbij zien komen bij de gevroderde 3d vliegers onder ons zoals Alan Szabo om maar een voorbeeld te noemen.
    Ik was in de veronderstelling dat dit een manier was om te kunnen landen in de "idle up mode", maar schijnbaar heeft het (ook) een andere reden?
     
  12. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ik denk dat Joop bedoelt, dat je de heli zonder krachten op de grond zet,
    heeft je motor vol vermogen en jou pitch is -12 / +12,
    zo heb je enorme krachten, als de heli op de grond gaat staan,
    is de motor uit (throttle hold), heb je veel minder kracht,
    en de heli kan rustig aftouren !
     
  13. JaapDMC

    JaapDMC PH-SAM

    Lid geworden:
    12 aug 2012
    Berichten:
    143
    Locatie:
    Friesland
    Bedankt voor jullie adviezen.

    Zover ik kan voelen en zien zijn de lagers nog goed en de assen recht.
    Ik ga de staartvin weer zijn normale lengte geven en van een mat starten.
    Indien het probleem blijft ga ik andere demping proberen onder de 3gx.

    Groet Jaap
     
  14. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ik heb dat probleem met de 700e sinds 23 vlieguren,
    het is niet erg, je moet gewoon opletten,
    wat ik eerder al schreef:
    in de lucht geen probleem !
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    ho ff... als de heli verder goed vliegt, en het werkelijke probleem alleen tijdens optoeren voorkomt hoef je daar niets aan te doen...
    toert maar 1 keer op tijdens de vlucht. om daar nou je complete vlieggedrag voor aan te gaan passen..

    dat scheef lopen van de swash tijdens optoeren is ook ergens een parameter in de 3g(x)
    alleen als je deze te ver ophoogt gaat hij weer ruk vliegen.
    daarnaast kun je dit voorkomen door simpelweg te sturen en op te letten ;-)

    dat landen is inderdaad een manier.
    ik zet hem gewoon in de idle ip op de grond, en gooi dan de hold erop.
    en blijven sturen tot de rotor zijn kracht kwijt is
     
  16. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    een bijkomend voordeel van landen op throttle hold zoals joop aangeeft is dat je aandrijving al uit geschakeld is mocht bijv. de staart toch vast slaan in wat hoog gras, er geen drijvende kracht is wat echt schade kan veroorzaken.
    Vind het zelf ook erg prettig om de machine zo neer te zetten.
     
  17. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    De voornaamste reden voor mij is dat er zoveel mogelijk energie uit de heli is en dat de bladen langzamer draaien. Zeker als je staart het gras raakt (wat bij een 450 eigenlijk altijd wel is) is het handig om zo weinig mogelijk toeren op je staart te hebben waardoor de staartbladen makkelijker doorbuigen op het scharnierpunt.

    Land je met de motor aan dan buigen de bladen niet en is de kans op schade vele malen groter.
     
    jeroen1987 vindt dit leuk.
  18. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Een nadeel van een landing met de motor uit kan wel zijn dat je weinig meer kan doen als er wat mis gaat. Zelf gebruik ik beide methodes wel en met voorzichtig sturen kan ik een scheve landing vaak wel corrigeren maar een trex 450 is toch me toch ook eens omgevallen vanwege een landing in een bandenspoor. Ik heb wat dat betreft geen ervaring met een torque tube, wel met riem aandrijving voor de staart en een beetje gras maaien is dan niet gauw een probleem.
    Staat de heli stabiel dan zet ik ook wel de rem er op met negatieve pitch, niet dat ik zo'n haast heb maar gewoon omdat het kan ;) Ik vlieg gewoonlijk alleen dus is het even landen om de lipo te wisselen en weer vliegen.
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  19. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    idd @chrisdv :
    met kleine heli's heb je snel een probleempje,
    ik doe het ook niet altijd met motor uit, ook niet met de 700er ...
     
  20. De Jans Patrick

    De Jans Patrick

    Lid geworden:
    24 feb 2023
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Belgie
    Hallo ik laat de heli traag op toeren komen dan kan ik al zien wat hij gaat doen Ik heb alwat ervaring met een kleinere heli de 120s van blade dat lukt al zeer goed Maar denk eraan om in een club te gaan Vroeger deed ik aan modelvliegtuigen en is makkelijker dan een heli Michien wat te overmoedig geweest patje
     

Deel Deze Pagina