Afbouwverslag Top-Flite Spitfire

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Ronald van den Oever, 26 feb 2007.

  1. Ronald van den Oever

    Ronald van den Oever

    Lid geworden:
    31 jul 2005
    Berichten:
    147
    Locatie:
    Red Eagles Dordrecht
    Hallo allemaal,

    Het is me de afgelopen tijd opgevallen dat er steeds meer Top-Flite kits op het forum besproken/verslagen worden zoals de Cessna, Focke-Wulf, P40, P51D, corsair, P47, Dacota (nog één vergeten?)
    De TF Spitfire heb ik echter nog niet gezien.

    Ruim een jaar geleden ben ik met de Spit begonnen en is nu voor 90% ruwbouw klaar.
    Volgens een eerder gelezen regel ben je dan ongeveer op de helft. Planning voor de maiden is dan ook 2008.
    [​IMG]
    Het model heeft reeds retracts van Robart en flaps (zit er aan te denken om inner-flaps erbij te maken).
    Misschien komen er ook nog robostruts op (zelfbouw?).
    Reeds ook bedrading naar de tippen aangebracht, vond de Leds op de Cessna van Hezik heel inspirerend.
    Een schuivend cockpitkap is natuurlijk ook heel mooi, maar we moeten natuurlijk het gewicht in de gaten houden.
    Op dit moment met de inbouw bezig van de retracts. [​IMG]

    [​IMG]

    De afwerking van de kist zal glas en epoxy worden. Maar zover zijn we nog niet.
    Zal nu eerst de precieze uitvoering van de Spit moeten bepalen voor de details, zoals bv. het aantal bobbels op de vleugel en bewapening.
    Die van de MH434 lijk mij een makkelijke keuze omdat daar veel foto's van te vinden zij op het internet, het kleurenschema spreekt me ook wel aan.
    Het moet in ieder geval een MK IX uitvoering worden.

    l
     
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee dat ziet er goed uit :thumbsup:

    En wat je zegt er zijn weinig Spitfires gesignaleerd hier.

    Mhhh, dat kan in 2008 wel eens een hele leuke meeting worden in Oss (kom je in 2007 ook, ruwbouwklaar zijn ze ook welkom ;-) )
     
  3. Ronald van den Oever

    Ronald van den Oever

    Lid geworden:
    31 jul 2005
    Berichten:
    147
    Locatie:
    Red Eagles Dordrecht
    Hoi Berto,

    De meeting in Oss staat al in de agenda moet me nog wel aanmelden.
     
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    :thumbsup: heb je nog meer schaal spul wat je meeneem???
     
  5. Ronald van den Oever

    Ronald van den Oever

    Lid geworden:
    31 jul 2005
    Berichten:
    147
    Locatie:
    Red Eagles Dordrecht
    Berto,

    Neem zeker ook de TF P51D weer mee.
    Zag dat ik een tikfoutje in het onderwerp "Top-Flie" heb gemaakt. :oops: Hoe kan dit gecorrigeerd worden?
     
  6. Bar

    Bar Guest

    rechts bovenin je posting staat een *wijzig* button , even aanklikken , en dan pas je de topic titel even aan
     
  7. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.443
    Locatie:
    groningen
    Dat wil zeggen: als het je ambitie is om er een echt schaalmodel van te maken. :p

    Als je van plan bent om hem dicht te folieën, dan kan 'ie denk ik volgende week wel de lucht in. :?


    jan.
     
  8. Metroid

    Metroid

    Lid geworden:
    29 jun 2005
    Berichten:
    873
    Locatie:
    Oss
    Dit ga ik zeker volgen.

    Maar op mijn eigen foto's van de mk IXc heb ik geen inner flaps kunnen vinden. De flaps slitsen wel tussen de romp en de radiator, net onder de faring (de overloop tussen romp en vleugel). Zie ook de foto die ik op internet heb gevonden :lol:.
    [​IMG]
    Maar om wel een schaal detail te krijgen moet je de radiator uitgang mee open en dicht laten gaan.
    Voor meer foto's kijk anders ff op Spitfire's.

    Groetjes Rob.
     
  9. Arvid

    Arvid Guest

    Maar, hoe ben je tot dit mooie resultaat gekomen en welke wijzigingen heb je aangebracht? Heb je daar nog foto's van?
     
  10. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    hmm, ziet er leuk uit 8) (hou alleen niet zo van spitfires...)

    nog een vijand voor mijn focke-wulf erbij op de meeting in 2008 :)
    welke schaal is deze spit eigenlijk?

    @metroid
    je foto werkt niet, rob.
    link plaatsen is denk ik beter, dan werkt ie ( bij mij) wel.

    http://www.militaryairshows.net/spits/gz.jpg
    wat een herkenningsnummer: "GZ-?" :lol:
     
  11. Tjen il-Vec

    Tjen il-Vec

    Lid geworden:
    13 okt 2004
    Berichten:
    805
    Locatie:
    Ook ergens geloof ik
    Dan heb ik nog een vijand voor je alleen moet die het afleggen tegen je Dora aangezien het een MK-V betreft. Maar ik zie m'n spit graag met jouw FW190 samen in de lucht.... of in formatie met de IX van Metroid :) :wink:

    [​IMG]


    [​IMG]

    Probeer eens te informeren op Unitracts. Dit bedrijfje maakt ook aluminium struts op maat, scheelt misschien een hoop werk als je de maten moet aanpassen in de vleugel. Deze zitten ook onder mijn Spitfire.


    Grt,

    Tjen il-vec
     
  12. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Dan zal ik Danny helpen met een Do-335 ;-)
    [​IMG]
    (waarschijnlijk 1 vliegend in Oss 2007, als ze gebracht worden komende maand :? )
     
  13. lip

    lip

    Lid geworden:
    22 feb 2007
    Berichten:
    412
    Locatie:
    Amsterdam
    holymoly dit ziet er mooi uit zijn jullie nou niet bang om te crashen kijk crashen is zoieso kut maar ik zou janken als mijn spit de grond in zou gaan als je hem zo trouw nagebouwd heb
     
  14. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Crashen is iets wat niet leuk is maar waar je niet onderuit komt op den duur.

    Op zich vinden wij (Onno en ik) crashen met een hoop van onze kisten niet zo heel erg, als 1 van onze warbirds, of schaalkisten zou crashen is het iets minder maar ach dan heb je de motor en servo`s weer beschikbaar voor een ander project ;-)

    Mhhhh, formatie (dogfight 8) ) van diverse allied kisten met een DO 335 (en Dora???) is wel errug leuk, hopen dat alles doorgaat en op tijd afkomt.
    Het legt de lat wel weer erg hoog qua vertrouwd raken met de kist mocht ie eenmaal vliegen half april............................ ach 2 maanden moet kunnen :yes:
     
  15. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    nou, de spit van rob ( metroid) is nog lang niet af, ik heb hem ook al een paar keer geprobeerd aan te sporen maar hij vertikt het :wink:

    en over dat dogfighten, als ik genoeg geld zou hebben zou het toestel in april al lang klaar kunnen zijn, maar dit is helaas niet het geval :(
     
  16. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    vind ze alleen wel achterlijk duur als ik eerlijk ben, de retracts kosten nog meer dan mijn kit :?
     
  17. Metroid

    Metroid

    Lid geworden:
    29 jun 2005
    Berichten:
    873
    Locatie:
    Oss
    Uh Tjen il-Vec dit heb ik niet gezegd:
    Dit heeft Ronald van den Oever geschreven.
    Ik bouw mijn eigen struts met een Giezendanner retracs EL-5 8).
    [​IMG]
    [​IMG]
    Deze moeten alleen nog schaal worden gemaakt. Ik ben zelf ook bezig met de Spitfire van TF, maar deze ligt even stil door ruimte tekort.
    Mijn Spit wil ik als de mk IXc uitvoering brengen. Met ronde vleugel, staart en stabilisator tips. Ook komt er een rc bediende cockpit kap op. En mischien de flaps uitbreiden tot onder de farings. Ook worden de radiatoren geopend bij het uit klappen van de wielen.

    @Ronald van den Oever
    Er zit bij de kit geen airintake onder de neus bij de vleugel. Dus let daar op. Er zijn ook twee versies van deze intake. De versies horen ook bij de verschillende vleugel, staart en stabilisator tips. Ook de druppels op de vleugels kloppen niet van de TF kit. Er zitten 2 te veel bij.
    Anders kijk ff hierna :lol: :


    Groetjes Rob
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. Ronald van den Oever

    Ronald van den Oever

    Lid geworden:
    31 jul 2005
    Berichten:
    147
    Locatie:
    Red Eagles Dordrecht
    @Tjeb il-vec:
    Prachtige kist die PH120. :p

    @Arvid:
    Aanpassingen tot nu: rolroeren ingedekt met balsa en de balkjes waar de retracts op gemonteerd zitten verstevigd (I-profiel geworden).

    @Danny:
    Schaal van de TF Spit is ongeveer 1op 7
    meer bouwfoto's: http://foto.modelbouwforum.nl/thumbnails.php?album=833

    @Metroid:
    Die zien er goed uit die zelfbouw struts wordt een project opzich.
    De air intake (de grote uitvoering) reeds van schuim gemaakt.
    [​IMG]
    Mooi filmpje trouwens en wat een soundje.
    Vorig jaar veel detail foto's gemaakt van de Spitfire op Soesterberg. Volgens het tekstplaatje bij dit toestel een F MK.IX
    Zou de details van dit toestel na kunnen bouwen. Helaas is dit een clipped wing uitvoering en de mooie tips van de TF Spit gaan er echt niet af.
    Hadden ze in de praktijk ergens in de hangar een setje tips liggen die er zo op konden?

    Vorderingen: Vanavond het afdekkapje voor de stuurboord retract gemaakt.
     
  19. Metroid

    Metroid

    Lid geworden:
    29 jun 2005
    Berichten:
    873
    Locatie:
    Oss
    @Ronald van den Oever:
    Vraagje!! Wat voor motor heb je op je spit gezet. Ik zit te twijfelen aan een:
    Siato 15cc (91 S) 4 takt
    * Inhoud 15 cc.
    * Vermogen 1,6 PK
    * Prop 12x8 - 15x6
    * Gewicht 510 gram

    Saito 17,2 (100) 4 takt
    * Inhoud 17,2 cc.
    * Vermogen 2 PK
    * Prop 13x9 - 15x8
    * Gewicht 550 gram

    Wat denk jij over deze motoren? De prijs is niet echt het verschil.

    En de vraag of er de tips konden worden veranderd. Het antwoord is JA. Ik heb zelf foto's van de registratie code 3W-17 en MK732 met normale wingtips, maar ik ben ook al foto's tegen gekomen waar dit toestel cliptwings had.
     
  20. Tjen il-Vec

    Tjen il-Vec

    Lid geworden:
    13 okt 2004
    Berichten:
    805
    Locatie:
    Ook ergens geloof ik
     

Deel Deze Pagina