Advies snellere lader

• Topicstarter Topicstarter slootje
  • Startdatum Startdatum
S

slootje

Guest
Graag jullie advies over het volgende. Ik heb afgelopen week mijn eerste nitro-auto gekocht. Nu heb ik daarbij de volgende extra's gekocht:

- LRP HV VTEC 1600EC Extra Capacity RX-Pack 6.0V - 1600mAh - Hump
- Gloeiplugstarter C-batterij NiMH 4500mAh Spanning: 1.2 V
- 230V stekkerlader 4-in-1

Met deze oplader is het mogelijk gloeibougiestekkers, afstandsbedieningsystemen die gebruik maken van een laadbus, ontvangeraccu’s én raceaccu’s te laden.

Laadstroom:

- Gloeibougiestekker (150 mA),
- Afstandsbediening (8 oplaadbare batterijen van 150 mA),
- Ontvangeraccu’s (4 cellen bij 150 mA met één aansluiting en 75 mA met beide aansluitingen),
- Racingpacks (6 tot 8 cellen van 400 mA incl. delta-V-afschakeling)

Mijn humppack staat na 12 uur nog steeds te laden en ik denk dat de 4500mAh C-batterij er helemaal lang over gaat doen voordat deze compleet is opgeladen.

Mijn eerste vraag: Nu heb ik de volgende gloeipluglader van Carson gevonden. Hier staat dat de charging current 600 mAh is. Klopt het dat de C-batterij 4x sneller volgeladen zal zijn ipv mijn eigen lader?

Mijn tweede vraag: Zijn er ook laders die mijn humppack sneller kunnen laden?

Mijn derde vraag: Bestaan er ook laders die zowel mijn gloeiplugbatterij als mijn humppack een heel stuk sneller kunnen laden dan mijn eigen lader zodat ik maar 1 lader nodig heb ipv 2?

Je kan beter een goede normale lader kopen die met minstens 5A kan laden, dan is je gloeiplugstarter binnen een uurtje geladen.

Alle stekkerladers hebben een hele kleine laadstroom.

POWER PEAK TX-RX PLUS
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Robbe Power Peak Tx - Rx Plus [R8404] - 39,00EUR : Hobby People, Radio Control Hobby Shop[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Speciaal voor het laden van zender, ontvanger en glowbattery.[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Persoonlijk zou ik marktplaats afstruinen voor een Graupner Ultramat 14. Eenhandig klein ladertje te gebruiken op 12v en 220v
[/FONT]

Volgens mij zijn er al zo'n 300.000 draadjes over laders.
Graag eerst een poging ondernemen om even te zoeken op dit forum.

Ik heb de afgelopen dagen erg veel gelezen en het is mij nog steeds niet duidelijk, anders had ik zeker geen discussie geopend. Zoals je hierboven kunt lezen is dit voor mijn een compleet nieuwe hobby. mA, NiMH, volt etc zegt mij op dit moment nog niet veel. Het enige wat ik graag zou willen weten is welke lader ik moet aanschaffen zodat ik een heel stuk sneller kan laden.

POWER PEAK TX-RX PLUS
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Robbe Power Peak Tx - Rx Plus [R8404] - 39,00EUR : Hobby People, Radio Control Hobby Shop[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Speciaal voor het laden van zender, ontvanger en glowbattery.[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Persoonlijk zou ik marktplaats afstruinen voor een Graupner Ultramat 14. Eenhandig klein ladertje te gebruiken op 12v en 220v
[/FONT]

Bedankt voor de tip!

Misschien een domme vraag maar hoe sluit ik mijn humppack of gloeiplugstarter aan op deze laders? Of zitten er extra kabeltjes bij?

1284543964-070.jpg

1284544050-120.jpg

[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Persoonlijk zou ik marktplaats afstruinen voor een Graupner Ultramat 14. Eenhandig klein ladertje te gebruiken op 12v en 220v[/FONT]

Staat nu 1 op marktplaats die nog nooit gebruikt is. Misschien is dit iets voor jou...

Je moet daar losse kabeltjes voor maken of kopen.

Hoe heten dit soort kabeltjes? Is dat met een BEC stekker?

Je kan voor een paar centen zo'n lader kopen daar er veel mensen overgaan op lipo accu's. En de oude laders zijn niet voor lipo's geschikt en dus voor een prikkie te koop.

Dit volg ik even niet, welke lader bedoel je?

Ik ken jouw lader niet maar slaat die lader wel af als de accu vol is?
De echt oude laders blijven gewoon laden.

Ik heb de bovenste lader: 230 V stekkerlader 4-in-1
Volgens de handleiding moet het lampje groen worden zodra hij klaar is. Het lampje brand nog steeds rood na 18 uur laden.

Staat nu 1 op marktplaats die nog nooit gebruikt is. Misschien is dit iets voor jou...

Ik kan maar weinig vinden over de Ultramat 14, de Ultramat 14 Plus zie ik wel overal staan. Zit hier nog een groot verschil tussen?

Als je bij een gemiddelde online shop bij de lader accesoires gaat kijken worden de div. kabels aangeboden. Ook bestaan er zgn. multifunctionele kabels waar op 1 laadkabel alle veel vorkomende stekkers zit. Uiteraard kan je bij de electronica winkel ook de losse stekkers halen met wat kabels en zelf de kabeltjes maken.

Vele oudere computerladers zijn vaak alleen voor NiCad en NiMh, voor jou op het moment voldoende maar in een zeer nabije toekomst prut. Afhankelijk van de prijs kan het alsnog interessant zijn zoals bv. een Robbe Infinity-II die wel eens voor een paar tientjes worden aangeboden.

De 14 en 14-plus van Graupner zijn bijna dezelfde laders, de 14+ is de opvolger van de 14 met als grootste verschil een ingebouwde LiPo balancer welke je nodig hebt als je met meer cellige LiPo accu's aan de slag gaat.

Jouw stekkerlader zal niet op groen springen als die klaar is. Het lampje is alleen maar een laad-controle lampje en omdat de stromen zeer laag zijn zal die gewoon door blijven laden maar geen schade geven in de vorm van overladen.

Back