Aerobatics leren vliegen. Advies gevraagd!

Hallo Vliegers!

Ik ben nu sinds een jaar of 2 met het modelvliegen bezig, heb keurig netjes mijn A brevetje gehaald en geheel volgens de traditie mijn trainer een keer de bomen in geramd...
Nu ben ik al enige tijd aan het vliegen met mijn Champion 45 S van thundertiger met een OS 46 FX.
Volgens de recensies een goede aerobatic trainer.

Nu heb ik het kistje lekker in de vingers, durf er wat mee, ben langzaam onder de dual rate wat uitslagen steeds wat groter gaan zetten maar wil nu toch graag een stapje verder.

Aangezien er op onze club geen mensen met F3A wedstrijd ervaring zijn en ook de meeste ervaren vliegers geen aerobatics "willen" vliegen is mijn vraag:

Hoe ga ik dit leren? Ik oefen al erg veel op aerofly (pro deluxe versie) en inmiddels gaat mij een en ander al aardig af.
Toch zou ik graag wat advies hebben van een ervaren aerobatic man en misschien wel iemand die zin heeft om mij dit te leren!

Hoogstwaarschijnlijk zal er ook een andere kist moeten komen voor dit alles, want een knife edge gaat al niet eens lukken met de champion (mij iig niet... )

Kortom, alle adviezen over kisten, figuren, leslokaties, clubs, wedstrijden! vertel vertel vertel!

Het lijkt mij geweldig om deze hobbie wat meer ook in wedstrijdverband te gaan uitoefenen!

Alvast heel hartelijk dank!

(de doelstelling is: een 2m60 extra 330 met een 3W............. DAT duurt nog even!)

HOi,

Jammer dat je deze vraag aan het eind van het seizoen stelt! Het is nu lastig(er) om bijvoorbeeld wat wedstrijden te bezoeken en daar ter plaatse kennis te maken met de vliegers. :D

Aangezien er op jouw club geen mensen zijn die je op weg kunnen helpen, wordt het zaak voor je om zelf in de auto te stappen en kontakten te leggen. zie je PB

Gezien het feit dat je nog geen kunstvlucht/wedstrijd ervaring hebt, lijkt het me raadzaam om je te concentreren op het F3A-C programma. Dit programma lijkt op het eerste gezicht eenvoudig, maar dat valt nog wel even tegen. Maar als je dat F3A-C programma naar behoren kan vliegen dan heb je al een hele grote en goede stap gezet.

Lees maar een aantal reacties van nieuwkomers die dit jaar zijn begonnen....

Groet
Winfried de Vries

En als je serieus aan wedstrijden wilt gaan beginnen; get rid of the champion :wink:

Grt.

Het hangt er van af wat je wilt, wat je onder earobatics verstaat. F3A is meer 'kunstvlucht' en minder '3D'.

F3A gaan vliegen kan ik zeker aanraden, ik ben zelf een jaar geleden begonnen om exact dezelfde reden als jij, en daar geen moment spijt van gehad.

Instapklasse is de C-klasse, dit is een in principe niet te moeilijk programma. Een mooi voorbeeldfilmpje staat op de site van Dick en Derk vd. Vecht:
RC-3 (Derk).

Ik zeg in principe, want zodra je het gaat vliegen zul je merken dat het nog best lastig is, althans, dat vond (en vind) ik wel. De figuren zijn op zichzelf allemaal prima te vliegen, maar om ze netjes te vliegen, valt tegen. Ik heb in elk geval het afgelopen jaar veel geleerd en ben daar nog lang niet klaar mee. Als het goed is, is er komend voorjaar een kennismakingsdag, of hoe je het ook wilt noemen, kom dan gewoon eens langs, en neem je toestel mee (ook als het je huidige toestel is).

Wat betreft toestellen, dat hangt geheel van je budget af. Met het toestel wat je nu hebt, is het C programma wel te vliegen, maar je zult het er hoogstwaarschijnlijk niet mee winnen.

Wil je het niet te groot maken (qua formaat), zou je de Protech Tojeiro of de Kyosho Oxalys kunnen overwegen. Beide zijn .50 kisten, een OS 55 AX, Saito 82a of YS 63 zijn goede motoren voor beide kisten.

Met de Tojeiro heb ik te weinig gevlogen om er heel veel zinnigs over te zeggen, maar de Oxalys vliegt heerlijk.

Een bepaald toestel is niet verplicht, de keuze is dus vrij, mits het toestel niet groter is dan 2x2m en niet zwaarder dan 5kg. Voor electro geldt er dan nog een maximum voltage, ik geloof dat je max. 10s lipo mag gebruiken, maar kan ook zijn dat dat inmiddels 12s is.

In principe is het gewoon mogelijk om met een Calmato Sports de C-klasse zowel te vliegen als te winnen. Waarschijnlijk is het laatste niet, maar het kan wel.

Een andere optie, is het overnemen van een 'oude' 2m kist van 'iemand anders'. Als je een beetje rondvraagt, is er van alles tegen schappelijke prijzen te krijgen.

Wat betreft leren, jammer dat er niemand op je club geinteresseerd is. Echte scholen zijn er bij mijn weten niet voor. Dat hoeft geen belemmering te zijn, als je de filmpjes goed bekijkt en gewoon dat gaat oefenen, leer je er sowieso van. Je kunt ook dagen gaan gastvliegen blij clubs waar wel F3A gevlogen wordt, of althans, op z'n minst pogingen daartoe ondernomen worden :P.

Erg leerzaam is het om te weten hoe gejureerd wordt, dan weet je ook wat er van je verwacht wordt. hier vind je daar veel informatie over.

Een heel andere optie, gezien het seizoen, is om indoor te gaan vliegen. Tegen een geringere investering is dat bewezen een goede leerschool, zowel de F3A-B als de F3A-C zijn gewonnen door mensen die indoor 'begonnen' zijn.

hezik zei:
Het hangt er van af wat je wilt, wat je onder earobatics verstaat. F3A is meer 'kunstvlucht' en minder '3D'.

Aerobatics is in het gewone spraakgebruik een synoniem voor kunstvlucht, het is alleen niet gebruikelijk om de f3a klassen in NL aan te duiden met aerobatics, aerobatics zie ik meer als het recreatief vliegen van kunstvlucht en kunstvlucht kun je in wedstrijdverband doen maar ook weer recreatief. Nu is het een beetje verwarrend aangezien f3p (indoor) weer wordt aangeduid met precision aerobatics, zal wel aan de engelse term liggen, het blijft ook een beetje persoonlijk. De Champion heb ik zelf ook gehad, een paar simpele dingen als een rol, looping e.d. kun je er prima mee vliegen, maar ik zou (bijv) de dubbele immelman er niet mee durven trekken (met name het 2e gedeelte) en hij zal ook vrij hard naar beneden komen als je een slow-roll probeert. Het toestel is erg zwaar ook, en de plakfolie die erop zit is troep....

Grt.

PH-MEL zei:
Het lijkt mij geweldig om deze hobbie wat meer ook in wedstrijdverband te gaan uitoefenen!
Dat is het zeker.
Wij zijn met een clubje van drie man dit voorjaar (bij MVC Midden Nederland) begonnen met het oefenen van kunstvlucht.
Ik heb daar nog geen seconde spijt van gehad ondanks dat het mij allemaal knap tegen valt om te kunnen wat ik zou willen.

Zoals Winfried al heeft geschreven is het afkijken van hoe het moet een eerste begin. Daarnaast moet je gewoon de beslissing nemen om volgend jaar mee te gaan doen. Het besef dat je 'aan de bak moet' versnelt het leerproces. Waar je mee kan beginnen is het oefenen van rechte lijnen.
Probeer maar eens op dezelfde hoogte en diepte te vliegen, keer op keer. Vlieg zo veel mogelijk cross-wind en gebruik alleen je rudder voor de koerscorrecties.

Back