Fotor
Forum veteraan
Net voor mijn vakantie naar Oostenrijk heb ik een 2e hands Orca van Aer-O-Tec overgenomen via het forum. Ik had al een tijdje smoel op de Orca, dus deze aanbieding kon ik niet laten lopen. Hieronder mijn ervaringen met dit model.
Waarom had ik smoel op de Orca? De Orca is ontworpen als F3J model voor wat meer wind. Aangezien ik dicht bij de kust woon heb ik bijna altijd te maken met wind. Daarbij vind ik het snelheidsbereik van een pure F3/5J kist net wat klein. De Orca heeft een iets vlotter profiel. De minimum snelheid neemt daardoor iets toe, maar de maximum snelheid neemt een stuk meer toe. Het bruikbare snelheidsbereik wordt daardoor groter. Verder wordt de Orca geleverd met 3 verschillende sets opsteektippen (3,39m, 3,63m en 3,95m) waardoor het inzetbereik nog verder wordt vergroot.
Dit model heeft 2 reparaties (romp geknikt en paaltje in vleugel), maar beide zijn nette reparaties. Thuis ga ik die nog wel overspuiten zodat het minder opvalt.
Vanmorgen heb ik de Orca zijn eerste vluchten gegeven op het lokale modelvliegveld in Piesendorf in vrijwel windstille condities. De instellingen die ik opgekregen heb van Aer-O-Tec lijken goed te passen. Het zwaartepunt lag iets achterlijk naar mijn zin, een duikproef leverde zowel in Cruise als in Thermiek een vlakke duikvlucht op, zonder enige autocorrectie. De motor trekt het model zeer vlot de hoogte in, die is goed op zijn taak berekend. Het model vliegt niet zo extreem langzaam als een echt F3/5J model, maar is toch langzaam genoeg om naar verwachting goed thermiek mee te pakken en flink krap te kunnen draaien. De daalsnelheid is heerlijk laag. De reactie op het richtingroer is goed, je kan duidelijk krapper draaien met goed gebruik van het richtingroer. Bij drukken pakt het model makkelijk snelheid op, en de glijhoek is zeer goed. Bij het optrekken uit een duikvlucht wordt de energie goed vastgehouden, beter dan bij een echte F3J.
De flaps hebben bij volle butterfly een uitslag van ca 80 graden. Het model remt daarbij heel duidelijk af en je kunt de neus flink laten zakken om heel steil aan te kunnen vliegen met nauwelijks snelheidstoename. De snelheid bij de landing zelf is zeer laag.
Na de landing was ik blij!
Na de eerste vluchten zijn we doorgereden naar een helling bij Hollersbach.
We hadden perfecte condities met een matig windje en sterk stijgen. De Orca blijkt hier goed snelheid te kunnen maken. Extreem snel wordt hij niet, maar er zit zeker lekker vaart in en ook hier valt op dat de energie aardig vastgehouden wordt. Bij volgende vluchten heb ik alle ballast in de vleugel geplaatst. Ik heb het nog niet gewogen, maar schat het op een 700 gram. Daardoor verbeteren de snelheid en doortrek nog wat. De rolsnelheid valt wel iets tegen, voor een rol moet je echt wat tijd, ruimte en hoogte uittrekken. Het model wapperde wat om de topas bij de soms forse turbulentie vandaag. Ik vermoed dat dit duidt op een goede richtingsstabiliteit, waardoor de neus zich snel naar de aanstroomrichting richt bij veranderende windrichting.
De tekening van zowel de bovenzijde als de onderzijde zijn hier in de bergen goed te zien. Ik vind het ontwerp van de onderzijde erg geslaagd.
Voorlopig ben ik erg blij met dit model! In rustige condities mag het model zich later nog bewijzen. Ook het onderscheid in vlieggedrag tussen de verschillende tippen ga ik verder onderzoeken, ik laat mijn ervaringen nog weten.
Ik heb wat filmopnamen gemaakt, maar wacht nog even met monteren tot morgen. Morgen gaan we nog een dag vliegen en verzamel ik nog wat filmbeelden. Video volgt dus nog.
Waarom had ik smoel op de Orca? De Orca is ontworpen als F3J model voor wat meer wind. Aangezien ik dicht bij de kust woon heb ik bijna altijd te maken met wind. Daarbij vind ik het snelheidsbereik van een pure F3/5J kist net wat klein. De Orca heeft een iets vlotter profiel. De minimum snelheid neemt daardoor iets toe, maar de maximum snelheid neemt een stuk meer toe. Het bruikbare snelheidsbereik wordt daardoor groter. Verder wordt de Orca geleverd met 3 verschillende sets opsteektippen (3,39m, 3,63m en 3,95m) waardoor het inzetbereik nog verder wordt vergroot.
Dit model heeft 2 reparaties (romp geknikt en paaltje in vleugel), maar beide zijn nette reparaties. Thuis ga ik die nog wel overspuiten zodat het minder opvalt.
Vanmorgen heb ik de Orca zijn eerste vluchten gegeven op het lokale modelvliegveld in Piesendorf in vrijwel windstille condities. De instellingen die ik opgekregen heb van Aer-O-Tec lijken goed te passen. Het zwaartepunt lag iets achterlijk naar mijn zin, een duikproef leverde zowel in Cruise als in Thermiek een vlakke duikvlucht op, zonder enige autocorrectie. De motor trekt het model zeer vlot de hoogte in, die is goed op zijn taak berekend. Het model vliegt niet zo extreem langzaam als een echt F3/5J model, maar is toch langzaam genoeg om naar verwachting goed thermiek mee te pakken en flink krap te kunnen draaien. De daalsnelheid is heerlijk laag. De reactie op het richtingroer is goed, je kan duidelijk krapper draaien met goed gebruik van het richtingroer. Bij drukken pakt het model makkelijk snelheid op, en de glijhoek is zeer goed. Bij het optrekken uit een duikvlucht wordt de energie goed vastgehouden, beter dan bij een echte F3J.
De flaps hebben bij volle butterfly een uitslag van ca 80 graden. Het model remt daarbij heel duidelijk af en je kunt de neus flink laten zakken om heel steil aan te kunnen vliegen met nauwelijks snelheidstoename. De snelheid bij de landing zelf is zeer laag.
Na de landing was ik blij!
Na de eerste vluchten zijn we doorgereden naar een helling bij Hollersbach.
We hadden perfecte condities met een matig windje en sterk stijgen. De Orca blijkt hier goed snelheid te kunnen maken. Extreem snel wordt hij niet, maar er zit zeker lekker vaart in en ook hier valt op dat de energie aardig vastgehouden wordt. Bij volgende vluchten heb ik alle ballast in de vleugel geplaatst. Ik heb het nog niet gewogen, maar schat het op een 700 gram. Daardoor verbeteren de snelheid en doortrek nog wat. De rolsnelheid valt wel iets tegen, voor een rol moet je echt wat tijd, ruimte en hoogte uittrekken. Het model wapperde wat om de topas bij de soms forse turbulentie vandaag. Ik vermoed dat dit duidt op een goede richtingsstabiliteit, waardoor de neus zich snel naar de aanstroomrichting richt bij veranderende windrichting.
De tekening van zowel de bovenzijde als de onderzijde zijn hier in de bergen goed te zien. Ik vind het ontwerp van de onderzijde erg geslaagd.
Voorlopig ben ik erg blij met dit model! In rustige condities mag het model zich later nog bewijzen. Ook het onderscheid in vlieggedrag tussen de verschillende tippen ga ik verder onderzoeken, ik laat mijn ervaringen nog weten.
Ik heb wat filmopnamen gemaakt, maar wacht nog even met monteren tot morgen. Morgen gaan we nog een dag vliegen en verzamel ik nog wat filmbeelden. Video volgt dus nog.