Aeronaut Jonny

HaHo van arduino heb ik geen kaas gegeten, ik ga alles aansturen met multi-switch en decoders uit de winkel van iemand uit Nieuwegein die toevallig ook veel vrachtwagens verkoopt.
René.
 
Heb voor aansturing van navigatielampen, dekverlichting, schijnwerper en radar een CTI multiswitch gebruikt. Werkt via één kanaal op de zender. Het is zelfs mogelijk om 2 switches op één kanaal te laten werken. Dan heb je 8 functies. Gr. Klaas.
 
bij mij gaan de radars onafhankelijk van elkaar draaien, verlichting alleen positie en schijnwerper de scheepsdiesel is een modul uit Engeland en geeft een mooi geluid de scheepshoorn komt uit Haarlem bij m'n elektronicawinkel (HF-Display).
alleen de lieren en ankerwinch blijft bij mij een stilstaand opject, wel zijn beide blusmonitoren draaibaar en kunnen ook spuiten, pomp wordt in snelheid geregeld met een vliegtuigregelaar.
licht en geluiden worden met elektronische schakelunit bedient.
voorlopig alleen wat kleine dingen doen i.v.m. corona kan ik geen onderdelen kopen, maar dat komt naar ik hoop wel weer goed.
allen even goed prettige kerstdagen en een voorspoedig 2021.
groet Piet
 
Bijna vergeten Piet deze zitten er ook nog in , moet ik ook nog wat voor verzinnen gaan ook nog spuiten.
Zit net te denken dat er ook nog een rookgenerator in zit.
Volgens mij krijg ik het nog druk ...HaHaHa.
Hoef ik mij niet te vervelen komende dagen.
Voor iedereen hier fijne dagen en veel bouwplezier en niet te vergeten een GEZOND 2021.
René.
20180625_220821.jpeg
 
Renë, ik heb in m'n Cristiaan Brunings een rookgenerator zitten maar die geeft alleen een rookpluim en niet de constant stuwende uitlaat rook bij een zware diesel motor zoals in dit soort schepen.
zoals ik al zei een goede pomp met een vliegtuigregelaar daarmee krijg je niet gelijk de volle druk op de slangen.
de buisjes van de monitoren zijn 4 mm, ik heb daarin een dunner pijpje gesoldeerd zodat de slang er beter en ruimer op past, ik gebruik siliconenslang 5 mm buiten en 2 mm binnen.
veel succes,
groet Piet
 
Laatst bewerkt:
een paar dagen geleden het voordek gelijmd en na droging gekeken of de onderkant van het stuurhuis er in paste.
volgens de beschrijving moet er een heel dunne rand aan de binnenkant worden gelijmd.
maar of dat lukt is een tweede, en dan nog blijft er aan de achterzijde openingen over waar wel water naar binnen zou kunnen lopen.
wat ik nu eigenlijk van plan ben om aan de zijkant van het stuurhuis, op het dek, een dunne kunststof rand te lijmen als een soort waterkering.
maar als er mensen zijn die een ander idee hier voor hebben hoor ik het graag.
groet Piet

Bekijk bijlage 403247
Het is al even terug.. maar idd hier past net die dunne opbouw rand tussen, was lastige klus om die mooi op zijn plek te krijgen en ook ik zit er aan te denken om van abs vierkantjes of strookjes, een soort waterkering te maken ter hoogte van de zijdeur, omdat je idd daar achter geen kering meer hebt.
 
Ik heb ook geprobeerd om de bijgeleverde rand er in te lijmen, maar de ruimte is zo krap dat ik het niet voor elkaar kreeg.
maar dan blijft nog steeds de ruimte bij de schoorstenen waar ook eventueel water naar binnen kan lopen.
maar goed ik heb het anders opgelost met wat L profielen en deze zijn gelijk aan de kleur van het dek.
groet Piet
 
Piet dat probleem hdd ik ook. ik had dit opgelost door de opening in het voordek iets groter te maken. Opstaande kant van achter naar voordek bekleed met restmateriaal kunstof. Heb je gelijk geen nerven meer er zitten helaas wat foutjes in de kit. Maar deze zijn te overzien , hoeklijntjes zijn trouwens een goed idee, heb je veel materiaal om te lijmen zit het goed vast


Rene
 
Rene, heb even een foto gemaakt van de randen, ik had misschien ook van te voren de opening in het dek wat groter moeten maken maar dan blijft nog steeds op het achterdek bij de schoorstenen dat er water in de boot kan lopen.
op de foto lijkt het allemaal wat grof maar normaal valt dat wel mee.
groet Piet

20201228_173326 (2).jpg
 
Piet ik heb bij mijn Johnny de rand van het dek afgewerkt met een rond profiel, deze is niet standaard maar ik vind hem er wel mooier uitzien.


Rene
IMG-20201121-WA0000.jpeg
 
P.s. Piet denk om je bekabeling er moet nogal wat gewicht in de boot . Als er lood bij moet dan heb je wel ruimte nodig.

Rene
 
Rene, hoeveel kilo heb je toegevoegd?
op de rand van de boot komt een beuken lat (buigbaar)
heb eerst een ABS driehoek latje gelijmd zodat de boven kant wat breder wordt.
ga dan het dek afplakken en de opstaande rand grijs schilderen.
op de plaats waar de metalen stutten komen gebruik ik niet de geëtste delen, maak losse paaltjes, vind de geëtste delen te dun.
groet Piet
 
Piet aantal kilo,s weet ik niet maar er liggen 2 accu's in van 12 volt 7ah en een accu van 6 volt 4 ah. Vaarklaar weegt ze ongeveer 14.00 Kg. Ik leg ze ook altijd samen met een ander in het water. Als extra gewicht liggen er 4 stukken ijzer in van 25x4x2,5 cm. Deze liggen op de bodem naast de accu's voor een goed zwaartepunt. Kwestie van proberen als alle apparatuur er in zit.


Rene
 
Rene, ik ga eerst verder met schilderen, ook de buitenkant.
alle accu's liggen bij mij in het midden van de boot en op veel plekken kan ik wel flinke stukken daklood kwijt.
maar dat zal wel voorjaar worden dat de boot in de waterbak kan om hem op de waterlijn te krijgen.
groet Piet
 
Rene, heb je de geëtste delen gebruikt voor de relingpaaltjes?
en heb je toevallig daar een goede foto van.
groet Piet
 
Piet ik heb ze zeker gebruikt , was wel een werkje om ze mooi strak te krijgen. Het restmateriaal heb ik met een schuurplankje verwijderd/ korrel 240 De sleufgaatjes voor de relingen zaten niet allemaal op de juiste afstand tot de zijkant maar heb dit opgelost door de onderkant van het betreffende paaltje warm te maken boven een waxinelichtje en voorzichtig op zijn plek te schuiven. Je kan ook met een figuurzaagje het sleufgaatje iets verder groter maken naar de juiste plaats. Gevolg is wel dat je het dek een beetje moet plamuren .
Succes met de hobby


Rene
 
Oh ja Piet , let op : er zitten een paar gleuven teveel in het bovendek. Deze zitten ter hoogte van de openingen waar de touwen door gaan weet ff de naam niet meer . Gewoon beginnen met achterdek en als je dan een stuk of 10 per kant overhoudt vooraan beginnen. Kan niet missen. Zal vanmiddag even een foto schieten van mijn verdeling op voordek



Rene
 
Back
Top