AF 1E "Aerofly" van Josef Fallwimmer (FMT plan 876, augustus 1983)

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door hmeijdam, 5 dec 2019.

  1. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Gisteren belde iemand mij op, die aan het opruimen was vanwege een aanstaande verhuizing. Er stond een vliegtuig met bijbehorende spullen in de weg en of wij daar nog wat aan hadden, anders ging het naar de kringloop/kliko. Modelvliegspullen weggooien is zonde, dus ik heb meteen afgesproken het op te halen.
    Bij aankomst was ik blij dat ik een ruime stationwagen heb, want het ging om onderstaand geval.

    IMG-20191205-WA0001.jpeg
    kenmerken:
    Spanwijdte: 226cm
    Profiel: NACA 2415
    Gewicht 12(!) Kg
    Vleugelbelasting 127 gr/Dm2
    Motor: OS-Max 1.40RX 23cc met pomp

    Omdat er ook wat flarden van een bouwtekening bij zaten ben ik er inmiddels voor 99% zeker van dat het een AF 1E "Aerofly" is. De vleugelkoorde aan de wortel is iets breder dan op een van de flarden tekening. Maar er staat wel "Aerofly" op de zijkant :)

    Graag zou ik meer willen weten over dit vliegtuig. Met name qua motorisering en gewicht heb ik mijn twijfels of hij niet veel te zwaar is gebouwd. Gevlogen heeft hij nog nooit, dus aan mij de eer om dat te gaan uitproberen.

    Dat uitproberen doe ik eerst maar eens zonder de kap of zonder de linkerzijkant van de neus, want het model heeft alleen een koelopening aan de voorkant, maar de warme lucht kan er verder nergens uit. Bouwfoutje denk ik.
    IMG-20191205-WA0006.jpeg

    Ik weet dat de kans verwaarloosbaar is, maar als toevallig iemand een FMT van Augustus 1983 op zolder heeft liggen en daarin de pagina over de Aerofly zou willen scannen, dan ben ik je zeer dankbaar. ik hoop dat daar wat meer gegevens staan, die ik dan met dit model kan vergelijken.

    [​IMG]


    Wordt vervolgd.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Jeetje.... dat is niet zomaar even iets... en dan te bedenken dat men dat naar de Kliko of de kringloop wilde brengen...

    Die motor.... het zou theoretisch moeten willen, maar het zal volgens mij uitermate krap zijn, tenzij je van beton/asfalt vliegt.

    Cockpit kap ziet er wat "geïmproviseerd" uit....
     
  3. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Goed nieuws en slecht nieuws.

    Het goede nieuws is dat notabene een clubgenoot van me de bewuste FMT's gewoon op zolder heeft liggen en die kan ik weldra van hem lenen. Tekening en informatie over het toestel heb ik dus.
    fmt 1.jpg

    Het slechte nieuws is, dat ik zojuist een grove bepaling van het zwaartepunt heb gedaan en dat er nog eens 1750 gram gewicht in de neus moet om dat goed te krijgen. Dan kom ik uit op een vlieggewicht van rond de 13,5 kilo. Hij is ontworpen voor een gewicht van 7,5 kilo!

    CG.jpg

    Dit heeft me doen besluiten om de 23cc OS-max er maar af te halen en dan te kijken hoeveel totaal gewicht aan motorisering er in kan. Met de huidige motor is het zinloos, dan is het aan het einde van ons grasbaantje nog steeds een geel driewielertje. Mocht er binnen mijn vliegclub nog iemand een 40 a 50cc benzinemotor (of electro setup) werkloos hebben liggen mag die hem daarmee gaan uitproberen.

    Of het ooit lekker gaat vliegen betwijfel ik want hij is en blijft veel te zwaar.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oeps... 13,5 kilo is wel érg zwaar ja.... Is het ding van eikenhout gebouwd?
    Nou ja... je hebt wel voor nop een pracht van een OS 140 op de kop getikt, toch? Ongeloofelijk dat mensen dát in de kliko willen dumpen.
     
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
  6. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Ik heb niet echt een idee wat hem nou zo zwaar maakt. Ik zie in de romp dat er wel gewoon balsa is gebruikt en wat vurenhouten stringers. De vleugel weegt al 5 kilo. Misschien is er autoplamuur op gesmeerd. Ik zie maar weinig van de houtnerf door de verf heen.
     
  7. WHB

    WHB

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Fryslân
    Hallo Hans,

    Ik heb de Aerofly ook ooit eens gebouwd. Het moet redelijk snel na het uitkomen van de bouwtekening zijn geweest. Verder dan het toestel bekleden met glasvlies ben ik niet gekomen, daarna heb ik er alleen maar heel lang op gepast.
    Een clubgenoot heeft hem destijds overgenomen en van een kleurtje voorzien. Ook hij heeft er nooit mee gevlogen. Toen hij ophield zijn zijn spullen naar een volgend clublid doorgeschoven. Nu wel heel toevallig. Een paar weken geleden moest ik mee komen naar zijn aanhangwagen en: ken je hem nog? Hij vliegt nu dus inmiddels wel, alhoewel ik hem zelf niet heb zien vliegen. Ook bij hem was het zwaartepunt een probleem en aangezien hij geen fan van lood is heeft hij de neus verlengd. Het huidige gewicht weet ik niet, de motor is een 20cc Super Tigre en schijnt hiermee goed te vliegen.

    @ Brutus: bij ons op de club dus.

    Hendrik
     
  8. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Bedankt voor de info. Inmiddels heb ik de 23cc motor uitgebouwd. Die bleek nog fonkelnieuw en had alleen nog maar afterrun olie gezien. Een clubgenoot heeft nog een Webra Bully 35cc benzinemotor op de plank liggen en we gaan kijken of we die een onderkomen kunnen geven in de neus van de Aerofly.
     
  9. WHB

    WHB

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Fryslân
    Ik zou dan eerst nog wel even goed naar de bouwtekening kijken. Het is wel heel lang geleden, maar voor zover mij bijstaat heb ik mijn twijfels of de constructie dit geweld aan kan.
     
  10. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    hmmm......6 kilo te zwaar gebouwd en dan mogelijk nog niet nuttig besteed om het ding sterker te maken. Het blijft een raadselachtig vliegtuig.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Aangezien ik niet alle forumnamen en bijbehorende clubs uit mijn hoofd ken, zelfs niet die van mijn eigen clubgenoten:

    Welke club is "ons"? Leeuwarden, Dokkum, Hieslum? Veel meer zijn er niet volgens mij....
     
  12. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Raadselachtig? OK.:thumbsup:
    Vliegtuig? Dat zal de toekomst uitwijzen...:rolleyes: ;)
     
  13. WHB

    WHB

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Fryslân
    Brutus, dan heb ik wellicht de verkeerde persoon voor: Roder Luchtvaart Club.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heu, nee... Je hebt de juiste persoon voor, want daar vlieg ik ook. En ik ken je ongetwijfeld, maar dan onder je eigen naam. Zoals ik al zei, ik ken lang niet alle forumnamen + bijbehorende clubleden...
     

Deel Deze Pagina