Aerobatic.

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door OvdP, 16 sep 2002.

  1. OvdP

    OvdP

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Amersfoort
    Mijn home-made Stunt Park Flyer is door zenderstoring ge-crast,
    waardoor ik nu weer bezig ben met een nieuwe te maken. In de
    vorige had ik een Robbe Power 300 Slow Fly 6V met een vertraging
    1:6 en een APC 9x6 proppelor. Nu viel eigenlijk het vermogen
    wat tegen, want uit gewoon hoerizontaal vliegen een looping
    trekken zat er niet in. Hiervoor moest je eerst aanduiken. Het
    vliegtuigje woog 300 gram met een spanwijdte van 75 cm en
    alles best gestroomlijnt, dus hieraan kon het niet liggen, denk ik!
    Nu sta ik voor de volgende motor keuze:
    - Robbe Power 330 Slow Fly 7,2- 8V;
    (Heeft deze meer vermogen dan type 300?)
    - Power Drive 350 met 1:5;
    - Acro Drive 350+ met 1:5;
    - Speed 400 met vertraging;
    Wat is de beste motor keuze om gewoon een ronde looping te
    trekken vanuit horizontaal vliegen?
    Die van Robbe 330 is de goedkoopste keuze want die past gewoon
    in mijn vertraging 1:6 en zal ik dan ook terug gaan naar 1:5?

    Olaf
     
  2. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    speed 400 zou ik denken.
    De powerdrive vliegt voortdurend uit elkaar (dit is een speed 300 met een heel erg slechte vertraging); de acrodrive is een speed 280BB (niet te verwarren met de gewone 280, wat een totaal andere motor is) en heeft een cel of 10 nodig om een beetje aan prestaties te komen.
    een Robbe 330 ken ik niet.....
     
  3. OvdP

    OvdP

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Amersfoort
    Heeft een 280BB van Simprop of Multiplex meer of minder
    vermogen dan een Robbe Power 300 Slow Fly?? Bij RC 2 Brothers
    konden ze me het niet vertellen en op internet wordt ik er ook
    niet wijzer van. Bij 300 lees ik 29000 omw/min. en bij 280BB
    24000 omw/min. :hammer:

    Ovdp (Olaf)
     
  4. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.033
    Locatie:
    Baarn
    De Robbe Slowfly 300 is een speed 300 6V in speed 280 behuizing, met een goedkoop kunstof achterdeksel dus.. voor links lopend geoptimaliseerd, trek op 7 celletjes 10A bij onwijs veel toeren (met gunther propje = issniegoe volgen Harold... 5,5 x 2 APC is beter) kost ongeveer EUR 10,--

    De 280 BB's zijn SAGAMI MOTORTJES met kogellagertjes van constuctief betere kwaliteit....
     
  5. Harold

    Harold The First Aviators

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.197
    Locatie:
    Almere
    Als die motor echt vergelijkbar is met sp300 6v, dan ga je met gunter, 7 cellen (volgens berekening) makkelijk over de 15A (Als je cellen niet instorten)

    sp300 6v kan direct maximaal (eigenlijk al teveel) met 6 cellen en 5 x 2 prop.
    sp300 eigenlijk alleen met vertraging te gebruiken.
     
  6. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.033
    Locatie:
    Baarn
    @Harold celletje waren de boosdoender Sanyo 270's binnen 90Sec leeg..
    niet echt gemaakt voor grootverbruikers niet gemeten met 500AR of beter..
     
  7. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    net zoiets als die Protech 280 dus.... :evil:

    De 280BB is technisch aardig maar onhandig door het grote aantal cellen dat mee moet. bovendien is het rendement van een goed gebruikte speed 300 6V (de graupner variant) beter...
     
  8. Harold

    Harold The First Aviators

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.197
    Locatie:
    Almere
    "Goed gebruikt" is het toverwoord voor vrijwel alle motoren.
    voor de sp300 6v ligt het "goede gebruik" globaal:
    maximaal 7 cellen, stroom 6 - 8A, lekker toeren laten draaien (vertraging of fan)

    Dat wil niet zeggen dat de motor niet buiten deze grenzen bruikbaar is, alleen dan krijg je nadelen op gebied van levensduur, rendement...

    Vuistregels voor "goede gebruik" van motoren (even zonder achtergrond)
    - In het "redelijk rendement gebied".
    Stroom bij beste rendement staat meestal op het doosje. Tot 2 x deze stroom heb je redelijk rendement (als je koolborstels die stroom aankunnen tenminste)
    of dat is ongeveer 5 - 10 x de nullast stroom voor een hoop motoren.
    of dat is 0.25 - 0.4 keer de blokkeerstroom (*)

    - Niet meer dan 1 watt per 1 gram motor (bij feriet motoren. Heeft met warmte capaciteit te maken)

    - Verder zijn er praktische grenzen van maximale stroom die borstels kunnen verdragen, of toerental die wikkelingen of (stuiterende) borstels kunnen hebben.
    Voorbeeld:
    De speed 300 6v heeft duidelijke "praktische grenzen"
    Boven 10A wordt zwaar voor koolborstels. Rendement is dan nog wel redelijk.
    Met 8 cellen of meer worden de toeren teveel en gaan de borstels dansen.

    (*) blokkeerstroom wordt soms gegeven op het doosje. Ook te berekenen uit Ri als die bekend is, of te meten aan een geblokeerde motor. (met lage stroom (lampje ertussen, voeding) de klemspanning meten en opschalen naar accuspanning).
     
  9. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Niet mee eens; warmte afgifte is afhankelijk van de verhouding oppervlak/volume (oppervlak neemt kwadratisch toe, volume met derde macht). M.A.W. hoe groter hoe ongunstiger.
    Kleine motortjes kunnen op dit punt dus meer hebben.

    Voorbeeld: gemiddelde speed 300 toepassing kan probleemloos 8 ampere verstouwen op 7 cellen. uitgaande van 1 volt per cel bij deze belasting is dat 56 watt. Motortje weegt rond de 20 gram.....
     
  10. Niek

    Niek Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.772
    Locatie:
    Almere
    Ar,

    Waar haal jij die 20 gr sp300 weg? Doe mij er ook maar een handvol!

    Weeg je sp 300 nog eens na?
    Is 51 gr, dus die 56 W klopt prima.
    Vuistregels zijn vuistregels, oftewel een vingerwijzing.
    Als ik sp300 daar overheen gebruik, dus zeg 1.2 per cel
    (dus 8,4 V) bij 7 amp dus ca 60 W is mijn EDF fan motor slechts goed voor maar ca 30 a 40 vluchten, dus boet erg in in levensduur .

    Kleinere motortjes hebben vaak een slechter rendement dan hun grote broers, dus stoken veel warmte en daarmee klopt de vuistregel weer.
     
  11. OvdP

    OvdP

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Amersfoort
    ik gebruik nu een speed 300 met vertraging 1:6 en een batterij van
    7,2V. Is het nu verstandiger om een 8,4V te gebruiken en een 1:5,
    zodat mijn APC 9x6 wat harder rond draait?
    Nu kan ik dus nietvanuit level flight een ronde looping trekken,
    terwijl me kistje 300gram weegt.
    In de Kwiklink stond een stunt parkflyer CAP volgens mij die
    met een Acrodrive en 1:5, APC 9x6 dit wel kon met een gewicht van
    450gram.
    En volgens zeggen zit hierin dus een 280BB, waarbij hij
    volgens mij met een 8,4V batterij vloog.
    Ik stond op het punt om een 280BB met 1:5 te bestellen,
    maar ben nu weer aan het twijfelen!

    OvdP (Olaf)
     
  12. Niek

    Niek Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.772
    Locatie:
    Almere
    Twijfel rustig verder.

    Ik heb goede resultaten met de graupner sp300.
    Te belasten van 5 tot 6 amp continue, en korstondig tot 8 a 10 amp piek, dit bij 7 cellen.
    1:5 of 1:5555555[enz] vertraagd met zelfbouw vertraging van rood (conrad) 50T tandwieltje (20 in 1 zakje),
    Ninco 10 of 9 tands messing (2brothers B), wat printplaat voor de constructie.
    Sp300 met de kont naar voren, 3mm as er overlangs lopend in 2 kogellagertjes (2brothers B),
    hierdoor hoeft de zwaar getimde sp300 niet in draairichting omgekeerd te worden.
    GWS prop 8x6, 9x4.7 of of 9x6, of voor hoveren 10x4.7.
    (APC slow fly props zijn wat beter, maar ook veee-eel duurder!)
    Propmenemer niet nodig. vlak bij uiteinde as 2 koolstof dwarstokjes aan as lijmen.
    Hier de prop tegenaan met klein lastig stiekje aan dwarsstokjes.
    Kan de prop wegbuigen bij ongeslaagde landingen.


    Accu packs:
    7x720 NiMh [85 gr], of 7xGP60 (2brothers B) [100 gr]
    of 7x350 AACC [95gr] of 7x500AR [130 gr] bij continue veel stroom.
    Deze 7 cellen serie zijn nog prima te laden met goedkope ladertjes.

    Prima voor modellen tot ca 350 gr.
    Goedkoper en leuker door zelf te maken dan dat fabrieksspul.


    Zoek eens op www.ezonemag.com bij de indoor en slowfly forum naar 280BB.
    De 280 BB is duurder, minder efficient, en zwaarder dan de gr sp300.
    Wel is er door de [veel] betere borstelconstructie meer stroom
    in te stoken en daarmee weer veel meer power uit te halen,
    maar de 280 BB vertraagd komt pas los bij 8 of meer cellen..
    Dan heb je een duurdere voltage step up lader nodig.
    Ook weer meer stroom dus cellen 500 AR of groter, dus je totale
    powertrain [accupakket, motor enz] is gelijk veel zwaarder dan bij sp300.

    Voor modellen vanaf 350 tot ca 500 gr.
     
  13. Niek

    Niek Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.772
    Locatie:
    Almere
    Op http://custompaintjob.com/ezcalc/dma.asp kun je zelf spelen met diverse combinaties van cellen,
    motoren, vertragingen en props.

    Zet bijv eerst je huidige powertrain er in,
    en speel eens met vertragingsverhoudingen, props, enz.
    Of die combinatie uit dat artikel, en kijk welke getallen veranderen.
    (je kunt meerdere ie-s open zetten)
    Misschien heb jij meer trust nodig, of meer propspeed of beide.
    Alle mogelijke en onmogelijke combinaties zijn in deze theoretische berekeningen mogelijk,
    probeer enige feeling met de realiteit te houden.

    note/disclaimer: Dat de 280bb vertraagd het bij 8 cellen en meer het pas goed gaan doen is een praktijk ervarings gegeven, deze motor kan het in deze motorcalculator op 5 cellen best wel heel goed lijken te doen, net zoals een sp300 op 8 of 10 cellen bij 12 Amp het ook heel erg goed zal lijken te doen, maar in de praktijk dan grote overeenkomsten zal gaan vertonen met een staalkachel.

    Probeer voor de door jouw gewenste vliegsnelheid en trust een combinatie te vinden met het hoogste rendement.
     
  14. OvdP

    OvdP

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Amersfoort
    Kijk, :D dat zijn antwoorden, top!
    Alleen nog even dit: ik heb er niet opgelet
    of hij links of rechts draait (vanaf welke kant gezien),
    want de vertraging dwingt hem maar een kant op.
    Dit zal dus wel de goede kant zijn. Mijn APC prop
    draait dan met een Robbe Power 300 Slow Fly van
    29.000 omw./min. en een vetraging 1:6 dus 4833,33
    omw./min. en zal wel inzakken met belasting! Volgens
    de techn.omschrijving fabrikant op 6V en ik gebruik nu al
    7,2V maar zal toch ff een pakketje 8,4V maken en zit er
    ook aan te denken om een 1:5 aan te schaffen.
    Zal hiermee uit level vlucht strakke loopings mogelijk zijn! :p

    Thanx people
     
  15. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.468
    Locatie:
    veldhoven,nl
    looping

    ik heb op een liteflyer een 5:1 vertraging,speed 300 en 10x4,7 apc prop met 8 cellen en met dit setje is een looping geen probleem,zelfs meerdere achter elkaar of vanuit half gas is mogelijk.
    en ja,het blijft al meer als een jaar heel en mijn zoontje vliegt er iedere week mee.
     
  16. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Jan,

    Alls je hier in plaats van 8 naar 7 cellen gaat zul je niets merken aan de hoeveelheid nuttig vermogen maar wel vliegduur winnen en gewicht verliezen.

    Genoemde combinatie op 8 cellen trekt 13 ampere, met 7 cellen maar 8. Toerental op de uitgaande as niet merkbaar lager.
    Uit diverse proeven blijkt dat een speed 300 alles boven de 8 ampere alleen nog maar in warmte omzet .
     

Deel Deze Pagina