Advies voor Foamy gezocht

5p1k3

Forum veteraan
Hoi,

Ik heb besloten een foamy te gaan bouwen. Vereiste is dat het een simpel bouw plan moet zijn. Laat ik voorop zeggen dat ik nog nooit een foamy gebouwd heb vanuit de doos, dus ben vrij nieuw met dit leuke speelgoed :)

Het plan dat ik in de schoot geworpen kreeg door een mede forumlid is via de volgende link te downloaden: RCpowers Extra 300

Echter, als er nog meer sites zijn waarbij dergelijke plans eenvoudig te downloaden zijn, dan hou ik mij zeker aanbevolen :)

Allereerst heb ik een paar vraagjes:

- Wat voor materiaal kan ik het beste gebruiken en wat voor dikte? En.. waar kan ik dat kopen?

- Wat voor soort elektronica kun je het beste gebruiken op een foamy? Ik zie op rctechnics bijvoorbeeld heel veel verschillende regelaars en motoren, maar wat is nou het beste geschikt hiervoor?

- Hoe verf / kleur je het toestel uiteindelijk in? Ik kan mij voorstellen dat het toestel zo licht mogelijk dient te blijven.

Ik hoef er geen indoor wedstrijden mee te doen, maar wil er wel degelijk goed mee kunnen "stunten".

Zodra ik de juiste materialen (en tips) binnen heb, zal ik er een bouwdraadje over starten.

Alvast bedankt,

Gr
Spijker46

Materiaal: 3mm depron, carbon tubes en eventueel plat carbon. Lijm: UHU Por of foam-safe CA met kicker (laatste heeft mijn voorkeur). Als scharnieren een goede kwaliteit plakband, bv. 3M crystal.

Ik neem aan dat je er buiten mee wil vliegen, dan is wat gewicht wel prettig. Ik zou het 19 grams himodel buitenlopertje pakken (1400kV) van RC technics, dan een 540mAh 3s lipootje en het 12A fly regelaartje en een GWS prop. Je hebt dan nog een 'shocksetje' nodig, waar alle hoorntjes etc inzitten. Die kun je ook bij rctechnics bestellen.

Kijk even in het f3p gedeelte van dit forum voor allerlei bouwverslagen, dan heb je ook een goed idee hoe e.e.a. in elkaar zit.

Verder.. het zijn echt geweldige kistjes.. ze kunnen alles, kosten geen drol, als het kapot gaat hooguit een keer 3~4 euro.

Qua kleuren.. Ik gebruik edding stiften en daar is een redelijk resultaat mee te bereiken. Airbrushen is mooier, maar dan moet je al die spullen hebben.

53814963deb50fd67.jpg

53814963de996cfeb.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb de ervaring voor buiten gemaakt dat het nog wel iets zwaarder mag .

Ik gebruikte de kleine Axi,s van 24 gram met vaak een 1000erlipo .

Nu bouw ik alleen nog de grotere van 1,25 meter en 500 gram .

Hier nog verschillende plans om te downloaden .

Baupläne

Ben je eerst wel even bezig . :D

Mvg Johan

Johan heeft gelijk dat je buiten wat gewicht wil. Met het toestelletje op mijn foto's valt buiten praktisch nooit te vliegen, het ding weegt 104 gram, het waait snel weg. Nou ja, er valt wel mee te vliegen, maar dat is niet leuk meer.

Mijn buiten-yakje weegt 180 gram en dat gaat goed tot windkrachten boven de 4, met het motortje wat ik aanraadde.

Zwaarder of groter kan natuurlijk ook, het is maar net wat je wil.

Voor wat extra gewicht, 6mm depron gebruiken met 3mm carbon staafjes. Ik heb er een zwaar overpowerde brushless motor opzitten. Maar dan is het gewoon je gas beheersen. Dat komt omdat ik meerdere depron modellen heb en de setup steeds overzet.

Als je de grootte bouwt die johan aanhaalt, misschien, maar een standaard shock van tussen de 80 tot 100 cm span, ga je geen 6mm depron voor gebruiken. Dat is totaal niet nodig, dan kun je beter een zwaardere accu pakken, als je meer gewicht wil. Het extra depron voegt helemaal niets toe.

Je moet het ook niet _te_ zwaar maken, je zit wel met vleugelbelasting, dat werkt bij shockflyers niet anders dan bij andere toestellen. Wat het ideale gewicht is, hangt natuurlijk ook af van je eigen vliegstijl, het gekozen toestel, de weersomstandigheden waarmee je wilt vliegen, enz.

wow.. aardig wat reakties al.. erg bedankt voor de waardevolle tips.

Ja, de intentie is om ermee buiten te gaan vliegen.

En het depron materiaal.. Dat kan ik kopen bij iedere willekeurige modelbouwzaak? Of zijn er andere bedrijven waar het goedkoper kan? ;) Ben en blijf een hollander natuurlijk...

Hoi,

Wat Johan & Henry schrijven is natuurlijk juist, buiten heb je liever wat gewicht. Binnen liever niet, dan wil je zo licht mogelijk.

Mijn Extra330 weegt 148 gram (meen ik uit mijn hoofd gezegd).

Ik heb ook een 3DBatix Diablo gebouwd, met een wat grotere spanwijdte en wat meer gewicht. Kijk deze:
img1879iw2.jpg

Van de Diablo kan je hier een bouwdraadje vinden.

BTW: die Diablo is ook beschikbaar voor Aerofly, kan je een beetje oefenen.
diablo2el5.jpg

Ik dacht er goed aan te doen (i.v.m. beperkte ervaring bouwen van depron) om wat bouwdraadjes aan te dragen, zodat je je een beetje kan inlezen :)

EDIT: bij de meeste Hobbyzaken is depron wel verkrijgbaar. Hobbyin te Waalwijk -> 3 mm Depron, plaat 100 x 100 voor 1,75 :)

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt door een moderator:
ah, ik zie dat hobbyin depron verkoopt. Kost geen drol zo te zien, dus eerdaags maar eens wat plaatjes ophalen.. 1 voor de breek en 1 voor een 2e toestel alvast.. als het mij bevalt :)

Offtopic: net ook maar even tussendoor gestart met het bouwen van mijn calmato sports.. Had hem al een poosje hier liggen en vond het nu wel tijd geworden om eraan te beginnen.

Heb inmiddels een stuk of 8 platen depron van 6mm. Kan dus langzaam aan beginnen met het bouwen van mijn eerste foamy.

Wat raden jullie aan als setup?

Ik heb nog liggen:

2x speed controlers:

- HiModel Professional 25A Brushless Motors DC 5.6 - 16.8V
- Protech Speedcontroller 8A PRO 08

Ik heb gewoon genotteerd wat er op de speed controller zelf vermeld staat of op het etiket van de verpakking. Meer zegt het mij ook totaal niet.

Iemand die mij advies hierover kan leveren?

Overigens denk ik nog na over de complete yak die Alexzzz hier op het forum aanbied, dan heb ik natuurlijk wel een juiste setup met een leuk toestelletje...

gr
Robert

Aan 8a heb je genoeg, let er wel op voor hoeveel cellen LiPo hij geschikt is en koop er een motertje bij dat werkt op dat voltage, én niet meer trekt dan je regelaar aankan. Let er ook op dat de moter en prop het vliegtuig wel kunnen trekken. Mischien dat je toch iets lichter moet gaan bouwen :D maar dat gaat afhangen van je accu en moter.
Jakko

Back