Advies over quadrocopters

Mijn naam is Ouassim een laatstejaarsstudent Business Management en ben nieuw hier. Voor mijn master heb ik de keuze om een bedrijf te starten of om 1 jaar stage te lopen bij een bedrijf. Nu ben ik geïnteresseerd geraakt in een bedrijf die luchtfoto's en video's zal leveren en nu ben ik van plan om zelf een mid cost (c.a. 1000 euro) quadrocopter te kopen, ik heb al heel wat gegoogeld maar er staat zoveel info online dat men soms het noorden kwijt raakt.

Dus nu is mijn vraag wat ik het best zou kopen? Bedrijfsmatig heb ik alle touwtjes in de hand maar in dit vak ben ik nog een "groentje" Ik ben wel een beetje handig maar het liefst zonder al teveel soldeerwerk en dergelijke. Als het ook nog even zou kunnen, zou het leuk zijn als een Nederlandse winkel de quadrocopter verkoopt (als dit niet het geval is, niet echt een ramp)

Wat wel belangrijk is dat de video/foto's van goede kwaliteit zal moet zijn en dat de video stabiel is (met After Effects kan ik het wel stabiel maken maar ik heb liever dat het al direct vanaf de camera stabiel is voor zover het kan)

Verder als je denkt van dit moet hij echt weten over dit vak of over quadrocopter dan hoor ik het graag!

ga maar eens zoeken op multicopter dan vind je veel meer quadcopter is een bouwvorm.
en lees dit forum eens goed door.
tegen de tijd dat je hem de lucht in heb ben je afgestudeert.
er komt veel bij kijken en dus niet ff in elkaar zetten vliegen maar.

echt serieus vanuit de lucht opnames maken als een bedrijf zijnde ga je het niet redden met 1000 euro. je moet professioneel spul hebben en dat begint nog niet eens bij 1000 euro..

dat terzijde, met een quad (quadrocopter) kom je er ook niet echt.. je vliegt met een dikke dslr camera en als er 1 motor ff niet meer mee wilt doen knettert je dure canon zo uit de lucht. beter is een hexa(copter) met 6 motoren dan komt hij niet zo snel naar beneden suizen, maar je houd het pas in de lucht met een octo(copter) met 8 motoren.

als we gewoon even simpel van de "betere" en betaalbare optie de hexa dan kom je uit op 6 motoren die beginnen bij de 40 euro per stuk (goedkope, minder krachtige) 6 regelaars van 25 per stuk. een licht en stevig frame (carbon dus..) dat begint bij de 300 euro. dan nog een betrouwbare en stabiele flight controller. 200+ euro (meer opties is meer geld zoals gps met way points enzo)
een gimbal (het ding waar de camera in komt te hangen en die de camera kan laten bewegen) 150 voor een goedkope.
je moet de boel besturen dus komt er een zender bij met zoveel mogelijk kanalen.. dat begint ook weer rond de 200 euro tot ruim in de duizend.
en zonder stroom vliegt hij niet dus moet je een berg LIPO accu's hebben. kleintjes zijn niet duur, maar die ploffen spontaan uitelkaar als je hexa al zien dus moet je minimaal een 5000mAh 30-45C lipo hebben en dan het liefst een paar, je kan moeiijk tegen je klant na 5 minuten vliegen zeggen; "ja sorry, ik moet eerst een uurtje laden". dus dat word ook weer een paar keer 45 euro minimaal.
die accus kan je niet in het stopcontact stoppen, dus moet er een speciale lader voor komen.. voor de lipos die je nodig hebt heb je ook een flinke lader nodig.. begint rond de 50-60 euro.
en dan een camera.. een beetje sony of canon doet het ook niet voor minder dan 400 euro..

en als je professioneel opnames vanuit de lucht gaat maken kan je dat niet alleen doen. er moet nog een camera operator bij komen. dus een extra zender zodat hij de camera kan bedienen en jij je kan concentreren op het vliegen.
het is wel fijn om te zien wat je opneemt dus moet er ook een draadloze video verbinding komen.. 100+ euro voor het zend en ontvangst setje en dan nog een goed display..

kijk.. als je nu voor de leuk wat opnames wilt maken dan scoor je een GoPro en een goedkope quad en je bent voor 800 euro in de lucht... maar professioneel? dat ga je niet redden met dat budget.

ik ben trouwens geen pro, en heb ook geen intenties om het worden, dus het is niet zo dat ik je ervandaan probeer te praten om "mijn markt" schoon te houden.
ik probeer je een groot fiasco te besparen.

er zijn hier overigens wel een paar die (semi) professioneel bezig zijn, en zij kunnen je vast nog meer vertellen.

Maak als laatstejaarsstudent Business Management eerst maar eens een bedrijfsplan, ga dan op zoek naar wat een goede quad of octo kost en kijk dan of het rendabel is. Ohja, vergeet niet ook de camera en het FPV systeem, de website, de bedrijfsauto en noem maar op mee te nemen in de kosten van het bedrijfsplan.

Ik denk dat heel snel uit het bedrijfsplan zal blijken dat het niet rendabel is om een bedrijf op te zetten met alleen maar luchtopnames maken met deze systemen. Je zal veel meer moeten gaan bieden.

Ik heb mogelijke klanten voor bepaalde zaken, maar helaas niet voldoende tijd en financiele middelen om alles aan te kopen en te ontwikkelen. En nee, dat wat men wil lukt niet met de reeds bestaande middelen. Je hebt daarvoor FPV nodig met een back-home systeem, maar dit kan niet werken via GPS omdat je in een afgesloten (soms kleine) ruimte moet werken. ik heb enkele modelvliegvrienden ingelicht en die werken nu aan deze systemen om straks deze opdrachten te kunnen uitvoeren.

Back