Aer-O-Tec Orca

Fotor

Forum veteraan
Net voor mijn vakantie naar Oostenrijk heb ik een 2e hands Orca van Aer-O-Tec overgenomen via het forum. Ik had al een tijdje smoel op de Orca, dus deze aanbieding kon ik niet laten lopen. Hieronder mijn ervaringen met dit model.

Waarom had ik smoel op de Orca? De Orca is ontworpen als F3J model voor wat meer wind. Aangezien ik dicht bij de kust woon heb ik bijna altijd te maken met wind. Daarbij vind ik het snelheidsbereik van een pure F3/5J kist net wat klein. De Orca heeft een iets vlotter profiel. De minimum snelheid neemt daardoor iets toe, maar de maximum snelheid neemt een stuk meer toe. Het bruikbare snelheidsbereik wordt daardoor groter. Verder wordt de Orca geleverd met 3 verschillende sets opsteektippen (3,39m, 3,63m en 3,95m) waardoor het inzetbereik nog verder wordt vergroot.
Orca-05.JPG

Orca-04.JPG

Dit model heeft 2 reparaties (romp geknikt en paaltje in vleugel), maar beide zijn nette reparaties. Thuis ga ik die nog wel overspuiten zodat het minder opvalt.

Vanmorgen heb ik de Orca zijn eerste vluchten gegeven op het lokale modelvliegveld in Piesendorf in vrijwel windstille condities. De instellingen die ik opgekregen heb van Aer-O-Tec lijken goed te passen. Het zwaartepunt lag iets achterlijk naar mijn zin, een duikproef leverde zowel in Cruise als in Thermiek een vlakke duikvlucht op, zonder enige autocorrectie. De motor trekt het model zeer vlot de hoogte in, die is goed op zijn taak berekend. Het model vliegt niet zo extreem langzaam als een echt F3/5J model, maar is toch langzaam genoeg om naar verwachting goed thermiek mee te pakken en flink krap te kunnen draaien. De daalsnelheid is heerlijk laag. De reactie op het richtingroer is goed, je kan duidelijk krapper draaien met goed gebruik van het richtingroer. Bij drukken pakt het model makkelijk snelheid op, en de glijhoek is zeer goed. Bij het optrekken uit een duikvlucht wordt de energie goed vastgehouden, beter dan bij een echte F3J.
De flaps hebben bij volle butterfly een uitslag van ca 80 graden. Het model remt daarbij heel duidelijk af en je kunt de neus flink laten zakken om heel steil aan te kunnen vliegen met nauwelijks snelheidstoename. De snelheid bij de landing zelf is zeer laag.
Orca-11.JPG

Na de landing was ik blij!
Orca-02.JPG

Orca-03.JPG

Na de eerste vluchten zijn we doorgereden naar een helling bij Hollersbach.
Orca-14.JPG

Orca-15.JPG

We hadden perfecte condities met een matig windje en sterk stijgen. De Orca blijkt hier goed snelheid te kunnen maken. Extreem snel wordt hij niet, maar er zit zeker lekker vaart in en ook hier valt op dat de energie aardig vastgehouden wordt. Bij volgende vluchten heb ik alle ballast in de vleugel geplaatst. Ik heb het nog niet gewogen, maar schat het op een 700 gram. Daardoor verbeteren de snelheid en doortrek nog wat. De rolsnelheid valt wel iets tegen, voor een rol moet je echt wat tijd, ruimte en hoogte uittrekken. Het model wapperde wat om de topas bij de soms forse turbulentie vandaag. Ik vermoed dat dit duidt op een goede richtingsstabiliteit, waardoor de neus zich snel naar de aanstroomrichting richt bij veranderende windrichting.

De tekening van zowel de bovenzijde als de onderzijde zijn hier in de bergen goed te zien. Ik vind het ontwerp van de onderzijde erg geslaagd.
Orca-21.JPG

Orca-18.JPG

Orca-09.JPG

Voorlopig ben ik erg blij met dit model! In rustige condities mag het model zich later nog bewijzen. Ook het onderscheid in vlieggedrag tussen de verschillende tippen ga ik verder onderzoeken, ik laat mijn ervaringen nog weten.

Ik heb wat filmopnamen gemaakt, maar wacht nog even met monteren tot morgen. Morgen gaan we nog een dag vliegen en verzamel ik nog wat filmbeelden. Video volgt dus nog.

Als het toevallig zo uitkomt met werk en andere bezigheden dan doe ik mee met een F5J wedstrijd. Dit is echt een perfect model daarvoor. Als ik met mijn Fantasy al 1000 punten kan scoren, zou het hiermee zeker af en toe moeten lukken.

gefeliciteerd Raymond,

Hele dikke grijnzen op de foto's

Nog veel plezier daar (ik kan niet wachten)

Terence

Kickûhhh man! Gefeliciteerd met je vette bak. Over een dikke week kan ik hem live
zien in de Vogezen ;)

Een blei blei blei Raymondje

Wat is nu precies de gedachte achter die verschillende vleugeltippen?
Wanneer gebruik je nu welke tip?

Daarmee varieer je je slankheid en vleugelbelasting. De lange tippen gebruik je in hele magere condities (floaten, laagste vleugelbelasting, hoogste slankheid en dus beste efficiëntie bij lage snelheden), de korte tippen aan de helling (vlotter en wendbaarder), de middelste tippen er tussenin (of zo....).

Ik moet ook nog gaan uitvinden hoe de eigenschappen precies verschillen met de diverse tippen. Gisteren ging alles hard omhoog en hard vooruit, geen condities om subtiele verschillen uit te vinden.

Heel mooi model. Ziet er echt goed uit. De gedachte achter "iets breder snelheidsbereik" kan ik me goed voorstellen.
De tekening op de onderkant vind ik errug mooi.

Wat mij altijd verbaasd , is een model weggooien op de helling met de motor aan (je bent allerminst de enige!). Waarom? Die motor heb je als verzekering om terug te kunnen komen als je geen lift vindt. Dus eerst zonder motor weggooien en je best doen op 'de natuur' naar boven te komen.
Veel leuker ... en je ziet je je model eens uit een hoek die je in NL alleen onder heel trieste omstandigheden meemaakt ...

Ach, met een nieuwe kist kan ik mee een "schopje onder de kont" wel voorstellen als je start.

Mooi kist Raymond! Straks kunnen we er 4 dagen van genieten. Ik heb er zo'n zin in!!

De rolsnelheid valt wel iets tegen, voor een rol moet je echt wat tijd, ruimte en hoogte uittrekken. Het model wapperde wat om de topas bij de soms forse turbulentie vandaag. Ik vermoed dat dit duidt op een goede richtingsstabiliteit, waardoor de neus zich snel naar de aanstroomrichting richt bij veranderende windrichting.

Met opsteektippen altijd een compromis, wel een mooie vorm van compromis in dit geval, wast een fantastische bak.
Met de kortste tippen zal de rolsnelheid waarschijnlijk wat hoger zijn, je vloog als ik het uit de foto's kan opmaken met de middelste.

Om voor de lange tippen voldoende richtingsstabiliteit te hebben, heb je met de korte tippen wat over. Maar voor de twee doelen thermiek vs helling is dit geen probleem.

Ik herken de turbulentie vorm en het waggelen wel. Die turbulentie heet in die condities ook vaak thermiek, door er met een flinke kist op flinke snelheid door te vliegen lijkt het 'gewone' turbulentie.

Veel vlieg plezier nog daar.

Rick

Wat mij altijd verbaasd , is een model weggooien op de helling met de motor aan (je bent allerminst de enige!). Waarom? Die motor heb je als verzekering om terug te kunnen komen als je geen lift vindt. Dus eerst zonder motor weggooien en je best doen op 'de natuur' naar boven te komen.
Ik heb mijn Fantasy al eens weggegooid op de Wasserkuppe met weinig wind en die overtrok toen meteen, met een duikelpartij op een stenen helling tot gevolg. Sindsdien start ik grotere/snellere modellen vaak met de motor, tenzij er genoeg wind staat. Ik gebruik de motor alleen om er heel even snelheid in te trekken, na 2 sec gaat de motor meteen weer uit, hoogtewinst is niet meer dan enkele meters. Ik vind het namelijk ook een prachtig gezicht om te zien hoe het model de diepte in glijdt.
Met de kortste tippen zal de rolsnelheid waarschijnlijk wat hoger zijn, je vloog als ik het uit de foto's kan opmaken met de middelste.
Ik heb zondagmiddag veel met de korte tippen gevlogen. Alle ballast erin, duikend over de startplaats en daarna proberen te rollen. Maar dat viel dus tegen, ondanks de korte tippen en hoge snelheid.

Vandaag weer naar de helling geweest, maar nu deed het niets. Boven de startplaats soms heel licht stijgen, maar daar was het wat krap om met de Orca te gaan draaien (ik voel me nog niet vertrouwd genoeg om laag tussen bomen te gaan draaien op heel weinig stijgen), verderop in het dal zat alleen maar dalen, waar je ook vloog. Wel een heerlijk zonnetje. We waren dus vroeger dan gepland weer terug. Nu maar even het zwembad in.

Mooie kist Raymond, mooie helling ook!
Welke plaats zit je precies, en welk hotel/pension?
(ik en een paar vliegmaats hebben plannen om ook eens in de bergen te gaan vliegen)

Back