Advies sleepkist

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Arnold 85, 28 mrt 2022.

  1. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Ik heb de tekening van de romp opgeschaald uitgeprint op 130%
    Wat een joekel van een romp!
    Ik zal eens kijken op 3(.6)mm triplex wel genoeg is, de romp word nu ongeveer 1800mm lang!
    Span 2200mm
     
  2. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Koorde 415mm
    De tekening ligt klaar
    Fuselage:
    Als ik even de maten doorbereken weet ik de diktes zoals bedoeld door de ontwerper.

    Bodem is(omgerekend vanuit inches en opgeschaald naar 130% ) 4mm dik kruislings verlijmd cross grain...balsa denk ik

    Zijkanten zijn 6mm sheet(balsa neem ik aan)

    Bovenkant is (hou je vast)8mm sheet...ook balsa ga ik even vanuit.

    Alles vervangen door 3mm, ik ben er nog niet helemaal gerust op. 1660222487.jpeg snijmallen geprint.
    181105509.jpeg wat een lap hè!

    Nu begint het zo langzamerhand een bouwverslag te worden. Dan hou ik er hier mee op en start een nieuw draadje, dat is voor het nageslacht overzichtelijker.

    Advies uiteraard nog steeds welkom hier

    Zover bedankt voor de adviezen! Mij grote blij
     
    Binkey01 vindt dit leuk.
  3. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    De romp opbouwen van 3mm populieren triplex lijkt me in dit geval nog stevig genoeg. Zou er tussen vleugel en staartstuk zelfs nog verlichtingsgaten in aanbrengen

    Wel voorzien van hoeklijsten natuurlijk en eventueel dinbelen ter hoogte van de vleugelbevestiging en de montage van het landingsgestel. Verder een 6mm motorspant
     
  4. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Hallo, als ik even mag inpikken in dit draadje...? Ik ben ook naar iets gelijkaardigs op zoek maar voor zwevers van 2,5 tot 4 m wingspan... Kleinere modellen dus. Er zijn er zeer weinig op de club en niemand met echte sleepervaring.
    Nu lees ik hier de big easy een redelijk geschikt model. Ik kan van de romp idd mss wel een laserbestandje maken en 4 en 6mm populierentriplex hebben we op overvloed op het werk. Landingsgestelletjes heb ik ook wel liggen.
    Maar aan welke wingspan zou ik moeten denken voor mijn toepassingen? Een setje gesneden vleugels uit schuim zouden ook wel leuk zijn, kon iemand hier deze snijden tegen betaling? heb ook nog heel veel fineerplaatjes liggen van verschillende houtsoorten. Om deze te bekleden

    Alvast bedankt en hier ook succes met de bouw

    Zijn flaps een must?
     
  5. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.080
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Wij hebben hem tot 1 meter 80 cm spanwijdte opgeschaald. Op 6 cellen slepen wij zwevers tot 4 meter en rond de 5 kg op. Het sleepvliegtuig weegt ongeveer 2800 gram dus we hebben wel wat over om de zwevers op te slepen. Bij deze grootte is 3 mm timmerplaat meer dan voldoende en dan maken we gaten in de rompzijkanten en boven en onderzijde. Flaps zijn leuk, en als je een klein veld hebt ook zeker handig. Wij hebben ze er niet op gezet omdat we deze sleper als clubvliegtuig inzetten en we het dus laagdrempelig willen houden. Echt nodig zijn ze ook niet 09F2C724-8FE7-4524-838D-B9B1D3CB07C2.jpeg 4DC066C9-A3F1-4A91-84D1-12A5394EF720.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 19 mrt 2023
  6. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    heb je ook details over hoe de sleepinrichting werkt en wat jullie gebruiken als sleepkabel enzo? zou ons goed op weg helpen. Hebben jullie een schuimvleugel of ribbenvleugel?
     
  7. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.080
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    C5516899-08EF-442B-BF14-EACC568164D6.jpeg Onze vleugel is schuim ingedekt met 1,5 mm balsa. Eigenlijk is de sleepkoppeling heel eenvoudig. Tegen de achterkant van het rompspant is een extra laag triplex gelijmd. Daarin zit een staaldraadje al een soort bruggetje gelijmd. De verticale pen wordt gelagerd in een messing-busje (staaldraad ongeveer 1,8 mm en de messingbus 2 mm inwendig). De servo staat verticaal in de romp tegen het spant. En omdat een plaatje meer zegt dan 1000 woorden:
     
    jve vindt dit leuk.
  8. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.080
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Als sleepkabel gebruik ik 20 meter 4 mm draad van de Action.
     
    jve vindt dit leuk.
  9. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Ha leuk! M'n oude draadje!

    Ik zal binnenkort even wat info opzoeken.
    Snijmallen heb ik een programmatje voor wat ik ooit van @GJVO heb gekregen.zal eens kijken of ik die nog heb.

    Mijn sleper is af. Het is een 2.2 meter versie van de sleepkist hierboven vermeld. Gisteren mee gesleept, maar power valt tegen. Er zit nu 2400 watt op.(20x12) Kan zeker naar 4á5000! Verder een hele fijne kist! Zelfs bij te steil slepen hersteld ie snel en perfect!

    Hierover een filmpje van een sleep met een wat zware zwever. Gaat net allemaal. Op het laatst zag ik het niet goed meer en gingen we te steil. Het haakje zie je ook goed op beeld....


    1269446571.jpeg
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het profiel zal vast een NACA 0016 of zo geweest zijn.
    Wij sleepten vroeger 4 en 5 meter zwevers van een kilo of 5 met een 15cc model van 180cm span.
    Ging prima, je hebt helemaal niet zo'n groot model nodig.
    Aanpassen van de prop op de sleepsnelheid is veel belangrijker, dus de aandrijving is redelijk belangrijk.

    GJ
     
  11. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Ik heb NACA 0015.
    Heb je een advies voor een prop? Ik draai nu op 20x12. Op 6500 toeren (6s x kv 370 x0.8 verlies)

    Ik ben er wel achter dan m'n setup opzich niet heel verkeerd is, maar misschien dat ik met een andere prop wat meer het maximale rendement eruit kan halen.

    Ook ga ik een Current sensor aanschaffen. Meten = weten!
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Met een unilog kan je alles meten.
    Prop hangt ook af van wat voor zwevers je sleept.
    Een Fox moet sneller gesleet worden bijv. een Minimoa.
    Als merk bleek Xoar en Fiala als beste te werken, meest efficient.

    GJ
     
  13. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
  14. erikP

    erikP PH-SAM

    Lid geworden:
    17 aug 2014
    Berichten:
    169
    Locatie:
    Leusden
    Hoi Flymax,

    mag ik als vraag stellen welke setup jullie gebruiken op 6s?

    Alvast dank,

    Erik
     
  15. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.080
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Erik,
    Dat kan ik thuis niet helemaal beantwoorden. Ik weet wel dat er een Dymond AL42-60 motor (deze is niet meer leverbaar maar vergelijkbare motoren worden nu door D-power verkocht) op zit maar het aantal Kv weet ik zo niet. We vliegen hem met een 15x8 prop. De rest zou ik ter plekke moeten bekijken
     

Deel Deze Pagina