Advies Rotor voor T-rex 450 Clone

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door Louis79, 27 sep 2020.

  1. Louis79

    Louis79

    Lid geworden:
    27 nov 2018
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Maastricht
    Hallo

    Ik heb een CopterX CX 450 V2 ME helicopter, nu is mijn vraag ik zou graag weten als ik mijn rotor zou kunnen vervangen voor een flybarless eventueel DFC (of andere rotors)?

    Als ik naar de specificaties (lengte/diameter) van de as van mijn xcopter en een standaard pro dfc kijk lijken ze hetzelfde.

    Hoor graag jullie adviezen en meningen!

    Groet Louis
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    ik neem voor het gemak even aan dat je nu al vliegt met deze heli, en dat het een flybar heli betreft.

    ja, als je de asmaat (diameter) in de gaten houdt, kun je vaak de kop zo vervangen.
    alleen ff opletten waar het gaatje zit door de as heen. andere merken kunnen dat op een andere plek hebben zitten.
    nu is de copterx in veel gevallen een clone van een align heli, dus als je dat type erbij pakt, kun je in de omschrijving vaak wel zien of het past.
    als ik de foto's op internet ff snel zie, lijkt het erop dat de align trex 450SE v2 de tegenhanger is.

    DFC zou ik niet doen.
    technisch niet handig zoals align het heeft uitgedacht (mijn mening)
    daarnaast is het hele punt van dfc dat alle demping uit de kop gaat (geen zelfherstellend vermogen meer), rotortoerental moet omhoog (kortere vliegtijd) en je moet dan ook je swash nog eens gaan vervangen.

    een normale FBL kop kun je redelijk 1 op 1 overzetten. originele swash kan blijven zitten.
    waarschijnlijk moet je wel de servo's vervangen (omdat alles directer is, moet er vaak wat sterkers in, en vaak moet het digitaal worden)
    daarnaast zul je waarschijnlijk ook een stabilisatie erin moeten zetten.
    kan ook zonder, maar dan heb je zelf een beetje meer stuurwerk. bij een 450 maat (ik heb er mee gevlogen...) is het best een beetje kritisch.
    stabilisatie raad ik wel aan..
    een microbeast, vbar, en nog 100 opties die me zo even niet te binnen schieten.
     
    Laatst bewerkt: 28 sep 2020

Deel Deze Pagina