Af bouwen van de Smit Nederland 1:33

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Freek-Johan, 9 jul 2014.

  1. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Ik ben sinds kort in het bezit van een half af gebouwde Smit Nederland, deze ga ik komende tijd naast mijn happy hunter proberen af te bouwen en ook hier van een verslag proberen bij te houden. Ik zal straks alvast wat foto's plaatsen van hoe ze er nu bij staat.
     
  2. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
  3. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Mooi ziet er al netjes uit. Deze wil ik ook nog eens gaan maken is 1:50 toch?
     
  4. teso fan

    teso fan

    Lid geworden:
    13 aug 2012
    Berichten:
    122
    Locatie:
    groesbeek
    nee, die van is 1:33 zoals de titel al zegt.
    Je kunt wel de romp voor een 1:50 model kopen bij smb rompen in belgie.

    hier:
    S.M.B. Slepers
     
    Laatst bewerkt: 10 jul 2014
  5. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    AAh nu zie ik het zat ff te slapen denk ik :sleeping::rolleyes:
     
  6. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Freek,

    De foto's aub onder elkaar in je verslag. Dit is geen prettige manier van bekijken.
     
  7. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Maakt nix uit Dennis, hoe krijg jij ze dan te zien? Ik heb het met mobiel gedaan en als ik kijk krijg ik ze onder elkaar te zien. Kan ook zijn dat het door tapatalk komt dat heb ik gebruikt om de foto's te uploaden
     
  8. teso fan

    teso fan

    Lid geworden:
    13 aug 2012
    Berichten:
    122
    Locatie:
    groesbeek
    De foto's staan nu allemaal langs elkaar, ik vind het wel een leuk bootje om te zien, succes ermee!
     
  9. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Mooi schip maar ik zou eerst de één afmaken voor je aan de tweede begint. Succes ermee.
     
  10. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Oké dan zal ik proberen volgende keer de foto's juist te plaatsen, ik denk dat ik eerst de Smit Nederland ga klaarmaken deze zomer. En dan komende winter de Happy Hunter.
    Ik ga in ieder geval dit weekend de motoren installeren plus de elektronica voor het vaar gedeelte. En kan dan misschien zondag of maandag een proefvaart maken. Ik heb alleen helaas nog geen beckerroer gevonden dus ga dan eerst maar met 1 roer proberen.
     
    multiklok vindt dit leuk.
  11. teso fan

    teso fan

    Lid geworden:
    13 aug 2012
    Berichten:
    122
    Locatie:
    groesbeek
    Ik weet niet precies welke afmetingen het roer van billing boats heeft, maar misschien dat je even hier kunt kijken:
    Hobby-Lobby Modellbau - Messing Beckerruder
    Ik hoop dat je er iets aan hebt, maar ik denk van niet, ze verschillen nogal van de versie van billing boats, en zijn tevens redelijk aan de prijs.
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Freek, Als ik het goed zie op de foto dan ontbreekt alleen het SB roer. Doorvoering in de huid+geleiding van het achterste gedeelte van het roer is er allemaal. Het moet toch niet zo moeilijk zijn om een kopie van het BB roer te maken? Je hebt sowieso de exacte maten. Voor mijn Smit Finland heb ik beide Beckerroeren van kunststof (raamlamel) plaat gemaakt. Een aantal plaatjes geknipt en gestapeld. Gefixeerd met CA lijm, daarna afgelijmd en geplamuurd met 2C lijm. De as erin gelijmd met 2C lijm. Daarna vijlen en schuren. Bijna alles wat ik gebruikt heb kwam uit de rommeldoos. Je zult zien: Oefening baart kunst. Ga lekker een paar uurtjes fröbelen. Als het lukt is de voldoening groot. Succes ermee. Keek nog even terug naar je woonplaats en zag dat je (letterlijk) op een eiland woont. Dan wordt het met inslaan van bouwmateriaal wat moeilijker. Maar een (oud) CD doosje kun je ook gebruiken. Hoe dik is de as van het BB roer dat naar binnen gaat? Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2014
  13. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Klopt ja dat is gewoon aanwezig, het is wel een goed idee van je om het op die manier te doen aangezien ik nergens een passend roer kan vinden, zal vanavond eens kijken wat ik heb liggen. Klopt het is hier iets lastiger maar dat lost zich zelf ook wel weer op. Ik zal vanavond de as dikte even opmeten.
    Gisteren begonnen met het monteren van de motoren+steunen zal proberen vanavond de elektronica erin te krijgen.
    [​IMG]
    De motoren staan erin.
     
  14. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Ik heb net de as nog even gemeten van het beckerroer die naar binnen gaat en die is 3mm ik hoop dat ik daar iets voor heb leggen, ik moet alleen een oplossing zien te vinden voor de montage van het kleine flapje.
     
  15. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Waarschijnlijk makkelijker gezegd als gedaan maar als je messing plaat nu om een asje vouwt en dan aan de achterkant dicht soldeert en de voorkant van het roer hetzelfde en dan aan elke kant de hapjes eruitzaagt of dremelt.

    Ik heb het nog nooit gedaan maar dit zou ik denk ik proberen.
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Freek,
    Ik heb nog een kunststof roertje liggen met 3 mm messing as. Als ik het zo inschat zou je dat kunnen gebruiken als voor gedeelte van een Becker roer. Voor de rest kan ik er wel wat "bouwmateriaal" voor het scharnier bijvoegen. Scheelt je een hoop snuffelwerk. Stuur maar even je adres per PB. Met vr. gr. Klaas.
     
  17. pimboly

    pimboly

    Lid geworden:
    9 feb 2013
    Berichten:
    291
    Locatie:
    eernegem belgie
  18. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Op die site had ik al gekeken maar daar kon ik ze niet bestellen, en heb bij verschillende web winkels geïnformeerd maar niemand kan ze op dit moment leveren. Iemand zei dat hij de roeren al 2 jaar in backorder had staan. Dat zou fijn zijn klaas ik stuur je de gegevens zo even na te toe.
     
  19. horsepower

    horsepower

    Lid geworden:
    29 mei 2008
    Berichten:
    384
    Becker-roer

    Beste Freek.

    kijk eens bij onderstaande link, ja het zijn wel de prijzen.
    Maar je hebt dan wel 2 dezelfde type roeren onder boot.
    Mocht je iemand kennen met een freesbankje zijn ze ook makkelijk zelf maken.

    Succes Peter.


    Hobby-Lobby Modellbau - Messing Beckerruder
     
  20. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Ja klopt dan is het wel het zelfde, en zien er wel goed uit maar inderdaad wel aardig prijzig.
     

Deel Deze Pagina