Aerocat elektronica

• Topicstarter Topicstarter eddy
  • Startdatum Startdatum
E

eddy

Guest
Hallo,

Ik ben nieuw in het vliegwereldje dus vandaar mijn vragen.
Ik ben een Aerocat aan het bouwen van 6mm depron.
Nu vroeg ik me af welke electronica erin moet. Ik heb wat informatie verzameld en ben alvast uitgekomen op dit bij rctechnics.nl :

normal_naamloos.JPG

[EDIT] motor is: BM2409-12 Brushless Outrunner 1570KV (fietsbel) voor de mensen die het moeilijk kunnen zien [EDIT]

Hoe kan ik die prop goed op de motor zetten? Asje van motor is 3mm, de prop is 2.3 mm. Een prop montage voor specfiek die afmetingen staan er niet? prop montage is 5mm?

Van ontvangers/regelaars/Lipo's weet ik erg weinig van dus dit laat ik graag aan jullie over :wink:

Ik ga niet voor de snelheid! goed controleerbaar is voor mij de key.

Groeten Eddy

Denk wel dat dit een goede setup is.

Ik heb ook een motoras van 3mm op mijn aerocat en die propellors passen er ook niet op. Deze heb ik mooi uitgeboord tot 3mm (met de dremel van den aldi) :)

Een duw prop is goed maar je kan ook een gewone prop gebruiken. Aangezien je de prop kan omdraaien en draairichting van motor ook kan veranderen.

Ben al bezig aan mijn 3de aerocat, mijne gaat ook niet zo snel maar is goed te besturen. Meer snelheid hoeft ook niet echt voor mij.
Een goede tip is een klein beetje gewicht aan beide vleugeluiteindes aanbrengen, daar wordt hij veel stabieler door. Dit heb ik gedaan door aan beide kanten een stukje ducktape aan te brengen met daaronder een dun stukje ijzerstaaf (2mm geloof ik).
Heb mijn laatste aerocat ook 130% vergroot waardoor hij nog wat stabieler is.

De bouwplannen van de 130% versie kan je hier downloaden:
http://www.rawmeat.be/aerocat130.pdf
Hou er wel rekening mee dat ik het totaal 130% vergroot heb en dus ook de uitsparingen iets te groot zijn op de tekening. Deze moeten dus terug naar 6mm gebracht worden.

Hallo,

Ik heb alle onderdelen al uitgesneden/gezaagd, dus nu alleen de electronica nog en de ijzer/carbon/weetikveel strips op de vleugels.
Als extra gewicht op de vleugels, ga ik vleugeltips maken zoals de Aerocat die pjotrrrr ooit gemaakt heeft. Ziet er nog mooi uit ook nog :)

Dus met de propellor, uitboren gaat ook gewoon goed?

Propellor uitboren doe ik meestal met de hand, dan ga je minder snel scheef, volg je meer het gaatje, en dan van twee kanten naar het midden.
De GWS 7x4 slowfly prop is prima (en lekker licht)
Van de Tower Pro servo's gebruik ik liever de 9 grams, deze zijn wat preciezer en licht genoeg voor een Aerocat.
Verder een 3slipo en regelaar die 12-15A aankunnen.
Voor het zwaartepunt liever een accupakket van 80 gram of meer...
Suxxes!!!

Oke ik heb nu de 9 grams servo's, regelaar, en een zender + onvanger (zit bij de zender).
naamloos%7E0.JPG

Nu nog een goede accu, durf hier niet goed over te beslissen!
Als iemand anders het voor mij zou willen doen? Bij voorbaat dank!

Yep.

Let wel op dat die lader geen 220v aansluiting heeft!
die heeft een 12v 4a voeding nodig dus of via loodaccu of via 220v voeding.

Keep in mind ;)

Welke laders heeft U dan om Lipo's op te laden?

Is het dan ook mogelijk om een adapter aan te sluiten op deze lader?

Groeten Eddy

Nee geen adapter.. echt een voeding waaraan dat ding hangt..

Je hebt ook voor 10 euro een speciale adapter die direct op je lipo kan.. lampje groen als hij vol is.

weet even niet meer waar ze die hebben.
Heb er zelf 2 ergens op zolder.

eddy ik zie dat je in mijn pb voor de volgende lipo hebt gekozen :

Specificaties:
Capaciteit: 1000mah
Belastbaar: 12C continu (12A), 18C piek (18A)
Afmetingen: 70 x 35 x 18mm
Gewicht: 78 gram

Nu heb je die motor gekozen en die heeft Continu Stroom: 7-20A Max. Stroom: 24A.

is voor mij ook even een vraagteken dat Pjotrrr met een 12a regelaar aankomt.. wellicht zie ik iets over het hoofd of maak ik ergens een foutje.
Of afhankelijk van de prop keuze. maar dat zou je even moeten verifieren.

anyway...

je accu is 12c x 1a is max 12A. dat is een beetje te laag..

vandaar de 20c accu.. dan zit je continue op 20a en wat peaks die hoger liggen..

Wil je met een 1000mah gaan vliegen heb je echt wel die 20c nodig met die motor.

Pak anders de Lipo 11.1V 1500Mah (20C) die is in de aanbieding ;) wel wat zwaarder maar moet kunnen.

Ik heb exacte dezelfde setup in mijn yak en die trekt zeker 20A, laatst gemeten met de multimeter van Sanka, 12a regelaar is te weinig...Ik heb er een Himodel 25A in liggen.

Ik heb precies dezelfde fietsbel op mijn Aerocat zitten op slechts een 10A regelaar (met 7x4 prop op 3s1000/15C lipo)
Naar mijn mening is een belasting hoger dan 12-15 ampere voor een fietsbel al lang buiten een goed rendement en wordt de boel alleen nog in extra warmte omgezet....
Ook een kwalitatief goede motor met een vergelijkbaar gewicht als een Axi 2212 haalt met hogere stromen geen goed rendement meer....

Je kunt er eigenlijk ongeveer van uitgaan dat een motor maximaal eenderde van het motorgewicht in Amps aan kan zonder te warm te worden...
Fietsbellen zijn alleen uitzonderlijk zwaar en te vergelijken met kwalitatief goede motoren van 40-45 gram

Veilige marge is dus een 15A regelaar en 15A continu lipo...

Dan weet ik het ook niet meer :P

Je kunt er eigenlijk ongeveer van uitgaan dat een motor maximaal eenderde van het motorgewicht in Amps aankan zonder te warm te worden...

Wist ik niet! weer wat geleerd :)

Een beter vergelijk is 3 Watt per gram voor een buitenloper, mijn verhaal klopt eigenlijk alleen met 10V op de motor...

Zoals Harold al eens stelde:

Die warmte ontwikkeling is een belangrijk punt. Dat is de reden dat je geen kilowatten uit een fietsbel motortje kan halen.
Borsteloze motoren hebben bij goed gebruik een gunstig rendement, maar het restje wordt toch in warmte omgezet. De massa van de motor (en ook de bouwvorm zoals in vorige bericht) bepaald hoeveel restvermogen een motor kan verwerken. Voor een buitenloper is dat 3 watt per gram, dus een motor van 100 gram kan maximaal zo'n 300 watt verwerken.

Voor 2 polige binnenlopers is dat 1 gram/watt voor elke 10000 rpm. Een hacker die je 40000 rpm laat draaien kan dan 4 gram per watt aan.

Back