Aerodromerc Boeing PT-17 Stearman

Het is al een project! ;)

Traag maar gestaag.

Eerst een soort cross-brace (? kruislat?) geplaatst, die straks doorzakken van de staart moet gaan voorkomen.

full



En naar mijn meubelmaker geweest, en die heeft even een hele partij klosjes voor mij gezaagd. :D

Allemaal even groot en allemaal perfect haaks! :p

full



En een klos met afgeschuinde hoek.

Dus we kunnen weer verder.

full



jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Even checken of de 'internal riser' past.

full



Past. :p

Het domste wat ik nu kan doen is vergeten hem vast te lijmen, en vergeten de andere riser er op te leggen, voor ik de andere half-spanten verlijm.

Want dan krijg je hem er nooit meer in . . . :hammer:

;)


jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Strutter stelde het al voor:

Elektrisch met mooie schaalprop erop neem ik aan .
Dummy 9-cilinder van 'Williams' broertjes ervoor?

En ik ben het er wel mee eens.:)

Williams Brothers heeft twee stermotoren schaal 1:8 in het programma: de J-5

full



en de P&W WASP

full


Maar volgens mij hebben die beiden nooit op een Stearman gezeten. :nooo:

Nou ja, who cares . . . :p


jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Klopt de volgende motoren zaten origineel op de Stearman:
Lycoming R680-7
Lycoming R680-8
Lycoming R680-11
Jacobs R755
Continental R670-4
Lycoming R680-17 (de enigste 9 cylinder in het rijtje)

De meeste Stearmans uit de model 75 serie hadden dus een 7 cylinder ster (7835 stuks volgens mijn beste info)
Maar de E75N1 waren dus 1768 stuks met een 9 cylinder.
Van de 1768 stuks gebouwde E75N1 (Stearman type naam) zijn er 873 geleverd aan het leger met type naam PT-13D en 895 aan de marine met typenaam N2S-5
Het is makkelijker een 9 cylinder dummy motor te vinden als een 7 cylinder, dus de E74N1 is mischien wel de beste keus.

Wordt een mooie kist!
Groeten Willem
 
Ik moet vier van deze dingetjes 55 graad omzetten (komen de cabane struts aan vast te zitten).

full



Wie heeft er ooit al eens een handig dingetje bedacht, om dat in één keer te doen? :confused:

Dus niet telkens een stukje, ai! iets te ver, weer terug, weer iets verder . . . nee BAM! in een keer 55 graden. :p

PS
Voor wie op het Aerodromerc-forum wil meekijken:
http://www.aerodromerc.com/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1414939845/15


jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Iets als dit?

full



Eén stuk hardhout, met daarin de juiste hoek gezaagd/geschuurd.

Samen met het stukje aluminium inklemmen in de bankschroef en dan hup! in één keer omzetten.

(Uiteraard aan de onderkant duwen, en niet, zoals getekend, aan de bovenkant . . . :hammer: )


jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Klopt, maar heb het iets anders gedaan.

Blokje hout gemaakt met exact de juiste hoek.

Aluminium deeltje op geplakt met secondenlijm dik (hoe krijg je 'm anders in de bankschroef?) :confused:

Buigen:

full



Inderdaad, net niet helemaal.

Ipv. het blokje aan te passen, heb ik het deeltje losgemaakt en een klein stukje hoger opnieuw opgeplakt.

Nog een keer buigen:

full


Perfect.

En zo krijgen ze uiteindelijk allemaal dezelfde hoek.

full



Verbeterpunten:
- op het houten blokje een dun stripje hout haaks aanbrengen, zodat ze allemaal exact op dezelfde plek gebogen worden ( :hammer:)
- bij de tweede keer vasplakken, een dunstripje sperholz (0,6 mm. oid. tussen het deeltje en het blokje leggen (zo krijgen ze allemaal dezelfde extra 'druk' na. (:hammer:)

Weer veel geleerd!


jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou.

Ik dacht dat ik het aardig voor elkaar had. :p

:nooo:

full



Dit kan zo niet. :nooo:

Die uitstulping aan de zijkant zit veel te hoog; de fork-end moet direct tegen de beplanking aan zitten, en dat lukt hier niet (er wordt 1,5 mm. balsa als indekking voorgeschreven ( :confused: )).

Niet goed gekeken? Niet goed gemeten? Tekening deugt niet? :?

Anyway, terug naar de tekentafel, vier nieuwe aluminium deeltjes maken, en nu met de kennis van heden. :D


jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Prachtig aan het werk Jan...

Maar met een paar stukjes karton is het goed en snel oefenen, als het past zet je het over
in definitief.

Ik dacht dat er voor soortgelijke klusjes ook kleine zetbankjes bestonden.
Een vouw of ril kan je ook drijven met een 'botte' beitel in 'holle' vorm/matrijs met een welgemikte mep/klop.
Groetjes Bas
 
Dank je, Bas!

Ik moet zeggen: als de rest van de kist (vleugels) ook zo mooi ontworpen is, en de andere onderdelen ook zo mooi passen: ik wil niet meer anders. :nooo:

Zo hangt de vlag er nu bij.

'Hier kunnen we mee verder!' :p

full



(Punt van aandacht blijft de 'motorophanging': het zijn vier wel heel dunne balsa stripjes . . . :? )


jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik weet niet wat er op de tekening staat maar kan je geen motorschot plaatsen tussen het eerste spant.
Deze zit dan verlijmd tussen de triplex rompdelen.
Hierop kan je dan een motorsteun maken.
Zijn de balsa stripjes soms alleen bedoeld om de romp te vormen.

Ton
 
Rustig met allemaal kleine dingetjes bezig.

Wel is de motor gearriveerd (met Radial Mount System) en dat ziet er zo uit.

full


Ik heb de tekening gecheckt met een 3-view en het klopt mooi: de prop steekt er echt een heel eind vooruit.

Vooral met het oog op het zwaartepunt erg gunstig.

WB Pratt & Whitney WASP er om heen . . . :p


jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een (1) nieuw aluminium stukje gemaakt: $@#%&@! weer verkeerd (nu te kort!). :mad:

met een paar stukjes karton is het goed en snel oefenen, als het past zet je het over in definitief.

Misschien toch maar eens doen ja. :?


jan.
 
Voor dat soort werkjes maak ik altijd eerst een passend voorbeeld van dik tekenpapier.
ook voor b,v, mijn ondervleugel eerst helemaal op maat knippen met eventuele uitsparingen [wielwel enz,] en zet dat over op mijn balsa plaat .
john
 
In dit geval is het ook belangrijk dat de hoek goed is.

Karton buigt en veert alle kanten op, dus dat is ook geen goed idee. :nooo:

Maar op de verschillende niet-goede stukjes kan ik nu wel alles (proberen) heel goed af (te) meten. :)


jan.
 
Welnu, het goede nieuws is: ik heb nog eens even goed gekeken en gemeten: het klopt wel!

Dus ik ben nu de andere deeltjes aan het uitslijpen, en dan is dat ook weer klaar. :)

Uitslijpen: gaat niet heel snel (0,8 mm) . . . :nooo:

full



jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat ik me dan toch afvraag, wélke klopt er tóch? De eerste of de tweede versie :D
 
Back
Top