Aerosil, tixotropeer, microballoons

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door nico v kooten, 29 mei 2021.

  1. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Wat is het verschil in deze middelen?
    Ik gebruik microballoons om epoxy dikker te maken voor opvullingen, en om gewicht te verminderen van de opvulling
    Tixo zorgt er voor dat de opvulling niet gaat "lopen", je maak boter van de epoxy ipv vla, zeg maar......
    Wat is aerosil, het zelfde als tixo?
     
  2. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik weet niet of het precies hetzelfde is qua samenstelling, maar Aerosil heeft wel hetzelfde effect als Tixo.
    Aerosil stuift als een gek, dus daar moet je een beetje mee oppassen.
     
  3. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Let er op dat epoxy met microballoons veel minder sterk is (op trek) dan hars zonder micro balloons.
    Aerosil, silicagel tixotropie poeder is het zelfde, misschien chemisch wat verschillend, dat weet ik niet maar qua effect wel.
    Een derde additief dat interessant is kan je vinden in katoenvlokken. Die maken de hars sterker, en bij voorbeeld samen met microballoons kom je weer tot een licht maar toch sterke hars.
     
  4. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Die gebruik ik ook wel, net als glas snippers.
    Allemaal net maar afhankelijk welke sterkte je nodig hebt.
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als je hars alleen maar vult met microballoons of katoenvlokken dan blijft ie lopen.
    Als je echt ingedikte hars wilt om dingen te versterken of te verlijmen dan moet je aerosil of thixotropeermiddel gebruiken.
    De hars word dan van waterachtig naar yoghurtachtig, of nog dikker, net hoeveel thixo je erin doet.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Duidelijk, aerosil is min of meer het zelfde als tixotropeer, microballoons is heel wat anders.
    Dit is wat ik wilde weten, thnx!
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, en als je het goed doet moet je het samen gebruiken.
    Persoonlijk vind ik Aerosil lekkerder werken alleen moet je voor je gevoel vrij veel toevoegen.
    Het weegt ook niks.


    GJ
     
  8. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Doe nou niet.
    Koop nou eens goede epoxy.
    Dan zal je een veel mooier resultaat krijgen.
    Ik mag geen winkel bespreken maar poly 700 is een dacia vergeleken met de duitse rolls onder de epoxies.
    En het leuke is, die rolls is in aanschaf goedkoper.

    GJ
     
  10. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Ga ik zeker eens proberen.

    Voorlopig lepel ik eerst de boel leeg (het blik pasta) en giet (het busje harder) nog in een beker en meng het met glasbolletjes uit een emmer.
    Ik ben een zuinige Hollander en doe al 10 jaar met het blik en heb nog een kleine twee jaar te lepelen.
    En dit voldoet ruimschoots aan mijn huidige wensen; wat en hoe ik bouw.

    Maar als het blijk leeg is zal ik zeker die goedkope Rolls eens uitproberen.
     
    Gerald Rutten vindt dit leuk.
  11. carbonglider

    carbonglider

    Lid geworden:
    17 jan 2006
    Berichten:
    224
    Locatie:
    Maartensdijk
    Nog een weetje over microballoons, je hebt ze in verschillende korrelgrootte. De 'dure' microballooons van emc, R&G en dergelijke plamuren wat mooier, maar als je veel wilt vullen dan kun je ook de microballoons van bijv. HP-tectiles nemen.
    Dan heb ik meteen een vraag: heeft iemand ervaring met verschil in kwaliteit tussen bijv https://shop.hp-textiles.com/shop/e...9/110min-processing-time--low-viscosity-1194/ en https://www.emc-vega.de/de/werkstoffe/epoxydharze/epoxyd-harz/l-385 Voor als je een romp er mee wilt bouwen. Wordt de romp met de ene epoxy sterker dan met de andere epoxy?
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De harsen zijn wat eigenschappen vrijwel gelijk.
    De duitsers bouwen nu meestal met de harsen van HP (ik ook) omdat de prijs gewoon stukken lager is.
    De weefsels van HP zijn niet altijd even goed, bepaalde gewichten werken wat minder fijn, die rafelen wat meer dus geeft wat meer rotzooi.
    De microballoons van HP en EMC zijn gelijk.
    De harsen van EMC zijn gewoon van Scheufler, waar de weefsels vandaan komen weet ik niet.
    En vergis je niet.
    EMC Vega is gewoon een keldertje in een huis, we zijn er geweest in Recklinghhausen, HP-Textiles is een groot bedrijf (zijn we ook geweest) die ook levert aan de industrie, voornamelijk autosport en tuningbedrijven.

    GJ
     
  13. carbonglider

    carbonglider

    Lid geworden:
    17 jan 2006
    Berichten:
    224
    Locatie:
    Maartensdijk
    Ok, dank. Dat is goed nieuws. Dan blijf ik qua epoxy bij HP. De weefsels van HP daar heb ik geen problemen mee, zelfs niet met de type weefsels zonder EF in de naam. Op de Pro Wing heb ik wat rollen van het type 'HP-Pgewicht-E' gekocht die in een bak daar stonden. Al heel wat tijd geleden dus en die zijn goed te verwerken. Microballoons zijn wel verschillend tussen emc en HP, 2 groottes qua bolletjes. (stand van 1,5 jaar geleden) Dat maakt heel wat uit in de verwerking. Nadeel van de kleinere kogels is dat het veel meer stoft. Voordeel, wat gladder te schuren en makkelijker te verwerken. De epoxy is trouwens flink in prijs gestegen het laatste jaar.
     
  14. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Wat niet.....:(
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Valt toch nog wel mee bij HP?
    Ik bestel altijd grote hoeveelheden en volgens mij is dat minimaal gestegen.
    Ik schrik me wel kapot wat modelbouwspullen tegenwoordig kosten dus ik koop zoveel mogelijk in de reguliere handel, want vaak word het daar onder een andere naam voor een veel lagere prijs verkocht.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina