Na afronding van mijn Vasa toch de knoop doorgehakt om weer een RC model te gaan bouwen. Keuze is daarbij gevallen op de Aeronaut Jenny. Een speedboot in de stijl van de 30-er jaren uit Amerika. De doos op vrijdag besteld bij een webshop in Duitsland en maandag keurig geleverd. Na openen van de doos op de clubavond de spanten los gemaakt en licht geschuurd. Tijdens paasweekend de spanten gelijmd.
Een mooie boot! Wat is het formaat van dit model? Een boot die het verdiend om 15 lagen lak aan te brengen
Dit model is 73cm Ik heb reeds aandelen voor schuurpapier en lak genomen. Dit moet een hele gladde strakke romp gaan worden
Laatste stappen met de romp om deze te gaan behandelen met vele lagen epoxy, zowel aan binnen en buitenzijde.
Het gaat helaas niet zo snel. Nu gereed om in de epoxy te zetten, maar dat kan pas in het voorjaar buiten.
Word inderdaad aan de frisse kant buiten als we de weermannen moeten geloven. Maar kan je niet verder in de romp? Schroefaskoker, motor, regelaar, bayterijbakje.
Ik epoxy altijd gewoon op zolder. Valt allemaal wel wat mee. Dakraam en deur open zodat het een beetje doorstroomt en een beetje rap werken. Gaat allemaal best wel. Zal ongetwijfeld niet goed voor je zijn, maar je valt toch niet zomaar om? Denk dat de concentratie damp vele malen hoger zal moeten zijn wil het echt giftig voor je zijn. Maar... Eerlijk is eerlijk, da's een aanname.
Epoxy stinkt stukken minder dan polyester, maar je moet de veiligheidsvoorschriften wel in acht nemen. De dampen zijn schadelijk en het dringt door je huid. En als je een epoxy-allergie oploopt heb je het paard goed achter de wagen! Die raak je nooit weer kwijt. Heb het verwerkt in een openstaande garage bij een graad of 12. Een lagere temperatuur komt de potlife ten goede, maar het uitharden gaat ook trager. Vind het fijner om mee te werken dan polyester. Gr. Klaas.
Dat valt inderdaad wel mee, MAAR.... sommige mensen ontwikkelen een epoxy allergie door te veelvuldig contact. Ik heb een paar mensen ontmoet die daar last van hadden, en dat schijnt afschuwelijk te zijn. En niet alleen dat, van wat ik van die mensen begreep was er gewoon NUL tolerantie, als iemand in de zelfde ruimte tien meter verderop een pot hars openmaakte gingen ze al onderuit. Hoefden ze er niet eens in de buurt te staan, laat staan mee te werken. Ik kan me goed voorstellen dat sommige mensen dus écht voorzichtig zijn met Epoxy.
Ja, dat is waar. Ik ken ook iemand die er hyper allergisch voor is. Daar stond ik even niet bij stil.
Mijn hobbyruimte is in voormalige inpandige garage. Mijn vrouw is extra gevoelig voor geurtjes, dus kan ik binnen niet met epoxy werken. Had helaas afgelopen zomer geen gelegenheid om verder te bouwen. Ga voorlopig verder met andere model, een historische Fluyt (zeilboot) en het opknappen/verbeteren van mijn RC Hovercraft
Kan ik me goed voorstellen, polyester stinkt, maar het is meestal niet "weerzinwekkend". Sommige epoxysoorten, oei, daar ga je van over je nek zowat...
Ik heb op m'n werk een allergie opgelopen voor polyester, dat hoef ik maar te ruiken en ik wordt al misselijk, epoxy kan ik gelukkig nog binnen verwerken. Er staat dan wel afzuiging aan met een dikke flexibele slang, die vlak boven het werkstuk hangt en de lucht naar buiten afvoert, dus ik wordt niet direct blootgesteld aan de epoxy dampen. Als ik klaar ben, verlaat ik die ruimte ook tot de boel is uitgehard, dan is de lucht ook weg... Groeten, Jan.
Was even zoeken naar verslag. Na lange tijd weer eens gelegenheid gehad om verder te schuren. Zitten nu 3 lagen epoxy op en nu aan schuren met korrel 240 (wet)