Aedes Ars Château de Chillon verslag

Gisteren kwam het pakket binnen, lekker zwaar.
En inderdaad moet je opletten want de verpakking van de steentjes is los, dus opruimen maar dat kleine goed.
Vandaag eerst maar even naar de bouwmarkt voor een grondplaat, daarna uitpuzzelen hoe verder
20260107_115640.jpg

20260108_175224.jpg
20260108_175205.jpg

Wat ook handig is, een post waar je af en toe kan spieken, dank hiervoor, Maarten(prutser)

haha inderdaad. Die had ik toen niet. Ik vond de daken van de 3 ronde torens en de kleine toren lastig. Ik heb de dakpannen ook vlak geplaatst.

20260309_175950.jpg

Nog maar even een foto

Zow! Flink aan het metselen geweest. Dat ziet er goed uit. Vind je het ook zo ontspannend om te doen? Ik vind het qua gevoel een beetje een kruising tussen een legpuzzel en modelbouw.

Hoi Maarten, van veraf ziet het er wel goed uit, van dichtbij minder.
Maar goed het is lekker prutsen zal ik maar zeggen.

Kees

Het is moeilijk om het super strak te maken aangezien het echte steentjes zijn. Het is ook wennen om op deze manier te bouwen. Je kunt ook altijd nog voegen. Ik ben met Burg Falkenstein gaan experimenteren met voegen. Ik weet niet helemaal zeker hoe ik dat toen heb gedaan. Volgens mij Knauf gips met water en acrylverf mixen. Insmeren en dan alles af poetsen om het van de stenen te krijgen.

Sinds wanneer staan stenen van een middeleeuws kasteel recht naast- en op elkaar?
Als dit gevoegd en geweathered is lijkt het prachtig.
Let maar op.

OgPftdi.jpeg

Dit is mijn 1:87 straatje in een Amsterdam dio.
Lijkt op het eerste gezicht nergens op.

IGpt4Cq.jpeg

Dit is al beter.

Vh5AQZz.jpeg

Eenmaal geweathered en op realistische kijkafstand wordt het door gaans prima.

En dat voegmiddel?
Sommigen gebruiken echt voegmiddel met een kleurstofje.
Anderen gips. (Voordeel daarvan: je kunt het zo dik of dun maken als je wilt. Nadeel én voordeel: het kan een witte waas achterlaten op de stenen.
De witte waas op zich is uiteraard een nadeel, het voordeel is dat je dry-brush daar uitstekend op houdt. En dat is weer fijn voor het weatheren.)
Het ligt een beetje aan de schaal.
Even proberen wat het mooist lijkt.

Mijn voegmiddel?
Niet lachen: witte en zwarte peper met matte vernis van Revell daaroverheen.

Back