Afbouwen Hobbyking Coota (watervliegtuig)

Hoi allemaal,

vooral door Plotterwelt, die elke show weer (bijna op zijn knieen) vroeg of ik niet mee wou/kon doen aan de watervliegmeetings, heb ik nu eindelijk een watervliegtuigje gekocht.

Het is de Coota geworden van Unitedhobbies of HobbyKing. De 9de december besteld en 2uur geleden geleverd door GLS aan de deur.

Het toestel is voor 98% klaar dus het is geen bouwen meer maar afbouwen. Toch voor iedereen die geinteresseerd zou zijn, hier een kort verslagje.

Als je de doos opendoet, dan zit alles netjes mooi verpakt in een op maat gemaakte isomo (piepschuim) bak.

normal_Coota01.jpg

De grootste onderdelen zijn de romp en de 2 vleugels.

normal_Coota06.jpg

Achter het cockpitje zit alles netjes ingebouwd. Twee servo's, regelaar en uiteindelijk de motor in de gondel.

normal_Coota03.jpg

Tot mijn spijt had de romp toch wel wat "scratches" alsook het hoogteroer.

normal_Coota04.jpg

Ook de stickers zijn niet enorm goed geplaatst, maar ach ja...

normal_Coota05.jpg

De stootstangen van de rolroerservo's zitten ook "beschermd".

normal_Coota08.jpg

Nog in de doos, 2-componenten lijm, 2 vervang kwiklinks en twee 3-pin aansluitingen.

normal_Coota10.jpg

Er zit één bladzijde handleiding bij, maar die is in ZEER ERBARMELIJK Duits. Ik dacht dat men enkel heel slecht vertaalde handleidingen in het Nederlands maakte, maar in het Duits kan het dus ook. Ik kan vrij goed Duits, maar moest meerdere zinnen tot 5 keer toe lezen om te begrijpen hoe de woorden eigenlijk achter elkaar hadden moeten staan. Ook heeft de handleiding geen enkele betekenis want er staat niks van hoe het toestel moet gebouwd worden. Ook de "foto's" zijn onherkenbaar.

normal_Coota11.jpg

En dan is er nog de mystery feature. Er zat in de doos een blok lood (denk ik) met krimpkous rond. Deze blok zat los in de doos, dus dat kan wel eens de reden zijn van de scratches op de romp en zo. Volgens de reviews van het toestel op de website van UH zou bij een andere koper een blok lood in de neus gezeten hebben maar die had hij er uit gehaald. Dus dat zou wel kunnen verklaren waarom dat ding er in zat. Maar goed, afwerking zou uitwijzen dat deze blok niet nodig is voor het zwaartepunt.

normal_Coota12.jpg

De bovenkant van de motorgondel zit vast met 4 magneetjes en kan simpel worden geopend. In de gondel zit de fietsbel motor.

normal_Coota14.jpg

Als je de tijd telt om de Epoxy te mengen en de Epoxy te laten drogen, ben je welgeteld 15 a 20 minuutjes verder en heb je dit resultaat.

normal_Coota15.jpg

Met een 1500 mAh 3S1P lipo en 7 kanaals ontvanger is de neus al vrij zwaar. Door een beetje te schuiven met de lipo kan je dit wel wat beter krijgen, maar het zoeken om de batterij er dan nog mooi in te krijgen. Er wordt trouwens (op de website) een 3S1P lipo tussen 1300 mAh en 1800 mAh aangeraden.

Er zitten in de doos ook nog wielen voor op de vleugels en in de neus. Deze kunnen er simpel in-en uitschoven worden. Hier zie je ze gemonteerd.

normal_Coota17.jpg

Het viel me wel op dat het neuswiel niet echt gelockt zit en er gewoon uitvalt. Als je met wielen wilt vliegen (wat ik niet wil) dan zal je deze toch moeten lijmen of met een inventieve plakband trick vast krijgen.

Zo, nu is het wachten op de maiden, hopelijk dit weekend op de sneeuw !

Groetjes,

Davy

Ik wens jou er nog veel plezier mee op de sneeuw en later bij het watervliegen in Zeumeren als ik het goed begrijp.:p:p

Mvg

Hee Davy,

kijk zo zien we het graag, jij komt 16 april onze meeting nog verder opvrolijken met jouw aanwezigheid :D

Zien we je dan ;-)

Grt,
Berto.

Hey Berto en Looping,

ja, dat is dan natuurlijk de bedoeling he !
Zal maar beginnen op te zoeken waar het allemaal te doen is en wanneer zodat ik het in mijn agenda kan plannen !

Groetjes,

Davy

Hoi,

Als ik het stuk "ijzer" nog bij de neus zou leggen, dan is het toestel VEEL te zwaar in de neus en de lipo's kunnen niet meer naar achter. Het kan zijn dat dit misschien nodig is voor een "watervliegtuig", maar uit "normale" kennis, ga ik het er toch niet meer bijproppen...

Groetjes,

Davy

Het heeft niks met watervliegtuig te maken maar met de hoge plaatsing van de duwprop. Met het zwaartepunt verder naar voren heb je minder last van reacties op het gas. Met het zwaartepunt op een "normale" plaats (dus zonder dat ijzer) moet je erg opletten als je het gas open en dicht zet, je krijgt dan behoorlijk heftige reacties precies tegengesteld aan wat je zou verwachten. Dus: als je gas geeft gaat de neus hard naar beneden, als je het gas dicht trekt gaat de neus ineens omhoog (en als je langzaam vliegt overtrekt hij dus direct). Vooral tijdens het landen moet je daar erg voorzichtig mee zijn.

De Seawind en de Polaris hebben ook een hoog liggende motor.

Deze vliegen ook met de normale CG en reageren ook niet negatiev op gaswissel.

Zal met de coota als je geen overpowerde setup in bouwt wel meevallen.

Mvg Johan

Ik wil niet de wijsneus uithangen maar ik heb er zelf een poos mee gevlogen. Het valt niet mee, ook niet met de standaard setup. Als je op diverse forums zoekt zul je hetzelfde vinden. Dit komt met name door de positie en hoogte van de motor en de hele grote prop die er op zit. Bij de Seawind en Polaris zit het heel anders.
Dat blok ijzer zit er niet zomaar bij. Zelf heb ik zonder gevlogen (en dat beviel goed hoor). Met die Coota kun je prima vliegen, als je maar rekening houdt met het afwijkende gedrag. Belangrijkste: kort voor de landing het gas niet snel helemaal dicht doen want dan komt de neus direct omhoog en overtrekt hij. En bij een doorstart, als je gas geeft er op bedacht zijn dat hij zijn neus direct naar beneden drukt.

Met dat blok er in heb je daar minder last van maar ik vond de rest van het vlieggedrag dan minder fijn.

Met deze informatie mag je natuurlijk doen wat je wilt, ik heb er geen enkel probleem mee als iemand het niet geloofd.

Bij de Seawind zat ook zo,n blok ijzer bij . :D

Die moest op snelheid blijven , anders dook die het water in bij bochten .

Verders een fijn vliegende kist .

Mvg Johan

Hey jongens,

ik denk dat we niet moeten gaan zeggen "geloven of niet". Zoals men altijd zegt "meten is weten", zo moet je ook deze dingen ondervinden.

Hoe dan ook, ik heb vandaag op de sneeuw de Coota ingevlogen. En eerst ZONDER blok lood. Het toestel vloog heel mooi en heeft zeker power zat. Ik moest bijna niks bijtrimmen wat altijd goed nieuws is.

Op een goede hoogte dan wat gaan testen. Meer gas geven leidt NIET tot duiken met de neus, dat is al goed. Gas toetrekken daarentegen was wel NIET goed. Het toestel schiet als een raket met de neus omhoog. Het is net als het aantrekken van de handrem. Als je idd niet op je hoede bent, kan ik me voorstellen dat je het toestel op deze manier crasht. Hoe dan ook, nog eventjes verder gevlogen en toen voorzichtig gaan landen. En dit is idd tricky met die neus die steeds omhoog wil.

Eénmaal op de grond leek het bijna een Kangaroo... Mooie streepjeslijn in de sneeuw trouwens.

Daarna de blok lood, die ik gelukkig thuis op het laatste nippertje nog had meegenomen, in de neus geplakt met klitteband en opnieuw de lucht in !

En ja hoor, het vlieggedrag werd 1000X beter. Alles liep gewoon lekkerder en bij het dichttrekken van het gas gaat het ding zelfs gewoon zweven !

Al bij al is die blok in mijn ogen een must. Hij zal er dus zeker inblijven.

Ik ben blij en hoop dat deze het mag uithouden tot in Zeumeren ! :-)

Groetjes,

Davy

Mooi man, zo`n maiden.
Gefeliciteerd.

En nu heel houden he tot in Zeumeren :teacher: ;-)

Daarna de blok lood, die ik gelukkig thuis op het laatste nippertje nog had meegenomen, in de neus geplakt met klitteband en opnieuw de lucht in !

En ja hoor, het vlieggedrag werd 1000X beter. Alles liep gewoon lekkerder en bij het dichttrekken van het gas gaat het ding zelfs gewoon zweven !

Al bij al is die blok in mijn ogen een must. Hij zal er dus zeker inblijven.

Ik ben blij en hoop dat deze het mag uithouden tot in Zeumeren ! :-)

Groetjes,

Davy
Dank dat jij het hebt geprobeerd, laat ik dat blok er dus mooi in zitten :)
Ik had m'n coota helaas gecrasht bij de maiden, eerste echte ervaring met een rc-vliegtuig, erg jammer. De drie stukken en rompschade (romp gebroken, vleugel er af gescheurd) kon ik gelukkig weer lijmen en hij vliegt weer prima. Helaas wel cosmetische schade maarja.. Afgelopen weekend vloog ik 'm nog boven de waddenzee en dacht toen even aan een waterlanding maar toch maar op de dijk in het gras geland ;)

Lijkt me sowieso dat je uit de buurt moet blijven van zeewater met een RC model... Is het niet vanwege de verhoogde kans op corrosie van metalen onderdelen dan wel vanwege de verhoogde stroomgeleiding die zout water heeft in vergelijking met zoet water...

Hoi allemaal,

ik heb gisteren eens wat getest met mijn GoPro. Ik heb nl een hoofdset gekocht waardoor ik de cam nu zo kan bevestigen dat die eigenlijk op mijn voorhoofd hangt en zo kan filmen.

Op deze manier heb ik dan de Coota eens gefilmd. Het originele HD bestand is redelijk duidelijk maar jammer genoeg door de DIVX verkleining en dan nog eens Youtube verkleining, is het nu wat onduidelijker. Maar toch wil ik het met jullie delen.

P.S. Geluid staat af omdat 2 modelvrienden niet wisten dat de CAM aanstond en dus een heel technisch verhaal en vooral veel WOW's en WAW's aan het vertellen waren... :-) :-)

Groetjes,

Davy

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vlieg zonder lood!! Echt niet nodig.
1500 mAh 3S voorin, zwaartepunt aan voorkant motorgondel vliegt perfect. Vleugelbelasting is lager, geen tipstall bij langzame bochten, ligt hoger op water.
Wel vervangen prop naar 8-4 als je met 3S vliegt, vastzetten met 2 borgmoertjes! en spinner eraf (onbelans en aanlopen) Vergeet niet het cockpit en motorkapje met wat tape te zekeren. Roertjes op grootste uitslag. Heb de bodem LE en tips met tape versterkt is ie meteen waterproof. Moet nog wat bedenken voor de vleugelservo's want die worden wel nat.

Wat? , is het raar dat ik een maat opvraag?

Je mag tegenwoordig ook niks meer vragen......

Edit,

ow haha. Ik dacht dat de smiley zoiets betekende van lachen of iets.

Dit toestel is van hobbyking en er zit dus weer is geen handleiding bij....

Back