Afbouwverslag ZNLine Alliance

Discussie in 'F3A' gestart door hezik, 12 okt 2007.

  1. hezik

    hezik Guest

    Afbouwverslag ZNLine Alliance - klaar!

    Gisteren de Alliance opgehaald en nu moet er natuurlijk aan gebouwd worden.. dus een bouwverslag :p

    De komende tijd zal er nog niet zo heel veel gebeuren; de eerste echte werkzaamheden zullen pas over een maand ofzo gaan beginnen, maar de basismaterialen zijn er, dus tijd voor een bouwverslag en foto's.

    De set zoals ik 'm gekocht heb.. de spinner ontbrak nog en de wieltjes + wheelpants, maar voor de rest is alles erbij. De verkoper heeft de oorspronkelijke cockpit eruit gefreest en vervangen door een carbon exemplaar. De T-Canalizer die eropstaat zat er ook bij, in totaal 3 stuks (verschillende), die zit er dus niet vast op maar is bedoeld om mee te experimenteren. Ding is van Carbon gemaakt.

    Overzichtsfoto:
    [​IMG]

    We zien de romp, de onderkant vd. romp (losse 'klep'), de vleugel, het stabilo, de motor (3M Mintor 170), de motormount en 2 van de 3 meegeleverde canalizers.

    Hier zie je hoe de oorspronkelijke cockpit eruit gehaald is en vervangen door een carbon kap.. deze kap moet van binnen nog iets verstevigd worden, hij is nu nog te slap, breekbaar.
    [​IMG]

    Op deze foto is ook de constructie te zien.. de buitenzijde is van dun glas, wit afgewerkt, aan de binnenkant is daar een laag kevlar tegenaan gezet (het gele spul), waarover op de grote vlakken een dun laagje piep met glas.

    De vleugelbevestiging en bevestiging van het stabilo is al helemaal klaar, dus even een foto zoals het toestel er in z'n geheel uit zou komen te zien:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Dan wat gewichten:

    Vleugel (uit 1 stuk, met roeren): 747 gram
    Romp (zonder bellypan maar inc. bolly landingsgestel en staartwiel): 847 gram
    Bellypan:163 gram
    Stabilo (compleet met 'stabilobuis' en roeren): 186 gram
    Motor: 837 gram
    T-Canalizer: 28 gram
    Motormount (inc neusring): 93 gram
    Rudder: 41 gram

    Totaal dan voor deze set: 2942 gram

    Daar komt nog bij:

    2x vleugelservo futaba S9150: 115 gram (gewogen, inc verlengsnoeren en hevels)
    2x futaba BLS 451 (rudder/hoogteroer): 116 gram (opgave fabrikant)
    1x Hitec HS 81 MG (gas): 19 gram
    1x Emcotec DPSI BIC: 75 gram
    1x Flightpower EVO 25 2s1p 1200mAh: 73 gram
    Spuitwerk romp: ~150 gram
    Folie Vleugel: ~120 gram (uitgegaan van 90 gr/m^2)
    Folie Stabilo/Rudder: 30 gram
    Futaba R319 DPS ontvanger: 36 gram
    Lijm/vulmiddel/etc: ~40 gram
    Scharnieren, roerhoorns, push/pull rudder, stuurstangen: 100 gram (?, totaal gokwerk)
    Tank: 70 gram
    Wielen + wheelpants: 50 gram
    Schroeven: 75 gram
    Resopijp: 80 gram
    Uitlaatbocht: 20 gram

    Dan kom ik op een totaalgewicht uit van 4111 gram. Ik zal ongetwijfeld nog wat dingen vergeten zijn (bedenk net: spinner + prop, servoplank) en er zullen altijd dingen zwaarder uitvallen dan gedacht, dus ik denk dat ik in totaal rond de 4300~4400 gram uit moet kunnen komen..

    Het kleurenschema wat er op komt is dit:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 mrt 2008
  2. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.896
    Locatie:
    Velserbroek
    Mooi project! Mooie kist. succes :D
     
  3. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    kijk aan ....... dat is gewoon een ARF :lol:



    ik beb benieuwd naar het eindresultaat
     
  4. RUFTER

    RUFTER

    Lid geworden:
    20 sep 2004
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Diest (BE)
    In de F3A-woordenschat is dit de "belly pan".

    Mooi om het toestel zo over te nemen, het saaiste werk is al achter de rug. Zal ongetwijfeld een mooie kist worden.
     
  5. hezik

    hezik Guest

    Tsja, dat zal van je voorkeuren afhangen denk ik.. ik vind het ergens wel jammer dat er al zoveel gebeurd is, omdat ik juist dat 'echte bouwen' leuk vind. Tweede punt waarvan ik niet weet of ik het nu jammer vind of niet; de vorige bouwer heeft de twee vleugelhelften opzettelijk iets met een hoek tegen elkaar aangezet, zeg maar als het ware iets meer pijlstelling gegeven. Een van de redenen hiervoor was dat zo het zwaartepunt iets naar achter komt. Ik weet niet of dit de vliegprestaties ook positief beinvloed. De bouwer is niet iemand die lichtjes zoiets doet of zonder onderbouwing, dus het zal wel goed zijn, maar toch jammer dat je zelf die keuze niet kunt maken. Ik had er waarschijnlijk voor gekozen de vleugel origineel te houden en twee hoogteroerservo's te gaan gebruiken.

    Overigens is er al eentje met een dergelijke vleugel afgebouwd en die vloog, volgens de bouwer/vlieger, erg goed.

    Anways.. ik heb wel een grote mond zo af en toe, maar ben op dit vlak natuurlijk een beginner. Dit is voor het eerst dat ik met een F3A toestel aan de slag ga en ook voor het eerst dat ik werk met een romp als deze. Dat houd in dat ik vragen heb, en he, laat dit een forum zijn, komt dat even goed uit :)

    Vraag 1.. de romp bestaat oorspronkelijk uit 2 helften welke aan elkaar gezet zijn. Je krijgt dus een naad. Hoewel ik al veel toestellen gezien heb waarbij men deze naad niet echt wegwerkt, wil ik 'm helemaal weghebben. Over het algemeen is het een 'uitpuilende' naald, met zo her en der een putje.

    Mijn plan was om met een mesje eerst het grootste gedeelte van de 'uitstulpingen' weg te snijden/schrapen en daarna alles na te schuren met grit 120 ofzo (later voor het spuiten fijner uiteraard). Is dat een goed plan, of zijn hier betere methodes voor?

    Zoals gezegd zitten er in die naad soms ook putjes. Die zullen gevuld moeten worden. Ik zit er zelf over te denken om met de hele romp richting verfhandel te gaan waar ik de verf ook haal (Savelkous in Utrecht), maar stel de vraag ook hier maar; welk vulmiddel kun je het best gebruiken voor deze putjes?

    Laatste vraag voor nu.. bij elke opening van de romp, zit een rand. Ik bedoel dan bv. deze:
    [​IMG]

    Nu heeft de vorige bouwer deze rand nog niet echt 'strak' gemaakt; hij is niet overal even breed en er zitten her en der wat oneffenheden in. Daar zal ik dus sowieso nog mee aan de slag moeten.

    Mijn idee was om deze rand overal waar dat kan (bv. niet bij de vleugelbevestiging) te verkleinen tot 0,5mm. Dit is een marginale gewichtsbesparing (paar gram), ik zou het voornamelijk doen voor de netheid.

    Op de plekken waar de vleugelbevestiging zit en waar de schroeven komen om de bellypan te bevestigen, zal ik dat natuurlijk niet doen.

    Is dat een plan, of zijn er redenen om de rand toch vrij breed te houden (zal nu iets meer dan 1,5cm zijn).

    Tot zover..
     
  6. RUFTER

    RUFTER

    Lid geworden:
    20 sep 2004
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Diest (BE)
    De rand zeker niet aan raken, dat is juist je structurele stevigheid van je romp aan je vleugelbevestiging! Je moet het ziet als een kruisconstructie die daar in je romp zit. Gewoon een laagje vilt erover plakken zodat je een perfecte passing krijgt met je vleugel (minder trillingsgeluiden).
    De ZN radioplaten zijn ook altijd zo groot om weer stevigheid in de romp te creëren. Daarom bieden ze ze aan als optie in honeycomb zodat ze zo groot kunnen blijven. De enige andere manier om gewicht te sparen in de radioplaat is die te verkleinen (wat veel simpeler is, je krijgt er met gemak alles op) maar dat wil men juist niet doen voor de stevigheid.
     
  7. hezik

    hezik Guest

    Ah, ok, dan zal ik louter trachten 'm helemaal netjes recht te krijgen overal (en even breed).

    Wat betreft de passing had ik de tip gekregen om met siliconenkit de hele rand te doen, dan de bellypan erop met een laagje er tussen, om de kit zoveel mogelijk uit te spreiden.. dan laten drogen en als laatste de randen van de kit afsnijden zodat het een mooie dunne rechte strook wordt.

    Voordeel boven vilt: het is beter schoon te houden en lichter..
     
  8. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Je zou eens kunnen kijken of je dat systeem toe zou kunnen passen zoals dat bij de modellen van JM-Composit
    http://www.jm-composite.com
    [​IMG]

    De Nylon boutjes zitten in de belly-pan. De koppen hiervan vallen in de gaten in de rand. Onder die gaten zit een wigvormig plaatje. Als je de belly-pan naar achteren drukt, wordt hij aangetrokken tegen de romp.
     
  9. hezik

    hezik Guest

    Ik zat inderdaad wel na te denken over een constructie zodanig dat je niet 100 schroeven hoeft los te draaien.. dit is wel een mooi systeem.

    Er zal dan nog wel ergens een borgschroef (of 2) moeten komen, maar het systeem an sich ziet er goed uit.. is inderdaad het overwegen waard!
     
  10. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Ja, die zit voorin. Je weet waar je het live kan aanschouwen.
     
  11. hezik

    hezik Guest

    Ik heb ook nog een uitlaat nodig en nu ik jouw foto zo zie doet mij dat er aan denken.. ik zit er heel sterk aan te denken om zelf een carbon resopijp te maken, volgens mij moet dat best te doen zijn.

    Mensen nog tips op dat vlak?
     
  12. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    ik hoop dat je cm bedoeld
    tegen mij is verteld dat die rand minimaal 5 mm breed moet zijn.
    bij de vleugel wordt je romp versterkt door de plank die de servo's draagt (eventueel ook de tank).
    nu denk ik dat bij jouw vliegtuig het van minder belang is omdat je vleugel op 4 plekken de romp op zijn plaats houdt.
    de kappen kun je ook flink inkorten door de bevestiging (barjonet sluiting werk wel maar zal met het vliegen wel uitjoterren) met schroeven te doen.
    aan de achterkant maak je een pen gat verbinding (behoorlijk strak) en aan de voor zijde links en rechts een nylon 5 mm bout weegt echt geen drol.

    nu ben ik ook niet zo ervaren met de f3a kisten.
    maar zo ga ik het wel bij mijn adrenaline doen
     
  13. RUFTER

    RUFTER

    Lid geworden:
    20 sep 2004
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Diest (BE)
    Op m'n Caprice zaten er MK magic boxen op om de belly pan op z'n plaats te houden. Heel simpel om de belly pan dan te plaatsen, gewoon opdrukken en klaar. Om weer te verwijderen gewoon de heveltjes aan de zijkant bedienen en de boel komt er zo van af, zonder maar één ding te schroeven...

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  14. hezik

    hezik Guest

    Maar dan komen er dus meerdere hevels uit je romp? Ziet er zwaar uit?

    An sich wel een mooi systeem, maar heb je nog foto's van dit systeem in de praktijk?

    @bert: ik bedoelde idd. 0,5cm, ik wilde die rand 0,5cm breed maken.. 0,5mm zou teveel van het goede zijn..
     
  15. RUFTER

    RUFTER

    Lid geworden:
    20 sep 2004
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Diest (BE)
    Tja, alles wat er te veel aan zit is te zwaar hé, maar ik vind het de moeite. MK is een firma gespecialiseerd in bling-bling voor F3A-bakken, dus het ontwerp is wel in de optiek van "zo licht mogelijk". De aluminium pluggen bevestig je in de belly pan, de kunststof dozen in de romp. In deze doosjes zitten gewoon twee veertjes die zich in de inkepingen van de pluggen klemmen. Door het hendeltje te bedienen span je de veertjes terug uit mekaar waardoor de plug terug kan lossen. Dus als alles gemonteerd is zie je alleen aan weerszijden van de romp een klein slipje waar zo een klein hendeltje uitkomt.
     
  16. hezik

    hezik Guest

    Ok, maar hoeveel van die dingen heb je dan nodig om de kap te monteren? Of zou een hybride oplossing mogelijk zijn, dus Hans' idee en dan jouw dingen als borgmoeren? Denk niet dat dat gaat qua beweging.

    Als je er 4 nodig hebt (6 lijkt mij waarschijnlijker gezien het formaat van de bellypan) heb je dus 6 handeltjes uit je romp steken?

    Is het ook mogelijk om die dingen andersom te monteren en dan de hendeltjes die op rij zitten aan de binnenkant met elkaar door te verbinden en dan 1 'uitgangshendeltje' maken?
     
  17. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
  18. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.412
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ik heb medelijden met die man, dagen van 18 uur en dan alleen maar Enigmaatjes in elkaar plakken....

    Grt.
     
  19. RUFTER

    RUFTER

    Lid geworden:
    20 sep 2004
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Diest (BE)
    2 magic boxen heb je nodig, één aan elke kant. Geplaatst ergens halfweg tussen neus en landingsgestel. De achterkant maak je gewoon een dubbele pen-gatverbinding in de langsrichting. Dus de belly pan hangt op 4 punten vast, heeft voor mij altijd goed gewerkt. In de Oxalys ga ik hetzelfde systeem plaatsen.
     
  20. hezik

    hezik Guest

    4 punten lijkt mij/vind ik te weinig.. maar ik zal deze dingen wel onthouden, want ik sluit gebruik ervan nog niet uit..

    waar haal je ze? en wat kosten ze?
     

Deel Deze Pagina