Aerographics | Fairey Firefly | Rubber Power | Kit Scale

ramses

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
PH-SAM
.
Bouwverslag van een Aerographics kit Fairey Firefly.

Rubber Power Free Flight Scale Model
Wingspan 24.8" = 630 mm
Stick & Tissue constructie

.
Een behoorlijke tijd geleden kwam ik deze foto tegen op het internet:

upload_2024-9-9_10-2-54.jpeg

Zoals waarschijnlijk/misschien bekend ben ik erg gecharmeerd van de Marine Luchtvaart.
Onze Marine Luchtvaartdienst vloog ook met de prachtige Fairey Firefly.

Het model heeft een in verhouding groot vleugeloppervlak en stabilo wat voor vrije vlucht fijn is.
Ik heb lang gezocht naar deze Aerographics kit, maar helaas onvindbaar...
Recent heb ik mijn vraag naar deze kit op Facebook gezet in diverse FF groepen.
Daar kreeg ik de tip om The Vintage Model Company te contacten, zij hebben de rechten van Aerographics kits.
Ik heb een mailtje gestuurd en kreeg het antwoord dat hij niet de volledige kit kan leveren.
Maar wel de bouwtekeningen, vacuüm gevormde wielen, kin van de motorkap, canopy en spinner :yes:

upload_2024-9-9_10-10-44.jpeg

Ik heb de tekeningen gescand en in photoshop zelf de files voor het printwood gemaakt.
Deze met de laserprinter geprint, klaar om op het hout over gestreken te worden:

upload_2024-9-9_10-11-8.jpeg

Deze onderdelen uitgesneden en de Aerographics Fairy Firefly is klaar voor de bouw:

upload_2024-9-9_10-12-25.jpeg

Versie wordt uiteraard een MLD uitvoering.

Groeten, Ramses
.

Het model heeft een in verhouding groot vleugeloppervlak en stabilo wat voor vrije vlucht fijn is.

Ook de momenten (onderlinge afstanden van vleugel, stabilo en kielvlak vrij groot en goed geschikt lijkt mij.
Een ander mooi item aan deze Firefly zijn de Fowler flaps welke naar achteren en onderen schuiven.
Hier de kist met ingetrokken flaps:

upload_2024-9-9_14-53-7.jpeg

Deze Fowler flaps geven niet alleen lift door uitslag maar vergroten ook nog eens het vleugeloppervlak:

upload_2024-9-9_14-45-54.jpeg

Deze flaps werden in verschillende standen gebruikt, alleen uitgeschoven (vergroot vleugeloppervlak) of ook neergelaten in verschillende standen:

upload_2024-9-9_14-46-1.jpeg

Hier een Firefly tijdens de start met wel uitgeschoven, maar niet neergelaten flaps:

upload_2024-9-9_14-46-7.jpeg

Deze stand van de flaps geeft dus een groter vleugeloppervlak zonder veel extra weerstand.
Lijkt me ideaal voor mijn model, vergroot vleugeloppervlak is zeer welkom en ik vind het ook nog eens erg mooi staan!

MLD filmpje over de Nederlandse Fireflies:

Groeten, Ramses
.

Back