Afbouw en perikelen van Willy zijn Venture

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door GJVO, 8 jun 2021.

  1. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    24.281
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Leuk, zo'n onderzoekje... Wat van de Tesla ieder beetje CO2 bij elkaar schraapt, maar van een dieselauto uitsluitens aan de uitlaatpijp meet en volledig buiten beschouwing laat hoeveel CO2 uitgestoten wordt voor het winnen van olie, het transporteren van olie, het raffineren, en het uiteindelijke distributeren van de eindproducten, alsmede het winnen van de grondstoffen, transport van die materialen, en bouwen van de auto.
    Om een olietanker van de PG naar de europoort te krijgen stoot je ruwweg 150.000 ton CO2 uit, en daar kun je hééééééél veel Tesla accu's maken...
    En ga voor de aardigheid maar eens tellen hoeveel van die schepen er iedere week in de Europoort komen. Dat is heel wat meer dan de tegenwaarde van Tesla-accu's die jaarlijks op de weg gebracht worden...
     
    Cnn en Justus vinden dit leuk.
  2. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.203
    Locatie:
    Emmen
    Ja die schepen zijn groot verbruikers. Krankzinnig gewoon.



    Maar terug naar de VOC tijd en een paar zeilen op zo een badkuip. Verbuik van die dingen is echt absurd.

    Destijds wees een onderzoek uit dat alle voertuigen wereldwijd voor maar 5% van de totale CO2 uitstoot zorgen.

    Massaal bomen planten en staan laten. Oude bomen verzamelen ongeveer 50kg CO2 per jaar. Toch zie je veel bos verdwijnen..

    Van de mensen die in de buurt van hoogovens wonen krijgen veel kanker, veel jonge kinderen leukemie.

    advies luidt: ff wat vaker het huis afstoffen.

    En controles? Boetes worden gewoon ingecalculeerd. Zitten al bij de kosten van het eindproduct in.


    Gebouwen rondom Amstelveen en Aalsmeer zijn zwart. Gore fijnstof van de vliegtuigen.

    Slootjes rondom Mijdrecht en Uithoorn zit een hele oliefilm op het water.

    Auto's aanpakken is amper een druppel op een gloeiende plaat natuurlijk..

    Wel een geliefde melkkoe..
     
  3. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    24.281
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hangt er vanaf hoe je het bekijkt. De boot waar ik op voer, verbruikte voor een PG-Europoort run ongeveer het equivalent van 0,2% van haar lading. Een "rendement" van 99,8% vind ik best goed. Als dezelfde hoeveelheid over de zelfde afstand met vrachtwagens vervoerd had moeten worden had dat ongeveer 10% gekost...
    Een vrachtwagen brengt met één liter diesel, 35 ton ongeveer 2,5 km ver
    Wij brachten voor diezelfde liter ongeveer 2070 ton één kilometer verderop (beter gezegd: we hadden ongeveer 232 liter nodig voor één kilometer, maar dan namen we wél 480.000 ton mee...
    Er zouden voor dezelfde hoeveelheid 13700 vrachtwagens nodig zijn die ruwweg een afstand van minstens 8000 km zouden moeten afleggen...
    Da's heel ruwweg ongeveer 44000 kuub, ruim vier keer zoveel brandstof als die tanker verbruikt, en dat het maar "zo weinig" is komt omdat die vrachtwagens rechtsstreeks kunnen rijden, en die boot helemaal om Afrika heen moet...
     
    Justus vindt dit leuk.
  4. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.203
    Locatie:
    Emmen
    Klopt Bert. In verhouding valt het mee. Maar alsnog. Zie de getallen die je noemt. 480 000 ton stookolie..

    Vrachtwagens ook hoor. Laat die dingen op lpg rijden. Ipv een paar test trekkers die lpg mee inspuiten te samen met diesel. Hoor je verder niet veel meer over.

    En er varen nogal wat schepen.. zag ooit eens een stukje hoeveel schepen bij Gibraltar lagen te wachten om te tanken. Scheelde nogal in kosten. Overal lagen grote tankers en vrachtschepen. Die stoten natuurlijk immens veel uit met zijn allen.

    Zelf ooit eens gekeken in Emden waar een vriend van mij lag. Ze vervoerden houtsnippers vanuit Scandinavië. Goor spul die stookolie. Moest tot 180 graden verwarmd worden eer het ingespoten kon worden.

    Ook daar veel emissie spul betreffende uitlaatgassen aan boord. Fijne weet ik er niet meer van. Maar waren hele filter installaties.


    Is het geen optie zeilen te gebruiken? Was men 10a15 jaar geleden wel mee bezig geloof ik
     
    Laatst bewerkt: 26 jul 2021
  5. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    24.281
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het is heel simpel: We moeten met zijn allen niet eikelen over "grote vervuilers", want dat ZIJN GEEN grote vervuilers: wij klagen over vliegtuigen, die een persoon per liter brandstof ruim 30 km vervoert, terwijl we gedachtenloos in een auto stappen die ons voor dezelfde hoeveelheid hooguit 15 km ver brengt. We moeten niet met zijn allen eikelen over "foei, die vieze vervuilende schepen", als het eerstvolgende beste alternatief minimaal vier keer zoveel viezigheid uitstoot. En pijpleidingen willen we niet, want oei, die arme natuurgebieden...

    Wat wij moeten, is eens ophouden met er klakkeloos vanuit gaan dat we 5 keer per jaar met vakantie kunnen, en klakkeloos spulletjes uit HongKong kunnen bestellen (want dat is zo lekker goedkoop).

    Die vliegtuigen en schepen vliegen en varen maar om ÉÉN reden en dat is omdat WIJ dat met z'n allen willen... En dáár zit het probleem. We moeten ZELF stoppen met dat waanzinnige energieverbruik. Effe nadenken of we wel per sé in de zomer naar Ibiza willen, in de winter op skivakantie en in voor en najaar lekker nog effe een "tussendoor-vakantie"... Of die nieuwe auto na 5 jaar werkelijk wel zo'n goed idee is, en of je nu echt iedere paar jaar je huis moet (laten) verbouwen.

    Nou... geen stookolie, Crude Oil... Best wel een groot verschil :D

    Niet als jij je spulletjes op tijd wilt ontvangen. En dan is dat jou Hobbyking vliegtuigje wat een maand of wat later komt alleen maar vervelend, maar als jij een fabriekje hebt (om het even wat voor fabriekje) dan word je business opeens een verdomd stuk moeilijker, ingewikkelder en lastiger te plannen als je niet weet wanneer je volgende partij grondstoffen arriveert (kun je je productielijn in bedrijf houden of moet je je personeel een week naar huis sturen, of wellicht heb je niet voldoende opslagcapaciteit?) en je wilt ook heel graag dat je eindproduct regelmatig afgevoerd word naar de eindgebruiker, want je krijgt immers pas betaald (en kunt dus ook pas je werknemers betalen) als zij hun spulletjes hebben?
     
    Cnn vindt dit leuk.
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    14.545
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ach.. ik ga zo lekker 80 liter E10 halen voor 1,32 per liter, het is hier nu maar 20 graden, tijd om de boel even verder op te warmen.

    Weer deels online.
    Ik had voor Wil een Guillow Chipmunck bouwdoosje besteld.
    Idee is om hem inzicht te geven hoe een vliegtuig in elkaar zit.
    Hij heeft wat problemen met tekeningen interpreteren en een Guillow is simpel maar in de basis exact hetzelfde opgezet als een groter RC model, alleen met minder onderdelen en ook in Jip en Janneke taal uitgelegd.
    Plus dat hij het boven op zijn bouwzolder kan bouwen, het is geen enorm ding.
    Ik verwacht eigenlijk wel een bouwverslagje van de Chipmunck.

    Ik heb alvast een link naar een nederlandse vertaling, maakt het nog makkelijker alhoewel de automatische vertaling soms wel rare termen gebruikt.
    https://translate.google.com/transl...amodels.com/translations/903_instructions.htm

    GJ
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  7. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.083
    Locatie:
    Rijnsburg
    7a784389c7273c8149dfc70aff9df00e_1200x630.jpg



    Dit is een regelmatige klant in het Rotterdamse en we zien er steeds meer. Dit systeem heeft al tot 6000kW aan vermogen geregistreerd (dat is wat die dieselbrommer daar onderin ook levert) en geeft een flinke brandstofbesparing. Met de kanttekening dat dit alleen werkt zo lang de schijnbare wind voor de voorliggende koers gunstig, en die 6000kw pakt voor DIT type schip goed uit maar is voor de echte oceaanreuzen nog steeds maar een druppel op de gloeiende plaat.

    De containerschepen hebben geen plek voor deze dingen, dat gaat ten koste van zo ontzettend veel lading dat het meteen niet rendabel wordt, en zoals Bert al uit heeft gelegd verbruiken die tankers naar verhouding al zo weinig brandstof dat het economisch niet rendabel is.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  8. AHoogendijk

    AHoogendijk

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Krabbendijke
    Daar gaan de groene windmolens IMG-20210719-WA0001.jpeg

    Uiteindelijk is de groenste manier, niet verbruiken.
     
    ISOLA2 en Cnn vinden dit leuk.
  9. MicropropSport

    MicropropSport Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    11.057
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zonde van al dat kernbalsa... ligt een wereldvoorraad aan modelbouwbalsa :)
    Omgerekend naar een pieterpeuterig flut plankje modelbouwwinkelbalsa...
    ligt daar voor 1 miljard aan omzet... en dan niet te vergeten...
    gemiddeld 20% tuinkabouter Timmermans EU-BTW er overheen afgeperst...
    wat een centjes om feest te vieren... en gecultiveerde Darwin/Marx-baardjes te groeien...
     
    Cnn en Arnoud Snel vinden dit leuk.
  10. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    6.597
    Locatie:
    Ede
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    14.545
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een oude vriend van me is milieudeskundige en die bevestigd dat windturbines zeer slecht recycle en afbreekbaar zijn, hij heeft meegedaan aan een onderzoek naar wat een windturbine kost om te produceren, wat het opbrengt en wat het kost om hem weer terug te brengen in het milieu.
    Als ie 10 jaar zou staan dan zou ie (als er geen onderhoud gepleegd zou worden want dat kost ook energie) en als er geen onderdelen vervangen zouden moeten worden opbrengen wat het gekost heeft om hem te maken, vanaf dat de olie uit de grond gepompt is.
    Maar ze hebben veel onderhoud nodig, er worden veel onderdelen vervangen dus de werkelijke tijd is langer.
    Het afbreken en (proberen) hem milieuvriendelijk op te ruimen is vrijwel niet te doen.
    Je kan alles in snippers hakken en dat dan weer als bouwstof te gebruiken maar de schadelijke effecten zijn onbekend.
    Wat ze dan niet meerekenen is de geluidsvervuiling, horizonvervuiling en het aantal vogels dat kapot gaan door die dingen.
    Zelfs hij.. echt een milieumannetje, is pro kernenergie want dat is wat uitstoot en andere vervuiling betreft de schoonste energie.
    De rest bestaat alleen maar door subsidies en lobbies.

    Ik heb mijn steentje weer bijgedragen.
    Totaal 88 liter E10 ingeslagen.
    Nu wachten tot we ook in de Eifel druiven kunnen telen.
    IMG_20210726_130221.jpg

    GJ
     
    Cnn vindt dit leuk.
  12. MicropropSport

    MicropropSport Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    11.057
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hmmm 1.40 voor RON 98... dat is hier niet bij de grens bij Ter Apel... wel ietjes duurder...
    Helaas slikken mijn oude hokken alleen dàt sap... :confused:

    In NL geldt groot graaierij...
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    14.545
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Moet ik een vat voor je meenemen?
    En dan is het nu nog duur he..
    Normaal zit het rond de 1,30 voor 105 octaan en 1,25 voor 98.

    GJ
     
    Cnn vindt dit leuk.
  14. MicropropSport

    MicropropSport Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    11.057
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zo hoog octaan hoeven die DOHC motortjes nu ook weer niet.
    102 getest... maar reed er niet beter op... wel ooit mijn Coupé Fiatje... die haalde 260 op dat heksenbrouwsel :)
    Als het maar geen tuinkabouter-alcohol bevat!
     
  15. Aeroplaniga

    Aeroplaniga

    Lid geworden:
    3 jan 2021
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Limburg
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  16. TC01

    TC01 The First Aviators

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    2.894
    Dat oude hok van mij (Mazda MX-5 uit 1991) doet het nog goed op die e10.
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    14.545
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik denk dat Bas sowiezo loodvervanger in zijn benzine gooit voor de kleppen.
    En sommige kunststoffen kunnen niet tegen de bijgemende methanol, dus de motor zal best prima lopen maar op den duur gaan je kunststofdelen eraan.
    Maar in E5 (98 octaan) is ook al 5% methanol meegemengd.
    Een buurman bij mij in Uithoorn had een 1990 MX5, was van beroep automonteur, had bij Williams F1 gewerkt, en die gooide er absoluut geen E10 in.
    In mijn Porsche gooide ik die 102 octane, die verkochten ze bij mij om de hoek bij Firestone in Uithoorn.
    Daar zit geen methanol bijgemengd, dus dat is de echte ouderwetse benzine.

    P.S. Waar is Wil met het bouwverslag van de Chipmunck?

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    5.643
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Wil is met de veranda bezig.
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    14.545
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dat is een nieuw model.
    Is alleen bij hele sterke wind te vliegen.

    GJ
     
    Vale Ouwe vindt dit leuk.
  20. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    5.643
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik weet niet of het wel mag: een bouwverslag van een ander toestel dan de Venture, in dit topic.
     

Deel Deze Pagina