"Aeromodeller"....INSPIRATIE ALBUM.

Discussie in 'Vintage RA/RC' gestart door Énke Blériot, 24 mrt 2020.

1. Énke Blériot

Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    1950

Januari 1950, Rudder Bug:

jan 1950.png

Februari 1950, Sporty:

feb 1950.jpeg

Maart 1950,

Maart 1950.jpeg

April nvt

Mei 1950, zie FFP thema

Juni 1950, NVT

Juli 1950, Roll-out DHZ + Ercoupe:

Juli 1950.jpg

De kist van DHZ:

Augustus 1950, Manx Monarch:

aug 1950.jpeg

September nvt

Oktober 1950, Aarne Ellila opnieuw wereldkampioen wakefield:

okt 1950.jpeg

November 1950, Tomboy:

nov 1950.png

https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=677

December nvt

Laatst bewerkt: 28 mrt 2020
  2. Énke Blériot

Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    1951

Mei 1951, nvt

Oktober 1951, nvt

Laatst bewerkt: 31 mrt 2020
    JHvdK, Bruno van Hoek en Ton van Munsteren vinden dit leuk.
  3. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    1952

Februari 1952, nvt.

Mei 1952, nvt

December 1953 nvt

Laatst bewerkt: 15 apr 2020
  4. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    1953 + 1954

Februari 1953, nvt

Maart 1953. nvt

Juni 1953, Sid Allen Wereldkampioen Rc 1953

06AeroModeller_June_1953Digital-01.jpg

Juli 1953, PAAgeboy

Juli 1953.jpeg

Augustus 1953 nvt

September 1953, Roll-out Dr. Bruno Hook, Vic Smeed Pushy-cat and kitten.

Vic Smeed's 1953 Bowden Trophy Winner. A 44 inch pusher sport model for engines up to 1 cc. Super-stable, this is the 'plane for perfect r.o.g. take-off and landing.
    Just about all of a model's ailments centre around, or affect, the CG. To design a trouble-free model is therefore simple - don't let it have a CG. Pushy-Cat is one model which definitely hasn't one, for although it balances where indicated on the plan, the vertical factors bring the true CG to a position almost one inch outside the airframe, in thin air! Does this produce visions of the model scudding away and leaving its CG standing!
    Seriously, Pushy-Cat is an attempt to get out of the rut while still retaining reasonably simple construction, easy trimming, and good flight characteristics. The appearance is not far from scale (remember the Scheldemeuw and the Carden-Baynes?) and the layout is of particular interest to concours builders, since the only part of the model likely to be affected by fuel is the leading edge of the fin, and the all-sheet fuselage offers an excellent base on which to build up a high finish.
    The configuration also lends itself to flying-boat $daptation, and a suggested removable shoe " is shown on the plan.
    One minor snag is that rotary-valve motors will require a left-hand air-screw, since they will not run backwards A plastic prop of suitable diameter can be warmed in an oven until soft enough to be twisted to reverse pitch, or a wooden prop carved from a beech blank as illustrated, which takes less than twenty minutes, Side port engines, such as the Mills .75 used on the original, can use an ordinary airscrew put on back-to-front, the engine being run in the opposite direction from normal.
    Building the model is very straightforward: use softish balsa and keep colour-doping to a minimum if a .5 motor is to be used. Space bearers as required, but check propeller clearance. The cabin top front and rear engine fairing are the only awkward spots...

December 1953 nvt

Februari 1954 nvt

Maart 1954 nvt

April 1954, Rohma

Mei 1954 nvt
    Juli 1954 nvt

September t/m december 1954 nvt

Ecstacy vindt dit leuk.
  5. Ecstacy

Ecstacy The First Aviators

Lid geworden:
    28 aug 2013
    Thema 2. "De rode draad"

Februari 1961:
    Mijn verjaardagscover: Gloster VI Schneider Trophy Floatplane 1929
    DE93E450-EF40-4011-B87C-DF738A157F03.jpeg
    A7FEDB69-F12F-487B-AECB-93B76D6A0CF9.jpeg
    266AB26D-E31C-4366-9D80-718077EAA3E1.jpeg

Het voorbeeld:
    36DB669B-B370-47E8-B15A-D832406CFCEB.jpeg
    85D2D103-AB62-4E3B-9A71-95044C8FA588.jpeg

Schneider Trophy 1929:
    A7E7E335-2475-42FD-B2D6-DF7D8F2AE458.gif

Énke Blériot vindt dit leuk.
  6. stunthenk

stunthenk The First Aviators

Lid geworden:
    7 feb 2006
    November 1959: Blijkbaar mogen er nu ook covers waarop tekeningen van vliegtuigen staan, niet alleen modellen. Dan kan deze niet ontbreken: November 1959. Want daar staat de Gasser in! (En ik had hem dus toch bij de hand).
    Aeromod cover nov 1959.jpg
    De Gasser is al uitgebreid op dit forum aan de orde geweest, zie: https://www.modelbouwforum.nl/threads/gasser-van-ken-willard.267578/
    En ik heb er, dank zij het gefreesde onderdelenpakket waar Ton voor heeft gezorgd, ook een exemplaar van gebouwd.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/project-gasser.270380/page-2#post-4030468
    Jammer genoeg hangt het model nu op zolder in de opslag te wachten op betere tijden voor zijn luchtdoop. En die zullen wel weer komen.

Laatst bewerkt: 1 apr 2020
    Énke Blériot en Ecstacy vinden dit leuk.
  7. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    En nu we niet kunnen vliegen...moeten we ze maar even "zien vliegen" alles komt voorbij..VV... RC... dikke zenders... smullen...

flymax vindt dit leuk.
  8. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    April 1958: Nu weten jullie van mij dat ik ze vaak "zie vliegen" maar..heb jij ze ook nog zien vliegen?..De Lockheed T-33 .

04AeroModeller_April_1958 (2)-01.jpg

Het zal zo rond 1960 geweest zijn (en ik een knaapje van 13 jaar) dat ik op het fietsie van mijn huis naar de heide bij Wezep ging om daar met een KK Dolphin te vliegen. En ja hoor...er kwam een T-33 over..Hij ( de pilot) wist niet hoe gek die moest doen en plotseling...er viel een stuk van de kist af...Ik stond zowel dat blinkende ding wat naar beneden kwam als de straaljager te volgen. De kist gaf overigens geen krimp en ging er vandoor.

Ik had zo ongeveer gezien waar het onderdeel terecht was gekomen en ging op zoek..Na een kwartiertje was ik er bij..Tjonge..wat een groot brokstuk..of...nee het was geen brokstuk..het was een lege tiptank.

Nu zat ik met een probleem..hoe kreeg ik zowel het fietsie...het model dat ik bij me had en die tiptank thuis.... slechts 10 minuten fietsen maar ... het was teveel voor 1 rit.

De oplossing was snel gevonden...het model een 500 meter verderop leggen..terug en sjorren met die tiptank. Na een halfuurtje zwoegen was ik bij de rand van de heide toen....
    Er kwam een legervoertuig aan vanaf de nabij gelegen Margriet kazerne.

Sodeju.... dat zag er niet goed uit..ze hadden blijkbaar opdracht gekregen ook naar de tiptank uit te kijken.. We maakten een deal..wanneer mijn kissie, fiets en ikke in de truck mochten dan was ik bereid mijn juttervondst af te geven..DEAL.

Wat ook hielp was dat 1 van de 4 soldaten mij herkende..niet moeilijk want ik woonde naast de kazerne en de kantine, stormbaan, filmzaal en tankwerkplaats waren mijn speelplaatsen.

Heide.jpg

Of die tankdrop nu een foutje of een oefening was...ik weet het niet meer...

Goed..we gaan naar de inhoud van deze AM. In de mid fifties waren de Tsjechen leidend in de wakefield vormgeving.. Summum vormden de kisten van Radoslav Cizeck.

Zijn XL-56B was de kist die je moest hebben en in 1963 heb ik die dan ook gemaakt..Na 2 jaar er mee gevlogen te hebben had ik een keer de timer niet goed staan of weigerde deze..en dat net in een joekel van een bel..nooit weergezien foetsie...

04AeroModeller_April_1958 (2)-23.jpg

04AeroModeller_April_1958 (2)-22.jpg

verfbrander vindt dit leuk.
  9. Ton van Munsteren

Ton van Munsteren The First Aviators

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Februari 1968

upload_2020-4-10_14-32-35.png

upload_2020-4-10_14-34-29.png

upload_2020-4-10_14-34-44.png

upload_2020-4-10_14-34-53.png

upload_2020-4-10_14-33-15.png

upload_2020-4-10_14-33-36.png

upload_2020-4-10_14-33-49.png

10. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    December 1968
    upload_2020-4-10_14-38-0.png

upload_2020-4-10_14-38-49.png

upload_2020-4-10_14-39-6.png

janhein en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  11. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    THEMA, Stoom aangedreven.

Juli 1968

upload_2020-4-10_14-47-43.png

upload_2020-4-10_14-48-44.png

upload_2020-4-10_14-49-8.png

upload_2020-4-10_14-49-17.png

upload_2020-4-10_14-49-29.png

Laatst bewerkt: 10 apr 2020
  12. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
  13. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
  14. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Vervolg thema 2 "De rode draad"

15. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    April 1955, Bi-Play:

04AeroModeller_April_1955-01.jpg

04AeroModeller_April_1955-16.jpg

04AeroModeller_April_1955-17.jpg

16. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    We onderbreken het Rode Draad Thema en gaan kijken naar wat WWI kissies

DDP THEMA

In dit thema blok gaan we de schijnwerpers richten op een aantal WWI diesel kissies...en zoals iemand het noemde de DDP= Diesel Dawn Patrol.

Veel inspiratie gewenst

DDPThema , Hanriot HD 1:

11AeroModeller_November_1958-01.jpg

mei 1963.jpeg

mei 1963.2.jpg

mei 1963.3.jpg

17. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Hier zitten er een paar hele mooie tussen...

Ton van Munsteren en A B vinden dit leuk.
  18. Rick NL

Rick NL The First Aviators

Lid geworden:
    18 apr 2008
    DDP Thema, Morane- Saulnier

Februari 1967.jpg

https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=1161

Morane_Saulnier-1.jpg

morane.1.jpeg

Morane .2.jpeg

Scale parasol model for FF or single channel RC
    Engine with .5 - .75cc

The Morane Saulnier Type L was a French designed and built aircraft of World War I, powered by an 80 hp. Le-Rhone engine. It had a span of 34 feet and length of 20 feet 9 inches. The model is of 1-inch-to-l-foot scale, differences from true scale being increased tailplane and rudder area and the inclusion of dihedral on the wings, these changes being made for stability reasons. The particular aircraft depicted, No 3253, was that in which Flight Lieutenant Warneford of the Royal Naval Air Service destroyed the German Zeppelin LZ37 on June 7, 1915 - for which he was awarded the VC.

Building: Wings and tailplane are built over the plan in the usual manner, care being taken to avoid warps. The wing halves are joined by dihedral keepers before covering. The king-post structure on the center-section and the rigging eyes on outer panels are added after covering.

Fuselage construction is commenced with a sub-assembly of engine bearer and formers F1, F2 and F3, these formers being complete with their 'wire-work.' Use a good hardwood glue on this sub-assembly. It is assumed that the builder has decided upon the escapement that he favors and also the engine. Former F4 will be modified to mount the escapement and engine hearer and F1 to suit engine mounting. The 1/16 in sheet fuselage sides are now added to this sub-assembly, other formers and the tail block finish the basic fuselage, which is then completed as per drawing. Note that top sheeting aft of cockpits is not done until the torque-rod assembly has been completed and operation of escapement checked.

The design is sufficiently versatile to allow any suitable miniature receiver, DEAC cells or pencells to be fitted at the dis-cretion of the builder. In any case, foam rubber packing should suffice.

The cowling presents no difficulty if built like a drum and then finished to shape. More experienced modellers may prefer to make it from aluminum or fiber-glass. It is an advantage on a cowled engine to use an extension compression screw for a diesel motor (such motors are popular in England, where our model was built - Editor) or for a glow motor to make two permanent wire connections, one to the plug, the other to the crank-case. These leads run to a miniature socket mounted in any convenient place on the fuselage side. In this way the cowling line is not spoiled by large holes for clips and damage from their use.

Your choice of engine should lean toward reliability rather than high power because the model is basically a sport type.

The rigging on the top surface is permanent, while that from the undersurface is attached by hook and rubber band to the vee-member from F3. On the full-size machine the wings were warped for control purposes by means of these wires, warping taking the place of ailerons (a common practice in the early days).

The undercarriage is hinged on the rear legs at F3 and is strapped to the dowel on F2 by rubber bands.

Examination of World War I aircraft indicates that finish was rough - whether a judge appreciates this fact is another matter. The standard of finish therefore is up to the individual. The cream color is intended to represent a fabric which has been doped, varnished and aged. The fully finished model should balance where indicated and initial gliding trials are recommended to correct the CG position prior to power flight. Wing loading is fairly light and the complete model should weigh about 12 oz.

Lightweight tissue was used for covering, with two coats of thinned clear, and two of thinned color dope."

Énke Blériot vindt dit leuk.
  19. Ecstacy

Ecstacy The First Aviators

Lid geworden:
    28 aug 2013
    DDP Thema, Nieuport 17

AeroModeller_March_1948_Digital-01.jpg

AeroModeller_March_1948_Digital-12.jpg AeroModeller_March_1948_Digital-13.jpg AeroModeller_March_1948_Digital-14.jpg AeroModeller_March_1948_Digital-15.jpg AeroModeller_March_1948_Digital-16.jpg

Laatst bewerkt door een moderator: 23 apr 2020
  20. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    DDP Thema, Sopwith Pup:

December 1948.JPG

December 1948.1.JPG

December 1948.2.JPG

02AeroModeller_February_1960-01.jpg

Ecstacy vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina