advies zwever

Zeg mannen maak het me nou niet te moeilijk met mijn keuze.
XXL of XL ? “oud model”
Als motor word een MEGA 22/30/3 met 10 cellen = +/- 420 watt geadviseerd , voldoet deze voor beide uitvoeringen?
@ Bert waarom heb je de servo’s in de staart gemonteerd zie je homepage ?
Of misschien toch hobby hawk als ik deze voor rond de €150,- kan vinden.
Wat luxe problemen toch.
lex

Je hebt meer ruimte voorin, en de aansturing is direct en spelingsvrij dit had gewoon mijn persoonlijke voorkeur.
Maar zoveel mensen zoveel meningen.

Ik denk wel dat die aandrijving voldoende is. Die torcman van mij trekt 34A met een 14x9,5 prop, en dat is voldoende om mijn xxl van 3,1 kilo naar boven te trekken. Dat trekken duurt ongeveer 45-50 seconden naar 200 meter, en dat kan ik 6 keer doen.

Bert

@Lex, ik heb nog een linkje gevonden.

http://www.mbg-radolfzell.de/lastdowne/lastdowne_bau1.html
http://www.modellflugtipps.de/modellberichte/showdetails.php?Auswahl=91
http://syrinxpc.com/downloads/jmbsmodels.htm

Vanmiddag begaf een "oor" van de vleugel van Robbe Sanyo Limit het, het verlies van 1/3 van je vleugel op 80 meter hoogte is niet echt goed voor de romp van je vliegtuig. De romp is onder 85 graden de klei in gegaan. Dat wil zeggen 15 cm diep. Vleugelbreekbouten hebben hun werk goed gedaan, ook in het stabilo.
Schade : het oor ( met het aileron ) is een aantal keren tegen de romp aangefladderd door een heel sterk servosnoertje van de aileron. Rest van de vleugel is niet beschadigd ( op zicht tenminste ). Epoxy romp heeft 4 scheuren, 2 voor de vleugel, 2 na de vleugel waarvan 1 bijna tot de onderkant van de romp doorloopt.
Reparatie wordt een redelijk glasmatjes verhaal.
Mijn gedachten gaan dan ook eerder uit naar een nieuwe e-zwever met wat meer ruimte in de romp en wat meer spanwijdte ( nu 1,70 m en rompdiameter van 40-45 mm ).

En raad eens waarik aan loop te denken?

Groeten,

Hans

@hans
Is de XXL de 50,- euro meer waard ,ten opzichte van de XL?
We kunnen wel kwantum korting vragen aan die Duitsers, doen we onze naam als zuinige Hollanders weer eer aan. :wink:
Of we kunnen een EON 600 zelf bouwen zij we nog goedkoper uit.

@Lex, ik heb vanmorgen een XL besteld bij mijn vliegtuigen-boer.
Die rekent gewoon de prijs van Staufenbiel + 3% invoer + €4,- porto.
Ik ga zelf niet naar de beurs toe, ongetwijfeld zal daar best wel een beursaanbieding kunnen zijn, maar ik wil weer snel vliegen.
En de service van deze zaak is altijd goed, en de prijzen zijn ook erg gunstig. Niet de allergoedkoopste maar wel altijd een lekkere bak koffie ook al kom je alleen voor wat kwiklinks.
Zo, ik heb tenminste geen beurs-stress !!

Verschil XL en XXL in Euro's: geen idee. Ik houd het bij de XL, daar weet ik zeker van dat die goed handelbaar is. Ik wil 'm namelijk zelf kunnen gooien. De XL vind ik nog een mooie maat hebben. Ik wil een kist maken om de romp en vleugels in te vervoeren, dan blijft de maat tenminste nog handelbaar in de auto.

`@hans
voor +3% & 4 euro kan je niet voor naar de breus rijden.
is jou vliegtuigen boer met alles zo goedkoop?
ik ga woensdag 21 apr. dus nog 6 nachtjes slapen :)
ik begrijp dat je de remroeren niet mis op je XL.
gr. lex

@Lex, airbrake's kan je ook met ailerons en hoogteroer bewerkstelligen.
Werkt op mijn andere zwevers ook.

Zal voor mij ook nog wel een weekje duren voor mijn Last Down er is.

Ter info toegevoegd:

ik ga voor de motorisering toch voor de Mega 22/30/3

Voor eventueel anderen die voor een keuze staan deze link:
http://www.megamotor.cz/de/stridave.phtml

Ik heb deze link al eerder gezien, maar de afgelopen tijd kon ik niet de details van de verschillende Mega's boven water krijgen, totdat ik deze pagina weer zag.

ad 2. Tot mijn schrik zag ik bij het herlezen van dit draadje dat ik in het begin een fout heb gemaakt met het typenummer van de AXI-motor waarmee ik een XL heb zien vliegen. Ik had geschreven 2812 terwijl ik bedoelde de 2820/12. Sorry, maar de afgelopen tijd zat mijn hoofd niet goed op mijn lijf. Erg rommelig soms.
Quote vrij naar van Kooten en de Bie : "Maar daar ben ik voor geholpen ".

EN het is geworden de ……………………XL was ook nog eens en beurs aanbieding, zal maar niet vertellen hoe goedkoop .
Motor : Mega 22/30/3 met een jeti 40 amp regelaar . heb toch voor bec gekozen gebruiksgemak maar twijfel toch nog of het een juiste keuze was, volgens de bijsluiter 4 tot 5 servo’s maar bij gebruik van micro servo’s een minder . Er moeten 2 standaard servo’s met 2 kleine voor de rolroeren, hoewel ik als hoogte servo ook een kleine wil gebruiken , volgens jean Paul van jepe slaat de regelaar af , en heb dan nog 500 Mah over voor je servo’s als je niet te lang boven blijft zou je nog stoom genoeg moeten hebben. We zien wel .Aantal cellen 10 4/5 sanyo 1600 ,met als klap prop 10X6 . Al met al een rib uit mijn lijf ondanks de goedkope XL .
Nog bouw tips??

Lex, uit bouwverslag FMT, blijkt dat als je de servoplaat en accu-rutsche volgens bouwtekening al vastlijmt in het begin dat je dan nog wel eens vervelend uit kan komen met het zwaartepunt. De schrijver moest 235 gram lood in de neus toevoegen om het zwaartepunt goed te krijgen.
Als je dus de servo-en-accu-plaat pas later vastzet, kun je door deze te schuiven het zwaartepunt goedkrijgen zonder extra gewichtstoevoeging.

Ik ga zelf voor een aparte ontvangeraccu. Dus daardoor krijg ik al wat meer gewicht in de neus.
Jij kan later altijd nog besluiten om een ontvangeraccu erbij te zetten.
Dan moet alleen de BEC van de regelaar uit zetten door de rode draad van het servosnoertje door te knippen, en een aparte ontvangeraccu in je ontvanger te prikkken. Kijk voor de zekerheid nog ven een paar posten door die hier over gaan voordat je begint te knippen!

Als accu was ik van plan dezelfde 10x 4/5 Sanyo 1600 te gaan gebruiken als jij, dat pakket heb ik nog liggen van mijn andere (gecrashte)zwever.
Als prop wil ik ook de 10x6 gaan gebruiken, die heb ik nog liggen voor een andere zwever. Ik had al een aantal props liggen voor die zwever, maar ik twijfelde nog even over het aantal cellen en de daarbij horende prop. Die keuze heb ik dus nu op deze manier gemaakt. De andere zwever krijgt de AXI 2820/10 met 8 cellen 2400 met een 11x6,5 aeronaut prop. De gecrashte zwever ( Robbe Sanyo Limit ) behoudt voorlopig even de Simprop Magic Drive ( vertraging) met 10 cellen 4/5 1600 en een 13x8 prop aeronaut.

Als vleugelservo's ga je waarschijnlijk geen micro-servo's gebruiken maar mini servo's. Dus waarschijnlijk trekken die wat minder stroom. Ik heb nog 3x HS85MG BB liggen, die ga ik voor de ailerons en hoogteroer gebruiken, als richtingsroer-servo denk ik aan een standaardservo maar dat is afhakelijk van de specificaties, misschien dat een wat kleinere servo ook volstaat. Ik heb namelijk nog redelijk wat servo's liggen van 16-22 gram.
Gisteren werd ik gebeld dat de zending ( waaronder mijn XL ) "op de post" ging.
Dus ik moet nog even een paar dagen wachten.

@hans
Als je het niet erg vind ben ik al begonnen met afbouwen van de XL. Als het mooie weer er is willen we toch in de lucht zijn.
In bouwbeschrijving staat dat de servo’s met dubbelzijde plakband vast gezet moeten worden hoe sta jij hier over?, ik ben er eigenlijk niet echt een voorstander van. Alternatief?
De vleugel bevestiging word gefixeerd met schroeven , is dit goed genoeg?
Servo’s worden waypoint w-150mg terkkracht 3,6kg
Gr. lex

De vleugel bevestiging word gefixeerd met schroeven , is dit goed genoeg?
Het werkt wel, maar echt happy ben ik er niet mee. De vleugel pennen zitten gewoon in balsa gelijmd en willen nog wel eens loslaten.

In bouwbeschrijving staat dat de servo’s met dubbelzijde plakband vast gezet moeten worden hoe sta jij hier over?, ik ben er eigenlijk niet echt een voorstander van.
Op zich werkt dit prima, zolang je de oppervlakten maar goed stof- en vet vrij maakt.

heb toch voor bec gekozen gebruiksgemak maar twijfel toch nog of het een juiste keuze was
Toch een redelijke kans dat dit de foute keuze was. 30 tot 40A bij 10 cellen en 5 servo´s is wel maximaal op het randje van wat de regelaars over het algemeen aan kunnen. Ik zou het risico niet nemen en als je geen ontvangeraccu wilt, neem dan een externe BEC-schakeling. Het gewicht van een ontvangeraccu is geen enkel probleem voor de zwever.
:D

@Eelco
Ik ga 4 servo’s gebruiken .(XL met 4 , XXL met 5of 6 )
Een externe bec-schakeling?
Gewicht ontvangeraccu is meer gewicht = minder zweven ,toch?
gr. Lex

mao zei:
@Eelco
Ik ga 4 servo’s gebruiken .(XL met 4 , XXL met 5of 6 )
Een externe bec-schakeling?
Gewicht ontvangeraccu is meer gewicht = minder zweven ,toch?
gr. Lex

Het wil niet altijd zeggen dat een lichte zwever goed vliegt.
Dat hangt sterk van het model af.
Verder ik ben een voorstander van een bec omdat ik daar nog nooit moeite mee heb gehad.
En tape werkt perfect in mijn excel zitten ze ook met tape.
Krijg je echt niet los zonder echt hard te trekken.

@Mao, geef mij even je emailadres. Ik heb nog een een commentaar/aanvulling op de bouwbeschrijving gevonden. Per stap uit de bouwbeschrijving is er af een toe een aanvulling of commentaar gegeven.
Mijn XL was zaterdag nog niet binnen. Duimen voor morgen!

Servo kan je ook met krimpkous omhullen, verwarmen, en dan met secondenlijm lijmen. Als je dan ooit je servo eruit moet halen snij je de krimpkous door en voilá servo is los. De rest krab je weg of schuur je weg. Dubbelzijdig tape werkt prima, maar of het over 2 jaar nog werkt?
Ik vergeet dus dat soort dingen dan na te kijken, dus gebruik ik op dergelijke plaatsen liever geen dubbelzijdig tape.

Over de overige vragen: %#$% zo ver ben ik nog niet. XL is er nog niet !!!

Hans

Vanmiddag telefoontje: mijn XL was binnengekomen.
Later die middag de Last Down XL met wat klein materiaal opgehaald.
Doos in de zaak al even opengemaakt. Wat blijkt : de XL is helemaal wit.
Ik had gerekend op gele folie voor de vleugels, zoals bij de 2 andere XL's die al bij mijn club vliegen.
Ik ga de tips van de vleugel ( +/- 45 cm ) ontvetten, héél héél licht opschuren en fel-oranje spuiten.
Van het weekend ga ik beginnen met de bouw.
Ik houd jullie op de hoogte.

@Lex, ik ben van plan wat foto's te maken van mijn vorderingen.
En een verhaaltje daarbij te maken.
Misschien een idee daar een apart draadje over te maken?

Hans.

Hans, als ik je was zou ik een matje in de romp aanbrengen vanaf de vleugelbevestiging naar achteren, dit maakt de romp wat stijver want het ding is echt flinterdun. Waarschijnlijk goed voor zweef, maar voor electro gezien de toename van het gewicht een beetje zwak. Ik heb zelf al de de eerste cracks in de gelcoat vlak achter de vleugel, en iemand anders van onze club heeft ze ook al op exact op dezelfde plek.

Ik heb ook een staafje in de romp gelijmd bij de achterste pennen, want de romp druk je hier makkelijk in.

Bert
XXL vlieger.

Koolstof kan misschien ook.
Je moet wel uitkijken met verstevigen dat je hem niet te stijf maakt.
Anders gaat hij op de overgangen kapot.
Ook al ken ik het model niet.

Back