Aeronaut Princess mahonie runabout

Mijn Princess is bijna af, moet ik nog een keer hier en daar wat bijschuren en lakken. Verder moet ik nog wijzerplaatjes in de metertjes op het dashboard steken en misschien hang ik ook nog de zwemladder aan de spiegel. Heb echt leer gebruikt voor het zonnedek (zwart leer van een oud jasje rood en wit geschilderd met leerverf). Die leerverf werkt prima. Het leer vond ik te dik om er de stoelen/bank mee te bekleden en heb daar geschilderd balsahout voor gebruikt.

De vloer met de stoelen etc heb ik dieper in de romp gelegd dan origineel is voorzien. Dit om meer beenruimte te krijgen onder het dashboard. Ik heb het dashboard ook meer naar achteren gehaald.

De hele vloer met stoelen etc en zijwanden is ontworpen als een uitneembare bak. In deze originele configuratie steken de zijwanden van die bak evenwel boven het dek uit en dat vind ik een vreemd zicht. Ik heb de mahonie zijwanden dan ook gewoon vastgelijmd en heb de boven het dek uitstekende rand verwijderd.

Zo'n mahonie bootje is best leuk om te bouwen maar ik was het eindeloze schuur- en lakwerk op het laatst spuugzat. Ik moest ook nog een laag onvolledig uitgeharde epoxy wegschuren (zat te weinig verharder in neem ik aan) :mad:.

Had vanmorgen voor de fotosessie vergeten het roer te monteren .....

Arjan

Laatst bewerkt:
Maar met al dat schuren en lakken heb je toch een mooie boot gekregen Arjan! Als het net zo mooi vaart, of is deze voor op de kast? Gr. Klaas.

Nee Klaas niet voor op de kast :). Vorige week wat foto's gemaakt, het ding vaart prima en heeft een verrassend korte draaicirkel (voor zo'n relatief klein roertje). Vorige week een 4.5cm tweeblads prop getest, ga morgen een 5.2 cm tweeblads proberen. Foto's zijn niet geweldig, ik hoop morgen betere te krijgen.

Groet,

Arjan

Arjan, Het is voor een groot gedeelte de spoed op de schroef die de snelheid bepaalt. De diameter heb je nodig om het vermogen van de motor af te geven aan het water. Niet helemaal wetenschappelijk wat ik hier stel, maar meer voor het idee. De spoed bepaalt de afstand per omwenteling van de schroef. Min of meer theoretisch in een vaste stof. Reken in het water voor het gemak maar met een 50% verlies. Belangrijk is dat je de boot goed in planë krijgt. Dan wordt het verlies kleiner en gaat het opeens een stuk sneller. Stuur niet te schichtig opdat de boot bij hoge snelheid niet opeens omrolt. En probeer eens een filmpje te (laten) maken. Gr. Klaas.

Het spoed aspect is me bekend Klaas, ik heb me vooraf door Jan (Heer Pompebled) laten informeren. Ik heb op advies van Jan deze 4.5 schroef aangeschaft met een stijging van 63 mm hetgeen toch wel behoorlijk is :
:
https://www.conrad.nl/nl/graupner-2...t-kunststof-45-mm-stijging-63-mm-1429742.html

Deze schroef heb ik vorige week getest en het bootje liep hiermee beduidend sneller dan met de schroef die ik in eerste instantie gemonteerd had (een tweeblads 5.5 prop met een vrij kleine spoed). Ik heb nog een 5.2 schroef liggen met op het oog een flinke stijging (ding wordt denk ik niet meer gemaakt want heb em niet op internet kunnen vinden) en ik wil toch eens uitproberen of het bootje daarmee nog sneller gaat. Het motortje loopt nu op een 3S lipo en ik kan natuurlijk ook altijd eens een 4S Lipo proberen. Dit is het motortje :

http://www.hobbyking.com/hobbyking/..._Brushless_Outrunner_Motor_EU_Warehouse_.html

Ik ga proberen om een cameraman/vrouw te charteren voor een filmpje maar dat zal wel volgend vaarseizoen worden.

Groet,

Arjan

Moet nu toch een 25 km/uur gaan. Geen temperatuurproblemen met de motor? Gr. Klaas.

Geen idee wat de snelheid is, hoe kun je dat eigenlijk op een eenvoudige manier bepalen ? Ik zit dan aan een stopwatch te denken maar er zijn tegenwoordig ongetwijfeld vernuftiger methodes.

Motortje was vorige week warm, niet heet en de regelaar (90 A) koud. Beide zijn watergekoeld :

Groet,

Arjan

Zag op de motor in de link geen koeling, vandaar. Is er nog drijfvermogen over voor een klein model tom-tom? Die zou de maximum snelheid kunnen opslaan en later weergeven. Kost je door het gewicht wel een beetje snelheid natuurlijk. Gr. Klaas.

Heb je een smartphone met GPS? Zo ja --> GPS- of hardloopapp installeren, plastic zakje er omheen, telefoon goed in de boot vast zetten en een paar runs doen.

Mooi bootje, en mooi vaarbeeld ook! Gefeliciteerd!

Ron, Ik heb helaas geen apparatuur om stroom te meten. Het actie filmpje dat gisteren door iemand gemaakt is van het bootje is spijtig genoeg mislukt, dus dat komt nog een keer (volgend seizoen waarschijnlijk). Sommige dingen moet je nu eenmaal (helaas) aan anderen overlaten.... Ook een snelheidsmeting moet nog uitgevoerd worden. Het bootje ging met de 5.2 schroef wel iets harder dan met de 4.5 Graupner schroef maar planeren doet ie niet (ook niet zonder de behoorlijk zware figuren). Misschien moet ik de lipo nog eens wat naar achter schuiven want zoals op deze foto's te zien is zou er meer gewicht naar achteren kunnen.

Ik ga er overigens sowieso nog wat overtollig gewicht uithalen. Er zit nogal wat triplex in dat geen structureel nut heeft bv. de onderzijde van het zonnedek waar ik makkelijk nog eens een paar gaten in kan zagen.

Groet,

Arjan

Laatst bewerkt:
Handig om te meten tijdens varen, i.c.m. de RDU Remote Data Unit
close out sale: Hyperion watt-meter II (optical tach, servo tester, remote logging)

To trust is good, to calculate is better, to measure is a must.
Without a watt-meter you are in the dark, until something starts to glow
frown.gif
wink.gif

A watt-meter will more than pay for itself, several times over, your battery, ESC and motor will love you for it. After calculating, always check current when you have a new/changed setup. Will also help you find optimal setup.
close out sale: Hyperion watt-meter II (optical tach, servo tester, remote logging)

Bedankt voor de goedbedoelde suggestie Ron. Eerlijk gezegd slaat mijn brein meteen op tilt als ik al die termen lees die me absoluut niets zeggen :eek:. Misschien zou je voor nitwits als ik eens een video presentatie kunnen maken over hoe je de RDU in de praktijk gebruikt. Voorlopig blijf ik nog maar met mijn vingers aan het motortje temperaturen na een paar rondjes varen (FTSM ofwel finger tip sensory method :)).

Groet,

Arjan

Verdikkie, Ron, het zijn ook altijd dezelfden die met de goeie ideeën (en links) aankomen he...!
Nu ben ik weer €80 kwijt, en dat is jouw schuld :D
Ik heb mezelf maar zo'n metertje met tweede RDU, tach kabel en USB-link besteld.

De eMeter kwam zaterdag (eigenlijk donderdag al, maar we waren niet thuis) binnen, ik mocht er nog wel even €26,- importheffing overheen aftikken helaas maar goed.
Gaan we binnenkort eens lekker mee spelen.

Back