Afbouw verslagje "graupner Typhoon"

corvl

verslagschrijvers
Een tijdje geleden heb ik voor iemand een wat spulletjes uitgrefreesd met mn CNC- machine. Als tegenprestatie heb ik een model van Graupner mogen uitzoeken.

Ik vond de Typhoon van Graupner er wel erg leuk uitzien. Alhoewel ARF helemaal niet mijn ding is, en electro eigenlijk ook niet , leek het me toch wel leuk "speledingetje".

Een paar weken geleden is die binnengekomen en op het eerste zicht zag het er eigenlijk allemaal erg goed uit.
1.jpg

Alles netjes verpakt in bubbeltjes plastiek:
2.jpg

Hij is ook erg compleet , alles is al ingebouwd, servo's, ducted fan, bekabeling , aansturing , er hoeft in principe maar weinig aan gedaan te worden. Het enige wat er niet bij zit om hem vliegend te krijgen is een 2100mah 3s lipo en een ontvanger.

Voorzichtig heb ik hem uitgepakt en ik vond het toen eigenlijk erg tegenvallen. (als ik er de volle mep had voor moeten betalen).
De afwerking is zeer beneden pijl en kleine zaken als een piloten poppetje zou je er los bij moeten bestellen.

Piloten poppetje interesseer me weinig , maar de afwerking , daar had ik dus veel meer van verwacht.
De ailerons zitten er scheef op met een spleet tussen de vleugel en aileron van ruim 5!!! mm . Uiteraard zitten de scharnieren erg goed vastgeplakt. ( Ik zal morgen een fotootje van de spleet maken als ik het niet vergeet).

Dit is het Kielvlak:
3.jpg

Er wordt in de beschrijving vanuit gegaan dat je het er zo inplakt.. maar ik denk dat ik er toch nog een schuurpapiertje over moet halen en opnieuw verven.
De neus, hoe hij uit de doos kwam:
4.jpg

En zo gaat het er ongeveer uitzien:
5.jpg

Wat ga ik met de buitenkant doen, het is een piepschuim . EPP heet dat denk ik. Ik denk zelf aan schuren en dan met een spuitbus wat verfraaien.

-Wat voor korrel schuurpapier (200-300) of fijner?
-Wat voor spuitbussen zijn geschikt , voordat ik geen Typhoon meer overhoud :-)

Cor

Adviesje de bommen en het landingsgestel niet monteren
dat geeft erg veel weerstand
Ik heb precies dezelfde jet gehad
Kijk ook alle servo's goed na

de servohoorn's willen wel is erg slecht zijn en de srvo's zelf zijn ook niet echt goed
Ik moest er al meteen 2 vervangen

Dit ga ik ff volgen Cornelis. Vindt t een mooi ding. Bobbeltjes zien er hetzelfde uit als op mijn Easy. Dus zal ook wel bestand zijn tegen acrylaat verf.

600 papier schuurt mooi, of een zo'n nagel vijl geval. (zo'n groot uitgevallen ijs stokje model)

Ben benieuwd.. Als je niet regelmatig update, ga ik je lastig vallen op de BB :D

gr Luus

@ Luusje ... jij mij lastig vallen op de BB!!.... makkelijk zeggen als je op de bank mag zitten , en ik maar "hard" werken..... :rolleyes:
Bedankt voor de tip van de korrelgrote en verf.....

@ J. Weel: De bommen wilde ik in iedergeval al niet monteren , landingsgestel zat ik over te twijfelen , zeker voor de eerste vlucht , maar zal het dan niet doen. Enuh , ik heb dus geen maandagmorgen model... dit is de "kwaliteit" die ze bij Graupner leveren .... Jammer, dit verwacht ik van een chinees dingetje van 100 euro.

Cor

Vorig project is klaar (tweemotorig toestel) en hoognodig tijd om met deze verder te gaan. Inmiddels zijn alle onderdelen geschuurd (foto volgt later). Als ik weer thuis ben worden de onderdelen aan elkaar gelijmd en geplamuurd met zeer lichte plamuur.

Tijdens het schuren viel me op dat 1 servo wat los zat , heb die er maar uit gehaald , en het bleek dat er lijm op de servo was gedaan en niet tegen het schuim was gedrukt, totaal geen lijmverbinding dus. Dit was een hint om alles toch maar erg goed te controleren , en het bleek dat er nog een andere servo (hoogte) los zat , hier bleek m'n chineze vriend totaal geen lijm te hebben gebruikt , maar los in het piepschuim gedrukt.... De eerste vlucht zou nogal een disaster zijn geweest.

Nee, ik ben nog steeds erg teleurgesteld in de kwaliteit die Graupner uitbrengt.

Nadat het toestel in elkaar is gelijmd wil ik het toestel een leuk en fris kleurtje geven , want ik vind het graue grijs niet echt geweldig. De easystar van luusje heeft me op het idee gebracht dat je van een simpel piepschuim toestel toch iets leuks kan maken. Maar wat?

Iemand een leuk kleurenschema van een "fighter" (wat doenbaar is , dus niet die mooie F16 van de NL- luchtmacht).

Cor

Laatst bewerkt door een moderator:
@ Liger zero: hmmmm nee vind dat net niet spannend genoeg :-)
Bedankt voor het meedenken.

Cor

Hier de foto van vorige week waar ik alle heb geschuurd, zoals te zien .... veel kale plekken , het was net een maanlandschap.
full

Vandaag heb ik de vleugels en canards aan de romp geplakt, inclusief alle andere onderdelen die mn grote chineze vriend niet goed heeft geplakt :mad:
De raketten/bommen, extra fuel tanks ga ik niet gebruiken, ben er zeker van dat die bij de eerste landing zullen afbreken. De gaten waar deze zouden moeten worden vastgelijmd heb ik opgevuld met wat piepschuim. later plamuren en je ziet er niets meer van.
full

Cockpit kapje aan de binnenkant transparant zwart gespoten, er komt (natuurlijk) geen poppetje in.
full

Het kleuren schema ... ik weet het nog niet :-(

Cor

Staart erop geplakt en in de plamuur gezet. Plamuur is inmiddels voor het grootste gedeelte weggeschuurd.
full

Hier nog een onderdeel wat door de kwaliteits controle van Graupner is geglipt. Dit onderdeel zou moeten komen tussen de canopy en de romp , maar het is een heeeel klein beetje vervormd. Het is verdwenen naar de vuilnisbak :-(
full

Nog geen gedacht van het kleurenschema... ik ga eens googlen vanavond.

Cor

@ Lindert, die vind ik ook het mooist , maar kan geen bovenaanzicht vinden :-/ en veel verbeelding heb ik niet.

@ Lindert: ... nee, heb weinig fantasie... Het is het 2e plaatje geworden.

Vorige week heb ik alles geplamuurd en geschuurd... 't ziet er al een stuk beter uit.
full

Waar de gaten inzaten voor de extra fuel tanks en raketten e.d. ook dichtgemaakt en geplamuurd:
full

De delen die geel en wit worden in de grondverf gezet, want een klein testje wees uit dat het geel niet goed dekt op grijs.
full

De eerste 2 kleuren wit en geel zitten erop:
full

Cor

Is zo'n vrije dag op oudejaar toch nog ergens goed voor:

Antraciet grijs, de eerste laag erop en het wit afgeplakt.
full

Omdat een onderdeel van de cockpitkap niet meer bruikbaar was heb ik de metalen stukjes rechtstreeks in de canopy geplakt en het kapotte deel weggesmeten .. scheelt toch weer een enkele gram.
full

Volgens de gebruiksaanwijzing zou ik de bedrading van de aileron servo's los in de romp moeten leggen , maar dat zou beteken dat ze net voor de turbine komen, dus een verstoring in de luchtstroom. Geen goed idee vond ik dat , daarom maar wat piepschuim weggesneden en de servokabel daarin gelegt. (linkerkant - van onder reeds gedaan, andere kant nog te doen).
full

Ik ben flink bezig geweest met het bijgeleverde stikkervel. Ik heb niet echt gekeken wat ik waar plakte , maar meer om de beschadigingen e.d. weg te werken. Gelukkig ben ik geen professioneel schilder geworden.... ik zou er zeker niet rijk mee worden. Toch maar eens kijken naar een airbrushsetje voor een volgend project.
Eindresultaat (voor de bovenkant):
full

Nu nog de onderkant verfen (had ik beter eerst gedaan) servos aansluiten en toestel uitbalanceren en klaar is Cor.

Als eerste: Hij is klaar!!!!:proost:

Afgelopen dagen de laatste dingetjes eraan gedaan , het verfen was nog een behoorlijk klus. En er is meer verf opgekwakt als ik had gehoopt.... Maar het ziet er beter uit als dat hij uit de doos kwam.

Hier nog een keer de bovenkant:
full

De onderkant heb ik voor het grootste gedeelte hetzelfde gemaakt:
full

Eerst het geheel lateraal uitgebalanceerd, moest toch nog wel gewicht in de linkervleugel helft.... 5 spijkers in totaal.
full

Het zwaartepunt..... hij belanceerd zo erg mooi.
full

Ontvanger erin gebouwd:
full

De antenne door de romp heen getrokken onder de turbine langs en door de uitlaat:
full

Accu past er ook mooi in , en dit komt precies goed zo met het zwaartepunt:
full

Dit is waarschijnlijk mn eerste maar vooral laatste piepschuim model ... zo zwak is het allemaal en het beschadigd ook zo snel .....
Ik heb er maar een flinke hoes voor gemaakt zodat de beschadigingen tijdens transport tot een minimum beperkt blijven.
full

full

Daar hangt tie dan ... in de logeerkamer... wachtend op het komend vliegseizoen.
full

Met al het geverf is er een behoorlijk gewicht bijgekomen. Gelukkig is dit redelijk gecompenseerd met het verwijderen van de neuspoot servo, landingsgestel en alle meuk zoals reserve tanks, raketten e.d.

Inclusief accu weegt hij nu 907 gram. Dat is 37 gram meer als dat de gebruiksaanwijzing aangeeft ... dus dat gaat wel vliegen denk ik :-)

Hopelijk wordt er aankomend vliegseizoen een fimlpje van zn maiden gemaakt... totdan blijft hij hangen in de logeerkamer.

Tijd om wat vaart te zetten met het volgend project:
bouwverslag-extra-300s-toscano-2-82-meter-span-scratch-build

Cor

Het vliegseizoen is hier in Oostenrijk vorige week begonnen , maar om meteen een nieuw toestel na de winterstop in te vliegen , dat vond ik niet zo'n goed idee.

Gewacht op vandaag , er stond een stevige bries , maar dat mocht de pret niet deren. Daar ligt die dan, klaar voor vertrek ( er was een magneetje afgebroken van de cockpitkap , daarom het elastiekje).
full

En hier het filmpje van de eerste vlucht.

Ietsjes te hard binnengekomen en een klein beetje schade aan de luchtinlaat, maar was niet erg , beetje "bij"-snijden , verfen en klaar.
full

Daarna de accu geladen en het was tijd voor een 2e vlucht .... helaas :-( Ik ga hier toch wel iets meer werk aan hebben als "bij"-snijden en verfen:
full

Ik weet niet precies wat er gebeurd is , maar ik vermoed een storing met de ontvanger . Na een 30 seconden vlucht ( ik was redelijk ver weg) hoorde ik ineens de motor stoppen , terwijl ik nog steeds half "gas" vloog. Dit duurde een 1-2 seconden, waarna de motor ineens weer werkte.
Omdat ik redelijk ver weg was, weet ik niet wat er gebeurde , deed de besturing het nog? , overtrok ik hem? (ik zat juist in een bocht toen de motor het niet meer deed) , ik ken het toestel niet genoeg om een antwoord te geven. Na het wrakstuk ophalen bleken alle functies het gewoon te doen..... erg vreemd dus.

De schade, erger als op de foto te zien is , het ziet ernaar uit dat de vleugel ook een breuk heeft , maar zal dit over een tijdje eens goed bestuderen en bekijken of het nog zin heeft om hem weer vliegend te maken.

Jammer maar helaas.

Cor

Mooi vliegveld wel. En mbt het schuim ben ik het met je eens. Dit is schuim dat heel snel beschadigd, gewone piep zeg maar. Die modellen gaan nooit lang mee. Was het wel EPP/EPO/Elapor geweest dan was die een stuk steviger geweest (denk aan de Multiplex modellen). EPP is veel stoorbestendiger en als het breekt dan over een nette lijn die mooi te lijmen is.

RIP

Helaas , gisteren een vluchtje willen doen , maar een od andere storig gooide roet in het eten , tijdens een bocht draaide die door en kon niet meer corrigeren.

In het kort: waardeloos toestel , zwaar underpowered , veel te zwaar en zeker z'n geld niet waard....

Cor

Back