(Af)bouwverslag: QQ Yak-54 2.2mtr

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Fraggy, 1 okt 2008.

  1. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    De winter zit er weer aan te komen en het is alweer vroeg donker 's avonds.
    Om toch een beetje lekker bezig te blijven moet er weer wat gebouwd worden.

    Ik heb natuurlijk een (al zeg ik het zelf) supermooie Extra:
    af-bouwverslag-extra-330s-2-0mtr-1

    [​IMG]

    Die kist vliegt echt perfect en daar heb ik vreselijk veel plezier van. Er zit alleen ruim een half jaar werk in en ik ben dus erg voorzichtig met die kist. Ik vlieg er figuren mee, blijf op 'veilige' hoogte, vlieg een landing-circuitje en zet hem op de grond. Maar ik vind het toch zonde om er echt mee te gaan 'proberen' te 3D vliegen. Oftewel RAGGEN! Ik merk toch dat ik die behoefte af en toe wel een beetje heb.

    Vandaar dus deze nieuwe ARF kit. Hij is inmiddels besteld en onderweg.

    Voorlopig maar even een 'geleende' foto.
    [​IMG]

    Ik heb ook meteen een paar servo's besteld.
    Hitec HS-635HB (gas)
    Hitec HS-5985MG (hoogte + rol)
    Hitec HS-5955TG (richting)

    Voor de motor neig ik naar een MVVS 58. De kit is ontworpen voor een DA-50, maar aangezien ik erg tevreden ben met mijn MVVS 45 en ik voor deze kist gewoon wat meer power wil hebben... de 58!
    Mijn eigen foto's volgen zodra de onderdelen binnenkomen en dan zal ook langzaam de bouw/assemblage gaan beginnen.

    In de tussentijd zal ik mijn bouw-hok verder in gaan richten.


    P.S. Voor de mensen die in Ede vliegen.. Dit wordt dus de 'vervanger' voor mijn electro katana. Het idee is om er ongeveer net zo mee te gaan vliegen. :)
    Dus, dat wordt (weer) Helmpjes op en Dekking zoeken in de kist! ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Oeps, ik denk dat we dat even in de groep moeten gooien of jij er wel zo mee mag vliegen zoals met de katana ;-)

    En waar zijn de drijvers?????


    Mooi kissie Jaap en we kijken natuurlijk auit naar een bouwverslag van je.

    Vanaf deze zijde alvast succes gewenst en wel blijven trainen he met die Extra :yes:


    Greetz,
    Berto.

    (ps. verwacht hier of daar nog wel een reactie van je mbt de "mailing"...........)
     
  3. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Gek genoeg had ik wel zo'n reactie verwacht. ;)

    Ja, die probeerde ik er bij te bestellen, maar gek genoeg leveren ze die er niet standaard bij.
    Nouja, heb ik nog wat te hobbieen van de winter ;)


    Tuurlijk! De Extra blijft gewoon vliegen zoals die dit seizoen ook gevlogen heeft. Alleen neem ik volgend seizoen de Yak mee in plaats van de Electro Katana.

    Enige is dat ik van te voren moet bedenken wat ik die dag wil doen, want ik kan niet beide kisten in de auto zetten. Maar ik denk dat ik op rustige dagen met de Extra ga vliegen (zoals ik nu ook doe) en dat ik op wat drukkere dagen vaker de Yak meeneem om gewoon een beetje voor de lol te vliegen.

    mailing? Ik heb even wat gemist denk ik. Zou je me een PB willen sturen met iets meer uitleg?
     
    Laatst bewerkt: 1 okt 2008
  4. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    3D is iets totaal anders dan raggen he:D

    Leuke kist, ben benieuwd!

    Grt.
     
  5. Bryan

    Bryan

    Lid geworden:
    7 feb 2008
    Berichten:
    1.056
    Locatie:
    Limburg
    Nice Yak ! :cool: Veel succes ermee ga dit zeker volgen

    Groetjes
     
  6. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Vandaag is de Yak bezorgd op mijn werk. Heeft er ruim een week over gedaan om van oostenrijk via Keulen en Amsterdam in Veenendaal te belanden. En nu staat hij eindelijk op de bouwtafel in Harderwijk.

    Over bouwtafel gesproken. Die is ook hardstikke nieuw. Ik heb vorig weekeinde mijn rommelhok opgeruimd en omgedoopt tot bouwhok, een bouwtafel in elkaar geknutseld en rails aan de muur bevestigd om mijn vliegtuigen/vleugels op te leggen.

    Het is geen groot bouwhok (ongeveer 2.5 x 3.5), maar het is groot genoeg om met 2 man aan een vliegtuig te werken (eventueel kan de bouwtafel nog net in het midden van de kamer staan).

    [​IMG]

    Terug naar de Yak. Die kwam in een heeeeule grote doos die flink gedeukt was. Dus ik vreesde het ergste. Doos open, zat er nog een doos in. Die was al minder gedeukt. Ook die doos weggehaald om de laatste doos tegen te komen, waar het vliegtuig in zat. Die doos was puntgaaf. Mooi! Vliegtuig geinspecteerd. Geen krasje.

    Ik heb de nieuwste revisie ontvangen met in kleur meegelakt aluminium landingsgestel ipv GFK landingsgestel (die was te zwak) en een hele mooie gestikte vleugelzak.

    Vliegtuig in de auto gepropt (potverdorie die vleugels zijn me eigenlijk net iets te groot voor het mooie, maar het past!) en naar huis met die kist.

    Thuis alles uit plastic gehaald en meteen het landingsgestel er onder geschroefd. Zo kan ik er teminste aan werken. Kit zit prima in elkaar. Folie zit er superstrak en netjes op, constructie is netjes afgewerkt en alles ziet er stevig uit. De uitlaattunnel zit er helemaal in en zelf de rubbers waar de uitlaat in komt te liggen zitten al in de romp. De scharnieren van de hoogteroeren en rolroeren zijn al gelijmd. Alleen richtingsroer moet nog. Ik heb echt nog niets gezien wat niet naar mijn zin was en dat is knap, want ik ben echt een miereneuker als het op vliegtuigjes bouwen aankomt!


    Even naast de Extra gezet en wat foto's gemaakt.

    Zoals in onderstaande foto's te zien is, is de Yak veel forser dan de Extra. Het is echt een groter kist. Niet alleen wat langere vleugels. Maar omdat de romp van de Extra flink uitgerekt is, zijn de beide rompen ongeveer even lang.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Even twee vleugels naast elkaar gezet. Let op, doordat de vleugel van de Extra achter die van de Yak lijkt te staan, vertekent de foto wel. Maar de vleugel van de Yak is 10 cm langer. De bouwtafel is 95cm hoog, om even een idee te geven van het formaat van de vleugels.

    [​IMG]


    Lekker dikke vleugel. Zal in combinatie met die dikke romp en een dik stabilo mooi afremmen. Die forse romp zal ook in knife-edge leuk dragen. Er zitten ook nog SFG's bij die ik misschien ook wel monteer, gewoon om eens te zien wat die doen.

    [​IMG]


    Vleugelzak + carbon wingtube.

    [​IMG]


    Ja, ik ben aardig tevreden!

    [​IMG]


    De servo's zijn ook vandaag binnengekomen.
    [​IMG]

    Nu alleen de motor en toebehoren nog en we zijn compleet.
     
    Laatst bewerkt: 9 okt 2008
  7. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ziet er goed uit Jaap! Leuk behangetje ook:D
     
  8. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Ha, heeft nog lang geduurd voordat er iemand wat over het behang zegt :D
    Ik wilde eigenlijk behang met vliegtuigjes, maarja niet te krijgen. Dus dan maar autotjes ;)
     
    Laatst bewerkt: 10 okt 2008
  9. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-Belgiƫ
    SCHANDE!

    Stevo;)
     
  10. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Toch wat meer op de kinderafdeling zoeken want behang met vliegtuigjes is er echt wel :yes:

    Mooi kissie Jaap en al bijna vliegklaar, maar goed dat je een ARF`je hebt genomen want volgens mij is Mark nog te druk met andere zaken :roll:

    Ben zeer benieuwd en we zien hem tzt wel op de hei verschijnen, vraag me alleen af of je echt net zo gaat raggen met deze Yak als met je Sebart......... (denk eerlijkk gezegd toch minder).
     
  11. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Nou, met de katana ben ik gewoon een beetje aan het vliegen zonder na te denken over wat ik doe. Dat zal met deze Yak niet zo zijn. Dan zal ik toch wat meer geconcentreerd bezig moeten zijn en wat meer vooruit moeten denken. Al was het alleen maar omdat het wel veilig moet blijven. Dus een beetje hersenloos vliegen en wat aan die knuppels trekken en maar zien waar die kist uitkomt zal er niet bij zijn. Teminste dat moet ik mezelf, net als met de Extra, aanleren. En daar moet/mag je me ook op het veld aan herinneren straks als je me vage dingen ziet doen!

    Ik moet wel zeggen dat ik dat ook leuker vind, want dan heb je ook een doel (bepaald figuur net wat netter vliegen dan de vorige keer).

    Maar, waar ik bij de Extra kunstvlucht figuren vlieg, is het wel de bedoeling om met deze Yak wat andere dingen te gaan oefenen. Wat lager bij de grond of wat extremer (denk aan hoveren, knife-edge spins en mijn persoonlijke favoriet: blenders!) Dat is gewoon veel aantrekkelijker met zo'n ARF kit dan met zo'n houtbouw Extra. Ik kwam gisteren tot de conclusie dat de complete Yak ARF kit net zo veel kost als alleen de folie en de verf van de Extra. Om over het verschil in bouwtijd nog maar niet te spreken. Dat laatste is voor mij nog altijd de belangrijkste motivatie om de Extra met fluwelen handschoentjes te behandelen.
     
  12. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Uh, wat spuit jij daar voor verf op dan?:D
     
  13. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    spuit-plamuur
    primer (op alu onderdelen)
    Op kleur gemengde verf in spuitbussen
    verschillende kleuren fluor-groen om te kijken of ik toch groene verf kon vinden in de juiste kleur
    2 componenten blanke lak
    heel veel verschillende soorten schuurpapier
    etc. etc.

    En aangezien ik een ontzettende zeikert ben hebben Mark en ik de meeste onderdelen wel een 'paar' keer gespoten en weer kaal geschuurd voordat ik tevreden was. En dat was ik eigenlijk nog niet helemaal, maar Mark wist me op een gegeven moment te overtuigen dat het echt goed was. Ik vond het zo zonde om de lak niet helemaal 100% perfect te hebben. De rest van de kist was/is wel echt superstrak en dan zou de lak het verkloten. Daar kan ik heel slecht tegen. En toen ie eenmaal in elkaar zat zag ik het helemaal niet meer. En niemand anders heeft ooit een opmerking gemaakt over de lak. :)

    De volgende keer breng ik het spul trouwens naar een professionele spuiter! :D
     
    Laatst bewerkt: 10 okt 2008
  14. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    NICE :)

    Kom de boel gauw eens inspecteren.. Dan zal Rick ook zijn zegje wel doen. Die moeten we gauw wennen aan de vliegtuigen ...

    Grz.
     
  15. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Mark,

    Nog gefeliciteerd ook aan het vrouwtje.
    Verder alles wel thuis?

    Neem aan dat Rick al wel een vliegtuigje van papa heeft gekregen ;-)
    We zullen hem wel een keer op de hei zien verschijnen om nou eens te kijken waar papa precies mee speelt :D

    Greetz,
    Berto.
     
  16. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Blij te horen dat je het ook mooi vindt.

    Je bent natuurlijk altijd welkom!
     
  17. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Vandaag (voorzichtig) een beginnetje gemaakt.

    Ik ben meteen al afgeweken van de handleiding want ik heb alle structurele hout-hout verbindingen die ik kon vinden voorzien van een paar druppeltjes dunne secondelijm. De kist ziet er mooi afgewerkt en degelijk uit, dus ik verwacht niet dat ze te weinig lijm hebben gebruikt of niet goed gelijmd hebben, maar.. Beter het zekere voor het onzekere. Hieronder dus maar een foto van de binnenkant van de romp. Leuk zo'n foto, maar de lijm kun je niet zien. Wel de ingebouwde tunnel en de manier waarop de romp in elkaar zit.

    [​IMG]


    Vervolgens moest ik de foliebout warm stoken, want de eerste stap in de handleiding is al het foliewerk nastrijken. Nou heb ik nog nooit eerder een foliebout vastgehouden, dus dat was wel even spannend. Kist op zijn kop en aan de onderkant van de romp beginnen, als ik dat verpruts zit het uit het zicht. Oh dat ging prima.

    Met mijn nieuw verworven zelfvertrouwen dacht ik dan ook maar de folie van het deel van de romp uit te snijden waar de vleugel inschuift en dat stuk ook maar meteen flink met de foliebout te bewerken, de folie mooi erin gestreken. Het is niet helemaal 100%, maar er komt toch een grote vleugel in, dus als de kist in elkaar op het veld staat.. zie je er niets van :)

    [​IMG]


    Wingtube erin, vleugel erop.. Even passen. Ja, het past!

    [​IMG]


    Dat was wel weer genoeg spanning voor 1 avond! Eng ding zo'n foliebout. :)
     
    Laatst bewerkt: 12 okt 2008
  18. Peter-Jan

    Peter-Jan

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    1.576
    Locatie:
    (LVC) Emmeloord
    Ziet er goed uit! :D

    Foliebout is inderdaad eng;

    Je moet er niet met zo'n ding in je hand aan je voorhoofd krabben.
    Ook niet op je bed laten liggen.

    Beide waren als resultaat een brandlucht en een afdruk. :p
     
  19. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Ik ben de afgelopen avonden weer een paar uurtjes hier en daar met de kist bezig geweest.

    Omdat ik natuurlijk zsm de kist een keer met vleugels en stabilo eraan wil bewonderen, heb ik daar de voorbereidingen voor getroffen.

    Ik ben eerst verder gegaan met het wegsnijden van de folie.
    Ook gelijk de romp helemaal met het folieijzer bewerkt.
    Was niet echt nodig, want de folie zat er mooi strak op, maar het kan ook geen kwaad.
    [​IMG]


    Vervolgens heb ik met de hulp van een goede vriend nog wat lijm werk gedaan:
    De vleugels worden vastgezet met twee pinnen per vleugel, die pinnen vallen in een gat in de romp. Op de plaatst van de voorste pin is de romp 4mm dik, bij de achterste pin maar 2mm. Dat vond ik net wat te dun, dus hebben we daar nog 2mm triplex op gelijmd om het een en ander te versterken.
    [​IMG]

    En dan de antirotatiepennen (scrabble?) in de stabilohelften gelijmd met secondenlijm en daarna vastgezet met epoxy.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Bij de beide vleugels hetzelfde truukje:
    [​IMG]

    beroerde hierbij is dat die pennen wel wat langer hadden mogen zijn! Ze pakken net de tweede ribbe mee, maar gaan daar echt maar een halve millimeter in. Er zit wel epoxy op en in om die pennen toch met die tweede ribbe te verbinden, maar echt heel erg tevreden ben ik er nog niet over. Misschien nog maar wat (balsa) versteviging eromheen inlijmen.
    [​IMG]


    En nou het hele spul maar even met rust laten en zien of het allemaal (nog) op de romp past.
     
  20. Bryan

    Bryan

    Lid geworden:
    7 feb 2008
    Berichten:
    1.056
    Locatie:
    Limburg
    Ziet er goed uit :p:cool:

    Groetjes
     

Deel Deze Pagina