"Aeromodeller"....INSPIRATIE ALBUM.

Discussie in 'Vintage & Classic' gestart door Énke Blériot, 24 mrt 2020.

  1. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.323
    Locatie:
    Zwolle
    Free Flight Power Models Thema


    Wat zijn dit voor een modellen...en wat kunnen we er mee tav bv VRA toepassing.?

    Deze kortweg genaamde Power kisten ( en in goed Nederland zuigermotor modellen) hebben me altijd al gefascineerd. Soms wat tammer met een rustig dieseltje maar ook het high Tec gebeuren met 4 seconden motorloop met een vertragings motor... een bunt en folded wing. Wanneer je dat in het eggies ziet dan denk je..dat kan niet goed gaan ( gaat het soms ook niet) maar wanneer het wel goed gaat begin je spontaan te applaudisseren...echt waar...!!

    Voor dat we beginnen met de invulling 3 zaken:
    1. Wat kunnen we er mee voor de doorsnee vlieger die er niet achteraan wil/kan hollen
    2. welke periode/soort modellen zijn Power models
    3. welke periode/soort modellen gaan wij hier behandelen


    1. Hoewel we nu met de nieuwe locatie van OHA perfect met Power kisten kunnen vliegen (ok... geen 3 minuten op de klok maar voldoende voor de motorvlucht en bv een minuutje zweven) is dat VV gebeuren niet voor een ieder aantrekkelijk...hoeft ook niet...met de moderne mini apparatuur en bv SC (op richting) kun je met deze meestal wat snellere VV kisten ook goed als RC (motor) zwever uit de voeten.


    2. Tja...wat is nu een Power kist? Het heeft alles te maken met de reglementering door de jaren heen.

    - De wat oudere modellen ( zoals we nu mee bezig zijn in de VRA dus de Southerner, Scarab, Gladiator enz enz ) hadden toen de benaming Gas models...Met de invoering van nieuwe reglementen ontstonden de Power model...
    - dus globaal van rond 1951


    3. We beperken ons gezien de vintage insteek van dit forum deel hoofdzakelijk tot de Powermodels met dieseltjes... Dat wil overigens niet zeggen dat we niets willen weten van de Super Tigre G-15 periode ..of de Rossie beauties...en zelfs een hyper moderne Nelson met folded wing kunnen we best een keer onder de loep nemen om het hele plaatje ( geschiedenis) compleet te maken.


    Met dank aan met Ecstacy de reglementen... een overzicht van WK winnaars


    9A97CC67-8227-45CE-B290-59F9ED678984.jpeg 4CAF1334-D22C-4D98-8AEA-34169626B969.jpeg

    Nostalgia.jpeg
     
  2. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.323
    Locatie:
    Zwolle

    FFP Thema, mei 1950, Roy Collins Flamingo

    Op de grens van de oude en nieuwe reglementen deze fraaie FFP...In verband met de ROG eis ( grondstart) een 3 punt lg..tw één wiel en twee steuntjes onder het stabilo...
    05AeroModeller_May_1950-01.jpg

    05AeroModeller_May_1950-15.jpg

    05AeroModeller_May_1950-16.jpg

    05AeroModeller_May_1950-17.jpg




    FFP Thema, Mei 1951, Norman Marcus's Jaden Maid



    AeroModeller_May_1951Digital-01.jpg AeroModeller_May_1951Digital-17.jpg AeroModeller_May_1951Digital-18.jpg AeroModeller_May_1951Digital-19.jpg



    FFP Thema, 1951, Jacques Morisette Atilla III
    atilla 1951.1.jpeg

    atilla 1951.2.jpeg







     
  3. Ecstacy

    Ecstacy

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    426
    Locatie:
    Groningen
    FFP Thema, Oktober 1951, R.Densham 150% Hell's Angel



    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    FFP Thema, 1951, Einar Brendeng: Iota
    iota 1951.1.jpeg

    iota 1951.2.jpeg


    FFP Thema, 1e WK winnaar ( 1951) onder de nieuwe FAI reglementen: de Komet van Gerhard Schmid

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Komet is a competition engine-powered free flight model designed to the International FAI F1C rules that mandate a maximum engine size of .15 CID (2.49 cc), alcohol/castor oil (no nitromethane) fuel, timer-controlled short engine runs, and a hefty minimum ready-to-fly weight. Designed in the early 1950s by G. Schmid, Komet is evidently a testbed to evaluate the VHTL (Very High Thrust Line) design approach where the motor is located well above the wing center section. Various VHTL proponents, including Dr. Keith Hoover of the US, believe that a VHTL free flight design has advantages over the more common pylon models with lower thrust line locations. In any case, Komet is a fairly sophisticated design with thin under- cambered wing airfoils and a two-piece wing held to the fuselage with plywood 'tongues'. This reviewer notes that the design doesn't appear to have sufficient vertical stabilizer area to provide lateral stability in power and glide modes; the small vertical surface area at the fuselage rear doesn't appear to be adequate!


    FFP Thema, Mei 1952 ( en ontwikkeling t/m 1955), Mike Gaster Gastove
    mei 1952.jpeg
    mei 1952.4.jpeg

    Mei 1952.1peg.jpeg

    Mei 1952 2.jpeg

    mei 1952.3.jpeg



    “What does it take to win the International Gas Event? This is a story of seven years of development - and a plan for building a great gassie.

    Toward the end of 1949, I decided to design a model with considerably higher performance than the usual Banshee or Slicker. By using a larger wing area and by keeping the weight down to about 16 oz, I estimated that I would not lose anything on the climb, the performance increase resulting from the low thermal catching glide. To improve the glide still further, I decided to use a thin, rather heavily cambered section of the Benedeck family to increase the maximum life coefficient and thus reduce the stalling speed. A thinner version of this same section with less camber was also used on the 33 per cent tailplane which was designed to carry its fair proportion of the load. The model was built around an ignition Arden .199. The original design was for a fully planked fuselage combined with a partly cowled motor fitted with a spinner. However, on consideration of the weight involved, I used a tissue-covered structure of built-up diamond sections.

    Gastove MK-1 came out at 16-1/4 oz complete with ignition coil, battery timer and twin wheels; as can well be imagined, it was very weak and sloppy. The performance was quite promising but the model was unfortunately lost on its first day out because of a faulty timer.

    Following MK-1 I built three more models of the same type, all trying to follow the lightweight trend, but all were too weak and .not one reached a contest in a fully trimmed condition. I decided to sacrifice a little performance to gain structural rigidity and thus a more consistent machine. Since the main weakness was in the tissue-covered fuselage, I tried a fully planked model as I had originally intended. The new model was a success; it flew well.

    The year 1951 proved a very unlucky one for me for, although I built four fully planked models down to low weights, giving better and more consistent performances than before, I lost three before entering a contest. The remaining ship was my 880 sq in Hornet .60 model which, at 45 oz, was quite a handful to trim out.

    After only two years, I had managed to get through 10 models with no success at all. After some very careful thought, I came to the conclusion that, although my models were capable of putting up the times required, they did not hold their trim well enough and thus were still too inconsistent. Therefore, the structural stiffness was increased mainly in the flying surfaces where more ribs and spars were added.

    When the FAI rules came through, I decided to try and make one model to these specifications although college work conflicted. The model turned out to be my biggest flop for, although it was strong enough to sustain two seasons of hard flying, its performance was quite hopeless. I tried four motors of various sizes from 1.5 cc to an Elfin 2.49 in an endeavor to produce a reasonable climb. The model was then lost...

    This model, Mk-13, was fitted with an ED 2.46 and was my first model to be a consistent winner in contests. Mk-13 is just being patched up for yet another contest season. A Fox .29 installed at the end of 1954, gives a rather faster climb.”






     
    Laatst bewerkt: 31 mei 2020
  4. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.323
    Locatie:
    Zwolle
    FFP Thema, Februari 1953, de Condor van Bill Dean (de KK ontwerper).

    Info:
    “Here is a little mystery for our readers with long memories. Earlier this month, I received an email from Australia trying to track down the plan of a model that featured on the front cover of Aeromodeller in February 1953. It apparently was a model designed by Bill Dean called the Condor & was drawn up by Keil Kraft but never kitted. According to Derick Scott, who is a source of knowledge about aeromodelling & the trade, it was quite commonplace for this to happen, as the costs of kitting an unsuccessful design could be quite prohibitive. Anyway, Les in Australia managed to track down a poor copy of the Condor plan, via Geoff Stubbs.”



    02AeroModeller_February_1953New-01.jpg

    Februari 1953.1.jpeg





    De kist heeft veel weg van de wel door Keil Kraft in productie genomen Skylon ( ook van Bill Dean).

    feb 53.1.jpg

    feb 53.2.jpg
     
  5. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.323
    Locatie:
    Zwolle
    FFP Thema, February 1954, Elf-Axe van John Lamble

    46 inch wingspan Pylon FF FAI model for 1.5cc power.
    02AeroModeller_February_1954Digital-01.jpg

    Feb 54.1.jpeg

    feb 54.2.jpeg

    feb 54.3.jpeg

    feb 54.4.jpeg


    During the 1949 Nationals at Fairlop the writer stood, watching one pylon job after another bite the dust as they tried to cope with the tricky breeze. More careful observation showed three main ways in which disaster overtook the unfortunate.
    1. Straight over loop into the deck.
    2. Attempted loop with turn, skewing into a spiral dive.
    3. Straight forward spiral dive for no very apparent reason.
    A loop appeared to start two out of three prangs, and my answer was to adopt a high-thrust layout. A high-thrust line, 200 sq in model was built, powered by an Amco .87. It became known as 'Lambles Folly' and looped perfectly. However, we flew the answer out of it and a twice size version was built for the Amco 3.5; named 'Battle-axe' and with a wing area of 600 sq in. It is now over two years old and still going strong.
    Subsequent models were fairly small and highly powered. They were trimmed to a fast, shallow climb by using downthrust ; but they proved inconsistent and eventually the penny dropped, that in this layout at least, downthrust is an unstabilising force.
    Thus, latest in the line comes the 'Elf-Axe', it appears to combine the tolerance of trim and the steady yet deceptively fast climb of the earlier Battle-axe with a much improved glide, and a size that fits in the average model box.
    It is designed for any good 1.5 cc engine, capable of between 12,000 and 13,000 rpm with a 7x4 prop. If your engine is more powerful, then build something bigger or check your rev counter! If contests are not your main object, then any motor from 1 to 1.5 cc should do.

    Flying. Try offsetting the rudder tab about 1 in for a left glide and embark on low power tests. These should show a steady left turn under power and a similar pattern on the glide. Increase power gradually and the model should perform a climbing turn in a practically unbanked attitude with the nose held high. If the angle of bank is appreciable try adding some right sidethrust (the original used 50). If the climb is 'wallowy' and the pull out bad, add some more rudder offset..."
     
  6. Ecstacy

    Ecstacy

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    426
    Locatie:
    Groningen
    FFP Thema, November 1960, F.02 van Zygfryd Sulisz

    nov 60.jpeg
    nov 60.1.jpeg nov 60.2.jpeg nov 60.3.jpeg


    FFP Thema:

    De laatste keer dat iemand met een diesel FFP wereldkampioen werd was in 1960..sterker nog...5 man deelden de 1e plaats waarvan 3 stuks met een diesel:

    Gloworm van John Sheppard uit New Zealand, World Champion 1960:
    WK 1960.1jpeg.jpeg

    WK 1960.2.jpeg



    Ascender Number 18 van Sandy Pimenoff uit Finland
    WK 1960.3.jpeg

    WK 1960.4.jpeg


    Mister Max van Rolf Hagel uit Zweden

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En aangezien achter elke laatste weer een eerste komt...De pret was in 1960 nog niet op met 3 WK titels voor diesel motor modellen...er waren maar liefst 5 finalisten en de 2 overige waren voor het eerst in de FFP geschiedenis kisten met glow motoren:

    La Bestia van Giovanni Guerra uit Italië
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]





    Lucky Lindy van Larry Conover uit USA
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]




     
  7. Ecstacy

    Ecstacy

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    426
    Locatie:
    Groningen
    FFP Thema, January 1964, FM-70 Taltos II van Ernö Frigyes

    342F1B98-61E3-4B17-B9C3-0E2018193E5D.jpeg 41466366-B279-4B43-BD10-5C5873DD8C77.jpeg
    C836F487-CFAB-4EB0-9FCD-4886048C2C85.jpeg
    A07688BC-8519-4BF1-86C2-279274CDD5D7.jpeg 84301E51-3E03-435F-8E41-B717124E10D8.jpeg
    E38F2D23-8DC0-42F2-97BD-112313B8453E.jpeg 385A7A63-162B-4DC2-AC0C-C5466C6454D5.jpeg 9EFAAB72-916B-4798-9935-63ACA6C83D0F.jpeg
     
    Énke Blériot en Rick NL vinden dit leuk.
  8. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.323
    Locatie:
    Zwolle
    FFP Thema, Augustus 1966, Sergio Savini, Faital Mark V


    08AeroModeller_August_1966-01.jpg Faital_FF_61in_oz10017_article-1.jpg

    Faital_FF_61in_oz10017_article-2.jpg Faital_FF_61in_oz10017-1.jpg
     
  9. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.323
    Locatie:
    Zwolle
    FFP Thema, 1968, Roger Bagott.
    aug 68.jpeg

    ug 68.1.jpeg



    FFP Thema, 1968, George French Train Mk VII. Free flight power duration model for Super Tigre G15 engine.

    7199E45F-0A8D-4373-B07B-2CB2A46921E5 (1).jpeg
    5279706E-6CBD-4E07-AC4A-58284E142947.jpeg 6DB70769-9B65-48E2-ADA3-CC681B175122.jpeg C2818F0E-EBE7-45EF-957E-C12B676B485C.jpeg E9B3913E-6E3C-4A76-A48E-13F17FF9E450.jpeg
     
  10. Ecstacy

    Ecstacy

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    426
    Locatie:
    Groningen
    FFP Thema, Maart 1968:- Bruno Fiegl, F.A.I. Power


    C8BCCBF7-D8CF-4755-AEBA-26443E5FA810.jpeg
    21276744-9545-4E79-A9A2-F246B24273A9.jpeg 2F6FE551-B347-4CD5-AA04-7CBE467774E6.jpeg
     
  11. Ecstacy

    Ecstacy

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    426
    Locatie:
    Groningen
    FFP Thema, October 1969: Vital van Sergio ‘Joe‘ Savini


    D032E3BC-B858-4650-9482-056BB2B656BF.jpeg 3A8DB8D6-63B2-443B-9F62-33D0C0410120.jpeg


    Results Power WC:

    November 69.1.jpeg

    november 69.2.jpeg
     
  12. Ecstacy

    Ecstacy

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    426
    Locatie:
    Groningen
    FFP Thema, 1970 t/1973

    WK 1971:




    - Eagle Special, 1971
    F906992C-82F0-4A8E-B2E4-89070BADF241.jpeg


    - World Champion Power Model van Rolf Hagen, 1971
    CBB78CE8-B502-4C64-B229-FFECBAD78356.jpeg



    - Big Boy II, 1973
    66D610F0-733D-48A5-91EE-EF07C0E4A876.jpeg


    - Swinger, 1973
    D9D16007-5A3F-45B5-ADD6-C4E4726B4F1B.jpeg








     
    Laatst bewerkt: 3 jun 2020
    Harry van Melick vindt dit leuk.
  13. Ecstacy

    Ecstacy

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    426
    Locatie:
    Groningen

    FFP Thema, 1977 Urs Schaller: Plurabelle
    Plurabelle-1.jpg

    pic-s001-049.jpg

    Plurabelle 2.jpg







     
  14. Ecstacy

    Ecstacy

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    426
    Locatie:
    Groningen
    FFP Thema, Hans Seelig en de ontwikkelingen van zijn Gambrinus (Bierkoning) Power modellen...en de introductie van zijn legendarische timers.


    8B283CD7-0B94-4068-83FA-A1637812B742.jpeg
    ECE12B38-66B1-4ADD-A28E-F736F8DAFD17.jpeg 0CA0E7D7-B961-48B8-83E4-292721A0FD59.jpeg

    O.a. Hans Seelig in actie tijdens de WK 1967:



    ... en zijn superieure multifunctionele timers:
    89C28FE8-D1F4-41A3-B0D0-0376ECC8579F.jpeg
    46557285-246D-468B-BDCA-4DE931EAB50D.jpeg
    1B66A20F-B736-4873-8926-904AE819E66C.jpeg 80DF7F8E-B4C2-4EDF-A366-1ECE3C30CA68.jpeg 66234277-BFC4-418C-8032-446A26863466.jpeg

    Hans Seelig 1967.4.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 5 jun 2020
    wie1963 en HBZWEEF vinden dit leuk.
  15. Ecstacy

    Ecstacy

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    426
    Locatie:
    Groningen
    Vervolg Hans Seelig, de Gambrinus ontwikkeling


    AB236659-3EF3-418D-8333-53752F8371A5.jpeg 99A6DCE4-E8B1-46C7-81CA-047DC2277A16.jpeg C9FE594A-D979-46CA-8B05-D8A0B07A2E23.jpeg
     
  16. Ecstacy

    Ecstacy

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    426
    Locatie:
    Groningen
    Slot Hans Seelig, de Gambrinus ontwikkeling.

    In 1992, ondertussen op hoge leeftijd, noch immer dabei...een zeer sympathieke man...

    De Gambrinus 92 is met 2200 mm zo ongeveer de grootst mogelijke spanwijdte in traditionele houtbouw (wel volledig glas bekleed) . Enkele jaren later kwamen de koolstof constructies en werd de spanwijdte nog groter.

    8879A58A-963B-4954-83D8-68DA693DDE9E.jpeg

    CFCF0BF6-E9F8-4204-80FF-9ECCEEA79399.jpeg
     
  17. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.323
    Locatie:
    Zwolle
    Sommige info of opmerkingen kun je best samenvoegen in één post...maar niet altijd..

    Voor het volgende is beslist een separate post op zijn plaats..


    Uwe...

    Hartstikke bedankt voor al je noeste arbeid. je speurtalent is fenomenaal en zonder jouw hadden we al deze historische artikelen en tekeningen niet boven water gekregen.

    Ik denk dat ik je gerust ook namens al die trouwe lezers van harte mag bedanken..en in goed Nederlands (was du bestimmt verstehs) is dan het mooiste compliment:

    Goed gedaan Jochie!!!
     
  18. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.323
    Locatie:
    Zwolle
    Zo...dit gezegd hebbende kunnen we nu het FFP thema gaan afsluiten...

    - We zijn dit speuravontuur begonnen met lieftallig pruttelende diesel kissies uit de '50 jaren..
    - toen zagen we het auto rudder langskomen want de modellen werden al wat sneller
    - en ook in de '60 jaren werd het VIT uitgevonden om loopings tijdens de motorvlucht te voorkomen.
    - in de '70 jaren ging het al een stuk sneller naar boven..de dieseltjes hadden plaatsgemaakt voor de Supre Tigre G-15 en de Rossies..de motorloop tijd ging weer naar beneden en de spanwijdte van de kisten naar boven
    - in de tachtiger jaren zette dit patroon zich door
    - en in de '90 jaren zagen we al kisten van rond de 2200 mm span en namen we afscheid van de houten modellen en kwamen voorzichtig de koolstof fabrieks modellen ten tonele.

    Ik wil afsluiten met een folder..de laatste stand van zaken anno 2020..De span van deze kisten is enorm en met slecht 4 seconden motorloop komen ze hoger dan ooit..

    Een bijzondere foto van een folder...want deze meer dan aardige kerel met de Oekraïense kist is geen Power vlieger...het is niemand minder dan Oleg Kulakowsky... multi Wereldkampioen F1B.. 691px-Aeromodel_F1C.jpg


    ....en weet je nog steeds niet wat een folder is....









    Wij hopen dat jullie hebben genoten van deze niet alledaagse tak van de modelvliegsport en wie weet gaan we dus FFP met wat RC er in zien op OHA.


    Nu eerst maar eens een "zomerstop" en daarna gaan we weer verder met nieuwe cover modellen en thema's.
     

Deel Deze Pagina