Advies voor een beginner?

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door ChrisVanDerLinden, 28 okt 2013.

  1. ChrisVanDerLinden

    ChrisVanDerLinden

    Lid geworden:
    28 okt 2013
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Eersel (NB)
    Hallo,

    Ik overweeg om een houten schip te bouwen. Mijn vader heeft er vroeger een gemaakt, en nu ik zelf wat ouder ben lijkt het me erg leuk om het ook te doen.

    Ik heb veel ervaring met plastic, resin model bouw maar ik snap dat houtbouw hele andere vaardigheden en kennis vereist. Ik heb wel een echte modelbouwers kop/mindset en ben normaal gezien wel handig met bouwen, modelleren etc dus ik heb er wel vertrouwen in, ook na het lezen van veel beginner horror verhalen..

    Zo lees ik dus ook overal dat het slim is om met een simpele kit te beginnen, maar ik ben niet echt enthausiast over hoe die er uitzien, en het uiteindelijke resultaat is juist mijn motivatie om er tijd in te stoppen. Hoe zien jullie dit? Is het niet zo dat je ook een moeilijker model onder de knie krijgt als je maar bij iedere stap online informatie verzamelt en advies vraagt? Zo zag ik al erg goede video's over een romp assembleren en planken.

    Wat zijn verder dingen die je als beginner moet weten? Welke materialen of gereedschappen heb je nodig?

    Bedankt voor alle feedback :)

    Groeten!

    Chris
     
  2. ChrisVanDerLinden

    ChrisVanDerLinden

    Lid geworden:
    28 okt 2013
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Eersel (NB)
    Na (met veel plezier!) wat bouwverslagen te hebben gelezen hier op de site begin ik te begrijpen hoe moeilijk het is, als je niet een beetje ervaring met houtbewerking etc hebt word het een hele leer curve :)

    Wel tof, maar ik had niet gedacht dat er inderdaad zo veel bij komt kijken om alles op maat, passend etc te maken. Dacht dat het veel meer kant en klare onderdelen inelkaar zetten was :)
     
  3. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Hoi Chris,

    welkom op het forum.

    Ik ben het met je eens dat je beter een kit kan kopen die je echt leuk vind, dan een beginners kit, waar je niks aan vind. Heb ik ook gedaan, en nooit spijt van gehad.
    Zelf zou ik de duurdere/moeilijkere kitten pas doen als je al 1 model gebouwd hebt, zodat je bepaalde handigheid al hebt opgedaan. en op maat gemaakte onderdelen kan je wel vergeten ;)

    qua gereedschap kan je het zo gek maken als je zelf wilt, maar de volgende spullen gebruik ik het meest:
    -dremel
    -hobbymes (met veel extra mesjes)
    -snijmat
    -vijltjes
    -verstekzaag
     
  4. Germt

    Germt Guest

    Hallo Chris,
    Ook van mij welkom op het forum.
    Om te beginnen sluit ik me volledig bij Rob aan.
    Je hebt al wat ervaring met modelbouw, dus het geduld en de rust is er.
    Maar het "gevoel" van hout is héél anders dan plastic.
    Met een beginners kit beginnen zeg ik altijd tegen totaal onervaren mensen, maar al te vaak gaat het niet en/ of valt het tegen en verdwijnt de kit op zolder of in de klikko.
    Gevolg; einde hobby.
    In jouw geval zoek een model wat je qua uiterlijk bevalt.
    Let wel, het beplanken van de romp is met géén houtervaring een moeilijke klus, gezien de grote rondingen en de vorm aan boeg en achterkant.
    De tuigage is ook een moeilijke klus.
    Dus laat de grotere moeilijke modellen voor je 2e schip is ook mijn advies.
    Verder, als je het niet weet; vragen stellen, eventueel met foto's van het probleem, en dan het liefst voor het vastgelijmd is.
    Er is ruim voldoende kennis op het forum aanwezig om je verder te helpen.
    Lees de bouwverslagen hier op het forum door, zo zie je al een aantal problemen voorbij komen, kan leerzaam zijn.
    Het gereedschap heeft Rob al benoemd; maar ik vindt een Proxxon bankschroefje een handig hulpmiddel.
    Voor de grotere, moeilijkere modellen waar je meer historisch juist wilt bouwen en zaken aan wilt passen is een eenvoudig zaagtafeltje zeker bruikbaar.

    Succes,
    Germt
     
  5. ChrisVanDerLinden

    ChrisVanDerLinden

    Lid geworden:
    28 okt 2013
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Eersel (NB)
    Hoi Rob, Germt,

    Bedankt voor de tips! Ja de romp bouwen zag ik al in wat bouwverslagen dat is een heel karwij zie ik. Ik dacht echt dat dit soort houten kits meer assembleren van alle onderdelen was, niet dat eigenlijk alles wel handwerk vereist tot op ieder detail. Dit maakt het ook wel weer leuker uiteraard maar het is wel even omschakelen kwa verwachting. Voor mij zit het plezier in modelbouw voornamelijk in het monteren/afwerken, schilderen. Houtbewerking is niet echt een hobby van me :)

    Wat ik me ook afvraag, maar dat is misschien vloeken in de kerk: Wat doe je met zo'n schip als het klaar is? Mijn vriendin gaat het echt niet tof vinden als er een middeleeuws schip van 1m lang in onze strakke witte moderne huiskamer komt te staan :) Laat staan als ik er nog 1 bouw haha. Zetten jullie ze allemaal op display in je woning? Just curious :)
     
  6. Germt

    Germt Guest

    Dat het niet allemaal pasklaar is, is een feit.
    Dat is juist wat het houtbouwen leuk maakt:cool:

    Al het klaar is? dan gaat mijn WvH in een vitrine, en deze kan wel in de kamer.
    Er zijn mensen die een grote hobby kamer en de modellen daar permanent laten staan

    Als houtbewerking niet écht een hobby van je is, zou ik zeker niet té moeilijk beginnen.
    Als je vriendin het niet leuk vindt om een grote weg te zetten kun je twee dingen doen..... óf een kleine bouwen of......:hammer:(ga ik hier niet zeggen, is ook maar een grapje trouwens;))

    Overigen een redelijk model staat wel héél mooi in een interieur hoor!
     
  7. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Ook namens mij welkom. Ik ben ook niet al te lang geleden begonnen. Ik heb toen bewust voor de Leida gekozen ookal sprak het model me niet erg aan. Maar het heeft wel alle facetten (romp, tuig, zeilen) om eens mee te stoeien. Ik wilde zo kijken of ik het allemaal in de vingers heb.En het beviel me goed genoeg om een groter model te bestellen dat wel naar mijn smaak is. Eerste bouw was voor mij in 2 maanden op het gemakje gereed. Hier en daar wat foutjes geaccepteerd en er rekening mee gehouden tijdens het volgende project. Je krijgt zo ook een idee in welk gereedschap je het best kan inversteren. Wat display betreft. Eerste bootje staat bij mij in de hobbykamer. Huidige project gaat naar m'n moeder als ze hem straks nog wil hebben en daarna zien we wel weer.

    Succes en veel plezier met waar je keuze op gaat vallen.
     
  8. ChrisVanDerLinden

    ChrisVanDerLinden

    Lid geworden:
    28 okt 2013
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Eersel (NB)
    Hoi Germt,

    Ok goed om te weten, nou kijk wat ik bedoel is: houtbewerking heeft me eerder nooit aangetrokken. Dat wil niet zeggen dat ik het niet kan, geloof wel dat ik er lol in zou kunnen hebben maar dat weet ik dus nog niet. In iedergeval is mijn ervaring daar echt laag. Mijn pa is er wel enorm goed in, dus die zal zeker ook wel wat kunnen adviseren. Die heeft ook de gereedschappen wel, en ook al vraag ik er niet om krijg ik waarschijnlijk advies.... ;)

    Begrijp me niet verkeerd, ik vind de historische schepen zelf prachtig, maar kan me inderdaad wel voorstellen dat het niet altijd ergens een plekje kan krijgen. Ik ga er nog eens over nadenken, wel goed om hier inderdaad niet ala minute in te duiken, dat is zonde van het geld en tijd. Misschien ga ik binnenkort wel eens kijken in Barendrecht, om nog wat meer te weten te komen. Misschien dat ik dan beter kan zien of het wel of niet iets voor me is.
     
  9. ChrisVanDerLinden

    ChrisVanDerLinden

    Lid geworden:
    28 okt 2013
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Eersel (NB)
  10. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Dan zou ik zeker meteen een goedkoop dremeltje kopen.
    Als je alles moet schuren met de hand, wordt houtbewerking erg saai en frustrerend. Zo'n dremeltje gaat dan heel veel schelen

    Succes
     
  11. ChrisVanDerLinden

    ChrisVanDerLinden

    Lid geworden:
    28 okt 2013
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Eersel (NB)
    Ja die heb ik wel een, kom uit een hobby-rijke familie dus aan gereedschap geen tekort.
     
  12. Germt

    Germt Guest

    Eigenlijk jammer dat je zaterdag j.l. niet op de ontmoetingsdag was, met je vriendin erbij om haar enthousiast te maken, daar stonden +/- 15 schepen met alle bouwers die hier ook zitten. Had je een hoop kunnen zien en vragen.
     
  13. robertnl100

    robertnl100

    Lid geworden:
    3 jan 2009
    Berichten:
    1.365
    Locatie:
    Twente
    Hallo Chris welkom op het forum.

    Ik heb zelf onlangs mijn eerste modelbouwschip gebouwd namelijk de San Fransisco II van Artesania, ik moet zeggen dat het op zich best wel te doen is, ook mede met de hulp op het forum.
    Ik had al wel wat ervaring met het maken van modelvliegtuigen dus de meeste gereedschappen had ik al.
    Maar de bouw van dit schip is goed te doen. (je kunt mijn verslag er eens op nakijken) en waar ik ook veel van heb geleerd is om te kijken bij de bouwverslagen van anderen, er zijn best veel verslagen te vinden en daar heb ik ook een hoop informatie uitgehaald.

    Tja en waar zet dan een schip neer als je het hebt afgebouwd, ik zou het ook niet weten.
    Ik heb er 1 in de kamer staan maar meer zullen het er bij mij ook niet worden, niet dat mijn vrouw dat niet wil maar ik wil het zelf ook niet, misschien nog een extra kamer over om daar wat neer te zetten. daar komt het hier ook op neer.

    De keus zal je zelf moeten maken ik wens je in ieder geval succes met de bouw van je toekomstige schip.
     
  14. ChrisVanDerLinden

    ChrisVanDerLinden

    Lid geworden:
    28 okt 2013
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Eersel (NB)
    ok wellicht binnenkort nog een keer?
     
  15. ChrisVanDerLinden

    ChrisVanDerLinden

    Lid geworden:
    28 okt 2013
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Eersel (NB)
    Ok! Die ziet er toch al niet mis uit :) knap werk dan!
     
  16. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Welkom Chris.

    Het meeste is wel gezegd denk ik. De schepen die je als mogelijke keuze laat zien zijn denk ik vergelijkbaar qua moeilijkheidsgraad. Als je geduldig bent, en niet met haast te werk gaat moet het met behulp van dit forum wel kunnen verwacht ik.

    Als je een bouwverslag bijhoudt dat krijg je meestal wel antwoord op je vragen en/of je krijgt adviezen over hoe je bepaalde dingen het beste aan kunt pakken. Vooral in het begin is het belangrijk om eerst te vragen en dan pas te doen, dat kan veel onnodige frustraties voorkomen.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  17. ChrisVanDerLinden

    ChrisVanDerLinden

    Lid geworden:
    28 okt 2013
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Eersel (NB)
    Ok ja begrijp ik, dat las ik al bij anderen, dus die aanpak wilde ik ook wel doen :) Nou ik ga het nog eens overpeinzen, bedankt voor alle respons!
     
  18. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Hoi Chris, ook namens mij welkom. Ik lees hierboven dat het houtvirus nog niet echt in je bloed zit, maar pas op want éénmaal begonnen komt de verslaving gelijk om de hoek kijken. Ik wens je veel succes, ook met de keus van je 1e schip.
     
  19. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    hoi, chris welkom op het forum .

    ik ben met 7 verschillende schepen bezig ,af en toe ga ik weer met een verder .

    myn schepen zyn allemaal schepen van deagostini of hachette.

    je kan een abbonement, nemen en 1 keer per maand kryg je 4 delen .

    en dat voor 2 jaar .
    voordeel je betaalt ongeveer 28 euro per maand en niet b.v 800 in een .

    en je heb een goeie beschrijving per blad.

    nadeel je ben soms snel door de onderdelen heen en dan is het weer een aantal weken wachten op de rest van de onderdelen .


    ik ben bezig met de cross section van de hms victory.

    kombuis verkoopt ze voor 130 euro.

    myn eerste boot was de VRYHEID een 17 eeuwse zeilboot van deagostini.

    ik ben nu bezig met de USS MISSOURI een amerikaanse slagschip uit 1944.

    ik bouw hem na van een karton model en groter van schaal 1:200 naar schaal 1:128.

    ik zelf gebruik proxxon machines, of een bosch decoupeerzaag voor zwaarder werk.

    en ik heb een slaapkamer van 9 by 3 meter waar alles staat en wordt gebouwd. ik heb bouwverslagen hier en op schepen bouwverslagen

    grt timberwolf
     
  20. Dick2

    Dick2

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Hoevelaken
    Ook van mij welkom op het forum Chris en volgens mij maak je 'n goede keuze door eventueel één van die 2 modellen te kiezen want beide schepen zijn goed te maken.
    Natuurlijk is geduld 'n schone zaak en dat heb je met vooral houtbouw hard nodig.
    Als je dat voldoende hebt heb je er 'n heel afwisselende hobby bij waar je net zo ver mee kunt gaan als je zelf wilt.
     

Deel Deze Pagina