Afbouwverslag ZNLine Alliance

Discussie in 'F3A' gestart door hezik, 12 okt 2007.

  1. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Gaat volgens mij niet lukken met twee verschillende accu's

    BIC wil twee de zelfde accu's "zien", wisselt ook continue om van de ene naar de andere accu, in tegenstelling tot sommige andere systemen, waar je een kleiner accu puur als 'back-up" gebruikt
     
  2. hezik

    hezik Guest

    Volgens de handleiding is de enige eis dat het dezelfde zijn qua aantal cellen.

    Een BIC kan ook niet 'zien' of 1 accu meer capaciteit heeft dan de andere, hij kan alleen 'zien' of een accu leegraakt of niet.

    Ik heb al twee Evolite 800mAh pakketten besteld. Weegt hetzelfde en heb je twee dezelfde pakketten, ziet er ook wat fraaier uit.
     
  3. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Lees blz 17 dan nog maar eens na......
     
  4. hezik

    hezik Guest

    Ik denk dat jij dat nog maar eens moet doen ;)

    Oftewel: de accu's moeten hetzelfde zijn, maar de capaciteit mag verschillen. Staat er letterlijk in.

    Misschien dat de Engelse handleiding duidelijker is voor je:
    (pagina 16 engelstalige handleiding)
     
  5. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Ik heb alleen de duitse;

    Blz 17;
    "Fur die stromversorgung werden zwei gleichen typs und GLEICHER CAPAZITAT benotigt."

    Ze spreken zichzelf dus enigszins tegen....
     
  6. hezik

    hezik Guest

    Dan heb jij denk ik een oude versie van de handleiding. De handleiding die ik heb en welke nu ook ter download staat, meldt heel duidelijk dat de capaciteit mag verschillen. Hoe dan ook, beide vertalingen melden ook dat dat zinloos is. Dat zal vanwege de reden zijn die jij al aangaf.

    Dat is ook de reden voor mij om toch twee 800mAh pakketjes te gaan gebruiken; ik wil niet gokken met dit toestel en stel, om wat voor reden dan ook, die BIC zou alleen de 400mAh accu gebruiken op een moment dat er 'ineens' 15A getrokken wordt, dan heb ik wel een probleem.

    De 800mAh Evolite Lipo's mogen maximaal 22,5A ontlading hebben. Dat ligt dicht bij de max 25A van de BIC, dus die sluiten mooi op elkaar aan.

    Uiteindelijk is het geheel dan nog 5 gram lichter.

    Goed.. dan.. het bouwwerk.. het eerste eigen bouwwerk klusje is in volle gang, het maken van de servoplaat.

    Allemaal nieuwe technieken voor mij die ik louter van 'horen zeggen' heb; altijd spannend als je dan begint.

    Het plan is: twee dunne laagjes vliegtuigtriplex (1mm) met daartussen 3mm balsa. Dan aan weerzijden nog een strook 90 grams carbon, niet omdat dat nog veel sterkte toe zal voegen, vermoed ik, maar omdat het ook ook wat wil.

    Dus.. twee mooie dikke glasplaatjes gehaald, PVA gehaald, carbon gehaald, triplex en balsa..

    Gelukkig voorziet ZNLine in een uitgebreide handleiding en enorm betrouwbaar overkomende tekening van het geheel:
    [​IMG]

    Maar goed, ik heb dus het hout en het carbon wat ruimer genomen, zodat ik later fijn kan bijwerken.

    Dan.. PVA op glasplaatjes, epoxy erop, laag carbon, epoxy, laag triplex, epoxy, laag balsa, epoxy, laag triplex,epoxy,laag carbon,epoxy en weer een glasplaatje. Dan het geheel flink onder druk zetten (heb er met m'n 90kg op gestaan) en onder druk wegzetten:

    [​IMG]

    De goede kijkert ziet onder in totaal zo'n 25kg aan gewicht, nog net twee glasplaatjes met iets ertussen.

    Dit staat al even, over een half uurtje mag ik gaan kijken of ik nu succesvol een zut hout, weefsel en twee glasplaatjes in de echt verbonden heb, of dat het nog wil lossen. Spannend, voor de 1e keer.

    Gelukkig komt het wel goed; had een klein proefstukje gemaakt en dat zag er gelikt uit.

    Geen Gelcoat gebruikt, Dennis (HobbyIn) weigerde min of meer dat aan mij te verkopen; werd het alleen maar zwaar van, de tip was om het oppervlakte met zwarte schoenpoets te poetsen. We gaan zien hoe het wordt..
     
  7. hezik

    hezik Guest

    Zo zie je maar weer dat hoogmoed voor de val komt :p

    maw. de hele handel zat muur- en muurvast. Uiteindelijk met een schroevendraaier de glasplaatjes van elkaar kunnen krijgen, waarmee de binnenste laag balsa doormidden gebroken is, heb dus nu twee halve servoplankjes :p

    Niet getreurd, eerste keer dat ik dit doe dus dat het een keer fout gaat, kan. Proefstukje was wel goed gegaan, dus het kan wel.

    Morgen maar wat nieuw triplex en balsa scoren, en opnieuw proberen.. eens zal het me lukken! >:)

    (grmbl.. maar wel 1 uur kwijt met het schoonschrapen van m'n plaatjes glas..)

    Overigens.. ik las ergens dat je ook huishoudfolie kunt gebruiken? Gaat dat werken? Dus glas -> huishoudfolie ->carbon -->etc..

    Is dat later weer te verwijderen van het carbon? In dat geval weet ik nu al hoe ik het morgen ga doen..
     
  8. Robinio

    Robinio

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    973
    Locatie:
    Deventer
    Wat ook werkt is het schutvel van oracover folie ertussen leggen. Werkt erg goed.
     
  9. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Je kan ook bakpapier gebruiken.
    Krijg je alleen een mat ipv glanzend oppervlak.

    Ik weet niet of het een oude handleiding is, heb de BIC dit jaar in Sinsheim gekocht.
     
  10. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Alle plastic dun en dik werkt. Dat met die gewichten vind ik niet optimaal, ik zet een paar lijmklemmen op de aandrukplaatjes (stukje dik MDF bijvoorbeeld), dan pers je al het overbodige epoxy er beter uit.
     
  11. hezik

    hezik Guest

    Ja kan ik mij voorstellen, denk dat ik bij poging 2 dat ook eens ga proberen. Zijn wel redelijk stevige glasplaatjes, 6mm gehard glas. Volgende keer zal ik er niet op gaan staan ;P

    Op zich ben ik niet ontevreden, al doende leert men. Dit gaat wel lukken :p
     
  12. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    he.... dat is mijn vak gebied

    gebruik polyethleen dit hecht niet aan epoxy
    de folie plak je met een beetje olie (sla/zonnebloem) vast op je glasplaat dit kun je dan mooi glad wrijven
    zo beginen en de rest als gebruikelijk maken
     
  13. hezik

    hezik Guest

    Nou.. we zien wel.. je was net te laat, heb de handel net weer klaargezet.. over 3 uurtjes weet ik of dit plastic er vanaf komt.. het zit nu in elk geval niet meer vast aan het glas, dat is al een verbetering :p

    Ik heb 'vershoudfolie' gebruikt, dat kleeft uit zichzelf al aan het glas vast. Ik hoop toch echt dat dit goed gaat, anders wordt het straks een duur servoplaatje..
     
  14. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    dat is ook polyehtyleen (op de verpakking staat meestal PE folie)
    aleen vreeselijke dun

    ik neem het van mijn werk mee, 50 micron dik dit is sterk genoeg en dun genoeg oom mooi glad te houden tijdens

    ik wil wel wat voor je meenemen van mijn werk
     
  15. hezik

    hezik Guest

    Nou het plankje is goed gelost maar 't gaat 'm niet worden denk ik. Op zich ziet het er goed uit en ik ga het wel een kans geven, maar onbewerkt weegt het kreng even 155 gram. Nu moet ik er nog redelijk wat afzagen om 'm pas te maken, gaan er nog vlakken voor de tank en servo's uit, maar ik ben bang dat hij gewoon te zwaar blijft.

    Hij's wel enorm sterk en stijf en op zich ben ik niet ontevreden over het resultaat van het glassen etc, maar het moet niet _te_ zwaar worden allemaal.. dan probeer ik het liever nog een keer met dunner balsa en dunner triplex..

    @bert: als ik er nog een ga maken, neem ik je aanbod graag aan!

    De setup voor dit plankje was:

    1mm vliegtuigtriplex -> balsa 4mm -> 1mm vliegtuigtriplex

    en dan aan weerzijden een laag 80 grams carbon.

    Zoals ik zei is het plankje nu nog te groot, ik heb 'm opzetelijk te groot gemaakt zodat ik 'm na het maken mooi op maat kan zagen. Daarnaast heb ik plannen om er uitsparingen in te zagen voor gewichtsbesparing, het ding is nu nog VEEL te sterk dus daar kan wel een stuk af/uit.

    Als ik 'm niet licht genoeg kan krijgen, dan ga ik nog een poging wagen maar dan met honingraat, alleen heb ik daar nog geen adres voor, hobbyin levert het (helaas) niet..

    Als ik de materialen uitwerk met de gemeten gewichten, krijg ik dit:

    balsa:
    0.0333 gram/cm[sup:b59e22c136]2[/sup:b59e22c136]
    triplex:
    0,078 gram/cm[sup:b59e22c136]2[/sup:b59e22c136]
    carbon:
    0,008 gram/[sup:b59e22c136]2[/sup:b59e22c136]

    Het plankje wat ik gemaakt heb, is 592 [sup:b59e22c136]2[/sup:b59e22c136]. Dat zou inhouden:
    592*2*0,078 + 592*2*0,008 + 592 * 0,0333 = 92,352 + 9,472 + 19,71 = 121 gram

    Dat zou inhouden dat ik er 34 gram epoxy voor gebruikt heb om dit zaakje te lamineren. Dat zal het probleem zijn, maar dan nog vind ik 121 gram aan kale onderdelen al veel.

    Toch te zware componenten gekozen dan? alleen een laagje carbon aan de bovenzijde, 0.6mm triplex en 3mm balsa proberen? Of wordt het dan te slap allemaal?
     
  16. hezik

    hezik Guest

    Ah kijk.. teruggezaagd naar het formaat wat het plankje moet hebben, kom ik op 135 gram uit.

    Dan gaat er nog een behoorlijk stuk uit voor de tank, nog 3 stukjes voor servo's..

    Het zal te zwaar zijn en niet perfect, maar als ik 'm onder de 90 gram krijg, monteer ik 'm. Hij's wel stevig..
     
  17. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.868
    Locatie:
    Velserbroek
    Hoi Henry,

    Ik gebruik voor dit soort toepassingen dezelfde opzet als die jij doet, alleen dan zonder de carbon. Ook is 1mm triplex al erg veel.

    Ik doe meestal 0.6 triplex, dan (zacht) 4mm balsa, 0.6 triplex. Als je dan het balsa nog 1 keer in de spanlak zet voordat je met de epoxy aan de gang gaat dan voorkomt dit dat het balsa veel epoxy opzuigt. Zo'n plankje is sterk genoeg om als motorschot te dienen, in mijn Xtra hing de OS-160 daar zonder problemen aan vast.

    Truuk is ook om na het uitzagen van de uitspraringen de kopse kanten vol te laten lopen met dunne cyaan. dat maakt de boel nog eens sterker

    Succes
    Winfried
     
  18. hezik

    hezik Guest

    Nou dit plankje is nu definitief afgekeurd :p

    Heb wat zitten praten op de club met andere bouwers en die gaven aan dat deze plank toch wel erg dik/sterk is. Van Hans kwam ook al de opmerking dat je er een motor aan kon monteren.

    Geen ramp, geen man overboord, zijn allemaal leermomenten :)

    Ook wat betreft het lossen van dit soort dingen van een glasplaatje weer wat geleerd, volgende keer het lossingmiddel gewoon een nacht goed laten uitdrogen en als het niet loskomt met een beetje warm water los maken. Daarnaast moet ik m'n epoxy verdunnen, want de hoeveelheid die er nu in gegaan is, is echt veel te veel.

    0.6mm triplex heb ik ook in m'n handen gehad, maar werd door de winkelier afgeraden als te dun zijnde. Van andere mensen begrijp ik nu ook dat dat wel gekund had.

    Idealiter zou ik 0,6mm triplex willen met daartussen honingraat, maar ik kan niet echt een geschikte leverancier vinden voor een klein stukje honingraat.

    Zit er nu over te denken om twee lichte 1,5mm balsa plankjes haaks op elkaar te lamineren (tip van hans) en dan aan weerszijden een laagje carbon. Dat zou an sich ook al voldoende stevig moeten zijn.

    90 gram is gewoon echt teveel, als ik dat al haal. 40 gram zou al een bovengrens moeten zijn, begreep ik.

    Dus, uithuilen (nou ja :p) en opnieuw beginnen..
     
  19. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.868
    Locatie:
    Velserbroek
    HOi Henry,

    Wat inderdaad ook erg mooi gaat is (wat je al zegt) 1.5 mm balsa haaks op elkaar, dan met 25 grams glasdoek ertussen. Wel weer eerst de balsa spanlakken en goed glad schuren en stof verwijderen....

    Op de plekken waar je de servo schroeft even een stukje triplex erachter.

    Hier de binnenkant van de twister....

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  20. hezik

    hezik Guest

    Ziet er goed uit en de tip van 1,5mm balsa haaks op elkaar kwam van Hans.

    Ik moet eerlijk zijn, ik wil er gewoon een laagje carbon op op de bovenkant, zuiver omdat ik dat mooi vind, het oog wil ook wat :p

    Maar goed.. te gehaast aan de slag gegaan ook, weer wat geleerd en nu beter voorbereiden en opnieuw proberen.. :)
     

Deel Deze Pagina