advies voor regelaar in surfplank

Alex Talsma

PH-SAM
Hoi!

Een vraag van een modelvlieger... "vroeger" had ik een Kyosho surfer totdat die lek ging ;-( Recent een kloon gekocht voor 25 euro. Alle electronica er uit gesloopt. Nu zit er een "GM purple bull" motor in. Welk type kan ik niet meer achterhalen, ik heb het liefste een no limit (?) regelaar zodat ik weet dat ik goed zit.

Mijn vraag is: welke (budget) snelheidsregelaar adviseren jullie me. Gewoon een recht toe recht aan regelaar zoek ik, maar wel met een achteruit functie.

Budget? Geen idee, het liefst zo weinig mogelijk ;-)

Is dit wat:

Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek

of kan ik voor dat geld beter deze twee kopen?

Hobbycity Online R/C Hobby Store : 2040SL 4800kv Brushless Inrunner (WaterCooled) $22.12)

+

Hobbycity Online R/C Hobby Store : Turnigy Marine 35A Brushless Boat ESC $40.99

Dank voor jullie hulp!

Hoi Alex,

die borstelloze zou ik je niet aanraden voor de surfer.

In mijn micro maritimo heb ik een motor met 4600 kV op 3S.
Met een 29 mm schroef smelten de draden van de regelaar af.(45A CastleCreations)

Bij de surfer heb je dan ook nog dat de schroef helemaal onder water zit
en dus meer vermogen nodig heeft.

Op zich is borstelloos wel het mooist, zelf zou ik niet meer in borstel dingen investeren.
Maar het toerental van de motor zal denk ik een stuk lager moeten.

Groeten,
Ingo

Hallo Alex,

Als vervanger voor de 540 motor heb je wel iets robuusters nodig dan dat kleine motortje uit je link.

Houdt er rekening mee, dat de goedkope Chinezen niet deellastvast zijn; als je veel halfgas vaart raakt de zaak oververhit en demagnetiseert de rotor...

Ook de regelaars met vooruit én achteruit zijn meestal wat prijziger dan een vergelijkbare borstel uitvoering.

Persoonlijk vind ik een achteruit op een speedboot helemaal niks, tenzij je plannen hebt om de boel over de achterspiegel onder water te trekken...

Een geschiktere motor is deze:
http://www.hobbycity.com/hobbycity/..._36-56_2700kv_Brushless_Inrunner_(WaterCooled)
op 7,2V kom je aan 19.000 rpm aan de prop.

De regelaar uit je link is wat aan de krappe kant hiervoor.
Ik zou dan deze nemen:
http://www.hobbycity.com/hobbycity/...ct_Name=Turnigy_Marine_60A_Brushless_Boat_ESC

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
brushed

Ik heb door jullie opmerkingen over de brushless uitvoering besloten om voor mijn huidige borstelmotor te gaan. Hebben jullie ook een beter alternatief voor de gelinkte regelaar van Conrad? En dus met achteruit...

Niet doen, borstelloos is geweldig.

Gewoon niet te veel overpoweren vergeleken met je huidige setup.
Verder die chinese dingen zijn echt zo slecht nog niet hoor.
Voor dat geld is het gewoon het proberen waard.

Alex,

Ik heb nog de regelaar liggen die ik destijds voor de surfer hebben gekocht.
Conrad, nolimit, zo'n gele.
Daar doe ik niets meer mee.
Heeft de nodige gebruikssporen.
Voor weinig.

Back