Afbouwen plezierjacht "Rivièra"

Inleiding
Een tijdje terug heb ik deze modelbouwboot bij mijn ouders op zolder teruggevonden.
Mijn vader heeft hem ooit in deze staat gekregen van een vriend en hij heeft hem uiteindelijk nooit afgebouwd. Als kleine jongen wilde ik dit project vroeger al oppakken, maar ben er uiteindelijk nooit aan begonnen.

Op dit forum zag ik dat gebruiker Koen van den Ende eenzelfde boot heeft afgebouwd.
Onder andere zijn topic en filmpjes op Youtube maakten mij enthousiast om dit project nu op te gaan pakken.

De bedoeling van dit topic is om gaandeweg een bouwverslag te vormen van de stappen die gemaakt gaan worden om dit model vaarklaar te krijgen. Ik wil hier ook de nodige vragen stellen en hoop natuurlijk op goed advies! :proost:
De boot
Dit is de basis van het project:
reENg5q.jpg


Via het topic van Koen en dit topic kwam ik er achter dat dit model in de jaren '70 gemaakt moet zijn door de firma "France Maquettes" en dat het model "Rivièra" zou heten.
Hij is 87cm lang, 32cm breed en 30cm hoog. De diepgang is naar verwachting circa 10cm.

Inmiddels heb ik van MDF deze standaard gemaakt, zodat ik er makkelijk aan kan werken.

Het plan
Omdat de boot nog nooit eerder heeft gevaren en omdat ik zelf nog niet genoeg modelbouwkennis heb, weet ik vooraf niet wat ik kan verwachten.
Mijn plan is om hem eerst vaarklaar te krijgen en te testen of hij goed waterdicht is en goed vaart, daarna pas schuren, opnieuw lakken en details afwerken.

Ik heb behoorlijk wat kennis van elektronica (maar nog niet zoveel van modelbouwen), dus ik ga de zender en ontvanger zelf ontwerpen en bouwen.
Heel in het kort is dit mijn plan:

  • 4 servo-kanalen (heb er voorlopig maar 1 of 2 nodig, maar ze zijn toch beschikbaar op mijn microcontroller)
  • 2 motor-kanalen met vooruit/achteruit en snelheidsregeling
  • Wat digitale aan/uit kanalen voor bijv. verlichting of waterpomp
  • Terugmelding van boot naar zender (accuspanning, motortemperatuur, etc)
Ik heb inmiddels wat probeersels werkend op mijn bureau, als ik wat verder ben dan zal ik daar dieper op in gaan.

Restauratie
Het schip heeft zeker 25 jaar op zolder gelegen en is daardoor niet in beste staat.

De romp vertoont wat scheuren in het hout:
USSv3Dxl.jpg


De schroefassen zitten niet goed meer vast:
XHA3ySal.jpg


De binnenkant is blank triplex:
xJfs0Dpl.jpg


dYE3btjl.jpg



Vragen

  • Waarmee herstel ik het beste de scheur in de bodem en de losgeraakte schroefassen? Kan dit met tweecomponenten epoxy zoals deze van Araldite of Bison? Of kan ik beter wat anders gebruiken?
  • De binnenkant is onbehandeld, is het gebruikelijk/raadzaam om dat te coaten/lakken?
  • Het lijkt er op alsof er in de schroefassen (achter de schroef) rubbers hebben gezeten, klopt dit? Ik lees hier dat men ze vaak waterdicht maakt met vaseline, is een rubber ringetje bij de schroef dan niet nodig?
  • Hoe bepaal ik welke motoren geschikt zijn om dit model te laten varen?
Hier zou ik graag wat advies in krijgen van ervarener modelbouwers dan ik! :grin:
 
psst, je bent ook 1 kanaal kwijt voor een stuurservo. (tanksturing alleen op twee motoren werkt niet echt handig op snelheid.)


Zo te zien is de buitenkant van de romp alleen geschilderd, ik zou het persoonlijk kaalschuren en de romp van buiten met glitsa of G4 voorbehandelen voordat deze opnieuw word geschilderd.

Alvast succes gewenst.
 
Tanksturing was ik inderdaad niet van plan, wellicht was dit verwarrend omdat ik aangaf maar 1 of 2 servokanalen nodig te hebben.
Ik ga gewoon sturen met een of twee servo's op de roeren.
De motoren stuur ik via twee aparte H-bruggen die ik in de ontvanger bouw (ervanuitgaande dat ik brushed motoren wil gaan gebruiken).
Ik gebruik dus geen losse ESC's, ik integreer ze in mijn ontvanger.

Ik denk aan vier servokanalen en twee motorkanalen:

  • Servo ch1 roer 1
  • Servo ch2 roer 2 (of misschien roer 1+2 samen op 1 servo)
  • Servo ch3 reserve
  • Servo ch4 reserve
  • Motorsturing ch5 motor 1
  • Motorsturing ch6 motor 2
  • Nog wat losse digitale I/O

Het lijkt me inderdaad een goed idee om de romp helemaal kaal te schuren, de verf is op veel plaatsen lichtjes ingescheurd en zal dus geen goede grondlaag meer vormen.
Ik heb zelfs nog Glitsa in huis, dat kan ik prima gebruiken.

Eerst even uitvogelen hoe ik de schroefassen goed vast kan zetten en hoe ik ze het beste waterdicht kan maken. Heb al wat in de FAQ gelezen, maar heb nog geen goed gevoel of 2K epoxy sterk genoeg is om de schroefassen degelijk te verlijmen met het hout.
 
ESC in de ontvanger inbouwen? Om de Riviera een beetje vlot vooruit te krijgen heb je wel aardige motoren nodig, en dus bijpassende regelaars. Ik denk dat als je de regelaars in de ontvanger in gaat bouwen, die hun warmte slecht kwijt zullen kunnen.
 
maar heb nog geen goed gevoel of 2K epoxy sterk genoeg is om de schroefassen degelijk te verlijmen met het hout.
Hallo Buzz,

Epoxy op zich is sterk genoeg, maar een glasweefseltje met epoxy maakt de boel nét wat sterker.

Als het een vaarmodel moet worden, dan zet ik altijd een laagje glasweefsel en epoxy aan de buitenkant en alleen epoxy aan de binnenzijde, dan weet je zeker dat er geen naden in het hout zullen komen.

Jammer genoeg moet je alle verf er af halen wil je dat met succes kunnen doen.

Groeten, Jan.
 
ESC in de ontvanger inbouwen? Om de Riviera een beetje vlot vooruit te krijgen heb je wel aardige motoren nodig, en dus bijpassende regelaars. Ik denk dat als je de regelaars in de ontvanger in gaat bouwen, die hun warmte slecht kwijt zullen kunnen.

Dat is zeker waar. Maar omdat ik heel de ontvanger zelf bouw, heb ik nog de vrije hand in vorm en afmetingen. Ook de behuizing kan ik nog vrij kiezen.
Ik kan dus doen wat nodig is. Een koelblokje zal inderdaad wel nodig zijn verwacht ik.
Een en ander zal afhankelijk zijn van welke motoren ik ga gebruiken en daar heb ik nog geen enkel idee van.

Epoxy op zich is sterk genoeg, maar een glasweefseltje met epoxy maakt de boel nét wat sterker.

Als het een vaarmodel moet worden, dan zet ik altijd een laagje glasweefsel en epoxy aan de buitenkant en alleen epoxy aan de binnenzijde, dan weet je zeker dat er geen naden in het hout zullen komen.

Jammer genoeg moet je alle verf er af halen wil je dat met succes kunnen doen.

De verf moet er sowieso af omdat ze op veel plaatsen al scheurtjes vertoont.
Het idee van glasvezel matjes staat me wel aan, die kun je ook over de as heen vouwen en geeft dus veel meer contactoppervlak dan alleen dat dunne randje tegen het hout.
Ik heb nooit eerder met glasvezelmatjes gewerkt, is bijvoorbeeld deze hars en deze glasvezel-tape hiervoor geschikt?
Vooralsnog speel ik met het idee om eerst alleen met epoxy-lijm de zaak opnieuw vast te zetten en eventueel daarna (maar uiteraard nog vóór het aflakken) verstevigen met glasvezel als ik het gevoel heb dat het niet sterk genoeg is.
 
Ben nog wat bezig geweest met de elektronica en heb de servo- en motorsturing nu werkend op mijn bureau. Moet nog wat optimaliseren om de mosfets harder te kunnen schakelen (minder verlies dus minder warmte), maar het basisontwerp werkt.
De schakeling hangt aan mijn PC en kan één motor laten draaien (voor- en achteruit met regelbare snelheid) en twee servo's onafhankelijk bedienen.
Met de PC simuleer ik de handzender, die heb ik nog niet gebouwd.

5vfD3W8l.jpg


Gisteren heb ik ook een begin gemaakt met het kaal maken van de romp:
q4UOC4Ml.jpg


Nog wel wat werk, er zitten zeker drie lagen verf op.
De schroefaskokers zitten echt los en moeten opnieuw vastgezet worden:

wO7XPKKl.jpg


Ze zitten aan de binnenkant nog wel goed vast in de bodem en in het tussenschot, ze zullen dus niet zomaar losbreken verwacht ik.
Aan het uiteinde (dus achter de schroef) vond ik een restje uitgehard materiaal wat veel lijkt op een rubber ringetje. Het kan ook wat anders geweest zijn, het was te ver vergaan om nog iets in te herkennen.
Hoort er een rubber ringetje bij deze schroefassen gebruikt te worden, of slijt dat toch snel weg vanwege de frictie en is vullen met vaseline/uierzalf genoeg?

Verder twijfel ik nog over het wel of niet gebruiken van glasvezel op de romp.
Ik ben er van overtuigd dat glasvezel de beste methode is, maar ik ben niet zo overtuigd van mijn plakkunsten en weet niet of ik het er netjes op ga krijgen.

Daarom zou ik liefst de romp gewoon in de Glitsa zetten en vervolgens aflakken. Kan ik de romp later alsnog glasvezelen als ik hem nu in de Glitsa zet (maar nog niet aflakken), of moet je absoluut glasvezelen op blank hout voor de beste hechting?
 
Hallo Buzz,

Het in de glasweefsel van zo'n model romp is een eitje, het zijn allemaal rechte vlakken, die je mooi één voor één kunt doen, geen gedoe met om scherpe hoeken lamineren.

Je knipt het glasweefsel iets groter, plakt het erop met zo weinig mogelijk epoxy (het mag niet 'drijven') en laat het uitharden.
Dit zijn foto's van het lamineren van de romp van mijn MAS:

full


full


De volgende dag snijdt je het overstekende deel af en schuurt het vlak met het aangrenzende vlak en doet dat als volgende deel.

Als alle vlakken gedaan zijn, breng je nog een aantal (dunne) laagjes epoxy op tot het weefsel verdwenen is en kun je gaan schuren en plamuren.

full


Dit werkt het beste op kaal hout, of in jouw geval, zo kaal mogelijk.
Alles wat er tussen het hout en het laminaat zit (verf, of Glitsa) verslechtert de hechting van het glasweefsel en epoxy.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top