Advies RC-zeilen 1m-klasse ???

Hallo,

Lange tijd heb ik statische zeilschepen gebouwd en nu dan eindelijk mijn eerste RC zeilboot. Ik ben nu doende een Race Micro Magic op te bouwen.

Hierna wil ik graag een tweede grotere boot gaan maken en mijn voorkeur gaat dan naar zeilboot van circa 1 m groot, waarmee ik evt met wat aanpassingen ook kan mee zeilen in de 1m-klasse.

De volgende wensen;
- dus circa 1m lang

- hoeft niet de snelste te zijn, maar wel mooi (realistisch) en stabiel vaargedrag

- de mogelijkheid om ook met harde wind te zeilen !!! (verwisselbare zeilen)

- uitneembaar tuigage en/of zwaard zou mooi zijn

- geen overbodig beslag op het dek (railing stuurtje etc), dus zeg maar 'race-uitvoering' moet mogelijk zijn.

- voldoende bouwinfo op forums

Ik ben al heel wat boten tegen gekomen op dit forum, maar kan eigenlijk niet tot een keuze komen. Ben dus erg benieuwd naar jullie advies ??!!

Met vriendelijke groet
JP

Persoonlijke ervaring:
Kyosho's Seawind of Tamiya's Yamaha WOR 60.
Zijn qua zeilen redelijk aan elkaar gewaagd.

Voor en nadelen:
Seawind is goedkoper, althans de "normale" versie. Er is ook een polyester en een carbon versie: die zijn beduidend duurder.

Beiden te zeilen met een winch of een forse servo voor schootverstelling.

Kielconstructie van de Yamaha is een zwak punt: kiel buigt door en de "druppel" hangt helemaal achteraan de kiel. Kans op scheuren.
Kielconstructie van de Seawind is beter.

Toegang tot het inwendige is bij beide boten aan de krappe kant.

Mast is bij beide schepen tweedelig. Beiden hebben eenzelfde soort koppeling: een kunststof verbindingsstukje.
Bij beide schepen heb ik dat vervangen door een 30cm langer stuk koolstofstaaf. Daarna geen problemen mee gehad.

Beide schepen zijn voorzien van "opsmuk": lieren op de opbouw enz.
Die kan je er uiteraard aflaten en montagegaten opvullen.

Roerconstructie van Seawind is beter: push-pull-systeem. Bovendien beter bereikbaar.

Bij beide modellen kan de mast en de kiel eraf voor makkelijk transport.
Bij Seawind nét iets simpeler dan bij Yamaha.

Qua zeil-eigenschappen: beide schepen kunnen windkracht 4 tot 5 hebben met standaard tuig. Voor de wind draaien wordt dan een uitdaging, want beide schepen zeilen dan hun boeg in de golven en worden onderzeeër. Even een beetje roer geven en dan je zeil vieren is de oplossing.
Qua snelheid doen ze niet voor elkaar onder. Ik heb de Yamaha 5 jaar gevaren en toen verkocht. De Seawind heb ik nu bijna 8 jaar.
Met de huidige eigenaar van de Yamaha wel eens wedstrijdjes gezeild: de ene keer won hij op het boeienparcours, de andere keer ik. Ook een kwestie van goede afstelling.

Mijn voorkeur: dubbeltje op z'n kant, maar toch: de Seawind van Kyosho.

En als je écht ruig wild kunnen varen:
Laser. Geen fok, 3 groottes van zeilen in het pakket, alles standaard gebouwd. Kost een paar centen, maar dan heb je een zeilboot die vrijwel alles kan hebben.
Makkelijk te transporteren is één grote zak, incl zender.
Waarom ik die dan niet vaar?
Twee redenen.
1) de prijs
2) het is geen bouwpakket. Ik wil schepen niet alleen varen, maar ook bouwen.
Een Laser koop je kant-en-klaar.

Succes met de keuze.
(Overigens: een rMM is ook een heerlijk scheepje om mee te varen!):D

Roel, bedankt voor de duidelijke uiteenzetting...ik had de Seawind van Kyosho al eens staan te bewonderen in de winkel .... dus dit is wel een leuke bevestiging...

Verders zag ik in de winkel ook de Saphir van Graupner staan .... ik begreep alleen wel dat deze uit de graupner collectie gaat verdwijnen...wat is de ervaring met dit zeilschip en voldoen de eigenschappen een beetje aan mijn eerder genoemde wensen...

Persoonlijke ervaring:
Kyosho's Seawind of Tamiya's Yamaha WOR 60.
Zijn qua zeilen redelijk aan elkaar gewaagd.

hallo

in onze club worden er verschillende classen gevaren
zowel in club als nationaal verband
de boten waar mee gevaren wordt zijn de beide types m&m
de 1 meter en de 75 cm klasse
in de club mag alles wat 1 meter is mee varen en alles wat 75 cm is ook daar wordt er geen onder scheid gemaakt tussen een echte 1 meter en een bouwdoos van het een of ander merk
want er zijn verschillen tussen deze boten
de boot die je hier ziet varen mag in de club wel mee varen maar voor Belgische kampioenschappen niet
en zo telt dat ook voor de nederlandse want deze boten zijn een paar cm te lang en voldoen zo niet aan het reglement (naviga )
eindhoven is nu niet zover van genk af en met de m&m mag je altijd eens een keertje komen kijken op 3 mei
is je boot niet klaar dan mag je er wel eentje lenen om het eens te proberen
en zo het zeilen eens zelf mee te maken
de zeilers varen reeds jaren nationaal en hebben heel wat hervaring en kennis aanboord

ook een 1 meter was aanwezig
mijn boot heeft het laten afweten hahaha
zender wel bij maar heu de boot vergeten stom he
wie M&M wil zeilen heeft gelegenheid genoeg
in onze club zeilen we elke wedstrijd dag na de middag vanaf dit jaar
als er belgen zijn (verzekerings kwestie met buitenland)die M&M willen zeilen dan kan dat op 3 Mei na 13.00 bij ons in genk op de molen vijvers
en dit gratis en voor niets door je gewoon aan te melden aldaar aan de tent
we hebben nog een vergadering en daar gaan we dan heel het M&M gebeuren eens bespreken en zien of we nog meer uit de bus kunnen halen
carlo hier ook op het forum is voor M&M mee de baas hahahaha
dus heeft ook nog iets te zeggen

groetjes raf

Laatst bewerkt door een moderator:
Saphir is een goed zeilend zeilschip, die ook met meer wind goed zeilt.
Het tuig kun je eraf halen, dus kun je ook kleinere tuigen maken.
Uit de bouwdoos, zou je de Kiel vast in moeten bouwen, echter kun je ook zelf een kielkast bouwen, zodat deze uitneembaar is.
Zie ook eens op het Saphir forum. ( SAPHIR FORUM • Forumindex )

Bedoel je met de 1m klasse de IOM (International One Metre) klasse, dan zou ik mij in echte IOM boten verdiepen en de bijbehorende klassevoorschriften.
neem dan eens een kijkje op de IOM site. ( Nederlandse IOM Klasse Organisatie - 1 Meter Klasse )

Ik vind dat je eerst moet gaan kijken wat wil je
Waar woon je vaar water waar je gaat zeilen
Wil je wedstrijden zeilen
En het belangrijkste is wat wil je gaan uitgeven
Als je wil gaan wedstrijd zeilen en dat denkt Int wil gaan doen zijn er genoeg mogelijk heden
MM klasse
RG 65 klasse
I om KLasse
M KLasse
10R klasse
A klasse

Tussen de MM klasse en de M klasse zitten een aantal klasse zoals de Saphir
DE MM en de Saphir klasse zijn een eenheids klasse met de romp en de zeilen
De RG I om M 10 R is een klasse waar een aantal dingen vast staan RG Iom en M klasse staat de lengte vast
Bij de 10 R en A klasse niet daar is een Formule berekening voor het zeil opp en romp lengte .
DE Rg 65 is een nieuwe klasse in Ned wat in opkomst is het is een stapje hoger dan de MM klasse mag veel maar ook alles goed beschreven
DE M klasse is een romp en zeilen als je alles mooet gaan kopen goed in de Euro's gaat lopen
Maar gewoon het race schip onder de Radio zeilers
DE A klasse is een schip wat het gewicht tegen de hoge kant zit +/_15 kg
DE 10 R klasse is eigen lijk een M klasse maar met meer zeil opp zeilen een paar in Ned in Duitsland komt deze klasse weer op en in Frankrijk zeer goede klasse org
Dit Jaar het EK in Frankrijk Arjan van Cinkel doet daar aan mee met een top boot
De laaste is de Iom klasse in Ned is deze in opkomst het regelement is zeer strak er zijn bouw tek voor een paar euro"s te koop in Eng de Reggae van Gibson een goede zeiler en goed zelf te maken .
Dus er is genoeg te maken en te kopen KIjk ook op de site van de Ne.Mo.Zo radiozeil org van Nederland .

hallo jp

zoals tom reeds gepost heeft
eerst naar een club uit kijken en zien met wat daar gezeilt wordt
bij ons zeilen we alles door elkaar en als we 3 kandidaten voor 1 klasse hebben dan zeilen we die appart
BV
4 m&m zeilen eerst daar er 3 mensen de 075 mee zeilen en er twee 1 meter zeilen
word er eerst 1 meter gezeilt en dan de 075
en dat herhaalt zich zo tot het einde van de dag
marbelhead wordt er bij ons niet gezeilt want zoals tom schreef zijn deze boten nogal prijzig
een goeie 1 meter kan je ook tweedehands kopen
op een namiddag met redelijk wat wind komen we toch aan een regatta of 7 per klasse

er zijn veel klub's die een eigen mal van een 1 meter hebben en die worden dan ook tekoop aangeboden voor een schappelijke prijs
of het top classe boten zijn geen idee maar veel hangt af van de schipper die aan de zender staat

groetjes raf

Back