advies zwever

Graag wat advies van jullie, ik ben van plan om een zwever op de beurs in Dortmund aan te schaffen (zal wellicht goedkoper zijn dan hier in Nederland), met elektromotor, rolroeren en een spanw. van +/- 2500 mm.
Echter ik weet niet waar je zoal op moet letten voor een goede zwever.
Heb alvast een beetje rond gesurfd op het net en bij www.modellhobby.de (staufenbiel) hebben ze de elipsoid & mistral en bv. de baracuda de prijzen speken me wel aan maar of het ook goede zwevers zijn? of toch iets vertouwde van de merken als graupner , multiplex enz.
Voordat ik een miskoop ga doen s.v.p. wat info.
Alvast bedankt
Lex

Staufenbiel had ook de LAST DOWN XL ( en XXL ) in het assortiment.
Bij mij op de vliegclub zijn er twee leden die er mee vliegen.
Qua motorisering gaat mijn voorkeur uit naar de AXI 2820/12. Ik heb deze aan het werk gezien in de LAST DOWN XL en dat gaat erg goed op 11 en 12 cellen. Denk hierbij aan een stijghelling van zo'n 60 graden. Dus je bent redelijk snel op hoogte. Ook de thermiekeigenschappen bevallen mij zeer. Pakt herkenbaar de thermiek op en is goed in de thermiek te sturen en te houden. En hij doet niets onder voor lichtere (e-)zwevers. In de (voor-)laatste FMT staat nog een review van dit vliegtuig.
Romp is ruim, je kan alles er makkelijk in kwijt. Kwaliteit van bouwdoos is goed.
Dit toestel is ook nog zelf weg te gooien, en met genoemde motorisering is er geen sprake van wegzakken na het weggooien, gaat mooi rechtuit en dan omhoog.

Mijn advies: Last Down XL, met AXI 2820/12, met 10 - 12 cellen, afhankelijk van aantal cellen in combinatie met motor klapprop's van 13x8 tot 13x7, met een OPTO-regelaar ( motor kan ++30 Amp trekken, max 35 Amp ), en een losse ontvangeraccu.

De LD XL werd meestal aangeboden rond de € 159,-.
De XXL rond de €199,-
De AXI 2820/12 is ook in Nederland al te krijgen rond € 75,-.
De regelaar een Jeti 40 Amp OPTO. € 80,- ????

Een mooie combinatie voor niet alte veel geld, en al borstelloos.

Veel succes met het maken van je keuze, en sterkte op de beurs.

@Hans
waarom opto en geen bec
last down Xl is 159,- euro spanw. 2,8 m
XXL is 199,- euro spanw. 3,2 m met wolbklappen (rem kleppen?)
welk van de twee?
gr. Lex

Met een aparte ontvangeraccu kan je voor lange duur thermieken. ;) (Daarnaast werkt BEC niet goed bij >10 cellen.)

Lex,

bij stromen van 30Amp ++ wordt je regelaar wat warmer, dit in kombinatie met een spanning van 10 of meer cellen, 12 Volt of hoger, betekend dat de BEC 12V ==> 5,5-6V dus zo'n 6Volt moet zien te "verdampen". Dit gebeurt in de vorm van warmte. Voeg daarbij de warmte van 30+ Amp en het wordt behoorlijk warm in de regelaar.
Sommige regelaars willen dan wel eens thermisch afslaan. Heel mooi, maar helaas krijgt de ontvanger dan ook geen stroom meer. Ergo je hebt totaal geen besturing meer. Nu heb ik een maand geleden mijn electrozwever geupgrade'd naar brushless. In eerste instantie met een brushless regelaar met BEC. Maar toch wat verder gezocht op internet en daar kwam ik wat "nare" ervaringen tegen. Ik dacht toen dat het met de huidige regelaars toch wel beter zou zijn. Maar één van mijn clubgenoten heeft 1,5 jaar terug ook nog een (voormalig F5B ) hotliner de grond ingeboort nadat hij startte met een mooie verticale start om vervolgens op 150 meter te merken dat niet alleen de motor was gestopt maar ook de ontvanger.
Dus ga ik voor zekerheid bij hogere stromen. Qua prijs maakt het voor de regelaar niet uit, en een accu-pakketje kost je ook geen arm of been meer. En je hebt de zekerheid dat je je model altijd kan blijven besturen.
Alle "power"vliegers bij ons vliegen met een apart accu-pakketje.

Degenen bij ons die vliegen met 8 cellen gebruiken gewoon BEC.
Voor de Last Down maakt het gewicht van het accu-pakketje al helemaal weinig uit, en je hebt plaats zat.

De modellen die bij ons vliegen zijn inderdaad zonder Wölbklappen.
Dus de XL-versie. Hierbij kun je de Ailerons ook gebruiken als remkleppen, met bij-mixing van het hoogteroer.
Wölbkleppen kun o.a. gebruiken als remkleppen bij het landen maar ook om tijdens de vlucht je vleugelprofiel iets te veranderen ( dit kan ik hier niet verder in het kort uitleggen, moet je zelf de tijd voor nemen en lezen op internet). Dit wat meer voor de geavanceerdere vliegers. Bij ons vliegt iedereen, die ook echt vliegt ( !! ), met ailerons en hoogteroer, en sommigen ook met richting.
Eén van de Last Down's heeft 3 á 4 weken terug op een zondag een vlucht van 1 uur gemaakt met 8 motorstarts om weer op hoogte te komen ( 150m-200m) en goed de aanwezige thermiek kunnen benutten.
Het is een toestel waar ikzelf ook voor zou kunnen kiezen, vliegt rustig en niet nerveus en houdt een goed e-zwever met hele goede thermiekeigenschappen (Robbe Sanyo Limit) prima bij qua hoogte en dergelijke. Beide zwevers werden door ervaren vliegers gevlogen.

Het is dat ik ook een Robbe Sayo Limit (1,7m) heb, en een voormalig F5B-kist (2m) op de werkbank, en recentelijk een F3B zwever (2,7m) 2e-hands heb aangeschaft, dus ik ben even voorzien, maar anders was de Last Down XL ook in mijn bezit gekomen.

Hopelijk heb je hiermee wat meer informatie gekregen.

@Hans
bedankt voor je volledige bericht/advies.
vliegen jullie aan zee?
hoe groot moet de capaciteit zijn van de ontvangaccu's
gr lex

Ik doe een beetje aan hellingzweven aan het strand, echter alleen met "licht spul" vanwege de vele wandelaars. EPP-Weasel ( 300 gram ) en Zagi.
Vaak alleen te doen met "slecht" weer. Vorig jaar tot begin mei, daarna werd het te druk om verantwoord te kunnen vliegen.
Ik ben erg voorzichtig wat dat betreft.

Voor de rest vlieg op mijn clubveld te Hoofddorp.

Ontvanger accu zou ik lekker "groot" nemen, dan kan je de hele dag vliegen zonder bang te hoeven zijn dat je ontvanger-accu leeg raakt.
Denk hierbij aan AA-formaat (pen-light) met capaciteit van 1000mAh tot 1800mAh. Je vliegt met een wat groter toestel, wat grotere servo's, meer servo's ( 4 stuks ), dus niet knieperig doen met kleine cellen.
Koop gelijk even op de beurs een accu-ontvanger spanningmetertje.
Deze sluit je voor het vliegen even aan op je ontvanger, je laat alle servo's tegelijkertijd werken, = roeren met de knuppels, en dan kan je aflezen hoeveel spanning onder belasting er nog in de accu zit.
Kosten tussen de €17,- en €29,-.
Dan ben je altijd zeker dat je nog even vliegen, en die laatste thermiekbel ( net voordat je wou gaan stoppen ), kan meenemen en uitvliegen.

En als je dan toch op de beurs rondloopt koop dan zeker ook het volgende boek. ( vliegerbijbeltje ? :lol: )

Das Thermikbuch für Modellflieger
van Markus Lisken en Ulf Gerber. (€42,-) .correctie € 21,-
Goed boek, leuk geschreven, veel informatie. Absolute aanrader vind ik.
Bij de uitgever VTH van het blad FMT, die staat ook op de beurs.

Van dezelfde uitgever:
Segelflugmodelle und Elektrosegler van Walter Gerten (€12,-). Een leuk boekje met wat meer technische tips over zwevers

@Hans
vroeger niet boven een 4 voor duits , een beetje "camping" duits gaat wel ,als er plaatjes bij staan lukt het meestal wel.
weet je niets in engels? dat gaat stukken beter.
cellen sanyo sub 1300 / 1600 of word het dan te zwaar?. heb niet zoveel vertouwen in AA cellen.
gr.

Ik heb een 4 cellen 1800Mah NiMh pakketje als ontvanger accu in mijn Last Down XXL. Heb er inmiddels al een keer een vlucht van 1,5 uur mee gemaakt zonder problemen.

Denk er aan dat de XXL een vlieggewicht van rond de 3 kilo heeft. Dit vraagt een aandrijving van ongeveer 300 tot 400 Watt.

Wil je goedkoper en toch heel goed zweven, denk dan aan de Elipsoid van Steinhart (Staufenbiel / Superwings Driebergen) of aan de Silent Dream van FVK. Beide zijn goed met een vertraagde Speed 600 oid. op 8 cellen naar boven te brengen. De Silent Dream is duurder, maar ook van héél andere kwaliteit.

Beide vliegen heel goed. De XXL trouwens ook. Bedenk wel dat het model goedkoop is, maar er 6 servo´s en een kostbare aandrijving in gaan.

Zonder rolroeren is de good old Junior Sport van Graupner ook een erg leuke en prima zwever.

Er is vast wel meer, maar die ken ik niet.

O ja, als je in Dortmund op de beurs langs de stand van Hobby Land komt en er hangt voor zo´n 150 Euro een volglas zwever zonder rolroeren met een heel mooi gebogen vleugel en lelijke stompe neus. Kweetniet meer hoe hij heet, maar meenemen dat ding. = beste goedkope thermiek zwever die ik tot nu toe gevlogen heb.

Boek = echt een aanrader, was vorig jaar op vrijdag al uitverkocht.

Veel succes.
:D

@Lex, het Duits in het 1e boek valt wel mee. Wat technische termen die vaak terugkomen en verder veel in korte verhalen, valt wel mee.
In het engels weet ik niets, is volgens mij wel eens ter sprake gekomen in een draadje over zweven/electrozweven, dus moet je even zoeken in de berichten, ik kon het zo snel niet vinden.

Om verwarring te voorkomen, XXL heeft 6 servo's nodig, de XL 4 servo's.

Nog één met een goede review: de Cumulus XXL van Graupner, dit is weer een grotere en betere opvolger van zijn voorgangers, de Cumulus en de Cumulus 2000. Cumulus XXL staat in april FMT ( nu in de boekhandel ).

+ de 200 andere toestellen die je daar ziet en ook zulke goede eigenschapppen schijnen te hebben.
Ik benijd je niet, voorlopig(!) heb ik het besluit genomen om niet naar de beurs te gaan. Uit zelfbescherming!.

@Eelco
staufenbiel geeft als aandrijving mega 22/30/3 met 10 cellen = 35 ampX12volt=420watt dat moet dus voldoende zijn.
Wat is het verschil met Last Down XL en Elipsoid?

@Hans
FMT al aangeschaft zal het door lezen ,(volgens mij is de LD mooier ,en je weet, als mooi is vliegt het ook goed)
Heb echter weinig vertrouwen in een objectieve verslag , je leest nooit dat iets “waardeloos” is ,of dat er betere toestellen te koop zijn . ze kunnen toch niet allemaal even goed zijn denk ik dan maar met m’n boeren verstand .
Jammer voor je dat je niet naar de beurs gaat . Het is voor mij toch het uitje van het jaar , maar je hebt wel gelijk je word wel heel hebberig met al dat moois. Probeer dat met een goede voorbereiding op te lossen , heb me nu dus voorgenomen om alleen een zwever te kopen met toebehoren uiteraard. Voor je het weet loop met een duits boek onder je armen van 42 euro :wink: omdat je op het forum had gelezen dat...........
ik ga nu toch even naar bed anders word er weer geklaagd door mijn vrouw. :wink:
weltrusten lex

Bertus, ik zeg niet dat het niet kan, maar met een aparte ontvangeraccu ben je naar mijn mening minder afhankelijk van de staat van je aandrijfaccu voor het geval je in thermiek zit. ;)

Wat is het verschil met Last Down XL en Elipsoid?
Weet het eigenlijk niet. De XL ken ik niet. Ik vlieg zelf de XXL. Dacht dat de Elipsoid wat lichter was.

De zwever van Hobby Land (Ik kocht hem met de naam ´Hobby Hawk´ (kweetut weer) maar heb hem al onder vele namen gezien. wordt als ik het me goed herinner in de Oekraïne gemaakt. Het is beslist geen helling zwever. Helling zweven is trouwens lastig zonder rolroeren. Deze is een echte thermiek zwever. 2,5 meter spanwijdte. Ik heb er één gehad, maar die is door een motorvlieger uit de lucht gevlogen. Dit is voor die prijs een echte aanrader. Ook omdat hij vanaf Speed600 direct op 8 cellen en met 2 standaardservo´s te vliegen is. Dus goedkope ingewanden. Hij zweeft zo goed dat het landen even wennen is. Dalen uit de thermiek met een mooie spiraal. Daar moet je even aan wennen, maar de zwever is helemaal van glas, ook de vleugels?, voor € 150,-?, 2,5 meter?, ja echt waar, dus sterk genoeg. In de lucht is hij niet stuk te krijgen.

Jammer dat er ik geen digi-fotootje van heb. Zal eens op het web zoeken.

http://www.top-model.ch/shop/prdtDetail.aspx?prdtName=1518
afb2793.jpg

Dit is ´m. Ik weet niet wat 695 SFr is, maar als dat Zwitserse Franken zijn, dan deugen ze daar niet. Dat zou ik er ook niet voor uit geven. Heb hem ooit zelf gekocht voor 500DM bij Hobby Land en zag hem vorig jaar bij Hobby land voor 150 Euro.

Ik weet het, hij ziet er niet uit, maar vliegt deste beter.

Nou ja, hoe dan ook. Veel plezier volgende week.

Als je echt lang boven wilt blijven moet je de XXL nemen, heb ik ook, en dat ding is geweldig. De romp is overigens gelijk aan de XL.
3,20 lijkt wellicht onhandelbaar, maar dit model laat zich nog prima zelf wegwerpen.
Ook kan je bij het landen of om uit een thermiekbel te komen de kraaienmix toepassen. Je welfkleppen kan je meemixen met je rolroeren zodat je model mooie bochten kan maken.

http://home.concepts.nl/~scholten/3lastd.htm

Bert

Denk hierbij aan een stijghelling van zo'n 60 graden.
Oké.....de XXL vliegt goed en die aandrijving zal ook prima zijn, maar hiervoor heb je bj een 3 kilo zwever schat ik zo´n 1600 Watt nodig. Op 10 Cellen vraagt dat zo´n 160A. Ben wel benieuwd welke aandrijving dat klaar speelt. :wink:

Voordeel van de Hobby Hawk tov. de anderen. Heel mooie kwaliteit (De Reichart modellen vind ik persoonlijk qua afwerking toch een beetje B-keuze alhoewel ook mijn XXL heel goed vliegt). Goedkope ingewanden en geen ontvangeraccu nodig en sterk...veel sterker dan de balsa vleugels van de anderen.

Ik las op een duits forum dat de nieuwe Last Down modellen een ingedekte piep vleugel gaan krijgen om een moderner profiel te kunnen kiezen. MH30 ipv. E205. Dat is natuurlijk mooi, maar een ingedekte piep vleugel is vaak toch behoorlijk zwaarder dan een balsa ribben vleugel en het E205 is prima, vooral bij een beetje wind. Daarom denk ik dat je even moet uitkijken welke versie Last Down je uiteindelijk koopt. Persoonlijk zou ik kiezen voor de oude balsa vleugel. Het kan namelijk ook heel goed zijn dat ze om reden van produktie-efficiëncy overgaan op ingedekte piep vleugels en niet om ons te voorzien van een beter profiel. :wink:

De eerste sytro modellen zijn er al: LAST DOWN COMPETITION E en S versie. Dit is eigenlijk de XL in een nieuw jasje met en nieuw profiel.
De xxl zal denk ik ook nog wel volgen.

Als ik overigens een nieuwe romp zou moeten kopen zou ik wel een verstevigingsmatje plaatsen vanaf de vleugel aanzet tot aan het kielvlak. De romp is mij hier te dun, en zou makkelijk kunnen breken.

Back