Advies...

Is er iemand die ons verder kan helpen? Graag horen we of iemand dit schip herkent en ons er mogelijk meer over kan vertellen. We hebben deze uit erfenis gekregen en zijn benieuwd of het de moeite loont te laten restaureren. De staat is niet optimaal, stoffig met her en der eea afgebroken. Maar alles lijkt nog aanwezig. Details zoals de scheepsbel, kraaiennesten kanonnen intact.

ontbreekt een naam of jaartal , ter indicatie ik ben 50 en kan me herinneren dat het als ukkie al bij opa ( fanatiek zeiler en groot hart voor alles dat met marine te maken had) in zijn studeerkamer stond.
Hoor het erg graag alle info welkom!
 

Bijlagen

  • 3F96724D-878D-49C5-B5B8-00E986961660.jpeg
    3F96724D-878D-49C5-B5B8-00E986961660.jpeg
    266,3 KB · Weergaven: 184
  • 420A83F4-EF39-469A-8CCB-CA11BD5CC305.jpeg
    420A83F4-EF39-469A-8CCB-CA11BD5CC305.jpeg
    265,8 KB · Weergaven: 190
  • image.jpg
    image.jpg
    266,5 KB · Weergaven: 173
Dag Babette,
Wat ik er zo aan kan zien en kijkend naar de bouw van de romp, vooral het galjoen (driehoekige voorkant) is dit een Galjoen uit de 15de eeuw. Ergens tussen 1550 en 1600 in. Moeilijk te dateren omdat de tuigage (touwwerk) en zeilen een latere periode laten zien. De verhoging (lijkt op een loopplank) in het middenschip is typerend voor die periode. Dit werd gebruikt ter verdediging, op de open stukken naar de zijkant werden netten gespannen om enteren te voorkomen.
Meer kan ik er niet over zeggen, het kan zowel continentaal of Engels zijn. Eerder denk ik zelf Spaans. Heb je ook een foto van de spiegel (achterzijde)?

unnamed.jpg


Het heeft ook wel iets weg van dit schip
maxresdefault.jpg

Ook een Spaans galjoen uit 1550
 
Een foto recht van achteren genomen (van de spiegel) kan ook meer informatie geven.
 
Dank voor de snelle reactie! leuk om er al iets over te horen. Model is vrij groot, 78 cm lang en zo’n 60 cm hoog. Hierbij nog wat plaatjes misschien helpt het . .
 

Bijlagen

  • B57D309A-33F6-43CA-9B00-0573A901C12C.jpeg
    B57D309A-33F6-43CA-9B00-0573A901C12C.jpeg
    278 KB · Weergaven: 184
  • 9964118F-5540-4592-A1C3-D38A0AD69D24.jpeg
    9964118F-5540-4592-A1C3-D38A0AD69D24.jpeg
    272 KB · Weergaven: 171
Er zijn maar weinig aanknopingen om hierbij te kunnen zien om welk schip het gaat.
Datering ergens eind 15de begin 16de eeuw en een galjoen met 3 masten.
Dit is de uitleg van een galjoen:

Galjoen heeft verschillende betekenissen.

- Een redelijk tot goed bezeild handelsschip met twee of drie dekken en drie masten, dat in de periode tot 1600 geleidelijk uit de logge kraak ontwikkeld werd, met een scherpere steven. Die "galleone" was een Spaanse vinding, maar had directe navolging. Later ook als zwaar bewapend oorlogsschip met voor korte tijd zelfs een vierde mast (bonaventura- of buitenbezaan). Het ronde achterschip was door een vlakke spiegel vervangen en over de gehele breedte was een galerij aangebracht. De masten waren hoger dan de voorganger en de marszeilen waren nauwelijks kleiner dan de onderzeilen. Spaande oorlogsgaljoenen waren volgens de Engelse geograaf en schrijver uit die dagen, Richard Hakluyt van kolossale afmeting. Ze leken op kastelen en waren sterk genoeg om elke aanval te kunnen weerstaan. Zo schreef hij dat de onderste beplanking wel vier of vijf voet dik was, zodat het onmogelijk was om daar kogels doorheen te jagen. Dat klopte want het geschut van de Engelsen miste kracht om door deze dikke beplanking heen te komen. Entering werkte wel. De Spanjaarden hadden daar geen antwoord op en het man tot man gevecht werd zelden in hun voordeel beslecht.
Het ontdekkingsschip de Halve Maen waarmee Henry Hudson in opdracht van de VOC een noordelijke route naar Azie moest vinden was een klein en licht bewapend galjoen, hoewel in VOC documenten jacht genoemd en door Emanuel van Meteren zelfs vlieboot. Omdat de route ten noorden van Noorwegen geblokkeerd was door ijsschotsen werd besloten een Atlantische oversteek te maken om dan maar te zoeken naar een Noordwestelijke doorvaart. De naar hem vernoemde rivier is zo ontdekt. Spanje was het laatste grote zeevarende land dat galjoenen in de vaart had.


- Galjoen is ook de benaming voor een versierde uitbouw aan de boeg, de scheepssnuit of snebbe, ter ondersteuning van de boegspriet of het roosterwerk onder die uitbouw waar gestraften werden opgesloten (geklinstert) - volgens oude schrijfwijze met een "t" - en waar de manschappen hun behoefte (hun heimelyk gevoeg) konden doen. Er kon dus iemand "in het galjoen zitten" of "op het galjoen zitten". Het galjoen werd begrensd door een regeling of reling.

bron: https://www.vaartips.nl/zeevaart.htm
 
Back
Top