Advies voor een beginner?

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door ChrisVanDerLinden, 28 okt 2013.

  1. ChrisVanDerLinden

    ChrisVanDerLinden

    Lid geworden:
    28 okt 2013
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Eersel (NB)
    Hallo,

    Ik overweeg om een houten schip te bouwen. Mijn vader heeft er vroeger een gemaakt, en nu ik zelf wat ouder ben lijkt het me erg leuk om het ook te doen.

    Ik heb veel ervaring met plastic, resin model bouw maar ik snap dat houtbouw hele andere vaardigheden en kennis vereist. Ik heb wel een echte modelbouwers kop/mindset en ben normaal gezien wel handig met bouwen, modelleren etc dus ik heb er wel vertrouwen in, ook na het lezen van veel beginner horror verhalen..

    Zo lees ik dus ook overal dat het slim is om met een simpele kit te beginnen, maar ik ben niet echt enthausiast over hoe die er uitzien, en het uiteindelijke resultaat is juist mijn motivatie om er tijd in te stoppen. Hoe zien jullie dit? Is het niet zo dat je ook een moeilijker model onder de knie krijgt als je maar bij iedere stap online informatie verzamelt en advies vraagt? Zo zag ik al erg goede video's over een romp assembleren en planken.

    Wat zijn verder dingen die je als beginner moet weten? Welke materialen of gereedschappen heb je nodig?

    Bedankt voor alle feedback :)

    Groeten!

    Chris
     
  2. ChrisVanDerLinden

    ChrisVanDerLinden

    Lid geworden:
    28 okt 2013
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Eersel (NB)
    Na (met veel plezier!) wat bouwverslagen te hebben gelezen hier op de site begin ik te begrijpen hoe moeilijk het is, als je niet een beetje ervaring met houtbewerking etc hebt word het een hele leer curve :)

    Wel tof, maar ik had niet gedacht dat er inderdaad zo veel bij komt kijken om alles op maat, passend etc te maken. Dacht dat het veel meer kant en klare onderdelen inelkaar zetten was :)
     
  3. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198