Advies voor aanschaf andere zender

Ik zou graag jullie advies hebben bij de aanschaf voor een andere zender of ontvanger.

Ik heb sinds 2 jaar een FX18 met nog een PPM ontvanger. Destijds vond ik dat niet zo'n probleem met een co-axje en een Ikarus Viper.
Nu heb ik een TREX 500 (de staart is geaard) en heb al twee keer een korte uitval gehad, gelukkig zonder schade omdat ik nog laag boven de grond zat.

Om het noodlot niet te tarten wil ik toch maatregelen nemen.
De keuze is nu:
Een PCM ontvanger (welke ??? )
Een nieuwe zender/ontvanger 2,4 gHz, waarbij ik twijfel tussen de Robbe FF10 en FF7. Niet alleen vanwege de aanschafprijs, maar ook mbt de mogelijkheden voor later.
Ik denk hierbij aan en schaalmodel, heb ik dan bv genoeg aan 7 kanalen ?

Jullie mening wordt op prijs gesteld

mvg
Pieter.

Een alternatief is een 2.4Ghz ombouw van je bestaande zender. Assan levert daar inbouw zendmodules voor. Werkt over het algemeen heel goed en is betaalbaar.

PCM is redelijk betrouwbaar, en heeft een failsave functie zodat je nog je servo's naar een bepaalde positie kan laten sturen in geval van storing.

2.4 GHZ is nog fijner, die filtert alle storingen van buitenaf weg.

Voor schaal zou ik zoveel mogelijk kanalen nemen, dan heb je in ieder geval niet te kort voor leuke extra functies.

en is een spektrum dx7 nix ? is een 2.4Ghz zender met 7-kanalen die vanaf 365 euro inclusief ontvanger en 4 servo's al te verkrijgen is.

Laatst bewerkt:
denk bij schaalvliegen ik liever iets goedkoper een PCM dan 2,4ghz hebt, en dan gelijk 2 of nog meer extra kanalen. Tevens kan je veel meer met een standaard antenne dan met een 2,4ghz ontvanger in zo'n romp.

Een 2.4 ghz ontvanger heeft geen last van glasvezelrompen. Zelfs met mn carbon frame van mijn Stratus heb ik geen enkele keer last gehad van afscherming.

met kanalen zit je met de fx 18 toch wel goed of niet?
die kun je toch uitbouwen tot iets van ~10 (correct me if im wrong!)
een assan module kun je altijd kopen lijkt mij ...

Wat betreft kanalen zit ik inderdaad goed.
Dat gezegd hebbende denk ik niet dat een 7 kanaals zender veel toevoegt. Dus een FF7 heeft eigenlijk niet zo veel zin.
Blijft de vraag ofdat een PCM ontvanger betrouwbaar genoeg is voor een Heli.
Die Assan modules zijn er volgens mij niet voor de FX18.

Je vliegt electrisch = Storingbronnen alom
Dan heeft 2,4Ghz gewoon de voorkeur.
Electrische storingen komen niet boven de 300Mhz dus daar heb je dan geen last van.
Een FF7 of DX7 is voldoende.

Als je straks met schaal een takel, lampjes en automatisch de deur open wilt doen moet je meer kanalen nemen.
Maar.... ga je dat echt doen?
Met electro heb je aan 6 kanalen genoeg en kun je nog één kanaal gebruiken voor een schaal aspect.

Back