RCEFlyer
In Memoriam
Hoi,
ik heb hier een Flair Puppeteer staan, voor mij een soort semi schaal kit van de beroemde Sopwith Pup.
Meer info: Puppeteer
Fotootje van een Puppeteer:
Deze kist wil ik binnenkort af gaan bouwen, de kit is in gedeeltelijk gebouwde staat in mijn bezit gekomen.
Een van de vleugels en de romp zijn reeds gebouwd door de vorige eigenaar. Over de romp ben ik wel te spreken, die is netjes in elkaar gezet.
De onder-vleugel vind ik wat rommelig in elkaar geplakt, daar kijk ik nog eens even kritisch naar ...
Desnoods bouw ik 'm helemaal opnieuw
Hier de staat zoals ie er nu uitziet, de romp:
De ondervleugel:
Voor deze kist heb ik nog een mooie Saito 45 4-takt liggen, Flair adviseert een .40-.60 4 takt motor. Moet kunnen dus, diezelfde motor heb ik ook op m'n Slowpoke zitten. Tuft heerlijk rustig rond ... perfect voor zo'n Pup :thumb:
De kit heeft een tijdje opgeslagen gelegen en dat is het hout niet ten goede gekomen. Hier een foto van de ribben van de upper-wing, zo lijkt het nog wel wat:
Maar kijk nu nog eens, gelukkig zijn ze maar een heel klein beetje krom
:
Wat kan ik hier nou het beste mee doen ? Krijg ik deze ribben nog recht en zoja hoe ?
Of gewoon gebruiken en tijdens het verlijmen rechtzetten, met het risico op spanning in de vleugel ?
Of gewoon (nou ja gewoon) nieuwe ribben snijden ?
Misschien moet ik ze wel verder torderen om weer recht te komen ?
Misschien dat de ervaren bouwers even kunnen reageren ? Ik hoop natuurlijk op wat constructieve ideen, maat eens kijken of er wat reacties komen :roll:
Mocht het helemaal niet goed komen, dan zit er niets anders op dan een set nieuwe ribben te snijden :evil:
Verder kan ik er nog niet echt aan beginnen :nooo:, vanwege het ontbreken van de sheets 5 & 7 van de tekening en de bouwbeschrijving
Zie: gezocht-bouwbeschr-sheets-5-7-van-tek-flair-puppeteer
EDIT: inmiddels ben ik voorzien via een sympathieke mede forummer, heel erg bedankt Marc !
Ondertussen ben ik maar eens aan de gang gegaan met de onderdelen van de Puppeteer. Ik moet toch telkens vier uur wachten voordat de lijmverbindingen van de drijvers van m'n IBIS droog zijn, je moet toch wat he ...
Aangezien het kielvlak er niet bij zit, ben ik dat eerst maar eens gaan bouwen. Ik wil de originele tekening niet beschadigen, dus ik heb even scan gemaakt van het kielvlak.
Stukje inpak-folie eroverheen (Action, voor weinig
) zodat het kielvlak niet vast aan het papier komt te zitten.
Volgens tekening is het kielvlak opgebouwd uit (omgerekend vanuit de inches) 6 mm hard balsa en een leading edge van gelamineerd 2 x 3 mm triplex. Ik had geen 6 mm hard balsa, dus heb ik 2 x 3 mm hard balsa gebruikt, kon ik gelijk mooi de scharniertjes verwerken. Deze worden nog geborgd met de bekende cocktailprikkers.
Ik heb een en ander gelijmd met bruislijm (PU), ik blijf het geweldig spul vinden
Enig minpuntje is dat het zo lang duurt voordat het droog is ...
De andere roeren en het stabilo waren reeds gebouwd door de vorige eigenaar, deze zijn gelukkig allemaal netjes en recht gebouwd.
Overd e afwerking: ik denk dat ik voor een dergelijk schema ga. Enerzijds omdat ik dat een erg mooie combi vind, anderzijds omdat dat met Oratex en wat spuitwerk redelijk makkelijk te realiseren is ...
Maar hoe maak ik nou toch een mooie dummy van de Le Rhone 9c ...
Tot zover ...
Grtz,
Menno
ik heb hier een Flair Puppeteer staan, voor mij een soort semi schaal kit van de beroemde Sopwith Pup.
Meer info: Puppeteer
Fotootje van een Puppeteer:

Deze kist wil ik binnenkort af gaan bouwen, de kit is in gedeeltelijk gebouwde staat in mijn bezit gekomen.
Een van de vleugels en de romp zijn reeds gebouwd door de vorige eigenaar. Over de romp ben ik wel te spreken, die is netjes in elkaar gezet.
De onder-vleugel vind ik wat rommelig in elkaar geplakt, daar kijk ik nog eens even kritisch naar ...

Desnoods bouw ik 'm helemaal opnieuw

Hier de staat zoals ie er nu uitziet, de romp:

De ondervleugel:

Voor deze kist heb ik nog een mooie Saito 45 4-takt liggen, Flair adviseert een .40-.60 4 takt motor. Moet kunnen dus, diezelfde motor heb ik ook op m'n Slowpoke zitten. Tuft heerlijk rustig rond ... perfect voor zo'n Pup :thumb:

De kit heeft een tijdje opgeslagen gelegen en dat is het hout niet ten goede gekomen. Hier een foto van de ribben van de upper-wing, zo lijkt het nog wel wat:

Maar kijk nu nog eens, gelukkig zijn ze maar een heel klein beetje krom


Wat kan ik hier nou het beste mee doen ? Krijg ik deze ribben nog recht en zoja hoe ?
Of gewoon gebruiken en tijdens het verlijmen rechtzetten, met het risico op spanning in de vleugel ?
Of gewoon (nou ja gewoon) nieuwe ribben snijden ?
Misschien moet ik ze wel verder torderen om weer recht te komen ?
Misschien dat de ervaren bouwers even kunnen reageren ? Ik hoop natuurlijk op wat constructieve ideen, maat eens kijken of er wat reacties komen :roll:
Mocht het helemaal niet goed komen, dan zit er niets anders op dan een set nieuwe ribben te snijden :evil:
Verder kan ik er nog niet echt aan beginnen :nooo:, vanwege het ontbreken van de sheets 5 & 7 van de tekening en de bouwbeschrijving

Zie: gezocht-bouwbeschr-sheets-5-7-van-tek-flair-puppeteer
EDIT: inmiddels ben ik voorzien via een sympathieke mede forummer, heel erg bedankt Marc !

Ondertussen ben ik maar eens aan de gang gegaan met de onderdelen van de Puppeteer. Ik moet toch telkens vier uur wachten voordat de lijmverbindingen van de drijvers van m'n IBIS droog zijn, je moet toch wat he ...

Aangezien het kielvlak er niet bij zit, ben ik dat eerst maar eens gaan bouwen. Ik wil de originele tekening niet beschadigen, dus ik heb even scan gemaakt van het kielvlak.
Stukje inpak-folie eroverheen (Action, voor weinig


Volgens tekening is het kielvlak opgebouwd uit (omgerekend vanuit de inches) 6 mm hard balsa en een leading edge van gelamineerd 2 x 3 mm triplex. Ik had geen 6 mm hard balsa, dus heb ik 2 x 3 mm hard balsa gebruikt, kon ik gelijk mooi de scharniertjes verwerken. Deze worden nog geborgd met de bekende cocktailprikkers.

Ik heb een en ander gelijmd met bruislijm (PU), ik blijf het geweldig spul vinden


De andere roeren en het stabilo waren reeds gebouwd door de vorige eigenaar, deze zijn gelukkig allemaal netjes en recht gebouwd.
Overd e afwerking: ik denk dat ik voor een dergelijk schema ga. Enerzijds omdat ik dat een erg mooie combi vind, anderzijds omdat dat met Oratex en wat spuitwerk redelijk makkelijk te realiseren is ...


Maar hoe maak ik nou toch een mooie dummy van de Le Rhone 9c ...


Tot zover ...
Grtz,
Menno
Laatst bewerkt door een moderator: