advies voor goede lader voor 6s lipo

sinds vorige week trotse bezitter van een Hpi Racing Vorza Flux en hiermee rijd ik op 6s lipo 4000mah 40C

probleem is : hiervoor reed ik met een REvo VXL 1/16 en op lipo 3s 1600Mah 30C en had hiervoor een oplader welke deze lipos makkelijk kon laden binnen net iets meer als 1 uur.

met deze lader kan ook 6s geladen worden en in eerste instantie dacht ik dat het lekker ging met laden tot de laaste paar volt.
de lader gaat dan terug naar 0.1 -0.3 Amp en voordat de cellen dan 4.20V zijn ben je echt een paar uur verder.
duurt echt uren en uren dan

de lader:

GT power 606D

gtpower606dcharger01.jpg

Operating Voltage Range: DC 10 - 18V, AC in: 100 - 240V, 50/60Hz
Circuit Power: Max. 50W for charging, Max. 5W for discharging
Charge Current Range: 0.1 - 6A
Discharge Current Range: 0.1 - 1A
Current drain for balancing Li-po: 300mAh/cell
NiCd/NiMH battery cell count: 1 - 15 Cells
Li-ion/Polymer Cell Count: 1 - 6 Series
Pb Battery Voltage: 2 - 20V
Dimensions: 135mm x 149mm x 40mm
Packet Includes: Multifuctional Connector

op zich niks mis met de lader maar
ben er inmiddels achter dat de 50w max voor laden niet echt de zoden aan de dijk zet voor lipo 6s 4000mah terwijl lipo 3s 1600mah er prima mee gaat en vrij snel ook nog.

graag zou ik een goed advies van de mensen hier krijgen voor wat nou een leuke lader is voor mij.
Het hoeft niet zo te zijn dat de lipo in een half uur vol moet zijn maar 1 a 2 uur zou leuk zijn ipv 6 uur laden of meer zoals nu.

liefste ook een complete lader dus niet met aparte voeding

er is trouwens nog een lipo onderweg voor me een 6s 5000mah en die wil ik uiteraard ook graag opladen met de nieuwe lader.

ik zie dus graag jullie advies verschijnen masters

alvast bedankt voor de aandacht en het lezen van me vraag

:banana:

Vriendelijke groeten

Marco

Hey Marco,

Als je sneller wilt laden zou je toch een lader moeten kopen met een aparte voeding.
Ik gebruik sinds kort deze lader: HobbyKing R/C Hobby Store : G.T.Power A8 8Cell balancer/Charger samen met deze voeding: Fusion Voeding 0-15A/ 13.8V (FS-PS200E) - RC Heliparts

Dit is een goedkope en goede combo. hiermee kan je een 6s net onder 1 uur laden. een 4s kan je binnen 40 minuutjes vol hebben. Hoop dat je er wat aan heb.

Ps: hou er rekening mee dat het beste is om een accu op 1c op te laden. Dus heb je een 5000mah lipo is het, het beste om die accu op 5 amp op te laden. Tuurlijl kan je ook wel iets sneller laden maar het verkort de levensduur van de accu. Op 1c met de lader die ik aangaf duurt het rond een uur voordat ie vol is.

Heb met zelf de robbe power peak twin eq bid specs nagenoeg gelijk aan de hyperion 1000w alleen 50 euro goedkoper.
Met bid heb je een chip op je lipo, inpluggen en je lader heeft alle info, wel losse voeding nodig

Als je echt een top lader wil hebben waar je ook in de toekomst nog mee vooruit kan dan is dit een prima keuze: Modellbau Lindinger Onlineshop
2 uitgangen van 500Watt per stuk.
Moderne LiPo's zijn overigens prima sneller te laden. 2 of 3 C is heel normaal. Veel sneller wordt door veel fabrikanten nog afgeraden.
Als je wat minder uit wil geven is deze ook fijn: Modellbau Lindinger Onlineshop

maar als je kijkt naar die van wondertiger is dat snel en absoluut niet duur. bij hyperion hebben ze gewoon duurdere laders waar je wel ongeveer rond de 180 minimaal moet denken

Johan,

Welke bedoel je dan?

Als je idd wat sneller wil laden dan ontkom je bijna niet aan een lader met losse voeding. Laders met ingebouwde voeding komen vaak niet veel verder dan zo'n 150 watt.

Voor 150€ heb je een 400W lader en een 500W voeding

Daarmee kan je een 6S5000 met 3C laden .

Mvg Johan

... in eerste instantie dacht ik dat het lekker ging met laden tot de laaste paar volt. De lader gaat dan terug naar 0.1 -0.3 Amp en voordat de cellen dan 4.20V zijn ben je echt een paar uur verder. Duurt echt uren en uren dan. ...
Dat zal elke lader doen met balancerschakeling die 300mA aan kan. Eerstgenoemde A8 is/heeft ook 300mA.

Dat zal elke lader doen met balancerschakeling die 300mA aan kan. Eerstgenoemde A8 is/heeft ook 300mA.

Ron welke en wat voor lader raad jij me aan ???

ik zat gisteren namelijk al eerdere berichte te lezen van jouw op een vraag hier ook naar een lader voor lipo en zag daar een aantal hele interesante antwoorden staan in die topic.
Oook gelijk ff gekeken op die site die je gaf

R/C Calculations

zag daar ook al in staan in je reply;s wat ik dus met me huidige lader heb dat tie net onder de 0,6 heel erg lang doet over laaste stukje
echt heel irirtant van 0.1 A tot 0,3 A de laaste loodjes erin pompen.

dat is de reden waarom ik een andere lader erbij wil kopen voor de 6s lipos te laden en niet 6 uur te hoeven wachten.
al zou ik het in 2 a 3 uur kunnen zou ik al tevreden zijn en het liefst gewoon met lader en voeding in een.
De A8 gt power die in eerste reply staat had ik gezien en gaat volgens mij ook gewoon on 0.6 A uren duren.

Ik zat trouwens vanmiddag te googlen op dit en begrijp dat idd je bijna nie ontkomt om een goeie lader met aparte voeding te nemen voor wat ik wil.
en niet het laaste stukje te zien instorten en maar wachten en wachten en wachten.

dus goede tip + linkjes ernaar van harte welkom

iedereen alvast bedankt voor uitleg en goede raad

YOU GUYS ROCK

ik denk dat de dual6 van hobbytech een goede is voor jou. goede lader en is precies hetzelfde als een bepaalde imax. ik laad mijn 4s al binnen 1,5 uur dus 6s misschien 2 uur

Een accu laden binnen 2 uur?? Dan heb je heel wat accu's nodig om eens lekker te gaan rijden. Ik zou voor een lader kiezen die je accu's in een half uur of sneller vol kan hebben. Kans is groot dat je naar nog zwaardere lijpo's gaat in de toekomst en dan zit je weer met een te lichte lader. Beter één keer goed investeren dan meerdere keren half. (heb ik zelf inmiddels ondervonden, ben nu aan mijn derde lipo lader, de zwaarste Hyperion. Dit is een blijvertje!. Ik kan nu 2x 6s 3300mAh voor mijn heli en tegelijk 2x 4s 4000 voor mijn Super Skybolt tegelijkertijd binnen een half uur vol hebben.)

Yep, hier ook een hyperion duo3, 2x 500 watt laadvermogen. Beetje overkil voor mij,en een poos tegen aan gehikt, maar wat ben ik er blij mee...! Daarnaast nog 3x accucell 6 (50 watt ladertjes) van HK, ook prima voor de 2s 5000 en de 3s2200 accus..

De hyperion gebruik ik voor de 4s8000 de 6s5300 en de 6s5800.
En soms ook nog wel om snel 6x 2200mah parallel te laden. ;)

gt power a8 heeft een max laad vermogen van 150 watt.
als jij een een 6s accu op 5amp op wil ladennheb je een vermogen nodig van: 25.2*5A=126 Watt. Dit kan de lader dus makkelijk trekken (je laad dus op 1c wat je accus het fijnst vinden).

omdat je een 5.0a gedurende 1 uur(thanks ron! hoop dat het zo goed staat) accu heb die je op kan laden op 5amp, duurt het dus 5/5=1uur in theorie. In praktijk zou het iets langer duren.

vergeet niet dat je nog iets sneller kan laden omdat je maar 126/150 watt verbruikt.

Tip: als je lader blijft hangen op 0,3-0,1 amp kan je ook stoppen met laden. Die laatste 0,3-0,1amp is maar zo weinig dat je het laad process ook kan stoppen(misschien +- 200-300 mah wat er meer in wordt geladen als je het laad programma niet stopt, heel weinig dus ;)). Waarom doet de lader dit? Dat komt (is mij verteld) doordat het balance(op de printplaat) gedeelte niet van hoge kwaliteit onderdelen bestaat, waardoor het balansen lang duurt en blijft hangen op 0,1amp.

Laatst bewerkt:
Dank voor de verbetering dacht al dat er iets fout aan was, weer wat geleerd :D. Maar even voor de duidelijkheid moet ik dus ik ipv 5a/uur, 5a*uur schrijven of zeg ik nou iets doms? (alvast bedankt voor de uitleg, ik zou ook google even raadplegen ;))

Ik heb inmiddels een mooie set overgenomen van iemand hier

voeding + lader

AAN ALLE

mega dikke thx voor alle steun , info en uitleg

YOU GUYS ROCK

.. Maar even voor de duidelijkheid moet ik dus ik ipv 5a/uur, 5a*uur schrijven of zeg ik nou iets doms? ...
Nee, je zegt het goed. 5A/uur is 5A per uur, snelheid waarmee stroom stijgt of daalt, een stroomverandering (ΔI/Δt, dI/dt). 5A × uur = 5Auur = 5Ah (hour) is correct.
Zie ook
https://nl.wikipedia.org/wiki/Oplaadbare_batterij
https://nl.wikipedia.org/wiki/Batterij_(elektrisch)

Ik heb inmiddels een mooie set overgenomen van iemand hier ...
Welk merk/type?

Laatst bewerkt:
Back