Afbouw(en) Smit Nederland

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Mauricc03, 30 dec 2021.

  1. Mauricc03

    Mauricc03

    Lid geworden:
    7 aug 2007
    Berichten:
    381
    Locatie:
    Maassluis
    Hallo allemaal,

    Ik ben meer een 'voyeur' dan iemand die regelmatig post. Dit komt mede door slechte ervaringen (negatief kritische opmerkingen) met posten in het verleden.

    Maar omdat ik inmiddels op 90% van de bouw ben (hoewel de bouw vanwege omstandigheden op een erg laag pitje heeft gestaan), ik ook inmiddels 10 jaar bezig ben (ik bouw alleen als ik tijd en vooral zin heb (meestal in de winter)), lijkt het me leuk om mijn 'werk' te delen. Mits het leuk gevonden wordt en vooral voor mij ook leuk blijft om dit te doen.

    Ik heb zojuist de dozen van de planken gehaald, online verf besteld en ben van plan (een goed voornemen) om volgende weekend weer de bouwdraad op te pakken.
    Straks nog wat onderdeeltjes, messingdraad en wat houten latjes bestellen en ik ben er weer helemaal klaar voor.

    Een veilige jaarwisseling en een gezond 2022 toegewenst aan jullie allen!
    :beer:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 30 dec 2021
    Bart!, corgonlag, HANS BERTING en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ziet er goed uit Maurice! Strakker dan die van mij. Staat bij jou de beting achter de lier nog los? Als ik het goed zie staat die achterstevoren. Zie dit niet gelijk als negatieve kritiek, maar bij mij ging het op dezelfde manier mis. Ook had ik te laat door dat de verschansingsteunen door het dek horen te steken en niet erop. Dus is mijn verschansing een paar mm te hoog, waardoor de voorbolders verstoppertje spelen. Verder vind ik het een lekkere boot om mee te varen. Succes verder met het afbouwen. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 31 dec 2021
    Mauricc03 vindt dit leuk.
  3. RenéH

    RenéH

    Lid geworden:
    29 mrt 2020
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Schoonhoven zuid holland
    Veel plezier gewenst met de hobby en heel veel geluk en gezondheid in het komende jaar.

    Groetjes Rene.
     
    Mauricc03 vindt dit leuk.
  4. Maarten Kylstra

    Maarten Kylstra

    Lid geworden:
    19 okt 2021
    Berichten:
    315
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Ziet er goed uit Maurice, nog ff doorzetten en hij vaart deze zomer.
     
    Mauricc03 vindt dit leuk.
  5. Mauricc03

    Mauricc03

    Lid geworden:
    7 aug 2007
    Berichten:
    381
    Locatie:
    Maassluis
    Alles staat nog los hoor :) ik wil eerst alles gebouwd en geschilderd hebben voordat ik alles vast ga lijmen.
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ja Marcel, dat had ik ook gedaan. Kaal alles met paspennen van 1 mm RVS rond een plaatsje gegeven. Dan was het later niet zoeken naar de juiste locatie. Gelukkig zat de beting niet erg vast en brak los op de verf. Jammer dat houten plaatmateriaal van BB zo grof is van nerf. Eerst het dek een paar keer in de parketlak gezet. Daarom verschansing gemaakt van 0,7 mm styreen. Scheelde een hoop schuurwerk. In twijfel gestaan om de verschansing er in zijn geheel af te halen en wat aan de onderkant weg te knippen. Ook het verhoogde gedeelte aan de voorkant eraf. Maar helaas heb ik geen styreen raamlamel meer over om een mislukking op te vangen. En degene die het niet weet valt het niet op. Ook gaat de boot er niet beter van varen. Meer een kwestie van eergevoel dat ik dat destijds over het hoofd heb gezien. En helaas was de bouwbeschrijving heel summier. Desondanks plezier aan de bouw en het resultaat beleefd. Bouw gestart in 2009 en pas vorig jaar afgerond met de laatste kleine dingen aan dek. En recentelijk de aandrijving van de sleeplier naar mijn zin gemaakt. Helaas geen bouwverslag bijgehouden. Had waarschijnlijk veel bruikbaar advies opgeleverd. Kwam daar in 2015 pas achter met het bouwverslag van mijn laatste scheepje. Ook hier geldt het oude gezegde: Verstand komt met de jaren! Gr. Klaas.
     
    Mauricc03 en HANS BERTING vinden dit leuk.
  7. HANS BERTING

    HANS BERTING

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    151
    Locatie:
    Emmen - Drenthe
    Hallo Maurice,

    Je SMIT NEDERLAND ziet er echt heel goed en strak uit, m'n complimenten....:-:yes:
    Deze zal héél mooi zijn als het uiteindelijk klaar is :worship:
    Zie je updates graag komen !

    Met mijn SMIT NEDERLAND model waar ik in 2006 aan ben begonnen en meestal in de wintermaanden eraan werk ben ik ook nog steeds niet klaar....
    Maar ga in januari weer eraan verder na vele maanden er niets meer aan gedaan te hebben...

    Voor iedereen een fijne jaarwisseling en een gezond, gelukkig 2022 :bye:[
    groetjes: Hans Berting
     
    Laatst bewerkt: 1 jan 2022
    Mauricc03 vindt dit leuk.
  8. Mauricc03

    Mauricc03

    Lid geworden:
    7 aug 2007
    Berichten:
    381
    Locatie:
    Maassluis

    Hoi Hans, vandaag de eerste klus alweer achter de rug: topje van de mast, de bovenste antenne, opnieuw gelijmd. Ze was losgekomen doordat het op de grond viel :-(. Morgen de verbinding licht schuren, lakken en je ziet er niets meer van!
    Oh ja, verhuizing van de bouwhoek is ook gedaan: van schuur naar zolder. (foto's komen uiteraard jouw kant op :)) Groetjes, Maurice
     
  9. HANS BERTING

    HANS BERTING

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    151
    Locatie:
    Emmen - Drenthe
    Hallo Maurice,

    Het zit soms niet altijd mee.... :(
    Maar valt zo te lezen gelukkig wel mee met de schade, rustig aan weer verder gaan...:yes:
    Zie je foto's wel komen ;)

    groetjes: Hans
     
  10. Bart!

    Bart!

    Lid geworden:
    9 sep 2016
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Papendrecht
    Ziet er goed uit Maurice, je bent een Pietje precies. Mijn complimenten. Zelf vaar ik ook met de Smit Nederland.
     
    Mauricc03 vindt dit leuk.
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Gisteren zat ik nog even te rommelen aan mijn Smit Finland. Een tijdje geleden een Volt/Amp.meter ingebouwd en nu viel me op dat bij volledige roeruitslag er 0,4 A stroom bleef lopen. Bleek de trekstang naar de roeren klem te lopen op de hoorn van de servo. Op de zender de uitsturing naar de roerservo dusdanig begrensd dat de stroom terug viel naar de waarde in de neutraalstand. In wezen is de maximale uitslag van de roeren niet veranderd. Loopt nu net niet meer klem. Gelijk zender en vaaraccu's geladen. Mocht er een half centimetertje ijs komen te liggen dan mag ze nog even. Gr. Klaas.
     
    HANS BERTING, Mauricc03 en Gerrit-Jan vinden dit leuk.
  12. Mauricc03

    Mauricc03

    Lid geworden:
    7 aug 2007
    Berichten:
    381
    Locatie:
    Maassluis
    Leuk! Heb je foto's?
     
  13. Mauricc03

    Mauricc03

    Lid geworden:
    7 aug 2007
    Berichten:
    381
    Locatie:
    Maassluis
    Kleine update; de reling zwart geverfd. Een eerste laag, gepriegel en secuur werk, maar daar houd ik wel van :)

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Marc w en Ronaldp vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina