Advies schroef-schroefas-motor

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door erik1234, 24 aug 2014.

  1. erik1234

    erik1234

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Den Haag
    Ik ben bezig m'n 1:1 motorjachtje na te bouwen op schaal en heb geen ervaring met modelbootjes. Polyester rompje is af en het is tijd voor de schroefaskoker. Ongetwijfeld zal de vraag hier al 100x voorbij zijn gekomen, maar zoveel vaartuigen zoveel verschillende combinaties. Google stuurt me wel naar webwinkels, maar daar vind ik alleen losse onderdelen waarvan ik niet weet of het bij mijn bootje zal passen. Ik ben eigenlijk op zoek naar een compleet setje. Graag advies welke onderdelen aan te schaffen. Het hoeft allemaal niet state-of-the-art, als ik er 2x per jaar mee kan varen op rompsnelheid is het genoeg. Gegevens van het bootje;

    Lengte waterlijn +/- 30cm
    Waterverplaatser
    Schroefraam +/- 25mm
    Schroef het liefst 4-blads

    Graag dus advies voor een geschikt setje of losse onderdelen, op dit onderwerp ben ik redelijk hulpeloos. Bij voorbaat dank voor reactie,

    Gr.

    Erik
     
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Schroef:
    4 Blad scheepsschroef R147 serie

    Schroefas en schroefaskoker:
    Schroefas voor Kleine boten 220-270mm-4mm, M4 nr.300-01

    Motor:
    Servonaut TM120 540 motor BOOT en TRUCK 12V 5000 rmp

    Dit is een motortje wat rustig draait. Een speed 400 zou ook kunnen qua belasting, maar die draait veel te snel.

    En uiteraard heb je tussen motor en schroefas nog een koppeling nodig, maar die zijn er in zoveel soorten en maten... Da's ook afhankelijk van je eigen voorkeur.
    De webshop waar de links naar verwijzen heeft vakantie tot 02-09-14, maar het loont de moeite om daar zaken mee te doen. Betrouwbaar, accuraat en advies over een vervangend product als er iets niet op voorraad is.
    En nee, ik heb geen aandelen....:D
     
  3. erik1234

    erik1234

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Den Haag
    Roel,

    Bedankt, hier kan ik wat mee. Schroef ziet er ook nog eens mooi uit, dacht dat messing schroeven onbetaalbaar waren. Het ziet er ook nog uit als een winkel waar ik ook nog eens normaal ouderwets naartoe kan bellen voor advies, veel webwinkels vinden dat gebel veel te lastig. Even zeker weten links/rechtsdraaiend en ze kunnen me mooi adviseren voor de koppeling. Meteen maar een simpel regelaartje meebestellen. Heb geen haast, dus wacht wel tot ze terug van vakantie zijn.

    Gr.

    Erik
     
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    :yes::yes:

    Kan je gewoon doen, keurige zaak.
     

Deel Deze Pagina