Aero-naut Classic ligging in het water

Discussie in 'Speedboten' gestart door hobbyist, 23 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Sorry, dit is een kei foute aanname.
    Een speed 400 is gedimensioneerd om zo'n 27 Wattjes aan vermogen om te zetten in een draaibeweging met een rendement van zo'n 72%, waardoor er op het asje ongeveer 20 Wattjes aan energie geleverd kan worden.
    Ga of wil je 100 wattjes van het asje afnemen, dan is het rendement van een speed 400, ongeveer gelijk aan een straalkacheltje.
    M.a.w. een speed 600 komt dan wat beter tot zijn recht.

    Het schroefje van mijn bootje is uitgelegd voor een speed 400.
    Het motortje wat ik gebruik wordt maar tot zo'n 15% belast.
    De regelaar voor nog geen 20% en de regelaar wordt voor ongeveer 1/3 deel aangestuurd.

    En dat wordt me toch loei heet.
    De motor en de regelaar, worden beide 5 graden warmer, dan de omgevings-temperatuur.

    Ik ga met mijn niet geheel door mijzelf samengestelde aandrijflijn gewoon varen in een grote plas met ondiep water.
    En dan kijken of tie in plane komt, het op toeren waar dat tie nu op begrenst staat, heeft geen zin.
    Ook dit soort kleine waaiertjes hebben last van cavitatie.
     
  2. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Uitgelegd voor 400 en de 600 komt beter tot zijn recht? Hoe bedoel je dat?

    En hoe weet je of hij maar 5 graden warmer wordt? Heb je dat in deze setting al getest??
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Vraagje...
    Als je het zo goed weet waarom stel je dan vragen?
    Je hebt zeker het sheetje van de speed 400 erbij gepakt?
    Rendement van 72%, dat staat ook in het sheetje.
    Je zal echt die 72% niet halen.
    Je gaat met die 27 wattjes ook weer uit van een sheetje.
    Dus dan zou je 3 Ampere trekken.
    Ik kan je verzekeren uit ervaring dat de speed 400 tussen 7 en 10 Ampere trekt op 7.2 Volt.
    Dat zit zo rond de 70 Watt.
    Sommige types konden ruim 100 Watt leveren.

    Het motortje dat je nu hebt wordt niet voor 15% belast, het toerental ligt gewoon te hoog voor dat propje dus al zet je het gas maar op laten we zeggen 2 Volt dan draait je schroef al 5000 toeren.
    Maar je moet het zelf weten, als je geen advies wilt en het zelf al beter weet dan moet je ook geen vragen stellen.

    GJ
     
  4. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    De hobbyist komt op dreef...
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Even mijn gelijk aantonen.


    Lees vooral het onderschrift:
    Testlauf eines Modell-Holzbootes von Aeronaut mit 2-Zellen-Lipo und Brushlessmotor mit 2850kV. Das Boot ist nur 54 cm lang und daher definitiv übermotorisiert. Mangels Kühlung war nach dem Testlauf der Regler durchgebrannt

    En een commentaar
    Was für einen Regler war zuerst drinnen ? Ich habe auch eine Classic mit bürstenlosem Motor & Jetantrieb . 2600kv und 40 Ah Flugregler , er wird auch sehr warm aber ist bis jetzt noch nicht durchbebrannt

    Maar OK, ik heb geen verstand van electro-aandrijvingen dus ik zal wel ongelijk hebben....

    GJ
     
  6. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Raakt op drift... :)
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  7. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Toch grappig, ik dacht iets stoms te zeggen want ben er redelijk nieuw mee. Echter, ik word door een ander lid behoorlijk geholpen en soort van gementord en blijkbaar is er toch iets bij me blijven plakken ;-)

    Edit: Zie ik nou goed dat het bootje in het filmpje niet eens goed in plane komt of kan hij gewoon niet harder met deze romp?
     
  8. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Dat kan heel goed met de rompvorm te maken hebben evenals de aandrijving. Ik vermoed dat dit bootje niet aangedreven wordt door een oppervlakte prop, maar een onderwater prop. Dus, bij half-glijden houdt het zo'n beetje op.
     
  9. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Dat verbaast me en zou ik jammer vinden, ik denk erover om dezelfde kit te halen maar dan moet hij wel mooi in plane komen, net als de echte versie.

    Sommige van mijn bootjes hebben ook een onderwater prop maar komen met een borstel motor prima in plane.
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dit soort boten zijn halfglijders en dat zijn ze ook in het echt.
    Dit bootje in de film vind ik persoonlijk al veel te hard gaan, ziet er niet uit.
    Het wordt realistischer als er meer gewicht in zit.
    Ik zou in dit bootje gewoon een leuk borstelloos motortje, maat 28.
    Iets als dit, 950 Kv en dan op een 2S pakje.
    https://hobbyking.com/nl_nl/turnigy-d2836-9-950kv-brushless-outrunner-motor.html
    Als je dan toch harder wilt dan kan je er een celletje bijhangen en dan krijg je zo'n springer.

    En Sareno, weet je wat een mooi bootje is, zo'n beetje dezelfde maat maar echt veel mooier vaarbeeld.
    https://www.miniwerft.de/bausätze-webshop/kaiser-k-425/

    [​IMG]

    GJ
     
  11. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Ok, hij lijkt erg op een reallife Boesch en om die reden zou ik hem eventueel halen. Die planeren echter wel beter. Je motorkeuze snap ik overigens wel.

    Anyway, ik wil het topic niet kapen, terug naar TS. ;-)
     
  12. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Dat is een andere rompvorm en de aandrijving is er op afgestemd (flexas parallel aan kiellijn), meer richting ECO.
    De Classic is ook nooit bedoeld om als een ECO over het water te scheren, dat maken wij bootjegekken er (bijna altijd) van, door er overmatig veel vermogen in te steken.
    Ik maak me er zelf ook schuldig aan, mijn M.A.S. kan ook véél harder dan schaalsnelheid, maar die is wel 110 cm lang, dus dan valt het minder op dat het buitenproportioneel hard gaat...

    Groeten, Jan.
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Topicstarter weet het toch beter dus we kunnen nog wel even over de halfglijder praten.
    Een Boesch of Riva planeert echt amper, ik lag met mijn speedboot op het IJmeer en daar kwam ik regelmatig Riva's en Boesch tegen maar die hangen heerlijk diep met hun kont in het water, ook op volle snelheid.
    Ze strijken het water mooi breed glad dus fijn om achter te waterskien.
    Mijn boten waren altijd veel sneller en kwamen helemaal los maar die runabouts zijn echt geweldig om te zien en vooral ook om te horen als je er achter hangt op je ski.

    GJ
     
  14. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Daar heb je volledig gelijk in. Die 8 cilinder die tegen het water aan blaast. Kon dat maar nagebootst worden.

    Hier kan ik uren over ouwehoeren en dromen maar eerst mijn huidige 2 bootprojectjes waar @pompebled inmiddels al redelijk wat van weet. Eerst leren, dan toepassen zeg maar. :)
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dat kan hoor...
    http://www.exclusive-shipmodel-shop.de/Aquarama-Soundgenerator

    Op mijn planning staat nog een runabout bouwen, eerst zo'n 150cm langte en dan 1:1, meter of 5.
    Ik heb al eens een Torenvliet T850 gebouwd maar dat was uit een polyester mal onder begeleiding van Wiep Torenvliet.
    Hout is even wat anders.

    GJ
     
  16. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    @Sareno ... ook even verder met kapen. Als je natuurlijk echt wilt planeren èn houdt van klassiek dan is een roundnose een erg mooie optie. Zelf heb ik destijds een Aeronaut Mathea VII in elkaar gesleuteld en dat vliegt over het water. Inmiddels heeft Aeronaut de Mathea VII geüpgrade (evenals de prijs ervan), maar de oude bouwdoos voldoet ruimschoots en is vast nog wel ergens verkrijgbaar voor een zacht prijsje.
     
  17. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    @GJVO Een RC van 5 meter 1op1? :) :)

    @eric_laermans is deze ook voor een beginner geschikt? Auto's ken ik goed, polyester en glasvezel inmiddels beginnend maar hout moet even net als dit model, simpel zijn om te beginnen. :)
     
  18. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    @GJVO, 199 euro?? Dan hang ik mijn 15pk buitenboord er wel achter. Haha.
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, geen RC van 5 meter maar een echte waar ik in kan zitten.
    Ik bouw eerst een model van ongeveer 1,5 meter en als die goed vaart vergroot ik die uit tot een meter of 5.
    Als aanrdrijving wil ik er een jet inbouwen, daar kan ik redelijk goedkoop aankomen en dan heb je toch makkelijk 100+ PK.
    En ja... die modules zijn duur, maar dan heb je wel het geluid.
    Een model V8 is duurder, dat loopt in de 7-8000 euro.
    GJ
     
  20. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Laat maar weten waar je de 2 modellen gaat maken, die ga ik met mijn neus er bóven op volgen. Misschien help ik wel mee ook. :)
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina