aeronca c3

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door eclipse86, 17 apr 2012.

  1. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Hallo,
    nu heb ik in een zotte bui via een vriend een saito FA80t boxermotor 13cc kunnen kopen voor een redelijke prijs.

    Aangezien ik nog een aeronca champ in de doos zitten heb om te bouwen 2m75 wil ik de boxer voorzien voor een familielid. de aeronca C3 of bijnaam flying bathtub.

    Nu heb ik al een plan liggen van uncle willies (mooi gedetailleerd) met een wingspan van 72 inch of een goeie 182cm.
    Ik kan echter ook nog een plan+kit kopen van een 81inch versie 205cm.
    (nog groter zijn er ook kits, maar die zijn veeel te groot voor de motor)

    nu is de vraag welke ik het best neem? jammergenoeg weet ik van bijde geen gewichten of bouwtopics te vinden op google... dus is het een klein beetje een wilde gok.
    de grote komt op een 140euro uit voor short kit + plannen, maar ik vrees dat deze mss net wat te zwaar zal zijn voor de saito?
    de kleine heb ik de plannen 7euro betaald en kan ik zelf gaan snijden( zijn in principe niet zo heel veel stukken te maken...

    suggesties of tips zijn altijd welkom.
    ik begin hier echter pas aan na de SPAD, dus ik zal hem denk ik houden voor een volgend winterproject.
    groeten
    [​IMG]
     
  2. KdZ

    KdZ

    Lid geworden:
    8 feb 2010
    Berichten:
    235
    Leuk project zeg..

    Wellicht een optie om er echt een vliegende badkuip van je maken.. :p

    [​IMG]
     
  3. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    Hel lijkt wel of de ontwerper er plots achter kwam dat zijn papier te kort was
    En hij heefd dat opgelost door de neus maar kort te houden
    Het zal wel een aparte verschijning zijn
    Bouw de wat kleinere waar je de tekeningen van hebd
    Beter iets oververmogen
    en met die korte neus heb je het gewicht van het blok hard nodig voor je zwaartepunt

    dus hoe groter het model
    hoe meer lood je in de neus zult moeten plaatsen
     
  4. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    Aaahh...., de Aeronca C3, één van mijn all-time favorieten. Ik ben zelf al eens begonnen te bouwen zo'n 20 jaar terug, maar het is gestokt vanwege andere prioriteiten.
    Ik heb de tekening van Dennis Bryant, voor een model met een spanwijdte van 206 cm. Daar wordt een 2-takt motor van .29 tot .40 cubic inch voor aangeraden, dus jouw Saito moet dat goed kunnen doen lijkt mij.
    En aan vleugeloppervlak zul je ook geen tekort hebben.
    Ter vergelijking: ik heb ook een tekening van de C1 (een one-off racing versie van de C2/C3) van 160 cm spanwijdte, en daar wordt een .26 tot .40 4-takt voor aangeraden. (Air Age/Model Airplane News tekening)

    Die neus is helemaal niet kort, dat lijkt maar zo door de vorm.

    Edit: Is dit de short kit die jij op het oog hebt: http://store.laser-design-services.com/index.php?main_page=product_info&cPath=7&products_id=187 ? Dat is dezelfde tekening als ik heb.

    Veel succes met dit project,
    Max.
     
  5. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Hallo,

    ik ga vanmiddag de plannen ophalen van de 72" versie 1m80 dus dit zijn de plannen van uncle willies.

    nu twijfel ik toch om de iets grotere 2meter versie te maken.
    die link van die kit die je doorgeeft heb ik idd gezien, is zeer goed in prijs, maar is een vergrote versie van die van jou. 2m70 of 108inch(dus die kit is jammergenoeg te groot!)

    de kit die ik op het oog had was deze:
    Traplet Publications Ltd | Online Shop | AERONCA C-3 (81
    maar meer info kunnen ze niet geven en ook geen details(dus kan een risico zijn) de plannen kan ik ook wel apart kopen daar...

    heb je eventueel wat meer info over die plannen van die van jou? zijn die mogelijks kopieerbaar of ergens te verkrijgen? heb je de stukken zelf gesneden,heb je er fotokes van,...

    groeten en bedankt!
     
  6. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    Hallo,
    Het blijkt dat ook de Traplet short kit / tekening gebaseerd is op de "Dennis Bryant Elite plan", dus dat is dezelfde tekening. De link die ik doorgaf is inderdaad de vergrote versie, iets wat ik ook van plan was omdat de Saito FA60-T die ik bezit dan zo mooi past als 1/4 versie van de Aeronca twin van het origineel (die gedetailleerd op de tekening staat). Ik denk dat dat toch iets te ambitieus was, ik ben ook nooit verder gekomen dan de neusdelen uit multiplex te zagen en in elkaar lijmen, aangepast voor de Saito.

    De Traplet kit lijkt mij een heel goeie deal voor die prijs. Een goeie schaal-tekening en een hoop voorgesneden delen. Ik ga er zelf ook weer eens over denken.
    De tekening is daar ook los te krijgen voor een redelijke prijs.

    Dit is de link naar de C-1: Aeronca C-1 Scout - Scale - RC Planes - Plans - Air Age Store

    Groeten,
    Max.
     
  7. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    plan van de 1m80 versie ligt hier al:
    [​IMG]
    (meer foto's op: https://picasaweb.google.com/creacri/Aeronca#)

    die kit is natuurlijk ook aantrekkelijk, maar aangezien het aantal spantjes is het feitelijk niet zo heel veel werk om ze te zagen...

    op welke span ging je de fa 60zetten?? dit is dan toch maar de 10cc he?

    heeft de scout voor of nadelen tov de gewone?


    twijfels dus:p:p
     
  8. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    Dat is een RCM tekening, die heb ik ook nog ergens in mijn voorraad.
    Overigens zijn die nog gewoon te koop, ik denk dat de kopie die jij van Uncle Willy hebt niet legaal is, maar dat terzijde.
    Ik zei al dat het een ambitieus plan was...:rolleyes:
    De Scout was een racing versie van de C2. De vleugels waren ingekort, en de romp is eenvoudiger dan de C3, de doorsnede is rechthoekig met een driehoek er boven op (dat was overigens ook de doorsnede van het buizen frame van de C3, de bolle vorm werd in het echt verkregen door houten vulstukken en strooklatten). Het landingsgestel is anders, makkelijker te imiteren in modelvorm lijkt mij. De vleugelbevestiging is daarentegen een draadconstructie waarvoor met zilversoldeer gewerkt moet worden.

    Een nadeel van een tweecylinder modelmotor is dat deze over het algemeen te groot (in afmeting) is voor een schaalmodel. Het origineel had een heel slank toelopende neus en een relatief kleine tweecylinder helemaal op de punt staan. Vandaar dat je de schaal over het algemeen flink moet vergroten om de motor in de juiste proporties te krijgen, anders steekt hij er wel heel nadrukkelijk uit. Beter is het dan om een ééncylinder motor op z'n kop te zetten en hem te verbergen in de ruime neus.


    Groeten,
    Max.

    Edit: Ik zie dat er ook een 2 meter versie van de C1 is, van dezelfde ontwerper (Philip Kent): http://shop.traplet.com/product.aspx?c=567
    Deze past misschien beter bij jouw motor.
     
    Laatst bewerkt: 18 apr 2012
  9. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
  10. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    jammergenoeg veeel te groot voor de saito:(
    wel ook apart met die open zijkanten...

    bedankt
     
  11. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    Dat is dus bij de C1 ook zo.
    Ik had me wel iets vergist bij de beschrijving van de romp. Die is wel hoekiger als de Master, maar toch niet helemaal een rechthoek met een driehoek erop zoals ik schreef. Maar met name de scherpe bovenkant valt op.
    Groeten,
    Max.
     
  12. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    het zal dan toch de c3 master zijn...
    vriendin heeft beslist:p
    neen we vinden beide het landingsgestel en rudder mooier bij de c3 en het raampje bij de c2 versie...
    maar het zal dus de c3worden:p
     
  13. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    Nog even over de schaal en de motor-afmetingen: ik begrijp niet helemaal meer waarom ik destijds de tekening wilde vergroten. Ik heb de FA-60T nog eens op de Traplet tekening gepast, en hij past perfekt! Misschien dat de ophanging iets aangepast moet worden om niet boven de neus uit te steken. Dus ik denk dat jouw FA-80T ook best goed zal passen op de 2 meter versie.

    Max.
     
  14. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    de kit en plannen zijn normaal op komst....later meer hier dus...
     
  15. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    vandaag eens gekeken of alles wat past, en plots bedenk je dat er al een halve romp op tafel staat...

    de motor past qua grootte perfect op de romp.
    wel moet ik een nieuwe motorbox maken die 5cm naar voor komt tov de firewall.
    no problemo, maar de as van de motor zal toch een 2tal cm lager liggen dan op de tekening.
    ik verwacht hier niet echt problemen mee.
    waar ik wel eerder problemen in zie is het gewicht van de motor.

    deze weegt 750 gram. een gewone 6,5 wat weegt die? ik denk de helft??
    nu kan ik wel wat gewicht besparen op de servo's en accu, maar veel zal dit niet zijn denk ik(+-60gram) en wat gewicht op wielen mss??

    [​IMG]

    hier de motorbox gemaakt(nog niet gelijmd)
    [​IMG]

    en zo zou het moeten worden:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 25 jul 2012
  16. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Dat lijkt een flinke motor voor dat formaat vliegtuig, of zie ik het verkeerd. Ik volg eea met interesse en in stilte..

    Freek
     
  17. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    13cc.
    het is een nieuwe maar wel al een ouder type.

    hier een filmpje van een kleinere aeronca(1m80) de mijne wordt 2meter.

    deze vliegt wel met de 15cc versie(maar die motor is wel 50gram lichter...)
    vliegklaar 2900gram...
    OO4oIOMV8u0[/media] C3 HD.wmv - YouTube
    dus in principe moet het gaan. geen power ten over verwacht ik, maar is niet nodig voor zo een model.
    ik heb wel eens vergeleken met een electro setup, met de boxer zou hij toch 400gram zwaarder zijn...

    soit we zien wel wat het wordt, desnoods de neus er terug af zagen en aanpassen. maar voorlopig wil ik de boxer er wel in ploefen...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    hoeveel projecten heb jij tegelijk??

    alweer een mooie kist! abo
     
  19. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    haha,
    ja ik weet het, ik was op zolder om folie voor de spad, en kwam deze aeronca short kit tegen, en ik dacht, laten we eens zien hoe die gelaserd is...

    maar nu staat hij terug aan de kant hoor, de spad zou nu toch redelijk snel af moeten zijn... wachten op de laatste rc componenten, de uitlaat maken, motor testen,...

    dan waarschijnlijk deze aeronca maken voor ik aan de fokker begin(want daarvoor heb ik wel alle ruimte nodig...:)
     
  20. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen

    en hoe is het nu met de P-40 afgelopen? alles klaar/vliegend?
     

Deel Deze Pagina