Aerocat wil de bocht niet om !?

Vandaag de maiden gedaan met de Aerocat uit het draadje van Noah.

En dat ging dus voor geen meter !
Telkens als ik de bocht instuurde ging hij netjes op zijn kant hangen maar direct stuurt het toestel uit zichzelf weer tegen en gaat weer plat liggen !???
Dit is naar beide kanten, links en rechts.
Het zwaartepunt lag op de aangeven plek (tekening) en ik heb ook nog ge-experimenteerd met het CG verder naar voren en ook verder naar achteren maar het maakte allemaal niets uit.

Het totaal gewicht is ca. 260 gram
motor:1325 KV brushless
Prop: 7x6
Lipo: 3S 1000 Mah
servo's: 2x towerpro 9 gram op ailerons en 1x gws 4,7 gram op hoogteroer
Ik stuur alleen met de ailerons aangezien rudder bij het origineel een optie is en niet standaard.
Please help ! ik hoor iedereen dat het zo'n geweldig kistje is en de video's zien er ook allemaal geweldig uit en ik zou erg graag willen dat hij goed vliegt, maar ik ben zelf door mijn ideeën heen.

Groetjesm Jesse.

Heb je er aan gedacht de rolroeruitslag te differentieren? Dat betekent dat de uitslag naar beneden kleiner is als de uitslag naar boven. De luchtweerstand van een naar beneden uitslaand rolroer is veel groter dan van een rolroer dat naar boven uitslaat. De extra lift die het naar beneden staande rolroer opwekt wordt dan te niet gedaan door de veel hogere luchtweerstand. Dit wordt "haken" genoemd. Dit effect kan zo groot worden dat het toestel de verkeerde kant heen stuurt.

Succes!

Met vriendelijke groet,

N.P.S.

Nou, dat zal het dan moeten zijn, idd op sommige momenten ging hij gewoon de verkeerde kant op :D
Bedankt N.P.S. ik ga het proberen (zodra ik de aerocat gerepareerd heb)

Groetjes, Jesse.

De tip van N.P.S. heeft helaas niet gewerkt, de earocat vertoont nog steeds hetzelfde gedrag.
Ik heb ook gemerkt dat, zodra ik het gas eraf gooi het toestel in de horizontale positie als een baksteen recht naar beneden zakt.
Hij "glijd" dus niet door de lucht als ik geen gas geef maar zakt gewoon verticaal naar beneden, in horizontale positie.
Eerst dacht ik dat dat aan het zwaartepunt lag, maar dat is dus niet het geval, met het zwaartepunt verder naar voren doet hij precies hetzelfde.

Groetjes, Jesse.

Ik hoop dat ik geen voor de hand liggend antwoord heef maar
je rolt hem op zijn zijkant en stuurt hem de bocht in met je hoogte. Bocht = een horizontale looping met dit soort toestel.

En inderdaad het gas erop houden zelfs om te landen, want de lucht penetratie is nul.

Ik heb ook gemerkt dat, zodra ik het gas eraf gooi het toestel in de horizontale positie als een baksteen recht naar beneden zakt.
Hij "glijd" dus niet door de lucht als ik geen gas geef maar zakt gewoon verticaal naar beneden, in horizontale positie.
Eerst dacht ik dat dat aan het zwaartepunt lag, maar dat is dus niet het geval, met het zwaartepunt verder naar voren doet hij precies hetzelfde.

Ik zit met het zelfde probleem, ik heb ook al van alles geprobeerd met als resultaat dat ik hem nog net niet in de vuilnisbak gedeponeerd heb.
Ik heb ook een kleinere versie waar ik mee indoor vlieg en die vliegt super, ook buiten
Het is voor mij dus ook een raadsel.

Janneman :zon:

val zei:
Ik hoop dat ik geen voor de hand liggend antwoord heef maar
je rolt hem op zijn zijkant en stuurt hem de bocht in met je hoogte. Bocht = een horizontale looping met dit soort toestel.

En inderdaad het gas erop houden zelfs om te landen, want de lucht penetratie is nul.

Dat snap ik, dat is bij 90% van de kisten die je stuurt met de ailerons.

janneman zei:
Ik zit met het zelfde probleem, ik heb ook al van alles geprobeerd met als resultaat dat ik hem nog net niet in de vuilnisbak gedeponeerd heb.
Ik heb ook een kleinere versie waar ik mee indoor vlieg en die vliegt super, ook buiten
Het is voor mij dus ook een raadsel.

Janneman

Hmm, ik ben in ieder geval blij dat ik niet de enige ben.
Ik zal nog eens wat meer gaan snuffelen, ook op rcgroups, of er wat over te vinden is.
Als je zelf iets te weten komt, gooi je het ff in dit topic ?

Groetjes, Jesse.

Hoi,
Eén ding snap ik niet. Je zegt dat hij netjes op z'n kant gaat. Wat is het probleem dan? Op z'n kant en up geven, dan maakt hij een bocht. En dat hij uit zichzelf weer rechtop draait is toch prima? Ietsje aileron blijven geven om hem op z'n kant te houden dus.
Maar misschien begrijp ik de vraag verkeerd... :?:

Als ik zo de foto´s bekijk ben je het schuren vergeten. :oops:

Dan werkt ook geen roer goed.

En vliegen doet zo iets ook niet normaal dan.

Ook bij Depron modellen is het schuren van rondingen heel belanrijk om een goed reagerende kist te krijgen :wink:

Mijne vliegt van de eerste minuut perfekt en reageert zeer goed op de roeren.

Mvg Johan

Op z'n kant en up geven, dan maakt hij een bocht. En dat hij uit zichzelf weer rechtop draait is toch prima? Ietsje aileron blijven geven om hem op z'n kant te houden dus.

Normaal gesproken wel maar zo gauw ik up er bij geef begin hij te dwarrelen als een vallend boomblad

Als ik zo de foto´s bekijk ben je het schuren vergeten.

Ik heb hem wel geschuurd, dus daar ligt het niet aan en zoals ik al schreef mijn kleiner uitgaven vliegt als een speer.

Janneman :zon:

Dan moet je het na deze foto nog gedaan hebben. :lol:

IMG_0415.JPG

de roeren zullen niet veel uit slag hebben en als ze dan ook niet in de luchtstroom liggen wil ie niet om de bocht.

Mvg Johan

@ Plotterwelt: ik heb idd nog niet geschuurd :oops: maakt dat echt zo'n groot verschil ?
De roeren hebben trouwens een prima uitslag hoor, zeker 45 graden, misschien wel meer.

@ PH_AJH:
Hoi,
Eén ding snap ik niet. Je zegt dat hij netjes op z'n kant gaat. Wat is het probleem dan? Op z'n kant en up geven, dan maakt hij een bocht. En dat hij uit zichzelf weer rechtop draait is toch prima? Ietsje aileron blijven geven om hem op z'n kant te houden dus.
Maar misschien begrijp ik de vraag verkeerd...

Het is precies zoals Janneman het beschrijft, zodra je up geeft om hem de bocht door te sturen gaat hij weer plat liggen of soms zelfs de andere kant op.

Groetjes, Jesse.

Plotterwelt schrijft
Als jij reageert in Jesse zijn draadje kan ik er ook niks aan doen

In Jesse z'n draadje mag iedereen reageren.
Maar zo als blijkt is het moelijk de deelnemers uit elkaar te houden.
Als je het nog eens door leest zal je zien dat ik het zelfde probleem heb als Jesse geschuurd of niet geschuurd.
Ik zal me er verder buitenhouden, dat is wat makkelijker voor je.

Janneman :wink:

Zijn de vleugels niet te slap? Misschien zakt hij in de lucht door waardoor er een V-stelling is en hij zichzelf recht gaat houden......

misschien maar een idee :oops:

Ik had er namelijk last van met een pico raven (heel ander toestel)

Nee, er zit een 6mm koolstof buis door de gehele vleugel, die buigt absoluut niet door.
Bij die pico raven zit toch een heel stuk van dat platte koolstof voor op de voor en achterlijst, heb je die niet gebruikt ?

Groetjes, Jesse.

jesse zei:
@ Plotterwelt: ik heb idd nog niet geschuurd :oops: maakt dat echt zo'n groot verschil ?
De roeren hebben trouwens een prima uitslag hoor, zeker 45 graden, misschien wel meer.

@ PH_AJH:
Hoi,
Maar misschien begrijp ik de vraag verkeerd...

Het is precies zoals Janneman het beschrijft, zodra je up geeft om hem de bocht door te sturen gaat hij weer plat liggen of soms zelfs de andere kant op.

Groetjes, Jesse.

Dat is gewoon omdat je stabilo + hoogteroer niet goed werken.

Ik vlieg bij de Aerocat met 3mm uitslag op hoogte. :wink:
Alleen bij het landen heb ik meer nodig.

Mijn bouwart is iets anders dan het normale maar een hoogteroer van 6mm is gewoon te slap voor snelle modellen.

Beter is 2 x 3 mm te nemen en een 0,5 carbonstaafje er diagonal mee inlijmen

En als dan de voorbij gaande lucht aan het stabilo aanlicht door de ronde voorkant gaat hij ineens wel reageren op stuur bevelen. :wink:

Mvg Johan

Hmm, oke klinkt goed.
De nieuwe malletjes liggen al klaar, ik hoop deze week een nieuwe Aerocat te hebben, dan zal alles eens mooi rond schuren en na de maiden laten weten of het geholpen heeft.

@ Plotterwelt:
3mm op het hoogteroer ? kun je dan nog lekker scherp sturen als dat nodig is ?

Alvast bedankt, Jesse.

Zo zie je maar weer hoe belangrijk het is om je probleem duidelijk te omschrijven :D Het dwarrelen bij up geven in de bocht en niet reageren op stuurbewegingen is tamelijk essentiëel 8)
Samen met het horizontaal zakken als je gas dicht doet lijkt het er inderdaad op dat je vleugel geen lift genereert. Die rechte voorlijst met een fikse rand zal zeker geen mooie stroming over je vleugel geven. En aangezien daar geen profiel op zit blijft er weinig over om in de lucht te blijven. Die turbulentie over je roeren zal ook niet het beste resultaat geven. Ben wel héél benieuwd hoe hij vliegt als je de voorlijst rond maakt. Trouwens de achterlijsten zo dik is ook erg inefficiënt. Dat geeft ook veel turbulentie. dus als je toch bezig bent....

Oh en Plotter had het over 2x 3mm met iets er tussen. Dus nog steeds 6mm dik.
Succes!

Back