Aerodynamica testen

Oscar

verslagschrijvers
Ik ben op zoek naar een simpele manier om de aerodynamica van mij auto's te testen.

_38262143_windtunnel98ferrari300.jpg

Elise.jpg

De suggesties die ik tot nu toe heb gekregen zijn een tafel ventilator en sigarettenrook.

Iemand nog andere suggesties?

knappe plaatjes os !!!
maar wat ik ook al zei is dat zo`n rond klein rookbommetje van de vopwinkel het misschien beter doet ...

en de ventilator moet wel een serieuse zijn !!!

ik heb wel een windmeter dan kunnen we eerst eens die ventilator van je testen want pas bij hogere snelheden worden er wervelingen gevormd die voor erg veel weerstand zorgen ....

misschien eerst eens die ventilator opvoeren .. ik zie in het bovenste plaatje prima hoe de rook de contour van je auto volgt maar nog geen wervelingen aan de achterkant

ideetje is misschien ff een 540 je met een prop van een vliegtuigje en een snelheidsregelaar of verschillende aantal cellen (zoals gezegd ik wil best een x tje voor je meten hoe hard je wind gaat (meet ook in meters / minuut..))

ben wel heeelll erg benieuwd naar een foto van de rook onder de auto door en dan aan de achterkant hoe het de contour van je diffuser volgt

hij is niet helemaal parabolisch dus bij HOGE snelheid zal hij het eerste stuk netjes volgen maar ongeveer halverwege je diffuser al een werveling onstaan welke NIET gewenst is maar dat gaat pas op boven circa 80 km/h schat ik zo ...

Voor het testen heb je een lange tunnel nodig met aan het begin een ventilator die in snelheid regelbaar is en een windstroom kan maken die ongeveer overeenkomt met de maximale snelheid van je auto.

Na de ventilator moet je de wervelingen van de wind eruit zien te krijgen. Dit kan bijvoorbeeld door de hele tunnel op te vullen met rietjes zodat de wind door de rietjes moet en dus "rechter" word. Of een ruitconstuctie maken met allemaal kleine ruitjes zodat je het zelfde effect krijgt als de rietjes.

De hele tunnel kun je van plexiglas maken zodat je de airflow van alle kanten kan bekijken. In de zijkanten en boven en onderkant een sleuf maken zodat je met een stokje de rook via een slangetje bij het model kunt "brengen" de sleufen moeten wel afsluitbaar zijn anders heb je te veel drukverlies.

Dan een steun waarop je auto kan staan. Een auto kan je het best op de bodem zetten zodat de bodem als wegdek kunt gebruiken, of je auto op de wielen omhoog zetten.

En aan de achterkant genoeg ruimte zodat de wind er ongestoord uit kan stromen zodat je geen verstoring krijgt.

Dit was het gene wat me zo te binnen schoot hoop dat je er wat aan hebt

En hou ons op de hoogt !

Groeten Gerjan

Wel jammer dat rook niet precies de wervelingen maakt die wind ook maakt, het reageert heel anders op sommige stukken

Wel jammer dat rook niet precies de wervelingen maakt die wind ook maakt, het reageert heel anders op sommige stukken

kun je dat verklaren ?? een beetje theorie zou wel pretig (gestoord) zijn ..

rook is wel zwaarder en de adhesie tussen rook/lucht en voertuig ...........

in water kan ook en dan met een kleurstof maar ja je auto in plomp ..

@oscar houd je hand eens in de wind vlak bij de ventilator en beweeg hem dan van de vent. af zodat je geen wind meer voelt dan heb je al een idee van hoe snel de wind waait ..........

Bedankt voor de mooie plaatjes,

nog suggesties hoe ik het een beetje compact kan houden ?

hier een paar fototjes van wat proefjes om een beetje te leren over earodynamica

mijn grootste probleem om de luchtstromingen duidelijk te maken lijkt te zijn genoeg "rook" in een bepaalde hoeveel heid tijd "te produceren"

de koeler die ik in de eerste foto gebruik is 8cm x 8cm en er staat op dc 12v 1,5 w deze is aangesloten op een 13.8 v voeding

http://putfile.com/pic.php?pic=8/23313594653.jpg&s=x2
23313594653-thumb.jpg

zoals je ziet niet echt super >>> 13,1 km/h <<<

omdat ik niet genoeg rook kan maken (ik gebruik wierook (ben gestopt met roken en een paar joints weg laten dampen leek me wat overdreven ;) )) gebruik ik de ventilator uit de volgende foto`s alleen om te laten zien dat zonder gesloten tunnel de snelheid van de luchtstrooming al snel afneemt als de afstand tot de ventilator toe neemt

http://putfile.com/pic.php?pic=8/23314010932.jpg&s=x2
23314010932-thumb.jpg

== 20 km/h

http://putfile.com/pic.php?pic=8/23314023157.jpg&s=x2
23314023157-thumb.jpg

== 11 km/h

dan eerst maar eens een ronde vorm die bij deze snelheid (ongeveer 12,5 km/h) geen hindelijke wervelingen veroorzaakt

http://putfile.com/pic.php?pic=8/23314034913.jpg&s=x2
23314034913-thumb.jpg

dan een vierkante die wel een duidelijke werveling veroorzaakt (dit heeft een sterk remmende werking door aanwezige adhsie = "plak kracht tussen verschillende materialen)

http://putfile.com/pic.php?pic=8/23314045997.jpg&s=x2
23314045997-thumb.jpg

als iemand een idee heeft om enigsinds niet al te schadelijke rook te produceren kunnen we betere proefen doen om de verschillende eigenschappen van verschillende vormen bij verschillende snelheden te laten zien .... ik heb eventueel een snelheisregelaar voor de wat sterkere ventilator ........

@ oscar >> gezien jou rook spoor schat ik de windsnelheid zeker niet hoger als 25 km/h en de meeste wervelingen komen toch pas op hogere snelheden .....

misschien is rookolie zoals gebruikt wordt in de modelspoorbanen wel een idee.
als je dat genoeg verwarmt wordt het rook. en is totaal niet schadelijk

Of direct een disco rookmachine nemen en die koppelen aan een airbrush of een gewone compressor

Maar wat wil je ermee bereiken dat als je een windtunnel hebt, en het lijntje rook ziet gaan... hoe weet je dan in godsnaam als er wa effect heeft? of heb je een hele studie ervoor gevolgt dat je weet waar te mee bezig bent?

Maar wat wil je ermee bereiken dat als je een windtunnel hebt, en het lijntje rook ziet gaan... hoe weet je dan in godsnaam als er wa effect heeft? of heb je een hele studie ervoor gevolgt dat je weet waar te mee bezig bent?
Ik vind het natuurlijk wel interressant, leuk om te lezen en te zien :D

roelof goed bedacht!
een sigaret geeft niet genoeg rook ( mischien wel met een NL product erin wel :wink: )
en wierrook vinden somige mensen niet echt lekker ruiken. Laat staan dat je model er naar ruikt.

compact houden kan wel maar dan heb je denk ik niet zulke goede resultaten
maar ik denk dat je met een tunnel van 2 meter al goede resultaten krijgt

een belangrijke zaak is de wervelingen uit de lucht te hale voordat het bij je model komt.

Ik zie ook wel eens dat ze sliertjes en draadjes op een model plakken

met een wollen draadje kun je ook wel wat testen/

of heb je een hele studie ervoor gevolgt dat je weet waar te mee bezig bent?

niet echt maar ik heb een motor voertuigen opleiding gevolgd waar je toch enige basis krijgt over dit onderwerp...

simpel gezegd >>>>>> wervelingen zijn net remmen !! <<<<<<<<
en die wil je dus voorkomen ..

met een paar simpele testen zoals deze hierboven kun je duidelijk de verschillen tussen bijv. een ronde of een vierkante achterkant van je auto laten zien >>> dit heeft alles te maken met snelheid en weg-gedrag

op deze manier kun je dus leren en testen om tot een betere (lees earodymische) buitenkant van je auto te komen om zo meer te kunnen doen op het cirquit en bij speedruns ...

@erik de raaf , dit zal ik zeker ff verder bekijken !!

FASTER->you zei:
... kun je duidelijk de verschillen tussen bijv. een ronde of een vierkante achterkant van je auto laten zien >>> dit heeft alles te maken met snelheid en weg-gedrag

En zie daar de reden dat tegenwoordig alle Audi TT's geleverd worden met zo'n 'ducktail', terwijl de eerste gewoon met ronde achterkant geleverd werden :mrgreen:

Jaap J. zei:
En zie daar de reden dat tegenwoordig alle Audi TT's geleverd worden met zo'n 'ducktail', terwijl de eerste gewoon met ronde achterkant geleverd werden :mrgreen:

Dat komt omdat er nogal wat vreemde ongelukken waren geweest met de Audi en bleek dat de druppelvorm de auto op hoge snelheden deed liften...
Daarom dat randje achterop.

Jaap J. zei:
FASTER->you zei:
... kun je duidelijk de verschillen tussen bijv. een ronde of een vierkante achterkant van je auto laten zien >>> dit heeft alles te maken met snelheid en weg-gedrag

Is daar een plaatje van ( ductail ) ?

Nou ja, bijna elke TT heeft er een tegenwoordig, dus zoek er eens een op in het echt.

Op dit plaatje zie je m ook, het is gewoon die opstaande rand op de kont:

3co-4.jpg

Back