Lex,
bij stromen van 30Amp ++ wordt je regelaar wat warmer, dit in kombinatie met een spanning van 10 of meer cellen, 12 Volt of hoger, betekend dat de BEC 12V ==> 5,5-6V dus zo'n 6Volt moet zien te "verdampen". Dit gebeurt in de vorm van warmte. Voeg daarbij de warmte van 30+ Amp en het wordt behoorlijk warm in de regelaar.
Sommige regelaars willen dan wel eens thermisch afslaan. Heel mooi, maar helaas krijgt de ontvanger dan ook geen stroom meer. Ergo je hebt totaal geen besturing meer. Nu heb ik een maand geleden mijn electrozwever geupgrade'd naar brushless. In eerste instantie met een brushless regelaar met BEC. Maar toch wat verder gezocht op internet en daar kwam ik wat "nare" ervaringen tegen. Ik dacht toen dat het met de huidige regelaars toch wel beter zou zijn. Maar één van mijn clubgenoten heeft 1,5 jaar terug ook nog een (voormalig F5B ) hotliner de grond ingeboort nadat hij startte met een mooie verticale start om vervolgens op 150 meter te merken dat niet alleen de motor was gestopt maar ook de ontvanger.
Dus ga ik voor zekerheid bij hogere stromen. Qua prijs maakt het voor de regelaar niet uit, en een accu-pakketje kost je ook geen arm of been meer. En je hebt de zekerheid dat je je model altijd kan blijven besturen.
Alle "power"vliegers bij ons vliegen met een apart accu-pakketje.
Degenen bij ons die vliegen met 8 cellen gebruiken gewoon BEC.
Voor de Last Down maakt het gewicht van het accu-pakketje al helemaal weinig uit, en je hebt plaats zat.
De modellen die bij ons vliegen zijn inderdaad zonder Wölbklappen.
Dus de XL-versie. Hierbij kun je de Ailerons ook gebruiken als remkleppen, met bij-mixing van het hoogteroer.
Wölbkleppen kun o.a. gebruiken als remkleppen bij het landen maar ook om tijdens de vlucht je vleugelprofiel iets te veranderen ( dit kan ik hier niet verder in het kort uitleggen, moet je zelf de tijd voor nemen en lezen op internet). Dit wat meer voor de geavanceerdere vliegers. Bij ons vliegt iedereen, die ook echt vliegt ( !! ), met ailerons en hoogteroer, en sommigen ook met richting.
Eén van de Last Down's heeft 3 á 4 weken terug op een zondag een vlucht van 1 uur gemaakt met 8 motorstarts om weer op hoogte te komen ( 150m-200m) en goed de aanwezige thermiek kunnen benutten.
Het is een toestel waar ikzelf ook voor zou kunnen kiezen, vliegt rustig en niet nerveus en houdt een goed e-zwever met hele goede thermiekeigenschappen (Robbe Sanyo Limit) prima bij qua hoogte en dergelijke. Beide zwevers werden door ervaren vliegers gevlogen.
Het is dat ik ook een Robbe Sayo Limit (1,7m) heb, en een voormalig F5B-kist (2m) op de werkbank, en recentelijk een F3B zwever (2,7m) 2e-hands heb aangeschaft, dus ik ben even voorzien, maar anders was de Last Down XL ook in mijn bezit gekomen.
Hopelijk heb je hiermee wat meer informatie gekregen.