Aeronaut Jet

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door Frederik S, 6 mrt 2021.

  1. Frederik S

    Frederik S

    Lid geworden:
    26 okt 2018
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Dendermonde
    Beste modelbouwvrienden,

    Ik weet nog toen ik als tiener in de jaren 90 dit model in een Aeronaut catalogus zag staan 1.3 meter span en 14 cellen aan boord met een vlieggewicht van + 2kg. De bouwdoos had ik me als tiener nog net kunnen betalen maar die o zo dure setup, 80 amp regelaar, wat duurdere servo's om dan nog niet te spreken over die Plettenberg, Ultra of Keller motor die in die tijd waarschijnlijk de enige geschikte kandidaten waren. Nu heb ik dit model enkele dagen geleden op de kop kunnen tikken, romp, vleugels, bouwtekeningen. Ik heb jaren met de Race Rat van Graupner gevlogen die eigenlijk wel een beetje op dit model lijkt maar kleiner is. Deze Jet zou net als de Race Rat van de tekentafel van Freudenthaler komen. Alhoewel ik altijd gedacht had dat dit een zuivere racer was vergis ik me hier toch, geen vlak profiel MH RG maar een biconvex profiel 2.7 cm dik aan de romp. Blijkbaar is dit meer een snelle acro machine vandaar ook de rudder.


    Ik denk dat dit toestel vrij zeldzaam is want het is toch wel wat zoeken geweest om een plaatje te vinden van dit toestel. Ik heb wat later zelf in een catalogus gezien dat er een twin jet op de markt kwam met twee motor gondels op de vleugels maar daar vindt ik al helemaal niets meer van terug misschien maar enkele bouwdozen van verkocht in Duitsland...

    Graag had ik even geweten of iemand deze ooit heeft zien vliegen, gebouwd en gevolgen heeft, nog onderdelen op zolder heeft? De vleugel wordt aan elkaar gelijmd, zonder ligger in de vleugel en wordt met een 10 cm glasvezelmat versterkt in het midden en daar sta ik toch wel even van te kijken met 2kg gewicht.
    Hij heeft een mooie rechthoekige romp waar perfect een 4 cellen lipo in gaat passen. Iemand suggesties betreffende motorisatie en regelaar van HK, de motorspant heeft een diameter van 45mm?
    Alvast bedankt voor de reacties.
     
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2021
  2. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    De Race Cat van Graupner is ontworpen door Werner Dettweiler. Na het overlijden van Johannes Graupner werd hij de hoofdontwerper.
    Volgens mij is de Jet ook een stuk groter dan de Race Cat die voor 7 cellen is ontworpen.
    Ik moet eens kijken of ik nog wat info van eind '80 begin 90'er jaren heb over beide modellen.
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel

Deel Deze Pagina