Aerodromerc Boeing PT-17 Stearman

Dank voor alle opmerkingen! :D

Dit weekend toch weer een stukje opgeschoten.

(Ik word ook wel een beetje flauw van dat gepruts aan die staart, hoor! :?)

Nu komt het moeilijkste: eea. netjes in de vorm van het profiel schuren.

Heel langzaam, heeeeeeeel goed kijken. :cool:

Komt vast goed.

full

jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
.
Mooi gemaakt Jan!

Ik zou wel nog even de vertikale lijst door laten lopen. Omdat je geprofileerde ribben hebt gemaakt ipv het vlakke stabilo, moet je die lijst ook even opdikken. Vertikaal tussen de twee bovenste ribben van het richtingroer (scharnierlijn). Blijft het richtingroer ook mooi recht tijdens het bespannen.

Aangezien je dat stukje lijst in het echt niet onder de bekleding ziet kan je het iets terugliggend maken, zodat het de bespanning niet raakt.

Groeten, Ramses

Ja, daar heb je wel een punt, valt iets voor te zeggen! :D

(Had ook al de hele tijd het idee: er mist iets . . . )

Bedankt.

Morgen zien we weer verder.

jan.

Laatst bewerkt:
Bijna vergeten te posten! :eek:

Zover zijn we nu.

full

Paar schoonheidsfoutjes, maar vooruit maar. :cool:

Nu de bevestigingspunten voor de spandraden . . .

jan.

Alweer een dikke week stil hier: bezig met de voorbereidingen om de romp op de helling (= bouwplank) te gaan zetten.

Plus de voorbereiding op een kleine modificatie aan de cabane struts! :D

Grote gebeurtenissen werpen hun schaduw (ver) vooruit. :yes:

Eerdaags.

jan.

Hoi jan, ik volg dit draadje met grote belangstelling, mede omdat ik een gepimte versie P17 heb van Eflite, prachtig hoe je dit inelkaar steekt.
Ook het kleurschema wat je wil gaan toepassen is helemaal mijn ding, helaas zit ik met de standaarkleuren.

Ik blijf je volgen!

Mvg,

Pascal.

Dag Pascal,

Leuk dat te horen, dank je wel. :p

Schiet momenteel niet erg op: last gehad van griep-achtige verschijnselen . . . :(

Het plan is om de cabane-constructie schaal na te bouwen.

full

Aluminium plaatjes aan de 'internal riser' (had ik nog nooit van gehoord, is een light-ply 'zijkant' die aan de binnenkant tegen de formers aangeplakt wordt), die steekt door de beplanking heen, hardhouten struts met een sleuf erin op schroeven en lijmen, etc.

Just as the real thing. :cool:

En functionele rigging, uiteraard. :yes:

Ziet er veeeeeeeeeel beter uit dan die Dubro 'clamps', en is volgens mij simpeler en ook nog eens veel lichter dan 3 mm piano wire . . .

We gaan het zien. :)

jan.

Een beginnetje gemaakt met de romp.

Eerst de centrale kiel opspelden, en dan spantjes plaatsen.

full

full

Eigenlijk moet ik die MDF-blokken toch deze afschuining geven.

full

Dan kun je ze mooi in de hoek leggen, zonder dat ze vastlijmen.

Vanochtend bleek een van beide spantjes toch een halve graad scheef te staan . . . :mad:

Komt goed. ;)

Ihkv. de 'schuurhulpen': ik heb ooit dit gemaakt.

full

Maar waarvoor? :confused:

Achterlijst schuren?

full

jan.

Er wordt aanbevolen eerst de meest linkse spant (los van het neusspant) en de meest rechtse spant te plaatsen, dan de kiel in te lijmen, en vervolgens de spanten er onder te schuiven.

Hm . . . Weet niet. :?

Ik heb eerst de spanten geplaatst. :cool:

Kiel-delen aan elkaar geplakt (witte houtlijm), en die even netjes geschuurd (precision sanding!).

full

En daarna zakte die netjes en zonder moeite (goede voorbereiding is het halve werk!) in de daarvoor bestemde uitsparingen. :)

full

Eerrdaags weer verder.

jan.

Jan,

Zijn die schuine lijntjes waar je ze aan elkaar hebt gelijmd? Zo ja, dan is dat geen goede verbinding. Het is zo goed als kops en zeker houtlijm wordt dan opgezogen door het hout, waardoor je een slechte verbinding hebt ... los van het kleine lijmvlak. Zo'n verbinding moet je zeker 10 x zo lang maken als de dikte/breedte van de latten, met name om lengtevezels met elkaar te verlijmen ipv kopvezels.

full

Tsja . . . :?

Waarom Bengtson dit zo 'ontworpen' heeft . . . :confused:

Maar je hebt gelijk; ik ga daar zeker nog twee kleine spalkjes tegenaan lijmen.

(Merkwaardige is dat het tot nu toe nog niet afgebroken is. Heeeel goed gelijmd! . . . :cool:)

;)

jan.

Best nog wel lastig om het precies zoals bedoeld in elkaar te plakken, maar o o o wat past het allemaal mooi! :p

full

(Dit spant moet nog gelijmd worden.)

Let op de versterking op de kiel. :cool: (Aan de achterkant zit er ook een.)

Het lijkt of er een ontzettend gat zit tussen F7 en KB2. Dat is ook zo. Daar eindigt nl. een stringer, die valt precies in die opening. :D

jan.

Back