Aeromodelling in India

Ik denk dat dat al wel een beetje vermeld is op de eerste pagina. ;)

Het zijn mensen van de hogere kasten met vaak een eigen bedrijf of werkzaam in de IT waar ook veel geld verdiend wordt.

Gemiddeld verdient 75% van de bevolking 47 eurocent of minder per dag en daar kunnen ze ongeveer 4 keer zoveel mee kopen dan wij met onze euro in Nederland. (PPP is 4)

lol. Eigenlijk was ik gewoon een boutje vergeten in het landingsgestel en moest er toch een draai aan geven. :D

Bericht verast me niet en op zijn Indiaas moet het natuurlijk eerst misgaan voordat er aktie wordt ondernomen. Die honden lopen daar altijd rond die landingstrip.

Probleem is religieus. Hindoes doden geen dieren met als gevolg een berg honden waar je bang van wordt en snachts zwerven ze in groepen rond en ben je niet veilig. Zelf mijn auto is al eens belaagd door een groep van 6 honden.

Lol, mooi filmpje maar de poster komt uit de Filipijnen dus gok dat de film daar ook is opgenomen. Redelijk herkenbare landing inderdaad. :rolleyes:

Laatst bewerkt:
Heerlijk gevlogen met de Calmato. Ding vliegt enorm strak en netjes, de meesten waren zwaar onder de indruk omdat met castor olie de motoren wat ruwer lopen maar met de syntheet die ik gebruik loopt het als een naaimachientje en erg stil. Hij kan zelfs verticaal accelereren. :cool:

3 tankjes opgevlogen en daarna nog wat gestoeid met de instellingen voor de nemesis. Iedereen leek andere truukjes te weten en vanuit enthousiastme van de clubleden is eigen heel mijn setting overhoop gehaald. Er is iemand in de club met een genesis van CEN en die komt volgende week en dan zoek ik het wel verder uit. Heb deze week geen tijd om er verder aan af te stellen en laat het hier even bij. Ik moet toch eerst alles weer opnieuw stellen. Geen punt want hij liep toch al niet lekker.

Heerlijk dagje dus maar helaas mijn Trex niet kunnen vliegen omdat Adarsh mijn controller heeft geleend voor het event in Mumbai. Dat wordt dus het eerst volgende wat ik wil gaan doen en ik denk zaterdag aanstaande.

Ongevallen? JA wederom eentje en niet geheel als verassing ligt de zelfbouw hercules look-a-like in puin. Ding kon een beetje klimmen maar bleek onbestuurbaar en viel als een blok uit de lucht. Had echt medelijden met de man want hij was er zo trots op.

Ook fikte een batterij uit in een ander vliegtuig dat hij bij had. Denk dat hij zijn techniek iets beter op orde zal moeten krijgen om dit te gaan voorkomen.

Foto`s en filmpjes volgen nog!

Heerlijk gevlogen met de Calmato. Ding vliegt enorm strak en netjes, de meesten waren zwaar onder de indruk omdat met castor olie de motoren wat ruwer lopen maar met de syntheet die ik gebruik loopt het als een naaimachientje en erg stil...
Over dat verschil heb ik nog nooit iets gehoord of gelezen. Ik denk dat 't 'm ergens anders in zit.

Het is eigenlijk meer uit ervaring. Ik heb er ook Castor in gehad en dan loopt hij inderdaad wat ruwer en luidrustiger. Met syntheet is het echt vel stiller nu. Deze bevinding werd door de meesten ook beaamd dus ik zou eigenlijk niet weten wat een andere reden zou kunnen zijn. Hetzelfde geld voor de Trex, de Hyper OS 50 loopt veel stiller dan de Raptors met Castor, Bij stationair is het al erg hoorbaar. Er is nog iemand anders die op Syntheet vliegt met z`n raptor en die is ook aanmerkelijk stiller.

en dan te bedenken dat je twee maanden geleden je eerste stapjes hebt gezet.
Gaat lekker!
Veel plezier daar, ik volg dit draadje nog steeds met belangstelling

Erg leuk, deze verhalen. Ik had in 2006 het genoegen dat mijn werkgever besloot om een paar afdelingen te gaan outsourcen, hetgeen erin resulteerde dat mijn hele afdeling werd ontslagen, maar voor het zover was nog wel even er naar toe mocht om training te gaan geven aan onze 'opvolgers'. Ik ben er 2 maal geweest, en vond het een erg leuke ervaring om de verschillen te zien. Was met het leger in egypte gestationeerd geweest Ben's M.F.O. Page, was dacht ik wel een beetje gewent aan bepaalde cultuur verschillen, maar kwam er al snel achter dat samenwerken met indiers op zijn zachts lastig is. Aardige mensen, ze spreken vaak goed engels, maar zijn toch anders.

Mijn tweede trip was 4 weken lang, dus enkele weekenden die ingevuld moesten worden, en na wat googlen kwam ik ook uit bij Jakkur airport, zondag ochtend werd er gevlogen. Het was nog wel even zoeken, op dat grote terrein, maar achterin stonden inderdaad een rij auto's. De ontvangst was zeer gast vrij, het was erg interesant om men te leren kennen. Het was een iinteresante gewaarding. Vele draadjes hier op het forum waar de halve natie commentaar heeft op de regelgeving in nederland danwel in vliegclubs, daar trof ik een kompleet andere situatie. Geen regels, en op punten totaal geen inzicht qua veiligheid. Frequentie bewaking kende men niet, alles vliegt en loopt overal, en van 2 bezoeken is de lijst "incidenten" aardig.
- Enkele motor uit situaties, eentje werd midden door publiek en auto's 'binnengebracht'
- Een beginnend helivlieger die wel begreep dat opstijgen gebeurt door de rechter stick naar voren te bewegen, maar de rest van de manual zich nog niet eigen had gemaakt (en dat 10 meter van publiek... :rolleyes:)
- Modelvliegtuig opstijgen terwijl er op 40 meter afstand een paraglider achter een jeep omhoog wordt getrokken, model had moeite om lijn te ontwijken
- een ULV die na een anderhalf uur 8 minuten rondvluchten maakte met een left hand circuit ineens besloot na take of een lage right hand circuit te doen, daarbij op 40 meter dwars over de modelvleigers te vliegen, en dwars door die para sail track...

Er was toen ook nog niet echt sprake van een club, blij te zien dat het er nu wel is. Ik zag wel mogenlijkheden, want men is erg enthousiast.
image049.jpg

Hier nog wat meer foto's Jakkur airfield

He dat is leuk zeg! nooit gedacht nog iemand aan te treffen op dit forum! Erg herkenbaar die situatie die je beschrijft maar ik herken maar weinig personen van je foto`s. Echter de persoon met zonnebril die de heli bestuurt is Raghavendra. Hij is de bouwer van de zelfbouw ATR welke gecrashed is dit weekend. Dit was zijn berichtje in de yahoo group gisteren:

Hi all,

ATR42 crashed yesterday !! 1 year of work... :) i took off, took a
slow left turn, parellel to the runway, one engine quit, and the
aircraft stalled. fell nose down. oly H-Stab & V-stab can be salvaged.

another incident:- my 3D model caught fire in mid air, i landed, and
we spalshed few bottles of water to put off the fire, and then when i
opened the wing, i saw all the wires melted and bound together. i
suspect a electric short circuit. :) lucky that the fuel did not catch
fire .

regards

Raghavendra
Hier nog wat foto`s van de Mumbai meet:

mum9.jpg

mum8.jpg

mum7.jpg

mum6.jpg

mum5.jpg

mum4.jpg

mum3.jpg

mum2.jpg

mum1.jpg

Mr. Tariq van het UAE Team gaf een spectaculair heli show en de World champion Garret Morrison uit de VS liet wat spetterend vliegwerk zien.

Calmato RIP

AUCH!!! Het is me dus overkomen. :mad: Na 5 keer approach oefenen kwam ik erg laag binnen en wilde wat extra throttle geven. Op een of andere stomme manier drukte ik de pitch ook naar voor waardoor ik vanaf 6 meter weinig ruimte meer had om mijn fout te herstellen. Nu staan er overal struiken ronde de baan en precies waar ik de Calmato parkeerde was er een lege plek. :neutral: GLOEIENDE

Maar ja.. niet getreurd en ik heb hout, folie, lijm etc hier al bij de hand en ga het fixen. Vanaf het motorschot is de voorkant vergruizeld maar de rest is redelijk in orde. Motor heeft het onder problemen overleeft, vleugel is op 1 beschadiging na in orde en het landingsgestel neus/hoofd is volledig in orde.

Mag niet klagen maar toch jammer natuurlijk. Stomme fout waar ik weer veel van leer en ik moet NOG meer respect hebben voor de kunst van het vliegen. Ik ga maar weer in een hoekje achter de sim deze week. ;)

Morgen is het een feestdag hier en dus gaan we weer lekker vliegen:celebrate:. Nu weliswaar met de Trex.

Verder komen de foto`s van vorige week er aan maar vanwege gezondheids problemen van de vrouw is het er niet van gekomen.

nu al enkele filmpje's gezien van je en iedere keer zijn de landingen van de kisten onzacht. heb het idee dat het landen daar minder belangrijk is.
ik ken de situatie niet met aanvliegroute's en zo maar dit is toch zonde van die toch wel mooie kisten.

gr rene

Gisteren plots een half dagje vrij gehad!. Een maat uit Bangalore, Prahlad, die we nu al een tijdje kennen is piloot bij een offshore heliservice in Mumbai. Hij is tijdelijk gestationeerd in Bangalore voor vipvluchten vanwege de verkiezingen. Ze vliegen vanaf het zelfde vliegveld. Jakkur, waar ik ook elke zondag ga modelvliegen.

Dus gisterenmorgen belde hij of we zin hadden in een tank vluchtje naar het internationale vliegveld en terug naar Jakkur. JA zeker!

Ik heb in een cougar en in een Chinook gevlogen in mijn luchtmachttijd maar nooit een civiele Dolphin van Europcopter. Machtig mooi apparaat!

imgp3619.jpg

imgp3625.jpg

imgp3627.jpg

imgp3632.jpg

imgp3632.jpg

imgp3647.jpg

Jakkur airfield:
imgp3662.jpg

En onze chauffeur mocht ook mee..die kerel heeft zelfs nog nooit een vliegtuig van dichtbij gezien en had de dag van zijn leven!
imgp3637.jpg

Back